Zonnepaneel op camper werkt opeens minder goed

Het dak lijkt mij licht gebogen, niet helemaal vlak, dan komt het paneel met voorspanning erop te liggen, dat lijkt mij niet goed.
Heb er 1 bij mijn zoon op de camper gemaakt en die zit in een alluminium frame dat met afstandbusjes op het dak geschroeft zit op de hoekpunten, dat gaat al jaren goed, heeft ook wel maanden buiten gestaan.

Lopen de scheuren allemaal in dezelfde richting en is dat dan in de lengterichting van de bus, of in dwarsrichting?

Het is een flexpaneel wat 20% zou moeten kunnen buigen, je zou denken dat de auto niet meer dan 20% gebogen is. Scheurtjes lopen niet duidelijk 1 kant op, op eerdere foto’s is de bovenkant de achterkant van de auto. Ik voeg ook maar even wat ingezoomde foto’s toe, mogelijk dat iemand de soort scheurtjes herkent..

We hebben ook al het vermoeden dat de verkoper ons alleen maar heeft aangepraat dat hij van wattstunde is dus misschien is toch een ‘chinees dingetje’?

Het heeft wel ooit (even) goed gewerkt???
Deze verlijmbare panelen mogen vaak wat gebogen worden, dus ik snap er niet zo veel van.

Edit: te laat...

Blijft alleen nog grof geweld over, maar ik zie verder ook geen beschadiging van de bovenste glaslaag. Of iets wat ik niet kan verzinnen.

Bovenste (bescherm) laag is helemaal onbeschadigd, je kan er met je nagel overheen gaan zonder iets te voelen. Barsten zitten dieper, zijn wel echt barsten want je hoord gekraak als je de cel daar zachtjes indrukt... maar oorzaak dus nog steeds ‘unknown’. Ik zou morgen ook nog met een microlens gedetailleerde foto’s kunnen maken, maar ik betwijfel dat we daarmee dichter bij de oorzaak komen. Staat in ieder geval wel vast nu dat ons paneel nu vrij waardeloos is geworden... moet je net hebben nadat je 300 euro hebt geïnvesteerd en ver in Spanje zit aan het begin van een drie maanden durende reis.... ?

Is er geen voetbal op terecht gekomen ofzo? Lijkt me niet zomaar te barsten. Al moet ik wel zeggen, ik heb de interne paneeltjes ooit los gehad, die buigen niet. Breken wel..

Op 18 mei 2018 23:15:10 schreef RoTaVWT4:
Het is een flexpaneel wat 20% zou moeten kunnen buigen, je zou denken dat de auto niet meer dan 20% gebogen is. Scheurtjes lopen niet duidelijk 1 kant op, op eerdere foto’s is de bovenkant de achterkant van de auto. Ik voeg ook maar even wat ingezoomde foto’s toe, mogelijk dat iemand de soort scheurtjes herkent..

We hebben ook al het vermoeden dat de verkoper ons alleen maar heeft aangepraat dat hij van wattstunde is dus misschien is toch een ‘chinees dingetje’?

Als ik je foto's juist interpreteer lopen de scheuren vooral in de dwarsrichting over je bus. Dat zou betekenen dat het paneel over de korte zijde belast is op buiging. Volgens de montage instructie kun je het paneel in de lengterichting tot 20 graden of procenten (is me niet duideljk) buigen.
Door de gekozen montage belast je waarschijnlijk het paneel in dwarsrichting bij het openen van het hefdak, als dat doorbuigt bij het openen. Door de gekozen plek (bij het scharnier) belast je het maximaal op buiging in de verkeerde richting bij het openen van het dak. Dan krijg je scheuren die aan de onderkant van het paneel groter zijn dan aan de bovenkant.

Ik vrees dus dat je een goed werkend paneel van Wattstunde hebt gekocht, dat door het openen en sluiten van het te flexibele dak gebroken is. Mijn advies zou zijn contact op te nemen met de leverancier, een garantieclaim in te dienen en te zien wat zij er van vinden.

Mmm goede verklaring, ik had nooit het idee dat het dak zo flexibel kan zijn, maar het is mogelijk. Ik zal zo nog wat foto’s maken van de buigingen van het dak...

Nog een dingetje:

Wat zou een betere plek en oriëntatie op het dak zijn als wij een nieuw paneel zouden kopen?
En zouden we dan toch beter een niet flexibel paneel kunnen kopen?
Ten derde: als we het nieuwe paneel in serie schakelen met het kapotte paneel; levert dat kapotte paneel dan nog wel een voordeel voor de hoeveelheid stroom, of juist een nadeel, of zal het helemaal geen effect hebben?

Sine

Moderator

De cellen zijn duidelijk gescheurd, daarmee heb je een ratjetoe van nog verschillende werkende cel delen in serie.

Als je het mij vraagt is dat een zinloze actie en zal een nieuw paneel het oude weg duwen tot op zijn bypass diode.

Nieuw paneel bevestigen op een dun houten plaatje tegen extreem buigen en onder de bolling van het dak opvullen?

Het nadeel van extra materialen toevoegen is misschien wel dat deze ook kunnen uitzetten/krimpen/water opnemen, misschien is plastic dan veiliger dan hout? Ik voeg nog wat foto’s toe om de bolling van het dak te tonen, die volgens mij dus wel meevalt, het dak heeft trouwens ook een opstaande rand naar beneden, waarvan je zou verwachten dat hij het dak steviger maakt en beschermd tegen buigen.

In plaats van hout zou ik dan een aluminium dibond sandwichpaneel nemen, zoals Wattstunde zelf ook optioneel aanbiedt. Ik zou dat dan niet bij Wattstunde kopen, maar voor minder geld op maat gezaagd via bijvoorbeeld internet. En waarschijnlijk zou ik dan zekerheidshalve 3 of 4 mm dikte pakken, ipv de 2 mm die Wattstunde aanbiedt.

Als ik de montageinstructie lees moet dat paneel nogal kwetsbaar zijn voor breuk. Als je er te hard op drukt bij het monteren kan het ook al breken. Maar als dat het geval was, zou je denk ik direct al problemen gehad hebben, ipv pas later. Daarom vermoed ik dat het de doorbuiging van het dak is. De bolling van het dak (de vorm) mag geen probleem zijn. Hoe stijf het dak is en welke krachten er bij het openen komen kijken kan ik onmogelijk van een foto beoordelen, maar ik denk dat er maar weinig vervorming nodig is om het paneel te breken.

Ik vind het interessante materie, maar heb onvoldoende kennis van de mechanische eigenschappen van hefdaken en "flexibele" zonnepanelen om je verder te kunnen adviseren.

In jouw plaats zou ik contact opnemen met Wattstunde in Duitsland, eens met collega campers praten, eventueel een Spaanse camperwinkel binnenwandelen of op een camperforum vragen wat de ervaringen zijn en hoe je dat paneel het beste kunt monteren op een hefdak. Misschien moet het gewoon kunnen zoals je het gedaan hebt en is er een andere reden voor de breuk, maar die kan ik niet verzinnen.

als je dat dak uitvouwt, beweegt het ook al, als je dat schuin uitvouwt ben je er al, het dak hoeft maar licht te torderen om de cellen te laten scheuren. het lijkt me niet verstandig om een dergelijk paneel strak op het dak te monteren, het kan zijn eigen weg niet vinden. dat dak kan in volle zon ook licht opbollen door de vorming ervan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Of als het vervangen moet worden inderdaad een paneel wat al op een frame gemonteerd is.

Ik bedacht me net dat een mogelijke (andere) oorzaak ook kan zijn dat we het binnenste dakpaneel met best veel kracht open en dicht moeten klikken waardoor het hele dak trilt, of zijn trillingen ongevaarlijker dan buigingen? Ik voeg een foto van het binnenste paneel toe.

We denken nu na over verschillende mogelijkheden, het oude paneel is vrij moeilijk te verwijderen vanwege de kit, een oplossingen zou kunnen zijn om een nieuw (flexibel) paneel óver het oude te plakken (met kit (?) ), waardoor hij misschien ook al een iets stevigere ondergrond heeft. Natuurlijk zullen we dan veel langzamer en voorzichtiger het dak en het binnenpaneel sluiten en openen. Of is dit geen verstandige oplossing?

Ik zou hem niet zonder meer over het oude paneel plakken, tenzij je proefondervindelijk wilt vaststellen of het dan wel stijf genoeg is en de kosten geen rol spelen.

wat voor paneel is dat dan? want echt flexibel is het niet.
er bestaan ook flexibele panelen, zelf op rol die je op een plak dak kan lijmen (colruyt gebruikte dit geloof ik).
misschien toch maar naar een ander soort paneel zoeken.
ik heb dit soort panelen gemonteerd staan op mijn fiets (18W) en die is niet kapot gegaan met plooien
https://cdn-shop.adafruit.com/1200x900/1485-00.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

Op 19 mei 2018 21:44:26 schreef RoTaVWT4:
het oude paneel is vrij moeilijk te verwijderen vanwege de kit,

Met een dunne snijdraad die door de kit getrokken wordt zal die wel loskomen. Op dezelfde manier waarop geplakte schildjes bij auto's met gebit flossdraad verwijderd worden. Beetje zagende beweging maken met de draad.

Dit is de advertentie waarvan we hem gekocht hebben:
Zonnepaneel Flexibel MPPT Votronic 100w Nieuw Duits
http://link.marktplaats.nl/m1274184712?utm_source=ios_social&utm_m…

De verkoper vertelde ons dat hij van Wattstunde is, en volgens de (uitgeprinte) handleiding is hij 20% (of graden?) buigbaar in de lengte. We zijn er ook totaal niet van uitgegaan dat hij zo kwetsbaar zou kunnen zijn; aangezien je meestal ook zou kunnen lopen over flex panelen (als ze op boten worden gemonteerd bijvoorbeeld). Niet dat we dat gedaan hebben, we hebben hem helemaal niet gebogen zelfs en hij was dus ook nog heel toen hij gemonteerd zat.

Op 20 mei 2018 03:22:32 schreef RAAF12:
[...]
Met een dunne snijdraad die door de kit getrokken wordt zal die wel loskomen. Op dezelfde manier waarop geplakte schildjes bij auto's met gebit flossdraad verwijderd worden. Beetje zagende beweging maken met de draad.

Ja zoiets dachten wij ook al aan!

Velen gaan er hier vanuit dat het dak dusdanig veel buigt dat het paneel daarvan wel gebroken zou zijn. Nou klinkt dat best aannemelijk, en een andere oorzaak zie ik ook niet (behalve iets dat erop gevallen is), maar @TS: buigt het dag wel als je het openzet, of terwijl het open staat met (bv) veel wind? Hoe gammel is het nou eigenlijk?

ps, of het bij montage niet gebroken is, is nog maar de vraag. Het kan best al gebeurd zijn, je lette er niet op tenslotte.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb ook wel eens gebarsten semi flexibele panelen in m'n handen gehad. De cellen zijn dezelfde als de standaard panelen, maar zo dun dat er enig flex in zit. Dus nog steeds behandelen als glas!!!

Er zijn wel 100% flexibele panelen, maar er zijn geen grote fabrieken meer die ze maken iirc. Ebay heeft wel nog mooie restpartijen (uit Noordwijk), maar let op >400V onbelast!!! Prikt een beetje veel...

https://www.ebay.nl/itm/372307697185

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Ik heb even een tekeningetje gemaakt zodat jullie kunnen zien hoe het dak vastzit. Op het bovenaanzicht kan je zien dat het zonnepaneel ligt aan de kant waar het hefdak aan het scharnier bevestigd is, wat op zijn beurt weer aan het autochassis zit. Als er al vervorming in het dak zou zitten dan lijkt het me sterk dat het daar, bij de scharnieren kan gebeuren (zie zijaanzicht met overdreven evt. vervorming van het dak). Ook tordering vh dak, waarbij de korte zijde ad voorkant niet meer horizontaal is, lijkt me in de mate waarbij het paneel breekt onmogelijk omdat het op zes punten vastzit. Toen we een aantal dagen door Frankrijk reden liet een laagvliegend gevechtsvliegtuig ons erg schrikken, het kwam recht over ons hoofd voorbij op zo'n 200 meter hoog. Howel er geen sonic-boom effect te horen was was het wel een erg hard geluid. Zou dit nog iets hebben kunnen doen? Het is maar een gok...

Dat laatste lijkt mij heel sterk. Dan was er wel meer kapot, bv iets aan jezelf.
Wij weten niet hoe stug dat dak is. Als je het opent of sluit, kan het dan niet flink "zwabberen" zoals een plaat triplex (bv)? Of is het echt zo stug dat het nauwelijks beweegt? In dat geval blijft er niet zoveel anders meer over dan een fabricage-fout...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Gaaf spul uit Noordwijk en een leuke prijs (nu 22£)! (Ook rond 25ct/Wp, net zoals mijn Solyndra buispanelen). Zou net op mijn inverter kunnen... (inverter MPP 380V/Vmax 450V, paneel MPP 319V/Vmax 435V). Kan ik de muren van mijn huis ook nog volplakken...

Aan de TS: ik zou dit denk ik toch eens met de verkoper bespreken. Je hebt mijns inziens niets geks gedaan en het paneel niet oneigenlijk gebruikt, dus een schappelijke winkel zou dit mogelijk met de fabrikant opnemen en wellicht onder garantie het paneel vervangen.