kWh led puls naar PLC

Aangezien ik hier al een tijd een PLC voor testen heb hangen maar besloten deze ook wat zinnigs te laten doen.
Het S0 contact van de zonnestroom meter is al klaar.

De kWh meter heeft wel een S0 contact maar is uiteraard verzegeld.

Nu heb ik wat testjes gedaan met een BPW40 voor de groene led van de kWh meter. Deze flist elke 10Watt/h even op.
Deze puls is soms net te kort om door de plc als 1 gezien te worden.
Nu heb ik onderstaand schema van wat onderdelen gemaakt.

Links S2 is alleen voor de test, en LED1 is de PLC ingang.
hoewl de diode D1 misschien vreemd is werkt het wel.
Vraag is heet iemand een beter idee/schema op 24 Volt wat uityeraard lekker zuinig is.
Het huidige schema laat de transistor wat langzamer dicht gaan, zou eigenlijk een verlengde impuls moeten zijn.

Volgende schakeling is een cny70 fotocel op de gasmeter

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/kwh-puls-ontvanger.jpg

Wat voor type PLC,

je kan namelijk ook de cyclus van de PLC zo aanpassen dat een gedeelte veel sneller wordt uitvoerd, en daarmee lukt het dus wel om de flits op te vangen.

Nick

In theory there's no diffrence between theory and practice, in practice there is!

Plc is een siemens 315 2dp

de puls is zonder elekronica ca 20 ms, dat is op dit moment ongeveer ook de cyclustijd van de plc. Natuurlijk kan je via omwegen de plc zich suf laten herhalen om de puls te vangen.
Aangezien ik ook een gedeelte gebruik voor andere dingen wil ik hem gewoon op een standaar ingang in een normale OB1 cyclus bewerken.

Wat wij heel vaak doen is een andere OB aanmaken zeg 5 ms. OB 35 ofzo... en dan instellen dat deze elke 5ms herhaalt.

Dan in die OB de ingang uitlezen en evt zelf verlengen met een TOF timer.

Je kunt de uitkomst van dat dan alsnog in OB1 gebruiken

In theory there's no diffrence between theory and practice, in practice there is!
GJ_

Moderator

Dat wou ie juist niet, die trucken kent ie wel. Er zijn ook standaard modules voor DIN rail te koop die dit doen, o.a. van Weidmuller (DKZA 35 24VDC 150MS best.nr. 8022110000) maakt van minimaal 2ms 150ms.

Op 23 december 2011 18:42:40 schreef Electronick:
Wat wij heel vaak doen is een andere OB aanmaken zeg 5 ms. OB 35 ofzo... en dan instellen dat deze elke 5ms herhaalt.

Dan in die OB de ingang uitlezen en evt zelf verlengen met een TOF timer.

Je kunt de uitkomst van dat dan alsnog in OB1 gebruiken

[Bericht gewijzigd door Peter112 op vrijdag 23 december 2011 21:54:36 (23%)

Sine

Moderator

Op zich is er niets mis met deze constructie, je zou hier een tweede opampje als schmitt trigger achter kunnen plakken zodat je rechte flanken krijgt, die opampjes kun je verder direct voeden met 24V

-edit-

Slecht gekeken, je voeding WAS al 24V

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 23 december 2011 20:30:27 (11%)

GJ_

Moderator

Rechte flanken zijn wel mooier, maar die PLC maalt daar niet om natuurlijk. Al was het een sinus.