Niet gehinderd door een te grote hoeveelheid kennis van zaken probeer ik een deel van het schema van een Yamaha RX-V450 tuner versterker te begrijpen. De versterker start niet op.
De netspanning komt binnen via een aparte print met de naam sub trans. Van hieruit wordt de spanning doorgeschakeld middels een relais naar de voedingstransformator van de versterker.
Daar gaat het al fout. Het relais gaat niet om en de processor krijgt geen spanning
De netspanning gaat via 1 fase direct naar de stand-by trafo, en de andere fase (dus de 220 volt kant) gaat via een gelijkrichter (Graetzschakeling) terug naar de 230 volt. De gelijkrichter is met de negatieve pool aangesloten op w.s. een zwevende aarde van de schakeling die volgt, en wordt via de positieve uitgang met en snel schakelende fet gepulseerd ook naar dezelfde zwevende aarde. Deze fet wordt aangestuurd middels een dubbele Flip flop schakeling TC4013BP. Ik begrijp deze schakeling niet.
Secundaire kant van de stand-by trafo behoort 10 volt ~ te zijn. Is echter 3 volt. Deze spanning wordt gelijkgericht, en is de voedingsspanning om het relais te schakelen en gaat naar de processorprint waar hij gestabiliseerd wordt op 5 Volt. Dit is de voeding voor de processor print welke nu niet werkt door een te lage spanning. De spanning komt ook weer terug als voeding voor de power detect schakeling die ook op de sub trans print zit.
Primair behoort er op de stand-by trafo 88,9 volt te staan. Hoe komt deze spanning tot stand? 230 volt min wat spanningsverlies over de diodes blijft rond de 230 volt. Ik meet 70-80 volt.
Het idee van een schakelende powerfet om de 50 Hz rimpel kwijt te raken begrijp ik wel, deze schakeling in combinatie met een diode brug begrijp ik niet.
Ongeacht de power detectie en andere voorwaarden zou de stand-by trafo gewoon de volle spanning moeten geven, en de processor print van de juiste voedingsspanning moeten voorzien.
Het wel of niet inschakelen van het relais wordt bepaald door de processor en de randvoorwaarden om in te schakelen. Maar eerst spanning op de processor om de schakeling verder te bekijken.
Wat me wel opviel is dat in mijn versterker een stand-by trafo van het type XW608 zit, en op de tekening staat XW605. Dit zou een 110 Volt - 230 volt probleem kunnen zijn, maar het lijkt of er aan de trafo gesoldeerd is. Ik hoop dat iemand me hier wat goed advies kan geven.
Beginnen met het lossolderen van alle onderdelen in de hoop een defect te kunnen vinden maakt de versterker niet mooier, dus ik wil graag eerst wat meer van deze schakeling begrijpen.
Schema Sub Trans
Schema Processorprint
Blokschema sub trans
Vriendelijke groet,
Rob