CA3086

Beste,

Ik maak voor mijn gip een regelbare voeding. Het schema is afkomstig van een site is dus niet zelf gemaakt.

Omdat er op mijn schema geen 78**** is vindt ik niet wat er gebruikt wordt als spanningsregelaar.

Er staat wel een IC op CA3086 (NPN transistor Array)

Mijn vraag is of deze IC gebruikt word voor als spanningsregelaar.

http://www.finimuis.nl/plaatjes/0003.png

De ic is te vinden linksonderaan op het schema.

Mvg.

Hugo Welther

Moderator

Wat had je zelf bedacht? Datasheet van de CA3086 al eens bekeken?
Niet elke IC is een spanningsregelaar en een spanningsregelaar hoeft geen IC te zijn.

Meer info geef ik niet, het is immers een schoolvraag, daar wordt ook wat eigen inbreng verwacht.
Beschrijf de afzonderlijke schema delen eens. Zal op school ook wel gevraagd worden.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Lambiek

Special Member

Kijk eens goed naar je schema. Ik zie nog een opamp, en een paar transistoren, en dan bedoel ik niet de eindtorren. Wat zouden die kunnen doen.

Vindt het trouwens een uitgebreid schema voor een voeding van 2A.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als het IC losse torren bevat kan het veel verduidelijken die ook zo te tekenen.

Gezien de grote vreemdheid van het schema en de grove fouten (bij het overtekenen ? ) wordt ik wel nieuwsgierig naar de bron van het origineel ?

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 7 december 2012 11:36:33 (11%)

Orgineel schema is te vinden in Radio Bulletin van jan/feb/1977.
Met de titel "Universele laboraturiumvoeding".

In het schema van de TS zijn de transistors "vervangers" en er staan verschillende fouten in de tekening bv T7 moet een NPN zijn!

LDmicro user.

Het lukt mij online niet het te vinden, maandag ben ik pas weer in de buurt van RB 1977.

Hier het schema om te vergelijken.

http://www.uploadarchief.net/files/download/labovoeding.gif

LDmicro user.

Aha. Dat lijkt veel meer op een voeding :)

Het antwoord op de vraag staat letterlijk in het blokschema. Je zult het zo 35 jaar later inderdaad niet snel meer zien, maar met de datasheet moet wel uit te pluizen hoe goed deze deelschakeling werkt.
Bedenk tevens waarom men hier een IC toepast in plaats van wat veel goedkopere losse torretjes en diodes.

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 7 december 2012 12:28:19 (18%)

Henry S.

Moderator

Op 7 december 2012 11:42:13 schreef MGP:
Orgineel schema is te vinden in Radio Bulletin van jan/feb/1977.
Met de titel "Universele laboraturiumvoeding".

In het schema van de TS zijn de transistors "vervangers" en er staan verschillende fouten in de tekening bv T7 moet een NPN zijn!

Dat is ook de enige voeding die ik ken die een array gebruikt.

Tip voor de TS: Teken het orgineel zo precies mogelijk na!

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

En check op tijd of het IC nog een beetje te krijgen is. Ik weet niet hoe vergelijkbaar moderne array's (Thatcorp ? ) zijn als zener.

Bedenk tevens op tijd of je niet liever voor een wat moderner ontwerp zou gaan. Er zijn er velen. Iets antieks is leuk & uitdagend, maar mijn gevoel zegt dat voor TS allicht iets eenvoudigers / moderners meer kans op succes (een goede uitvoering, beschijving en daarmee beoordeling) biedt.

Laat je -als ik dat fout zie- echter niet ontmoedigen, je kunt hier wel leuker aan meten bij b.v. temperatuursveranderingen verwacht ik :)

Het lijkt me wel leerzaam om hierop door te gaan; begin dan inderdaad zoals gezegd met het schema (reverse engineerd? overgetekend uit rb?) goed te krijgen. Als het gaat om reverse engineering leren, gebruik dan RB pas als spiekbriefje als je er helemaal niet meer uitkomt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

sennaelco,

Probeer eerst de "vintage" onderdelen zoals de al genoemde CA3086 en AC187 te vinden. Als opleider zou ik voor een GIP niet akkoord gaan met nabouwen van een shema, maar het is wel beter dan een van de uitgekauwde ua723 ontwerpen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hugo Welther

Moderator

Al die vintage onderdelen zijn nog wel verkrijgbaar.
De CA3086 en die AC187 bijv. bij Radio Service Twente in Den Haag.

De specs. van die voeding zijn voor die tijd zeer goed te noemen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Wat de vervanger betreft zijn NTE-types lastiger te vinden dan originele geraniums.

Ga even na of er ook een silicium gebruikt kan worden op die plaats. Op het gevoel zou ik naar een BC639 kijken, maar controleer dat en verdedig die keuze in de beschrijving van je werk. De 2N-types zijn wellicht ook nog wel door modernere Europese types te vervangen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 7 december 2012 13:49:50 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."