Schema Nordmende Othello.

Ik ben op zoek naar het schema van deze waarschijnlijk eind jaren 60, begin jaren 70 all transistor tafelradio. Het is geen buizenbak.

Sonytech

Overleden

Staat er nog een nummer achter "Othello"?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Weet je zeker dat het een transistorradio is? Ik krijg bij het zoeken naar Nordmende Othello alleen maar buizenradio's.
Wat staat er achterop de radio.
Post eens een foto van de radio, en ook het binnenwerk.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Hugo Welther

Moderator

Er is een Othello 20.137A. Dit is een transistorradio met germanium en silicium transistors, AF106 AF135 AF121 AF121 AF137 BC149 AC151 AC117 AC175 AC117.

Radiomuseum.org heeft het schema en service manual, helaas moet je daar lid van zijn.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Dan maar zonder schema repareren, wat is de klacht?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Sonytech

Overleden

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Heren,

Bedankt voor het meedenken. Hoe plaats ik foto's? Ik heb een foto van de radio en van het typeplaatje gemaakt. Het is absoluut een all transistor van eind jaren 60, begin jaren 70. De klacht is geen geluid, maar via TA/PB hoor ik een zachte 50 hz brom die enigszins regelbaar is met de volumeregelaar. De eigenaar heeft de afstemcondensator met contactspray ingespoten, ik heb getracht deze uit te spoelen met video 90 omdat dit geheel geen sporen nalaat. Of dit gelukt is weet ik niet.
Ik heb de schakelaars ingespoten met de trits contact 60/WL/61 (zoals het hoort volgens kontakt chemie: reinigen, uitspoelen en smeren) maar zonder resultaat.
Hugo, het type wat je opgeeft en het plaatje daarbij komt overeen met mijn herinnering, op radiomuseum staat de goede afbeelding, en dat komt dan weer overeen met de link van Sonytech, als ik weet hoe, plaats ik 2 foto's.

Even dat model opgezocht. Ze hebben blijkbaar de naam Othello lang gebruikt. Dat is idd een oude klassieke transistor tafelradio. Erg plat en breed. Grappig ding.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
DE OLDE

Overleden

Als het TA signaal naar behoren van sterkte is , dan is de eindtrap goed, verder moet je dan zoeken in de MF en HF even de spanning meten op de AF torren BE moet ca 0,2-0,3v zijn. Er zitten toch geen AF117's in die kun je beter direct vervangen.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
maartenbakker

Golden Member

Ik verwacht dat Nordmende die types torren niet gebruikte, ook gezien de bezetting die Hugo opgeeft.

Overigens ben ik in geval die torren er wel inzitten en het geen klantreparatie betreft, voorstander van de bout erop en kijken hoe lang het goed gaat. Kon best nog eens lang zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."