Delta Elektronica ES 030 - 5 Repareren

Mijn delta power supply is werkt niet meer naar behoren. De aanleiding ervan is mij niet bekend, want dat is door een ander veroorzaakt.
De symptomen zijn best wel 'interessant' dus ik ben benieuwd of iemand mij er mee wil helpen met wat tips/stroomkringschema etc.

De voeding geeft netjes spanning af van 0 tot 30 volt.
Helaas begint het voltage (wanneer de potmeter helemaal dicht staat) bij ongeveer 1,2 volts volgens het display en 4,5v volgens een multimeter waarmee ik de kortsluitspanning meet. Wanneer de potmeter verder open gedraaid wordt, daalt de spannning tot 0 volt (zowel volgens het display als volgens de multimeter), waarna de spanning weer verder stijgt naarmate men de potmeter nóg verder open draait (laatste drie kwart van het 'draaibereik' lijkt normaal te werken).

De stroom blijft altijd hangen rond de 0,2A ongeacht de mate van belasting. Wanneer de voeding onbelast is, blijft het display 0,2A weergeven.

Ik heb de voeding al open gemaakt, maar er is uiteraard niets opmerkelijks te zien.

PS: het betreft het modernere model met drukschakelaar en display dat uit 1 geheel bestaat.

benleentje

Golden Member

Als ik het me goed herinner had ik een soortegelijk klacht met een 060-6. Daar was een zenerdiode defect waardoor er te weinig stuurspanning was om de eind transistoren open te sturen.

Ik had echter wel een schema maar niet met de spanningen op de diverse punten dus het was nog even puzzelen.

Ik zou dus eerst gewoon alle spanningen nameten en ook de zener diode's

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb zojuist de voeding opnieuw aangesloten en geeft nu andere waardes weer.
In de bijlage is te zien welke waardes worden weergegeven als de potmeters maximaal naar links (tegen de klok in) zijn dichtgedraait.
Worden de potmeters verder open gedraait, dan daalt eerst de spanning tot 0 volt. Als ik de potmeters nog verder open draai dan stijgt de spanning weer (netjes lineair).

Het eerste 'deel' van het draaien aan de potmeters voelt alsof er iets binnen in schuurt; zou dat betekenen dat het aan de potmeter ligt?

Dat is waarschijnlijk de potmeter, even over de potmeter meten, de spanning daarover zou lineair toe moeten nemen.

expert in percussive maintenance

Ik heb nog eens gemeten en de voeding blijkt een constante offset te hebben van 2V.
Dus wanneer de voeding bijvoorbeeld 0 Volt aan geeft, geeft deze 2V af. Wanneer men 10 volt in stelt, geeft deze 12 volt af. bij 15volt wordt dat 17V etc. etc.
De uitgangsspanning loopt dus wel lineair op tov. de aangegeven spannning.
Echter doet soms een halve slag draaien de spanning maar 0,5V varieren wanneer dat in sommige delen van het bereik een verschil maakt van 1 of 2 volt. Mechanisch gezien is het dus niet lineair.
Stroom blijft hangen op 0,2A ongeacht de stand van de potmeters of mate van belasting.

Op 7 november 2017 20:44:40 schreef benleentje:
Als ik het me goed herinner had ik een soortegelijk klacht met een 060-6. Daar was een zenerdiode defect waardoor er te weinig stuurspanning was om de eind transistoren open te sturen.

Ik had echter wel een schema maar niet met de spanningen op de diverse punten dus het was nog even puzzelen.

Ik zou dus eerst gewoon alle spanningen nameten en ook de zener diode's

Weet je waar ik misschien een schema kan vinden van dit type voeding?
Ik heb al want rond gekeken, maar ik kon alleen een gebruikershandleiding vinden en schema's van de oudere variant van dit type (is daadwerkelijk anders, niet alleen een kwestie van visueel design).

expert in percussive maintenance
benleentje

Golden Member

Inderdaad gewoon even naar delta mailen. Ik kreeg ook gewoon het schema.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb het schema wel maar je e-mail is niet zichtbaar.

Schema / service manual is ook hier te downloaden:
delta_elektronika_es-030-5_0-30v-5a_labor-supplies_sm
Je moet ongeveer een halve minuut wachten voordat de download link verschijnt.

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op dinsdag 7 november 2017 22:41:24 (16%)

check de schuifknopjes achterop ook, als die verkeerd staan of vuil zijn krijg je ook rare dingen ermee..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 november 2017 21:08:18 schreef Audiogeek:
Dus wanneer de voeding bijvoorbeeld 0 Volt aan geeft, geeft deze 2V af. Wanneer men 10 volt in stelt, geeft deze 12 volt af. bij 15volt wordt dat 17V etc. etc.

Stroom blijft hangen op 0,2A ongeacht de stand van de potmeters of mate van belasting.

Er zijn drie dingen die je duidelijk moet benoemen. De positie van de potmeter, de uitlezing op het display en de werkelijke spanning gemeten met een multimeter.

De bedoeling van het apparaat is in de eerste instantie om een instelbare spanning op de uitgang te leveren. potmeter -> uitgang. Daarnaast is het een handigheidje dat er meteen een uitgangsspanning-meter in het apparaat zelf zit. Dan kan je je multimeter voor wat anders gebruiken.

Volgens mij zeg je dat de uitlezing in het display 2V minder is dan wat er uitkomt. Dat wijst op een fout in het meet-circuit.

Volgens mij zeg je dat de uitlezing van de stroom fout is. (altijd 0.2A, ongeacht de werkelijkheid.)

1+1 = 2.... Die meters hebben een hulpvoeding. Ik vermoed dat daar wat kapot kan zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zou een kapotte potmeter nog niet uitsluiten

expert in percussive maintenance

Op 7 november 2017 22:39:13 schreef CornelisJ:
Schema / service manual is ook hier te downloaden:
delta_elektronika_es-030-5_0-30v-5a_labor-supplies_sm
Je moet ongeveer een halve minuut wachten voordat de download link verschijnt.

Als ik mij niet vergis is dat de datasheet van een ouder model van de ES-030-5, toch bedankt ;)

Op 7 november 2017 21:17:21 schreef florick:
Delta gewoon even mailen.

Jammer dat dat via een contactformulier moet; ik zal ze vannavond wel even contacteren.

Op 7 november 2017 22:49:45 schreef testman:
check de schuifknopjes achterop ook, als die verkeerd staan of vuil zijn krijg je ook rare dingen ermee..

Die schakelaars achterop staan beiden op M van manual; de schakelaars zijn denk ik niet vervuild, daar ziet het er tenminste niet naar uit; dat ga ik binnenkort even nameten dus.

@Audiogeek: Gewoon naar > Support@delta-elektronika.nl
en daar de vraag voorleggen.
En kijk anders eens naar deze > https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1948894#1948894
Het is maar een voorstel.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 8 november 2017 14:13:35 schreef Audiogeek:
[...]

Die schakelaars achterop staan beiden op M van manual; de schakelaars zijn denk ik niet vervuild, daar ziet het er tenminste niet naar uit; dat ga ik binnenkort even nameten dus.

Nameten? Kwestie van een paar keer flink heen en weer schakelen, dan zou je al een verschil moeten merken.

ik heb 1 voeding die een gammele schakelaar had, gaf rare bijwerking want met opwarmen ging het pas erger worden. het verzetten van die knopjes had het probleem niet getriggerd, dus heb ze doorverbonden. die externe functie gebruik ik toch niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 november 2017 17:40:51 schreef Dominic:
[...]

Nameten? Kwestie van een paar keer flink heen en weer schakelen, dan zou je al een verschil moeten merken.

Geen verschil gemerkt door ze heen en weer te schakelen.
Ik heb wel gemerkt dat na een tijdje iets begint te 'tikken'.
Doet mij denken aan het geluid van een tikkend relais.
Hoe hoger de spanning, hoe hoger de frequentie van het getik. Ook klinkt het luider met hogere spanningen.

Op 8 november 2017 20:57:14 schreef Audiogeek:
[...]

Geen verschil gemerkt door ze heen en weer te schakelen.
Ik heb wel gemerkt dat na een tijdje iets begint te 'tikken'.
Doet mij denken aan het geluid van een tikkend relais.
Hoe hoger de spanning, hoe hoger de frequentie van het getik. Ook klinkt het luider met hogere spanningen.

Het lijkt ook alsof er een subtiele geur van verbranding uit de locatie van het getik komt; maar dat kan ook mijn verbeelding zijn.

[Bericht gewijzigd door Audiogeek op woensdag 8 november 2017 21:01:12 (15%)

Op 8 november 2017 14:39:27 schreef GerardMonique:
@Audiogeek: Gewoon naar > Support@delta-elektronika.nl
en daar de vraag voorleggen.
En kijk anders eens naar deze > https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1948894#1948894
Het is maar een voorstel.
MVG Gerard.;)

Bedankt voor de contact info, ik heb ze zojuist gemailed ;)
Het schema in je linkje lijkt voor de oudere variant van de ES-030-5 te zijn.

er zit geen relais is die dingen, klinkt meer als een smps die in beveiliging valt door overstroom oid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Op 8 november 2017 20:58:52 schreef Audiogeek:
[...]

Het lijkt ook alsof er een subtiele geur van verbranding uit de locatie van het getik komt; maar dat kan ook mijn verbeelding zijn.

Die geur krijg je ook als een component behoorlijk warm word. Even de boel een tijdje laten opwarmen en daarna uitzetten. Dan kijken wat er warm of eventueel te warm word.

Met een max van 0,2A zou er eigenlijk niets echt warm moeten worden. In mijn delta 60-6 was na een test van 4 uur op max stroom de shunt weerstand erg warm en ik denk op het randje. De rest viel me nog erg mee.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
RAAF12

Golden Member

Op 7 november 2017 20:51:06 schreef Audiogeek:
Het eerste 'deel' van het draaien aan de potmeters voelt alsof er iets binnen in schuurt; zou dat betekenen dat het aan de potmeter ligt?

Vrijwel zeker, een 10 slags pot moet over het gehele bereik geruisloos lopen.