PIC mosfet lampje (maar het gaan niet altijd uit)

ik heb volgend schemake:

http://users.skynet.be/whoopi/dsc01223.jpg

het is gewoon bedoeld om dat lichtje aan en uit te doen.
En ook te dimmen door snelle pulsen te sturen.

nu uiteindelijk is het de bedoeling dat er meerdere lampkes achter komen maar bij testen van dit 1 had ik al een probeem:

als ik de draad tussen de pic uitgang en de gate lostrek dan blijft dat lampje soms gewoon branden (als ik dat 100% aan heb staan)
en als ik aant het dimmen was, dan gaat dit plots 100% branden bij het loskoppelen van de gate (ipv uit te gaan)...
niet altijd maar toch veel.

als ik op de resetbutton van mijn PIC druk dan gaat dat lampje zachtjes uit, wat normaal ineens zou moete uitgaan dacht ik.

Hoe zou dit kunnen komen?

thx

[Bericht gewijzigd door whoopi op vrijdag 9 december 2005 14:48:24

zoveel onzinnige onzin in de wereld...

De gate is een zeer hoogohmige ingang. Als je hier niets op aansluit, dan zijn storingen in de lucht al voldoende om de gate te laten omklappen. De oplossing is een weerstand naar massa op de gate te zetten. Bijvoorbeeld 100 k ohm.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Tussen de gate en de source zit nu eenmaal een grote capaciteit, iets van 2 nF bij een BUZ11, hier blijft enige tijd lading opstaan en laat de fet geleiden. Hetzelfde gebeurt als je de PIC reset, de betreffende pin gaat in tri-state en is geen belasting meer voor de gs-capaciteit.
(Hoewel ik je reset verhaal niet zo begrijp. Bug in je software?)

Zo moet je de BUZ11 niet aansturen, gebruik twee transistors: Een om de 5 volt van de PIC naar 12V te brengen, en een als emittervolger om de stuurspanning *laagohmig* aan de fet aan te kunnen bieden. Dan heb je ook minder last van die gs-capaciteit en kan je de fet sneller schakelen.

JoWi

Golden Member

Tot een paar ampere kan je de truuk van FuzzBass gebruiken, bij meer stroom moet je de oplossing van Rd12tf kiezen. Niet omdat een pic uitgang niet laagohmig genoeg is, maar omdat je met een tor ervoor Vgs een stuk hoger kan krijgen. Hou er wel rekening mee dat die tor als inverter werkt.
Het voordeel van een hogere Vgs is een lagere Rds_on.
Ik zou trouwens die weerstandswaarde een stuk lager kiezen, 10k of zo.

Ignorance is bliss

Je krijgt inderdaad de BUZ11 nooit helemaal "open" met Vgs = 5 volt. Daar heb je een volt of 8 voor nodig.

Maar omdat de topicstarter met slechts 6 volt voedingsspanning werkt, zou je dus eigenlijk een logic level mosfet moeten gebruiken.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Mijn ervaring met de BUZ11 is dat 12V het minimum is voor een efficiente werking, maar dat was om een halogeenlampje (20W) te dimmen.

http://img183.imageshack.us/img183/3185/mosfetdriver5wv.png

Deze heb ik als driver gebruikt.

Een logiclevel MOS/trenchFET toepassen, of een MOS/trenchFET met een lage Ugs.

RES

mja k heb het dus geprobeerd met die 100k naar de massa en tot hietoe werkt dat altijd al.
(k had voorlopig niet alles in huis om het schema van Rd12tf te bouwen...)

nu die 6V zou idd ook nog 12V gaan worden, 2 lampjes in serie en dan een hele reeks parallel.

de stroom komt dan op 303mA 152mA en 682mA
nu ik weet niet wat JoWi bedoeld met 'meer stroom' is dat dan al die 682mA of is dat iets van een 5A ...

PS: met die reset van de pic bedoelde ik gewoon een ingang welke alle uitgangen op 0 zet

zoveel onzinnige onzin in de wereld...

Wat zijn zoal gangbare logic level mosfets? Ik heb een tweetal IRFZ44N maar het datasheet daarvan is te onduidelijk om te zien of bij 5V R(on) al heel laag is.

Bij voorbaat dank

Egbert