blikseminslag zeilboot :S

hallo,

afgelopen week ben ik in een kajuitzeiljacht gaan varen in friesland. erg leuk allemaal....totdat er een onwersbui boven ons losbastte.

het gaat om een boot met aluminium mast, en een doorlopende paal van de mast naar het water(door de kajuit heen).

tijdens enkele ontladingen(bliksem) was er een soort balvormig licht op het koppelstuk tussen de mast en de paal naar het water te zien.

zijn er dan enkele malen bliksems ingeslagen? of is dit een soort effect wat voorkomt omdat er ontladingen plaatsvonden in de omgeving?

tussen de lichtflits en de klap zat minder als 1 seconde(geen verschil te horen) en de bui zat dus dichter als 340 meter bij ons vandaan.

groeten,

Wim

Dat is dus die zogenaamde bolbliksem.
Neen, tot nu toe is nog niemand op aarde er achter gekomen hoe dit ineen zit.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

het is 430 meter pes sec d8 ik

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

bolbliksem...vertel?

nee, 340m/sec = geluidssnelheid.

Daar nog nooit eens van gehoord?

Lees onderstaande link dan eens :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bolbliksem

Op 25 augustus 2006 20:05:11 schreef WIM STUDENT:

tussen de lichtflits en de klap zat minder als 1 seconde(geen verschil te horen) en de bui zat dus dichter als 340 meter bij ons vandaan.

groeten,

Wim Steenbeek

Misschien muggenzifterij: maar dat is dus niet de bui, maar de blikseminslag die minder dan ongeveer 340 meter bij je vandaan was, niet de bui.

Dit lijkt mij inderdaad de bolbliksem, heeft het ook nog lopen zoemen (of een knetterend geluid lopen maken?)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

grappig. was net het artikel aan het lezen:D toen gaf jij de link.

ja, het was zwaar onweer, en de grootte was + - 20 cm.

dit was in de kajuit van de boot. dit had dus ook in een ontploffing kunnen eindigen? :S *slik*

is er iemand die er toevallig nog meer van weet? of ervaring hiermee heeft(ook zoiets meegemaakt?)

iig dank voor je link!

nee, niet gehoord.

maar iedereen in de kajuit had daarna "heel toevallig" heftige hoofdpijn. misschien toeval. misschien niet.

en je hebt gelijk wat betreft inslag enz.

maar voor mijn gevoel waren de inslagen minder als 100 meter bij mij vandaan. maar dat is gevoel, en hoeft niet te kloppen. (was gistermiddag boven de haven van sneek aan de westzijde)

Bolbliksems zijn eigenlijk nog steeds 1 groot raadsel.

Een aantal wetenschappers houd het op een optisch verschijnsel op het netvlies van de mens nadat een nabije inslag meegemaakt is, waarbij het beeld van de inslag zelf is blijven hangen en dus 'iets' veroorzaakt.

Mag iemand mij alleen vertellen hoe het dan komt dat ze van een bepaalde bolbliksem in 1992 geloof ik, een kaart van de route hebben kunnen maken.
Allerlei ooggetuigen melden dat de bol bepaalde straten inging: als het echt een optisch verschijnsel is kan niet iedereen dezelfde route beschrijven.

Ik geloof dan ook wel degelijk dat die dingen echt bestaan, maar meemaken hoef ik liever niet eigenlijk...:)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
GJ_

Moderator

Bolbliksem of st elmusvuur. Die laatste is waarschijnlijker omdat een bolbliksen niet in de mast "hangt" en dat juist de plek is waar st elmusvuur optreed.

Normaal heeft de bliksem niet echt de neiging op zeiljachten in te slaan. Een fatsoenlijk jacht is wel goed geaard: onder dek dikke aardkabels van de wantputtings naar de kiel.
Een medewerker van een grote chartermaatschappij voor zeiljachten over heel de wereld vertelde dat het bij een jacht van hun een keer echt gebeurt was: enkele defekte apparaten, niet eens allemaal.

Het beste wat je kunt doen is in de kajuit gaan zitten en uit de buurt van de verstaging blijven.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 25 augustus 2006 20:39:27

zip..

[Bericht gewijzigd door Dutchboy. op vrijdag 25 augustus 2006 20:39:43

st elmusvuur?

vertel...

ik ge ondertussen even googlen op st elmusvuur

GJ_

Moderator

St elmusvuur treed op aan masteinden, antennes enz. en maakt een sisserig geluid. Dus dat lijkt me waarschijnlijker. En een bolbliksem is mobiel tot ie uit elkaar spat.

Onweer op een zeiljacht is niet erg grappig he?>:-) Ik zeil nu bijna 30 jaaar en ben erg nog altijd niet gerust op. En ik weet dat de bliksem (bijna) nooit inslaat. Ik weet ook niet waarom niet maar het slaat gewoon 100 meter verderop in het water in.

Op 25 augustus 2006 20:36:02 schreef GJ_:
Bolbliksem of st elmusvuur. Die laatste is waarschijnlijker omdat een bolbliksen niet in de mast "hangt" en dat juist de plek is waar st elmusvuur optreed.

Normaal heeft de bliksem niet echt de neiging op zeiljachten in te slaan. Een fatsoenlijk jacht is wel goed geaard: onder dek dikke aardkabels van de wantputtings naar de kiel.
Een medewerker van een grote chartermaatschappij voor zeiljachten over heel de wereld vertelde dat het bij een jacht van hun een keer echt gebeurt was: enkele defekte apparaten, niet eens allemaal.

Het beste wat je kunt doen is in de kajuit gaan zitten en uit de buurt van de verstaging blijven.

Met dat probleem zaten ze in (den haag was dat geloof ik?) dus ook.

Was een vrouw die een foto maakte van een bijna lasvlam-witte bol, die bij een mast van trambovenleiding bleef hangen.

Een aantal mensen hadden het toen ook over Sint elmusvuur, maar dat wordt nooit laswit als je het mij vraagt...

ja, was geen pretje....vanaf het midden van het sneekermeer met een klein pruttel motortje naar sneekerhaven gevaren tijdens onweer:S

zelf al eens st- elmus vuur gezien?

ik had echt het idee alsof er overal om ons heen de bliksem insloeg.. rake klappen en zo.

GJ_

Moderator

Op 25 augustus 2006 20:49:07 schreef WIM STUDENT:zelf al eens st- elmus vuur gezien?

Ik heb meerdere malen met echt noodweer midden op het ijsselmeer/markermeer gevaren. Ik kan je verzekeren dat ik op die momenten betere dingen te doen had dan naar mn masttop kijken;-) Genoeg flitsen om me heen gezien maar nooit de tijd genomen om ze uitgebreid te bestuderen. Vergeet niet dat met echt noodweer vaak ook een gezellig briesje opsteekt dat wat extra aandacht vraagt.
Bovendien moet je ook nog eens verplicht absoluut zorgeloos over blijven komen om te voorkomen dat de bemanning in paniek raakt.

Echt of niet, in Heerenveen is zo'n vuurbal even lekker door de KPN telefooncentrale geslagen waarbij er honderden abonees dagen zonder telefoon zaten.
De hele week (of zelfs langer) stonden er elke dag ca 20 groene KPN-busjes daar in de straat. :-)

Was een goeie tijd voor UPC telefonie.

Was overigens wel zo seletief dat van 1 huizenblok bijvoorbeeld nrs 38, 42, 44 en 48 zonder telefoon zaten terwijl 40 en 46 nog gewoon konden bellen (bij de KPN in dit voorbeeld)
Ik vond dat wel aardig om te zien dat voor elke huisaansluiting toch nog een afzonderlijk aderpaar tot helemaal naar die centrale liep. (ca 2km hemelsbreed)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Mijn boot heb ook een Alu mast
verkeer ik nu in LEVENSGEVAAR ?

Ik had het trouwens laats ook
geen wind, wel onweer op komst.
best eng hoor... ben dan wel cool maar nog geen held

Zou blikseminslag trouwens geen gat in de bodemslaan ?

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !

Op 25 augustus 2006 22:23:03 schreef Capt501:

Ik denk dat je juist op een boot redelijk veilig zit.
Als de mast goed geleid naar massa (=water), zou je toch bijna geen spanningsverlies hebben over de boot in zijn geheel waardoor je relatief goed zit.

Een boom (met zijn geleidende vochtige inhoud) geleid slechter denk ik, waardoor het spanningsverschil maximaal over de boom komt te staan en deze splijt.

Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Klopt inderdaad, de weerstand van een persoon en een boom ontlopen elkaar niet zoveel. Meestal slaat de bliksem niet in de boom, maar loopt net langs de boom, zeker als het al een beetje geregend heeft. Doordat de temperatuur enorm oploopt aan die kant, knalt de boom uit elkaar. Ooit een populier zo uit elkaar zien spatten. Als jij daar als persoon onder schuilt, heb je ongeveer dezelfde potentiaal verschil, dus de stroom door jouw lijf is ook voldoende om je hart de laatste slag te laten slaan. Daarom het advies: gehurkt, ergens in een lage kant van een veld, niet bij een water. Dan is de kans dat je het overleeft het grootst. Op het water inderdaad van de bestaging wegblijven, en de kajuit in. (lijkt mij). En blijf ook weg van lantaarnpalen, daardoor heb ik nu een neefje minder...

carpe cerevisi
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Op 25 augustus 2006 22:38:32 schreef LaStei:
En blijf ook weg van lantaarnpalen, daardoor heb ik nu een neefje minder...

Oef... Dat lijkt me pijnlijk... :-(

Vandaag ook weer op het nieuws.
Ironisch genoeg tijdens een begrafenis van een ere lid van een Orkest. Blikseminslag op de groep muzikanten die een "laatste eer" aan het spelen waren op hun koperen instrumenten.
2 Doden...

[edit]
Eeehh inderdaad wat ook in die link van Chipje stond

Onder een boom is't gevaarlijk omdat de bliksem er kan inslaan. Het gevaarlijke is dat als de bliksem daar inslaat je een indirecte inslag op je kunt krijgen. Dwz dat er vanuit de boom een bliksemschicht op je af komt.

Op 25 augustus 2006 22:23:03 schreef Capt501:

Het komt wel voor dat het zand in de grond smelt en een soort van glazen bliksemschicht in de grond creeert. Ik weet alleen niet meer hoe dat heet. Meestal gaat dat naar een electraleiding of telefoon lijn waar de energie van de ontladingv dan verder het net ingaat.

het effect van st elmus vuur is al heel oud. zelfs bij houten masten kan het optreden.

Bij hoogspanningsleidingen in de hoogspanningsmasten hoor je dat sissen ook als de lucht beetje vochtig is. Dan hoor je de 100kV beetje ontladen naar de lucht.

nog wat tips voor bij onweer.
http://home.quicknet.nl/mw/prive/luyrink/ehbotips/Tips%20bij%20onweer.…

http://home.quicknet.nl/mw/prive/luyrink/ehbotips/Bliksem%20gevaar%20e…

Overigens als iedereen op dat moment daarna last van hoofdpijn had in de boot is de kans best wel dat het een ontlading was die de boot raakte.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Veel gevallen van indirecte inslag heeft gewoon te maken met de zg. stap spanning.

Bij inslag op de boom zal de grond onder de boom 100% geladen zijn, op 1m van die boom 90% op 2m 80%.
Door de extreem hoge spanning is het voor de stroom makkelijker om via het lichaam van een 90% 'ring' naar een 80%'ring' te springen.
je hebt dus potentiaal verschillen tussen 2 stukken grond die worden verbonden door het lichaam.Dat is je recept voor de oplawaai van je leven.