Hallo,
ik sta lichtelijk voor een dilemma. Ik heb een nieuwe Focus. Ik heb een trekhaak gemonteerd maar nu moet ik de bedrading nog doen. Meer werk dan het ijzer zelf.
Bij moderne auto's wordt eigenlijk altijd geadviseerd om er een speciale relaiskast/schakelbox (of wat voor naam de fabrikant er ook voor verzint) bij te gebruiken en de verlichting zeker niet direct meer aan te sluiten om bestaande bedrading. Probleem zou de zgn. GEM (general electronic module) zijn. Deze gaan nogal snel defect zegt men op diverse fora. De kosten zijn niet misselijk, enkele honderden euro's moet geen uitzondering zijn. Deze module regelt kennelijk allerlei verlichtingaangelegenheden zoals het 3 maal knipperen bij korte activering van je richtingaanwijzer e.d..
Nu heeft mijn collega gewoon de bedrading parallel op de originele verlichting gezet. Nog geen problemen. Ik ben wat voorzichtiger. Misschien dat de uitgangen van dergelijke modules niet veel meer kunnen hebben dan de standaard belasting, geen idee. Je leest er iig niet voor niks redelijk wat over en ze zullen deze kastjes niet vor niks verkopen (a 130 euro). Ik vind ze dus veeels te duur en wil eigenlijk zelf wat bedenken. Nu leken gewoon standaard autorelais me wel handig. Het tikken zul je waarschijnlijk toch niet horen ergens achterin de auto. Constante spanning heb je toch al nodig voor bv een caravan. Dus je verlichting alleen een relais laten schakelen en je voorkomt overbelasting. Nu zit ik alleen met de inductiespannning die de spoel kan genereren. Misschien dat deze juist weleens voor problemen kan gaan zorgen.
Is het slim om hier een blusdiode op te zetten? Of zou het nog verstandiger zijn om een galvanische scheiding of een SSR (heb je die voor laagspanning) te knutselen? Wat denken jullie en heeft er iemand relatief eenvoudige goedkope schema's eventueel voor zoiets?
Ik ben benieuwd wat jullie er van denken. Alvast bedankt voor de input!
gr.