trekhaak aansluiten op moderne auto

Hallo,

ik sta lichtelijk voor een dilemma. Ik heb een nieuwe Focus. Ik heb een trekhaak gemonteerd maar nu moet ik de bedrading nog doen. Meer werk dan het ijzer zelf.

Bij moderne auto's wordt eigenlijk altijd geadviseerd om er een speciale relaiskast/schakelbox (of wat voor naam de fabrikant er ook voor verzint) bij te gebruiken en de verlichting zeker niet direct meer aan te sluiten om bestaande bedrading. Probleem zou de zgn. GEM (general electronic module) zijn. Deze gaan nogal snel defect zegt men op diverse fora. De kosten zijn niet misselijk, enkele honderden euro's moet geen uitzondering zijn. Deze module regelt kennelijk allerlei verlichtingaangelegenheden zoals het 3 maal knipperen bij korte activering van je richtingaanwijzer e.d..

Nu heeft mijn collega gewoon de bedrading parallel op de originele verlichting gezet. Nog geen problemen. Ik ben wat voorzichtiger. Misschien dat de uitgangen van dergelijke modules niet veel meer kunnen hebben dan de standaard belasting, geen idee. Je leest er iig niet voor niks redelijk wat over en ze zullen deze kastjes niet vor niks verkopen (a 130 euro). Ik vind ze dus veeels te duur en wil eigenlijk zelf wat bedenken. Nu leken gewoon standaard autorelais me wel handig. Het tikken zul je waarschijnlijk toch niet horen ergens achterin de auto. Constante spanning heb je toch al nodig voor bv een caravan. Dus je verlichting alleen een relais laten schakelen en je voorkomt overbelasting. Nu zit ik alleen met de inductiespannning die de spoel kan genereren. Misschien dat deze juist weleens voor problemen kan gaan zorgen.
Is het slim om hier een blusdiode op te zetten? Of zou het nog verstandiger zijn om een galvanische scheiding of een SSR (heb je die voor laagspanning) te knutselen? Wat denken jullie en heeft er iemand relatief eenvoudige goedkope schema's eventueel voor zoiets?

Ik ben benieuwd wat jullie er van denken. Alvast bedankt voor de input!

gr.

Met een blusdiode en evt snubbernetwerkje zit je safe lijkt me. Beide niet eens kritisch omdat de spoel paralel staat met een lamp die de meeste 'rommel' sowieso zal dempen (tenzij doorgebrand, dus toch iets doen qua bescherming).

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Heb zelf een tijdje bij Ford gewerkt.
Word inderdaad afgeraden om je trekhaak parralel aan je verlichting aan te sluiten. Er zijn al GEM's gesneuveld op die manier. Zelf monteerden wij trekhaak sets van BRINK.
Komleet 'kabelboom' met contra stekkers die heel makkelijk gemonteerd kan worden.
Gewoon er tussen klikken.
Kost een flinke duit, maar in jaren geen problemen. En een nieuwe GEM kost al snel 800+ euro. En het is een pokke klus die te vervangen, vaak geintegreerd met de zekering kast. Denk dus rustig na voor je aan je nieuwe auto gaat prutsen.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
GJ_

Moderator

Een nieuwe auto van minimaal 18.000 euro en dan is 130 euro te duur? Da's één keer tanken! Zelf zonder al te veel kennis van zaken sleutelen aan een moderne auto is vaak veel duurder.

Het is een lease-auto waarvan de trekhaak weer verdwijnt als ik hem moet inleveren. Als ik hem origineel bij de dealer had laten monteren was ik minimaal 700 euro kwijt geweest, nu 230 (deel dat door 48 maanden en dan besef je je opeens dat ie je 14,50 euro per maand kost, om af en toe te gebruiken...) Nu demonteer ik hem aan het einde van het contract en gaat ie mooi de verkoop ik. Deed iedereen jaren geleden ook met radio/cd-spelers toen deze nog lang geen gemeengoed waren, niks mis mee.

Maargoed, ik heb even op de site van Brink zitten lezen en ze hebben het over een C2 module die er voor zorgt dat je knipperlichten sneller gaan knipperen als er een defect met aanhanger erachter. Zie verder alleen strakke connectoren die je tussen de originele bundels en lampen steekt, electronisch weinig spannends dus. http://www.brinkweb.com/download_kabelsetmanual.php?id=711693

Ik denk dat ik dan alleen voor de knipperlichten ga.

Evarist

Golden Member

En een kastje maken met optocouplers? Dat lijkt me 100% safe. De voeding kan je via een zekering rechtstreeks aftakken van de accu

Nihil est verum, quod non probatur primo.

zoiets heb ik ook aan zitten denken. Heb je een leuke schakeling voor me? :-)