Beste, ik denk zonder je te willen beledigen dat je eerlijk waar, nog een pak kennis te kort komt om zoiets zelf te ontwerpen.
Probeer een kant en klaar ontwerp te vinden, het zal al een hele prestatie zijn als je die foutloos kunt nabouwen.
Ik weet dat je niet zult luisteren en je als jonge uitvinder meer verwant voelt met Edison dan met een ouwe zeur, daarom haal ik nog enkele knelpunten en tips voor je aan.
Halverwege de 80er jaren heeft Elektuur verschillende uitgebreide artikelen gewijd
aan zowel transistor als thyristorontsteking.
Na die tijd zul je niet veel nieuwe ontwerpen meer vinden.
Laat je niet verleiden door al die Amerikaanse schemas met obsolete componenten die je nergens meer zult vinden.
Alhoewel thyristorontstekingen tal van voordelen lijken te hebben op transitorontstekingen zijn ze integenstelling daarmee nooit algemeen toegepast.
De vraag is waarom. De meningen daarover lopen sterk uiteen.
Sommigen beweren dat de vonk zo krachtig is dat ze overslaat op de zuigerkop en daar op termijn een gat in brandt.
Ik durf dat te betwijfelen. De hoofdreden is volgens mij complexiteit en de kostprijs en het feit dat in de jaren 80 een degelijke en compacte omvormer niet eenvoudig te maken was.
Nochtans bieden thyristorontstekingen voor sportieve wagens niets dan voordelen.
Het probleem met een klassieke ontsteking is dat bij hoge toerentallen, de zelfinductie van de bobine niet meer toestaat dat het magnetisch veld de tijd krijgt volledig op te bouwen, met verminderde hoogspanning als gevolg.
De thyristorontsteking omzeilt dat door een condensator op 300V in een klap te ontladen over de bobine.
Hier ontstaat het eerste probleem. De vonk is dan wel zeer krachtig, maar duurt veel korter en is soms niet in staat om het mengsel effectief te ontsteken.
Een goed ontwerp is dus in staat om twee of drie maal zeer snel achtereen te vuren, met 1 puls van de hallsensor/onderbreker.
Je schema is dus wat te simplistisch.
Doordat de ontlading zo snel gaat, zal de zelfinductiespanning op de primaire oplopen tot 2 à 3000V. Als je de bobine hiertegen niet beschermt zal hij zeker stuk gaan.
Ik heb schemas gezien waarbij men dit deed
door een aantal zenerdiodes in serie (500V in totaal) over de bobine te plaatsen.
Ik denk dat vandaag een geschikte MOV van 470V en voldoende dissipatie, daar beter voor geschikt is.