Thyristor ontsteking

Hallo ik ben Barrie Raterink,

Ik ben 18 jaar en knutsel graag aan motoren en voer graag op en dat soort stuff :)
nu ben ik bezig om mijn eigen ontsteking te ontwerpen wat eigenlijk al is gelukt maar ik kan wel een paar schema's met elkaar kombineren maar ik kan helaas niet de vereisten en de waardes van alle componenten uitrekenen :( is er iemand die mij hierbij kan helpen? ik heb het schema al getekend maar ik post het niet zo graag direct op het internet vandaar vraag ik diegene die zich "geroepen" voelt even te posten als iemand mij hierbij kan helpen zou ik dat heel fijn vinden! het is een prachtig ontwerp waarbij het signaal aangestuurd word door een hall sensor en er moet een vermogenstrap in komen die 50 keer vergroot dus van 12 naar 600v bedankt voor het lezen van deze mail! mvg barrie raterink

De omschrijving is een beetje vaag.
Hoeveel fasen? Welke spanningen? Welke motor gebruik je?
Gebruik je tacho feedback? enzovoort enzovoort...
En een DC sturing is nog redelijk ingewikkeld maar toch te doen.
Anders mail je het even. Maar ik heb het momenteel heel druk, dus het kan zijn tijd duren voor ik er deftig heb naar gekeken.

En haal je email adres uit je post ivm spammen.

[Bericht gewijzigd door Peter Claus op donderdag 7 december 2006 22:45:22

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Welke motor gebruik je?

benzine :)

Met geld moet je creativiteit bekopen.

benzine tweetakt ik heb alle gegevens doorgestuurt naar je alvast bedankt!

DE OLDE

Overleden

Ik weet natuurlijk niet exact je situatie, maar een ontsteking met een thyristor is nogal gevaarlijk voor de motor, je kunt dan een zodanige sterke vonk krijgen dat het mengsel niet normaal ontbrandt , maar ontploft(detonatie); voor je zuiger dan boven is krijgt hij de volle mep op zijn kop, dat vinden je motorlagers absoluut niet prettig. Als je electronisch wilt doe dan een transistor onsteking.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 7 december 2006 23:01:27 schreef bartarie:
benzine tweetakt ik heb alle gegevens doorgestuurt naar je alvast bedankt!

Ja, sorry ze.
Als ik een vraag lees op het elektronicaforum en er staat gewoon "motor" ga ik zeker niet aan een benzinemotor denken maar een elektrische. Dat ontsteken gebeurt ook met thyristoren bij een DC motor.
Ik ga dat eens bekijken, maar zal wel voor deze avond zijn.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

@bartarie : je hebt mail.
Maar voer liever een discutie op het forum zodat iedereen er wat aan heeft.
Tevens zullen diezelfde mensen ook beter in staat zijn je te helpen.
Post dit schema eens gewoon op CO.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Jah jongens ik wil STERKE vonken zodat ik ook hoge toeren kan maken uiteindelijk.... nou hier heb ik het schema als iemand mij kan helpen zou dat heel fijn zijn ik denk dat het schema zo aardig klopt das ook niet direct het probleem denk ik eerder dat ik geen weet heb welke eisen de componenten moeten hebben en welke waarden bloos bloos... het is ook een RACE ONTSTEKING heh ;)
dus jongens kijk hier is ie:

deze heb ik gecombineerd met:

http://i19.photobucket.com/albums/b179/bartarie/ontsteking.jpg

deze:

http://i19.photobucket.com/albums/b179/bartarie/thyristorontsteking.jpg

en toen kreeg ik dit ---> als ik alles goed heb gedaan :P

http://i19.photobucket.com/albums/b179/bartarie/raceontsteking.jpg

de darlinton is geen darlington maar een omvormer...
heeft iemand een schemaatje van een vermogenstrap die van 12v 600v (50 maal dus) maakt? dan kan ik die ook invoegen... maar als dit schema verder klopt zoek ik hulp bij het uitzoeken van de componenten om een goed werkende ontsteking te realiseren...

Anoniem

Beste, ik denk zonder je te willen beledigen dat je eerlijk waar, nog een pak kennis te kort komt om zoiets zelf te ontwerpen.
Probeer een kant en klaar ontwerp te vinden, het zal al een hele prestatie zijn als je die foutloos kunt nabouwen.
Ik weet dat je niet zult luisteren en je als jonge uitvinder meer verwant voelt met Edison dan met een ouwe zeur, daarom haal ik nog enkele knelpunten en tips voor je aan.

Halverwege de 80er jaren heeft Elektuur verschillende uitgebreide artikelen gewijd
aan zowel transistor als thyristorontsteking.
Na die tijd zul je niet veel nieuwe ontwerpen meer vinden.
Laat je niet verleiden door al die Amerikaanse schemas met obsolete componenten die je nergens meer zult vinden.

Alhoewel thyristorontstekingen tal van voordelen lijken te hebben op transitorontstekingen zijn ze integenstelling daarmee nooit algemeen toegepast.

De vraag is waarom. De meningen daarover lopen sterk uiteen.
Sommigen beweren dat de vonk zo krachtig is dat ze overslaat op de zuigerkop en daar op termijn een gat in brandt.
Ik durf dat te betwijfelen. De hoofdreden is volgens mij complexiteit en de kostprijs en het feit dat in de jaren 80 een degelijke en compacte omvormer niet eenvoudig te maken was.

Nochtans bieden thyristorontstekingen voor sportieve wagens niets dan voordelen.
Het probleem met een klassieke ontsteking is dat bij hoge toerentallen, de zelfinductie van de bobine niet meer toestaat dat het magnetisch veld de tijd krijgt volledig op te bouwen, met verminderde hoogspanning als gevolg.

De thyristorontsteking omzeilt dat door een condensator op 300V in een klap te ontladen over de bobine.

Hier ontstaat het eerste probleem. De vonk is dan wel zeer krachtig, maar duurt veel korter en is soms niet in staat om het mengsel effectief te ontsteken.

Een goed ontwerp is dus in staat om twee of drie maal zeer snel achtereen te vuren, met 1 puls van de hallsensor/onderbreker.
Je schema is dus wat te simplistisch.

Doordat de ontlading zo snel gaat, zal de zelfinductiespanning op de primaire oplopen tot 2 à 3000V. Als je de bobine hiertegen niet beschermt zal hij zeker stuk gaan.
Ik heb schemas gezien waarbij men dit deed
door een aantal zenerdiodes in serie (500V in totaal) over de bobine te plaatsen.
Ik denk dat vandaag een geschikte MOV van 470V en voldoende dissipatie, daar beter voor geschikt is.

@ bartarie

Ik heb een tijd geleden ook wat leuks gevonden op internet, misschien heb je hier wat aan:
http://sportdevices.nmine.com/ignition/ignition.htm

Het betreft een programeerbare CDI ontsteking voor tweetakt scooter/brommer/race motoren.
Ik heb hem zelf nog niet kunnen testen bij gebrek aan tijd en ik heb ondertussen ook geen (experimentele) brommer meer. ;)
Laat maar weten als je hier wat mee kunt.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Lang geleden heb ik mijn kaptyn mobilette voorzien van een thyristorontsteking, daarna hoefde ik de bougie niet meer te reinigen, af te stellen of te vervangen.
Zelfs als je het haakje er af brak liep de moter nog prima.
Wanneer je bij volle snelheid gas terug nam sloeg de vonk over van de bougiekap naar de cylinderkop.
Prima vonk dus.

Deze hulpmotor maakte gebruik van een ontsteekspoel in het vliegwiel, en deze ontsteekspoel kon ook prima gebruikt worden als spanningsspoel voor het opladen van de condensator(1uF).
Natuurlijk dan wel een extra bobine nodig

Ik bewaar alles dus als er belangstelling is wil ik wel eens zoeken naar het schema+print lay-out.

Niet iedere thyristor werkt evengoed, ik gebruikte een 2N4444 of zoiets

Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming

ik vraag toch niet om technische vragen hmmm...
ik wil gewoon die ontsteking maken vroeg of laat... dus niet vna ja het is niet goed zoveel of dit of dat met 16000 toeren moet je ook echte vonken hebben.... wat denk je van de ontstekingen van msd de "pro mag 44"
44 ampère primair :|

http://www.msdpromag.com/p1.htm

en die gaan ook heeeel hard hoor! je kan de magneetvelden voelen met je handen hehehe :D
6foot6 ik heb je gemaild alvast bedankt!
dat cdi schema kon ik ja ;) maare das heeel veel heisa eerst dit proberen! anders moet je nog gaan programeren enzo ook heel veel werk... mischien hierna :)

heeft ene royekolen me aan gemeld van de vandaag? ik had een geschil met iemand en gelijk meldde hij mij aan ik vertrouwde het niet maar als hij hier bij zit... hoor ik het graag en dan bied ik mijn excuses aan

Anoniem

Op 10 december 2006 22:56:22 schreef bartarie:
heeft ene royekolen me aan gemeld van de vandaag? ik had een geschil met iemand en gelijk meldde hij mij aan ik vertrouwde het niet maar als hij hier bij zit... hoor ik het graag en dan bied ik mijn excuses aan

Bartarie, ik denk dat niemand je vage raadseltjes apprecieert. het is de gewoonte niet aan het forum deel te nemen als je dronken bent.
Slaap je roes uit en doe morgen nog een poging om je principeschemaatje uit te werken tot iets dat een kans op slagen heeft. ;-)

Henry S.

Moderator

Op 10 december 2006 22:56:22 schreef bartarie:
heeft ene royekolen me aan gemeld van de vandaag? ik had een geschil met iemand en gelijk meldde hij mij aan ik vertrouwde het niet maar als hij hier bij zit... hoor ik het graag en dan bied ik mijn excuses aan

Lekker vaag... maar helemaal off-topic, laat het buiten het forum.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

@bartari: ik heb je een mail+atach gestuurd maar aangezien je hotmail gebruikt heb ik m'n twijfels over het resultaat

Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming