Hallo,
een vriend en ik willen vor school eens iets leuks maken, en dachten daarbij aan een knakworsten verwarmer. Ik heb dit idee afgekeken van de TU/e, daar doen ze het als volgt:
Variac op 200V afstellen, stroom door het knakworstje sturen, wanneer er 1 A door het werstje stroomt, dan is het worstje gaar.
Hieruit maak ik dus op dat:
de weerstand van het worstje steeds afneemt, en waneer er 200W door het worstje gaat, en dus de weerstand ca. 200 ohm is, dat het worstje dan klaar is.
Nu willen wij het echter zonder variac gaan doen, en de elektriciteit rechtstreeks uit het stopcontact halen. Ik heb hierop 3 mogelijke schema's bedacht:
1. Welke is het beste te gebruiken?
Dan hebben we nog een probleem: we willen meten hoeveel stroom er door een worstje gaat. En wanneer dat ca. 1A per worstje is, dat de schakeling dan afslaat, of dat we in ieder geval zichbaar een signaal krijgen. Wat is dacht:
in serie met een worstje een weerstand, en parallel over die weerstand een draaispoelmeter. Wanneer er nog weinig stroom door het worstje gaat, is de spanning over de weerstand (en dus ook de spanning over de draaispoelmeter) hoog. Wanneer echter de stroom steeds hoger wordt, neemt de spanning over de weerstand, en dus over de draaispoelmeter, af. De draaispoelmeter zal dan langzaam teruglopen, en zo kunnen we grofweg zien of de stroom groot genoeg is (1A), en dus of het worstje gaar is. Ik heb een draaispoelmeter die bij volle uitslag ongeveer 0,35V nodig heeft. Als er over de weerstand dan 0,35V @ 1A valt, dan heb ik dus een weerstand van 0,33R 0,5W nodig.
2. is dit een goede manier, of raden jullie aan het anders te doen? het is geen groot probleem om er een klein trafootje bij te zetten om een mogelijk schema + uitschakelrelais te voeden.
gr's Tom
edit: we willen minimaal 2, maximaal 10 worstjes per keer opwarmen.