knalworsten verwarmer

Hallo,

een vriend en ik willen vor school eens iets leuks maken, en dachten daarbij aan een knakworsten verwarmer. Ik heb dit idee afgekeken van de TU/e, daar doen ze het als volgt:
Variac op 200V afstellen, stroom door het knakworstje sturen, wanneer er 1 A door het werstje stroomt, dan is het worstje gaar.
Hieruit maak ik dus op dat:
de weerstand van het worstje steeds afneemt, en waneer er 200W door het worstje gaat, en dus de weerstand ca. 200 ohm is, dat het worstje dan klaar is.

Nu willen wij het echter zonder variac gaan doen, en de elektriciteit rechtstreeks uit het stopcontact halen. Ik heb hierop 3 mogelijke schema's bedacht:
http://www.uploadarchief.net/files/download/knakworsten%20automaat.JPG
1. Welke is het beste te gebruiken?

Dan hebben we nog een probleem: we willen meten hoeveel stroom er door een worstje gaat. En wanneer dat ca. 1A per worstje is, dat de schakeling dan afslaat, of dat we in ieder geval zichbaar een signaal krijgen. Wat is dacht:
in serie met een worstje een weerstand, en parallel over die weerstand een draaispoelmeter. Wanneer er nog weinig stroom door het worstje gaat, is de spanning over de weerstand (en dus ook de spanning over de draaispoelmeter) hoog. Wanneer echter de stroom steeds hoger wordt, neemt de spanning over de weerstand, en dus over de draaispoelmeter, af. De draaispoelmeter zal dan langzaam teruglopen, en zo kunnen we grofweg zien of de stroom groot genoeg is (1A), en dus of het worstje gaar is. Ik heb een draaispoelmeter die bij volle uitslag ongeveer 0,35V nodig heeft. Als er over de weerstand dan 0,35V @ 1A valt, dan heb ik dus een weerstand van 0,33R 0,5W nodig.

2. is dit een goede manier, of raden jullie aan het anders te doen? het is geen groot probleem om er een klein trafootje bij te zetten om een mogelijk schema + uitschakelrelais te voeden.

gr's Tom

edit: we willen minimaal 2, maximaal 10 worstjes per keer opwarmen.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

ik raad TENMINSTE een scheidingstransformator aan. en een schakelaar ;).

Take a parachute, and jump!

Ook de mosterd mag niet vergeten worden!!!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Je kan beter een lage spanning en een hoge stroom gebruiken, dacht ik zo, en zeker een schakelaar.

Op 18 december 2006 16:30:49 schreef muddy:
Is dit een goede manier, of raden jullie aan het anders te doen?

Ja een magnetron gebruiken :P

Je kan ook een klein weerstandje is serie zetten met de knakworst over dat weerstande zet je dan een ledje dat aangaat als er 1A door de knakworst loopt.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

in ieder geval GEEN gelijkstroom/spanning.

Dan gaat je worst naar ijzer smaken, omdat je elektrolyse krijgt aan de elektroden, aan de ene elektrode (zal wel een spijker zijn) zal er ijzeroxide ontstaan(lost mogelijkerwijze op in je knakworst), aan de andere zijde waterstofgas.

Gebruik van koperelektroden is 100% af te raden, koper is in die concentraties slecht voor de gezondheid.

Roest vast staal dus. Trouwens: Heb je wel eens een flinke condensator ontladen via een knakworst? De spetters zitten aan het plafond...(Was een tractie veiligheids film wat er gebeurt als je met je vingers aan volle (10uF 3KV) condensatoren komt)

carpe cerevisi

zelfs Roest Vast Staal zal in de worst oplossen bij gelijkstroom. Je hebt edelmetaal elektrodes nodig, bijvoorbeeld platina of palladium.

RVS is alleen bestand tegen roesten van zichzelf uit, omdat het een inerte oxidehuid vormt.

Bij elektrolyse of contact met een edeler metaal (bijvoorbeeld koper) zal er nog steeds corrosie op kunnen treden.

Op 18 december 2006 17:15:19 schreef DC2PCC:
zelfs Roest Vast Staal zal in de worst oplossen bij gelijkstroom. Je hebt edelmetaal elektrodes nodig, bijvoorbeeld platina of palladium.

nee hoor platina is niet duur.
hoe kom je er bij?:+

Op 18 december 2006 16:57:40 schreef DC2PCC:
in ieder geval GEEN gelijkstroom/spanning.

Dat dacht ik laatst ook, maar bij wisselspanning krijg je ook electrolyse alleen aan beide kanten (steeds afwisselend links H en daarna rechts H, voor 02 zelfde alleen andersom).

[Bericht gewijzigd door JuuL op maandag 18 december 2006 17:35:44

Sine

Moderator

Een paar vorken er in en wisselstroom er op ..

Zoals al eerder gezegd GEEEN DC, electrolyse is niet lekker :P

Ik weet niet of er in knakworsten nitraat (pekelzout) zit, maar nitraat kan je omzetten naar nitriet met stroom (electrolyse).
Nitriet + eiwit + warmte -> nitrosaminen

Die laatste stof is kankerverwekkend ...

heb dit eens gezien in CSI(op tv ja!)
augurk int stopkontackt, en augurk begon te gloeien!
en hoe ben je juist op het idee gekome? damn, dacht dat ik soms rare ideene had maar dit is best wel erover

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

en hoe ben je juist op het idee gekome? damn, dacht dat ik soms rare ideene had maar dit is best wel erover

Op 18 december 2006 16:30:49 schreef muddy:
Ik heb dit idee afgekeken van de TU/e,

Handig voor als de gloeilampen op zijn >:)

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

Op 18 december 2006 17:54:34 schreef Monster_henry:

Dat is de natrium wat in augurken zit. Daarom geeft het ook dezelfde kleur licht. In de nw&t hebben ze het ook laten zien. Het gaf volgens mij wel vrij veel stank. ;-)

Dus toch wisselspanning. Dat dacht ik dus ook al. Dan kan het haast niet anders of ik moet het laatste schema gebruiken. Mag ik dan wel gewone spijkers nemen?

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Natium? Zouden ze die augurk niet gewoon zo heet gestookt hebben dat-ie oranje gloeide?

Knakworsten heetstoken door het netspanning doorheen te jagen lijkt me trouwens meer iets voor een demonstratie dan iets om daarna nog op te eten...

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Zie hier: http://www.bestofgooglevideo.com/video.php?video=258

Access violation at address 0x8BA82089. Read of address 0xC0FFEE in module coffee.sys. Please refill coffee bin and wait till i get back.

Zou het niet lukken met koolborstels tegen de worst ipv metaal?

En daarna de worst PWM aansturen.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

PWM, zou dat helpen? En aan welke frequentie moet ik dan denken?

En hoef ik @ wisselstroom dus geen edelmetaal?

gewoon spijkers gebruiken, hij is er na toch niet meer eetbaar!

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het beste is van daar eens mee te experimenteren wat het beste resultaat geeft.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Hmm, bij de film braindead doen ze het met een mensenhoofd, en dat licht ook mooi op. Prima sfeerverlichting...

Bij wisselstroom valt het ioniseren wel mee. een ijzeren spijkertje lijkt me best. Koolstof moet ook kunnen, misschien met norritpilletjes ofzo? :P kweet alleen niet hoe goed dat geleidt, waarschijnlijk zijn die dingen meteen oververhit.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.