Het is een oud topic, ik trap 'm toch nog even omhoog. Ik heb in de tussentijd wel al het een en ander bijgeleerd als ik mijn eigen post zo teruglees...
Maargoed. Het oorspronkelijke probleem is opgelost, sterker nog, de voeding die daarbij hoort is al weer afgebroken, ik ben aan een betere bezig. Deze heeft wel al een tijdje gedraaid, ik ben nu bezig met wat verbeteringen eraan.
[hier volgt een vrij lange situatieschets, sla maar over]
De voeding is de regelbare 5A voeding uit het boek "Het elektronicaboek zonder titel" van Elektuur / elektor. De spanninsmetr en de stroommeter zijn DPM's, gevoed door wat extra wikkelingen op de 100VA 2x15V ringkern (dick best,weet niet of ' ie ze nog heeft). De zodanig opgewekte spanning is gelijkgerich, afgevlakt en via een weerstand en een zener worden de DPM's gevoed. Dat werkt goed, ik voed er zelfs ook nog een fan mee.
De voeding zelf werkt ook goed. Ik heb de potmeter voor het instellen van de spaning inmiddels zelfs vervangen voor een 10-slagenpot, en dat bevalt goed. (zijn wel duur, die dingen...)
De spanningsmeter werkt goed. De stroommeter echter is een beetje een probleem. De voeding kan 4,7A leveren, maar die meter kan dus op een 2A bereik of een 20A bereik. Hij staat nu op 20A, dus 0.01Ohm shunt. Het probleem is dat ik op deze manier tot op 10 +/-5mA nauwkeurig kan meten. Ik wil het natuurlijk nauwkeuriger, maar een 1Ohm shunt (voor 0-2A) kan niet: te eerste komt er dan 4,7V op de DPM als er die stroom loopt, ten tweede valt er dan dus 4.7V over de shunt, waarvoor de regeling niet compenseert. De spanning over de shunt varieert ook met de afgenomen stroom zonder dat de regeling hier iets van weet of er iets aan kan doen. Niet echt mijn idee van een stabiele voeding.
In de voeding zit voor de stroombegrenzing ook al een 0.22Ohm shunt. Ik zou daarover kunnen meten (met wat spanningsdelers na wat rekenwerk). Nadeel is dan wel dat ik slechts de stroom door de "nabranders" (de extra transistors) meet, en niet die door de LM317. Ook niet de methode als het om tot de mA nauwkeurig gaat...
Pros autoranging DPM maar dan voor stroom? iets met een opamp(als comperator), 2 relais en 2 shunts? Blijft dus wel het nadeel van spanningsval over de shunts, en een bergje bijbouwerk.
Ik kan natuurlijk ook iets maken met een PICje of AVRretje en een HD44780 displaytje. Dat is misschien nog wel de mooiste oplossing, omdat ik dan over de 0.22Ohm kan meten die er al in zit(=geen extra spanningsval), en er de stroom door de LM317 (evt kleine extra shunt en meten mocht deze variabel blijken) erbij kan tellen(dus toch nog nauwkeurig). De DPM's slijt ik dan wel weer via V&A.
Ik denk dat ik uiteindelijk hier op uitkom.
Voorlopig laat ik de DPM voor stroom even zitten als 'ie zit, maar ik vraag me het volgende gewoon af:
[einde situatieschets]
Is er een manier, om zonder te veel spanningsval over een extra shunt (teveel is een relatief begrip, maar zeg tot 0.5V tolereer ik) de stroom die de voeding levert nauwkeurig te meten? Welke trucs passen jullie toe?
[extra verhaal, evt ook overslaan]
Ook kan het circuit voor de stroombegrenzing (LM741 die LM317's adjust naar beneden trekt tot evt -1.25V) meer stroom toelaat te vragen dan de 4.7A die mag. Piekstromen van 10A zie ik ook op de DPM bij korstluiting, dus er is ook een flinke inrush current. Dat laatste vind ik niet zo erg. Maar dat er meer dan 4,7A continue gevraagd kan worden vind ik minder leuk. Ik denk gewoon een potmeter in serie of paralel met de stroomregelpot te zetten om zo de stroombegrenzing te begrenzen tot 4.7A max. Is er een slimmere /simpelere/betere aanak?
[niet meer overslaan, verplichte kost voor elke CO'er]
En iedereen natuurlijk hartelijk bedankt voor de tot nu toe gegeven hulp! Ik heb hier op CO al veel bijgeleerd!