paneelmeter

Ik heb een paneelmeter om in te bouwen in een voeding.
nou moeten die dingen met een andere spanning gevoed worden dan met die die ze meten.

waarom moet dat eigenlijk?

hoe anders moet die spanning zijn?
dwz: andere regelaar, zelfde trafo en gelijkrichter?
andere regelaar, andere gelijkrichter, zelfde trafo?
of moet het echt een andere trafo zijn?

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Doorgaans volkomen galvanisch gescheiden. Hoe je dat invult... Tsja...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Hugo Welther

Moderator

Als het een digi-paneelmeter is dan een volledig gescheiden voeding.
Het mag een aparte trafowikkeling op de hoofdtrafo zijn.

De Lo-input van die chip (7106 e.d.) die in die DVM's zit is een paar volt opgetilt ten opzichte van de voedingsnul van die DVM.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

ik heb maar 1 secundaire wikkeling...

het is een rinkern, ik heb wel eens wat gelezen over er een wikkeling bij te wikkelen. kan dat gewoon over het plastic heen?

Op 17 februari 2007 16:34:30 schreef Marco69:
Doorgaans volkomen galvanisch gescheiden. Hoe je dat invult... Tsja...

dus als ik moeilijk wil gaan doen kan het ook met een wisselschakelaartje en een supercap?
dus wisselen tussen (via een regelaar) laden van een supercap die de meter voed, en het voeden van de regelaar die de voeding doet?

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

ik neem aan dat het een volt meter is
paneel meter om in een voeding te bouwen beetje vaag
(is hij niet om in een paneel te bouwen):)

je zou even de specs van je meter op moeten zoeken om te kijken wat het verschil moet zijn tussen wat je op de pennen aansluit en wat er weergegeven moet worden je kan natuurlijk ook gewoon proberen om er 1 volt op te zetten en te kijken wat hij weergeeft

dit kan handig zijn om de meter bijvoorbeeld in een deur van een paneel kast te hangen zodat je niet de bv 10.000 volt met een snoertje naar je deur hoeft te brengen maar gewoon met een 10 volt snoertje

waar is die secundaire wikkeling van van je voeding of van je meter

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 18 februari 2007 00:16:58

There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

het is een voltmeter
hij meet van 0,000 tot 1,999 (3 1/2 digit dus)
er zit een spanningsdeler voor zodat 'ie van 0 tot 19,99 meet
hij is afgeregeld
het puntje zit op de goede plek

hij komt in mijn regelbare 5A max. voeding (met de LM338)
(en ja ik weet dat die maar 1A levert als het verschil tussen ingang en uitgang groter word dan 10V)

het enige is: hoe voed ik die paneelmeter.

ik zou een 2e trafotje kunnen nemen, maar kan niet zo makkelijk bij de primaire van de trafo. daar zit nl al een relais etc. voor voor het makkelijker aan/ uitschakelen van de voeding (met 2 drukschakelaartjes, hoe ik dat flik heb ik eerder al gepost, maar als 't geheel af is en werkt zal ik het nog wel eens posten)

als ik gewoon een 2e secundaire over het plastic van die ringkern kan leggen dan doe ik dat.

de secundaire wikkeling is dus van de voeding, of eigenlijk van de trafo. het is een digitaal paneelmetertje dus er zitten geen wikkelingen in de meter zelf. (of er moet toch ergens een spoeltje zitten)

Hugo Welther

Moderator

Wikkel 10 windingen 1mm montage draad op de ringkern.
Meet de spanning en deel die door 10. Je hebt nu het aantal windingen per volt.

Wikkel vervolgens het aantal benodigde wikkelingen op de trafo. Apart voedinkje (5V neem ik aan) er achter en klaar.

Gewoon zo'n DVM toch?
http://www1.nl2.conrad.com/xl/1000_1999/1200/1260/1265/126594_BB_02_FB.EPS.jpg
Daar zitten geen spoeltjes in.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zaterdag 17 februari 2007 17:03:59

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 17 februari 2007 17:01:20 schreef Hugo Welther:
Wikkel 10 windingen 1mm montage draad op de ringkern.
Meet de spanning en deel die door 10. Je hebt nu het aantal windingen per volt.

Wikkel vervolgens het aantal benodigde wikkelingen op de trafo. Apart voedinkje (5V neem ik aan) er achter en klaar.

Gewoon zo'n DVM toch?
[afbeelding]
Daar zitten geen spoeltjes in.

jup, het is er zo eentje

alleen werkt 'ie op 9V.

goed.
* Lucky Luke gaat draad zoeken

is dun wikkeldraad ook goed?

Op 17 februari 2007 16:58:42 schreef Lucky luke

als ik gewoon een 2e secundaire over het plastic van die ringkern kan leggen dan doe ik dat.

Ik weet zo uit m'n hoofd niet hoeveel V je paneelmeter nodig heeft, maar als 't meer is dan 5V, dan ga je lekker bezig zijn. Ik neem aan dat je een bescheiden ringkerntje hebt (100W ofzo); dan zit je al snel op 1500 wikkelingen primair. Wat zou neerkomen op ruwweg 50 wikkelingen voor 7V secundair. Da's erm, leuke bezigheidstherapie.

Hugo Welther

Moderator

Er is nog een truukje, hoef je geen extra wikkeling te leggen.

http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/9V_DPM_Power_Supply_schema_thumb.jpg
Schema van mij dat HenryS heeft aangepast.
Zie het topic labvoeding in een nieuw jasje.

Op 17 februari 2007 17:05:37 schreef alex278:
[...]

Ik weet zo uit m'n hoofd niet hoeveel V je paneelmeter nodig heeft, maar als 't meer is dan 5V, dan ga je lekker bezig zijn. Ik neem aan dat je een bescheiden ringkerntje hebt (100W ofzo); dan zit je al snel op 1500 wikkelingen primair. Wat zou neerkomen op ruwweg 50 wikkelingen voor 7V secundair. Da's erm, leuke bezigheidstherapie.

120VA. als het 50 wikkelingen moeten worden is nog niet zo erg...

Op 17 februari 2007 17:08:32 schreef Hugo Welther:
Er is nog een truukje, hoef je geen extra wikkeliing te leggen.

[afbeelding]

Ah. ik geloof dat ik de truc ervan snap.
er word weer wisselspanning van gemaakt, wat weer word gelijkgericht.

alleen, waarom kan het dan niet gewoon met 2 gelijkrichters op 1 trafo?

ik ga denk ik toch liever ff een avondje wikkelen, als het ook dat dunne draad mag zijn... (dat wikkeldraad wat ook in motortjes zit)
(heb anders geen draad dat lang genoeg is... ja, netwerkkabel...)

alleen, waarom kan het dan niet gewoon met 2 gelijkrichters op 1 trafo?

Omdat alle natuurwetten zich tegen jou gekeerd hebben! :-)
Maak maar eens een schema met 2 bruggelijkrichters, en je zal merken dat de dioden roet in het eten gooien...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 17 februari 2007 18:50:19 schreef pros:
[...]
Omdat alle natuurwetten zich tegen jou gekeerd hebben! :-)
Maak maar eens een schema met 2 bruggelijkrichters, en je zal merken dat de dioden roet in het eten gooien...

hmmm. en met enkelzijdig gelijkrichten mag zeker weer niet omdat ik de trafo dan ongelijk belast...

ik moet nog het een en ander solderen aan die voeding voor ik 'm kan starten, maar ik gooi er nu gewoon alvast ff 50 wikkelingen van dat dunne draad omheen, dan zien we morgen wel welke spanning er af komt, te laag kan ik 'm nog verdubbelen (cascadegelijkrichter, maar dan 1 trap) en te hoog haal ik er wel weer een wikkelingetje af.

Hugo Welther

Moderator

Ook met enkelzijdig gelijkrichten gaat het niet werken.
Je hebt mijn post niet gelezen?

Tussen de Lo-input (de meetnul) en de GND van het IC in die DVM's staat ±-5V.
Al die DVM's zijn gebaseerd op de ICL7106/7 of ICM7106/7. Knoop je de Lo-input aan de GND sluit je een interne referentiebron in het IC kort. Gevolg... RIP voor je DVM.

Er zijn DVM's waarbij de meetnul (de Lo-input) en de voedings-GND wel op gelijk potentiaal staan. Deze zijn met andere IC's uitgevoerd of heel anders opgebouwd met een 7106 en dan ook gelijk een stuk duurder.

Datasheet Zie figuur 3.

wel gelezen, niet begrepen de eerste keer.
nu wel.

ik ga wikkelen.

Anoniem

Je moet vooral opppassen dat je voeding van de paneelmeter goed elektrisch gescheiden is van je voeding. Die paneelmetertjes gaan anders zo stuk. Je kunt toch gewoon belledraad of telefoondraad gebruiken om te wikkelen. Zo'n metertje neemt niet veel stroom. Hooguit 50 mA.

Henry S.

Moderator

Op 17 februari 2007 17:08:32 schreef Hugo Welther:
Er is nog een truukje, hoef je geen extra wikkeling te leggen.

[afbeelding]

Met de aantekening dat deze minimaal 20V nodig heeft om goed te functioneren! (Zonder R1).

Dat is dus ook niet optimaal maar kwam voor de regelbare voeding van pas.

Ik zou dus als het kan extra wikkelingen op de trafo zetten. Zo'n display neemt idd weinig, 1mA, (10-20mA bij verlicht display).

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Deze paneelmeter zou ook slechts 10mA gebruiken, maar heeft geen verlichting. Ik heb het geprobeert te meten, maar meet niks. (nou is die meter ook rot, ja ik heb een andere, nee die had ik toen niet bij de hand)

ik heb gisteravondd/vanochten heel vroeg even wat wikkelingetjes gelegd (56) en zal wel zien welke spanning er op staat.

edit: en dat truukje had ook niet gewerkt bij mij, het is een 12V trafo.
12Vac 120VA, kan dus 10A wisselstroom uit worden gehaald, word slechts 5A uit gehaald (en wat die paneelmeter lust dan).

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 18 februari 2007 12:40:15

56 wikkelingen + 4x 1n4007 + 1x 1000uF/16V levert...

17,2V :+

bijna het dubbele van wat ik nodig heb en het lijkt me niet gezond voor die elko.

('t is wel onbelast gemeten)

wat mag zo'n paneelmeter eigenlijk maximaal hebben? (als voedingsspanning)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op woensdag 28 februari 2007 15:46:37

Turbokeu

Golden Member

Is afhankelijk van het model/merk/herkomst.
Zonder ingebouwde spanningsregelaar: +5VDC
Met ingebouwde spanningsregelaar: +8-12VDC

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Het is een oud topic, ik trap 'm toch nog even omhoog. Ik heb in de tussentijd wel al het een en ander bijgeleerd als ik mijn eigen post zo teruglees...

Maargoed. Het oorspronkelijke probleem is opgelost, sterker nog, de voeding die daarbij hoort is al weer afgebroken, ik ben aan een betere bezig. Deze heeft wel al een tijdje gedraaid, ik ben nu bezig met wat verbeteringen eraan.

[hier volgt een vrij lange situatieschets, sla maar over]

De voeding is de regelbare 5A voeding uit het boek "Het elektronicaboek zonder titel" van Elektuur / elektor. De spanninsmetr en de stroommeter zijn DPM's, gevoed door wat extra wikkelingen op de 100VA 2x15V ringkern (dick best,weet niet of ' ie ze nog heeft). De zodanig opgewekte spanning is gelijkgerich, afgevlakt en via een weerstand en een zener worden de DPM's gevoed. Dat werkt goed, ik voed er zelfs ook nog een fan mee.

De voeding zelf werkt ook goed. Ik heb de potmeter voor het instellen van de spaning inmiddels zelfs vervangen voor een 10-slagenpot, en dat bevalt goed. (zijn wel duur, die dingen...)

De spanningsmeter werkt goed. De stroommeter echter is een beetje een probleem. De voeding kan 4,7A leveren, maar die meter kan dus op een 2A bereik of een 20A bereik. Hij staat nu op 20A, dus 0.01Ohm shunt. Het probleem is dat ik op deze manier tot op 10 +/-5mA nauwkeurig kan meten. Ik wil het natuurlijk nauwkeuriger, maar een 1Ohm shunt (voor 0-2A) kan niet: te eerste komt er dan 4,7V op de DPM als er die stroom loopt, ten tweede valt er dan dus 4.7V over de shunt, waarvoor de regeling niet compenseert. De spanning over de shunt varieert ook met de afgenomen stroom zonder dat de regeling hier iets van weet of er iets aan kan doen. Niet echt mijn idee van een stabiele voeding.

In de voeding zit voor de stroombegrenzing ook al een 0.22Ohm shunt. Ik zou daarover kunnen meten (met wat spanningsdelers na wat rekenwerk). Nadeel is dan wel dat ik slechts de stroom door de "nabranders" (de extra transistors) meet, en niet die door de LM317. Ook niet de methode als het om tot de mA nauwkeurig gaat...

Pros autoranging DPM maar dan voor stroom? iets met een opamp(als comperator), 2 relais en 2 shunts? Blijft dus wel het nadeel van spanningsval over de shunts, en een bergje bijbouwerk.

Ik kan natuurlijk ook iets maken met een PICje of AVRretje en een HD44780 displaytje. Dat is misschien nog wel de mooiste oplossing, omdat ik dan over de 0.22Ohm kan meten die er al in zit(=geen extra spanningsval), en er de stroom door de LM317 (evt kleine extra shunt en meten mocht deze variabel blijken) erbij kan tellen(dus toch nog nauwkeurig). De DPM's slijt ik dan wel weer via V&A.
Ik denk dat ik uiteindelijk hier op uitkom.

Voorlopig laat ik de DPM voor stroom even zitten als 'ie zit, maar ik vraag me het volgende gewoon af:

[einde situatieschets]

Is er een manier, om zonder te veel spanningsval over een extra shunt (teveel is een relatief begrip, maar zeg tot 0.5V tolereer ik) de stroom die de voeding levert nauwkeurig te meten? Welke trucs passen jullie toe?

[extra verhaal, evt ook overslaan]

Ook kan het circuit voor de stroombegrenzing (LM741 die LM317's adjust naar beneden trekt tot evt -1.25V) meer stroom toelaat te vragen dan de 4.7A die mag. Piekstromen van 10A zie ik ook op de DPM bij korstluiting, dus er is ook een flinke inrush current. Dat laatste vind ik niet zo erg. Maar dat er meer dan 4,7A continue gevraagd kan worden vind ik minder leuk. Ik denk gewoon een potmeter in serie of paralel met de stroomregelpot te zetten om zo de stroombegrenzing te begrenzen tot 4.7A max. Is er een slimmere /simpelere/betere aanak?

[niet meer overslaan, verplichte kost voor elke CO'er]

En iedereen natuurlijk hartelijk bedankt voor de tot nu toe gegeven hulp! Ik heb hier op CO al veel bijgeleerd!

Henry S.

Moderator

Op 15 januari 2009 18:31:42 schreef Lucky luke:
De voeding is de regelbare 5A voeding uit het boek "Het elektronicaboek zonder titel" van Elektuur / elektor.

Omdat Elektuur veel Elex/Elektuur schakelingen in boekvorm herpubliseert ben ik even op zoek geweest:

Elex(DVD) - April 1990, Print 906030
Voor de kenners: In dezelfde Elex de LED-skoop en de solderende meid.

Is er een manier, om zonder te veel spanningsval over een extra shunt (teveel is een relatief begrip, maar zeg tot 0.5V tolereer ik) de stroom die de voeding levert nauwkeurig te meten? Welke trucs passen jullie toe?

Shunt verkleinen, zet parallel aan de 0.1Ω weerstand een extra. Dus een 0.05Ω weerstand. Vermogen van die shunt kan ook omlaag maar 0.1Ω/5W weerstanden zijn zo standaard en goedkoop.

Die shunt geeft 50mV/A, 250mV @5A. Dat is buiten je schaal maar met een spanningsdeler maak je daar zo 200mV @5A van, en daarmee trim je meteen je tolerantie weg.

Ook kan het circuit voor de stroombegrenzing (LM741 die LM317's adjust naar beneden trekt tot evt -1.25V) meer stroom toelaat te vragen dan de 4.7A die mag. Piekstromen van 10A zie ik ook op de DPM bij korstluiting, dus er is ook een flinke inrush current. Dat laatste vind ik niet zo erg. Maar dat er meer dan 4,7A continue gevraagd kan worden vind ik minder leuk. Ik denk gewoon een potmeter in serie of paralel met de stroomregelpot te zetten om zo de stroombegrenzing te begrenzen tot 4.7A max. Is er een slimmere /simpelere/betere aanak?

Niet echt, wordt vaker gedaan, bedenk ook dat je belangrijke componenten (shunt, potmeter) zo 5% tolerantie per stuk kunnen hebben.

En iedereen natuurlijk hartelijk bedankt voor de tot nu toe gegeven hulp! Ik heb hier op CO al veel bijgeleerd!

En dat is goed te merken, alle lof.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Dankje Henry.

Er staat nu een instelpotmeter in serie met de pot voor de stroombegrenzing, en ik heb gelijk ook maar een zekering aan de seccundaire kant van de trafo gezet (geen zorgen, er zat er al een primair)

Wat betreft een shunt voor 2V bij 5A: Leuk, maar dan staat er dus 2.00 op mijn DPM als er 5A loopt. En ik kan er niet even een andere schaal achter plakken, want het is een Digitale PaneelMeter... Of is daar een trucje voor dat ik niet ken?

Wel een goeie mocht ik er een uC op gaan loslaten.

Verder kan ik nog niet echt testen, want ik heb het weer eens gesloopt. Vraag me niet hoe (ik vertel het namelijk al, lees verder :P ), maar ik heb de 0R22 5W weerstand van de stroombegrenzing laten doorfikken, voor de 2e keer... Ik had een van de draden van de stroombegrenzingspotmeter losgehaald, om er even een weerstandje mee in serie te zetten. Zo even uit de losse hand in elkaar gedraaid, is dus losgeschoten tijdens de test. Ik dacht eerst nog dat dat de 741 gesloopt zou kunnen hebben, maar gelukkig niet. Tsja, tijdelijk even geen stroombegrenzing op een voeding die in kortsluiting ligt... (om de stroom te meten en de "stroombegrenzingsbegrenzing" af te stellen)

Wat zou er stukgaan? De eindtorren? De zekering*? Of een dikke 5W weerstand?

Het werd dus de weerstand :D Ik heb alle eindtorren nagemeten en ze zijn nog heel, en de weerstand is nu geen weerstand meer, maar een onderbreking.

*= EDIT: de primaire zekering dan, de seccundaire zat er nog niet.