Hallo ik ben van plan een 1,5watt FM ZENDER te maken http://www.schakelingenonline.nl/schakelingen/HF/2.htm deze nu in mijn vraag wat voor antenne er aan moet ?
Mvg Rick
Hallo ik ben van plan een 1,5watt FM ZENDER te maken http://www.schakelingenonline.nl/schakelingen/HF/2.htm deze nu in mijn vraag wat voor antenne er aan moet ?
Mvg Rick
stond er toch bij: Let er wel op dat het noodzakelijk is om een antenne, een stuk coax of een dummy load op de antenne uitgang aan te sluiten. Doe je dit niet en zet je de zender aan dan is is de kans erg groot dat de 2N3866 doorbrandt.
dus gwoon een stukkie coax? dn kom je tog nog geen 100 meter verder
Honourable Member
Als de eindtor zonder belasting "doorbrandt", dan doet-ie dat met alleen een stukje coax eraan ècht ook wel.
Ik lees ook
Modulatie kan ook bij hoog vermogen gebeuren, nadat de draaggolf en het signaal afzonderlijk versterkt zijn.
Yeah, right. Dat gaat dan over FM, weet je wel.
Tot zover de waarde van de instructies bij dat schema.
Wat nu die antenne betreft, neem er eentje die bedoeld is voor de FM omroepband.
Een stuk coax van voldoende lengte kan gebruikt worden als dummyload.
Het uiteinde van die coax mag open blijven of kortgesloten worden.
De aanpassing die je bekomt is twee keer het verlies van die kabel.
Bvb een stuk RG58C/U verliest op 30m (100 feet) en 100MHz ongeveer 5dB.
De aanpassing bedraagt dan 10dB, wat ongeveer overeenkomt met een SWR van 2.
Nog 'beter' is de 3mm dikke RG174 kabel. Die haalt een aanpassing van 17dB.
@Frederick : je bedoelt AM zeker?
zoek eens met google op dipool met gamma match of ross dipool
Golden Member
Dan lijken me drie 150 ohm, 1W weerstanden makkelijker. FET bedoelt het cynisch lijkt me want ik ken niemand die meer over modulatie en antennes weet. Maar is het niet een wat vreemd LPF wat er achter zit.
Die seriekring is resonant vij 590MHz tot 1,9GHz en die condensator schat ik 30-80 Ohm bij 100MHz. Dus alles wat nog door de eerste kring komt wordt daarna afgevoerd, dan heb je denk ik geen antenne nodig.
Maar ik ben niet goed in filters rekenen dus ik zal er wel naast zitten.
Ik weet de ervaring van de TC niet maar 1,5W is genoeg om heel snel torretjes te verspelen weet ik nu, zeker zonder geschikt meetspul.
Antenne: 3m groundplane of dipooltje maken. Stukje coax rg58 van veelvouden van 1m en dan aan de kern een stukje draad van 71 cm en aan de mantel een evenlang stuk. Een naar links en een naar rechts spannen.
Afregelen zou ik niet op de antenne doen, zeker niet met 1,5W in een woonwijk. Kan wel maar dan zou ik eerst gaan sparen
Fred
Veelvoud van 1m? Waarom zou je dat doen?
Golden Member
halve golflengte x verkortingsfactor zodat de kabel de impedantie niet beinvloed.
fred
Golden Member
Mag ik hieruit opmaken dat ik er naast zit ?
Het is toch zo dat de impedantie aan het eind van een halve golflengte coax gelijk is aan de ingang. De antenne is ongeveer 50 Ohm. Aan de zender kant ook. De golf gaat dan door de coax en "golft" door. Hij moet dan op een 50ohm punt van de golfbeweging bij de antenne komen. Daarom moet de kabel een aantal veelvouden van een halve golf zijn.
De verkortingsfactor voor RG58 is 0,66 dus dan wordt het 3 x 0,5 x 0,66= 1 meter. Dan is er optimale vermogensoverdracht.
Fred
Moderator
Als je bij een verkeerde antenne je meter voor de gek wilt houden... Bij een correcte antenne maakt de lengte van de feeder niks uit.
Honourable Member
@Pertinax: ik bedoelde het inderdaad een beetje hatelijk: eerst over high power modulatie praten, en dan een FM zender gaan behandelen is op zijn minst een beetje verwarrend van die site.
"Een stuk coax" kan inderdaad een dummyload zijn, maar dan moeten ze er wel bij zetten dat het zo lang moet zijn dat de verliezen genoeg zijn om de reflectiedemping voldoende te laten zijn. Laten we dit ook maar verwarrend noemen.
@Fred: je hebt gelijk dat iedere halve golflengte die uitgangsimpedantie weer voorbij komt, maar dat verandert niets aan de SWR. Die is overal hetzelfde (afgezien van kabelverliezen; in feit wordt de SWR naar de zender toe steeds beter, en wel sneller naarmate je kabel meer verliezen heeft ).
Stel je belasting is 100 ohm: dan zie je na een kwartgolf 25 ohm, na een halve golf weer 100, etc., ertussenin zie je allerlei complexe waarden. Maar op alle punten is de SWR 2. Een goede meter geeft dat ook overal aan.
Bij een minder goede meter is de meetfout afhankelijk van het soort impedantie, en dan lijkt het dus wel uit te maken waar je meet. Maar dat is dan dus een meetfout.
Als je met een meetbrugje de impedantie wilt meten, is het soms handig een heel aantal halve golven bij de belasting vandaan te zitten: dan kloppen de getallen.
Ook kan een zender soms niet uit de voeten met een SWR van 2 bij 25 ohm, maar wel bij 100 ohm, of andersom.
Tenslotte: als de belasting 50 ohm is, is de SWR dus overal 1, en de gemeten impedantie is dus overal 50 ohm, zoals Henry al zei.
Op 10 juni 2007 13:18:28 schreef fred101:
halve golflengte x verkortingsfactor zodat de kabel de impedantie niet beinvloed.
'T zou me wat zijn. UPC die bij je thuis komt opmeten hoe lang je kabel naar je TV is. De totale lengte van "centrale" naar de TV moet immers precies een heel aantal keer lambda/2 zijn.
Je verhaal is niet helemaal onzin, maar normaal hou je daar geen rekening mee. Maak je Rl 50ohm, da's de echte oplossing.