Tektronix 455 doet niets meer behalve achtergrond verlichting

Goedendag,

ik heb een tektronix 455 sinds een klein half jaartje nu.

altijd top gewerkt en goed bevallen.. echter laatst zonder dat ik het door had 2 dagen aan blijven staan.

Nu heb ik geen beeld meer. echter mijn leds? doen ook niks meer. wat er voor mij op duid dat de voeding defect is (zekering??)

weet iemand hoe ik er het beste bij kan komen? en hoe ik de beeldbuis het beste kan ontladen?? geen zin in een opdonder???

Je kunt 'm gewoon openschroeven als je een beetje uitkijkt, gewoon niet 2 dingen tegelijk aanraken en je zit goed :)
De beeldbuis in mijn Tek 454a zit in een metalen huls, de kans is groter dat je bij het demonteren daarvan een tik krijgt dan wanneer je gewoon oppast waar je je handen laat.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

voeding zit onder de buis das het probleem buis moet eruit...

Hugo Welther

Moderator

Als je voeding niet meer werkt heeft de buis ook geen hoogspanning. Er valt dan weinig te ontladen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
rbeckers

Overleden

Als je alleen achtergrond verlichting hebt,
werkt er een gedeelte van de voeding wel.

Let wel op bij meten aan een scope en niet alleen voor diverse hoge spanningen.
Ik zal het schema vd 455 eens bekijken.

Op 29 december 2007 23:24:20 schreef Hugo Welther:
Als je voeding niet meer werkt heeft de buis ook geen hoogspanning. Er valt dan weinig te ontladen.

hmm hier ben ik het niet helemaal mee eens.. de condensatoren kunnen wel degelijk nog steeds geladen zijn en ook de beeldbuis. toestel is ca 2 - 3 dagen geleden defect geraakt.

in 2 - 3 dagen is er nog een redelijke kans aanwezig op dat die geladen is. en tevens kan het zijn dat de beeldbuis wel zijn voeding krijgt ivm dat die zijn eigen print heeft.

echter zou dat vreemd wezen omdat die totaal niet oplicht ook niet met de lichtsterkte aan te passen.

Op 29 december 2007 23:36:04 schreef rbeckers:
Als je alleen achtergrond verlichting hebt,
werkt er een gedeelte van de voeding wel.

Let wel op bij meten aan een scope en niet alleen voor diverse hoge spanningen.
Ik zal het schema vd 455 eens bekijken.

ik doe nog niks voordat ik weet waar het aan kan liggen,, zitten mij teveel potmeters op :P. daar kom ik zoiezo maar niet aan ;).

zou u mij het schema eventueel ook willen mailen?

cheeta @ derbi-club.com

dan kan ik ook meekijken heb alleen de user manual namelijk

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 5 januari 2008 01:35:31 (1%)

rbeckers

Overleden

Volgens http://tech.groups.yahoo.com/group/TekScopArc/
is het service manual vd 465M bijna gelijk aan de 455.

"The Tek 465M scope is basically the military version of the Tek 455 (NOT the
465, as so many people seem to think). So, maybe you could (more-easily) find a
465M service manual, if you can find out that it would be applicable to your
455.""

Service manual vd 455 nog niet gevonden.
Service manual vd 465M is te groot voor mijn mail (10MB) maar te downloaden onder http://bama.edebris.com/manuals/
bij group tek.

iemand al enig idee wat de oorzaak kan wezen heb helaas nog geen tijd gehad om zelf dieper in het apparaat te kijken.

kan iemand mij uitleggen hoe ik de beeldbuis het beste kan ontladen? heb hier geen ervaring mee.

heb hem reeds open liggen op het iluminate lampje komt ca 6,57V *goedkope multimeter*

op de -5V GND +5V +32V meetpennen meet ik niets?

found it?

32V (250v)500ma fuse 6x30mm verrot.

verwacht geen grote oorzaak hiervan heeft gewoon te lang aangestaan vermoedelijk.

[Bericht gewijzigd door veenie op zondag 27 januari 2008 15:50:44 (18%)

rbeckers

Overleden

Voeding is defect. Bij diverse Tektronix scoops is de schaalverlichting een aparte wikkeling vd trafo.
Bij een defect, bijv kortsluiting, schakelt de rest vd voeding uit.

Ik vind nog geen schema vd voeding op internet.
Kun je een foto vd voeding hier plaatsen? Printplaat svp schuin van boven fotograferen.

zoals ik hier reeds boven had aangegeven heb ik de oorzaak gevonden

een gesprongen 500ma zekering in het 32V circuit.

waarschijnlijk zal door ouderdom en na 2 dagen aanstaan de stroom te hoog zijn geworden en is de zekering wat aan de krappe kant of verouderde kant geworden waardoor deze is gesprongen.

helaas heb ik geen 6x30mm 500ma zekering liggen en moet hier eerst op wachten.

rbeckers

Overleden

Een zekering werkt tgv teveel stroom. Er is dus iets in het 32V circuit geweest wat dit veroorzaakt heeft.
Zekeringen verouderen maar weinig, zeker in vergelijking bijv. met elco's.
Ik weet niet of een zekering het probleem meteen oplost.

we gaan het zien, zodra ik een nieuwe heb kan ik het testen morgen even op mijn stage kijken

niet te vergeten dat dit kastje al uit de jaren 80 stamt.

[Bericht gewijzigd door veenie op zondag 27 januari 2008 16:53:46 (25%)

nieuwe zekering 500mA blijft zitten maar apparaat gaat niet aan wat wel opvalt is dat ik op de trafo geen spanningen meet en op de print zie staan 5A waar de 500mA zekering zit (vorige was 1/2 A)

ik heb 2x oranje
rood blauw en bruin

uit de trafo komen richting de print, op welke moet spanning staan en hoeveel?

trafo wordt niet warm maar lijkt wel lichtelijk gesmolten te zijn ???

rbeckers

Overleden

De 2 x oranje vormen een wikkeling die na gelijkrichter CR721 32V gelijkspanning geeft.
De andere 3 draden gaan naar gelijkrichter CR741 en maakt +5V en -5V.

Kun je een foto vd print en trafo plaatsen?

http://www.uploadarchief.net/files/download/456m-power1.png

[Bericht gewijzigd door rbeckers op donderdag 31 januari 2008 08:50:12 (15%)

long time ago eindelijk weer is echt tijd hiervoor.

alles gemeten ten opzichten van de bruine draad. uitgaande dat bruin de gnd is?

ik meet dan op de volgende draden de volgende spanningen AC!

rood 9V
blauw 18V
oranje 1 26,5V
oranje 2 10,6V

op de pennen waar staat
-5V
GND
+5V
+32V

meet ik totaal niets..

foto volgt in enkele minuten

http://img301.imageshack.us/img301/7607/image084mz3.jpg
http://img120.imageshack.us/img120/3527/imag0087yo7.jpg
http://img299.imageshack.us/img299/2115/imag0088pm9.jpg

op de laatste foto is te zien dat er al is een transistor vervangen is? helaas opdruk erg slecht leesbaar kom op iets als 350???

de manual die ik heb is helaas dusdanig wazig dat het niet goed te lezen is en schema's staan doormidden gehakt etc.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 19 maart 2008 17:54:05 (2%)

rbeckers

Overleden

Meet de spanningen over de elco C721 (1000uF), zowel de DC als de AC waarde (naast de gelijkrichter CR721).
De min-kant van die elco kun je als GND beschouwen.

Dan de spanning op de + van de CR741 tov GND en de - van de CR741 tov GND. Weer zowel DC als AC.

Controleer F736 en F746 (F=fuse).

ik ga het vanavond gelijk testen als ik thuis kom.

7,4V op pin 7 (+V)

9V op pin 4 (-V)

Condensator kan ik niet meten direct aangezien ik de print er niet uitkrijg ivm dat het de basis is het van het apparaat.

mogelijk andere pennen waar ik deze kan meten nog?

F736 lag eruit *eerste keer ook al zo.. maar had een te licht exemplaar dit maal. ik ga hier nog een ander voor proberen te regelen.

een nieuwe zekering *officieel te zwaar 6,8A. blijft wel zitten maar de scope doet het helaas nog niet hiermee..

----Er zit sluiting in! dat is 1 ding wat zeker is.

de zekering op het main bord was vervangen door een 6,8A traag exemplaar echter deze blijft nu zitten.. maar de zekering in de primaire zeide vloog er nu uit.

iets trekt dus veelste veel stroom..

weet iemand hoeveel Amp de primaire zekering was. staat 1/2 vermeld..

maar 500mA lijkt me stug zal ook wel net zo als de zekering op de print 5A zijn. heb ik besteld staan..

rbeckers

Overleden

Waar zitten pin 7 en pin 4? En gemeten tov GND?

Je zult toch bij het begin van de voeding moeten meten.
Bij voorkeur aan R721 en aan R741. Verder moet je zowel de DC als AC waarde meten. Zie figure 5.2 en table 5.5 in de manual.

Fuse door zwaardere smeltveiligheid vervangen is niet verstandig.

heb gemeten ten opzichte van de GND ja.

in DC.

heb geen manual die leesbaar is helaas.

pin 7 en pin 4 van de CR741 wat ik uit de datasheet kon halen aangezien een datasheet van CR741 niet bestaat. C741 bestaat wel.

begrijp dat dit een misverstand is geweest en dat het om de weerstanden gaat R721 en R741?

helaas nu eerst wachten op de nieuwe zekeringen.. maar er is dus sluiting in het bord.

ik heb een mogelijke oorzaak maar betwijfel het .. de bruin witte draad die aan de zijkant halverwege uit de buis komt is los geraakt en maakte contact met de buiten huls.

[Bericht gewijzigd door veenie op donderdag 20 maart 2008 20:47:22 (18%)

rbeckers

Overleden

Service manual van de 465M is te downloaden onder http://bama.edebris.com/manuals/ bij group tek.

CR741 is een gelijkrichter. Het gaat nog niet specifiek om een component maar om de waardes in DC en AC aan het begin van de voeding. Als die kloppen, wordt er een stap verder gekeken.
De voeding wordt dan losgekoppeld van de andere onderdelen/printen. Als de voeding dan voldoet aan de specificaties, stuk voor stuk onderdelen weer aankoppelen.
Zo vind je waar de fout zit en kun je de fout proberen te repareren.
Smeltveiligheden zijn bedoeld om te grote stromen te voorkomen. Plaats de nieuwe nog niet.

hoe kan ik dan spanning meten als er geen zekering inzit. dan staat er ook geen stroom op..

rbeckers

Overleden

Behalve de smeltveiligheid bij de trafo, F700, zitten de andere achter de gelijkrichters en voor de regelaars. F700 mag je natuurlijk wel plaatsen.

(spanning staat ergens op en stroom loopt ergens)