Ik heb een Farnell stabilized Voltage supply type E30 gehad. mooi blauw hamerslag kastje met erg grote paneelmeter en draaghandvat boven op welke omschakelbaar is van V naar A en in drie bereiken van 0 tot 30V gaat. Erg mooi en precies in te stellen. 1,5V op de schaal was dat ook precies op de fluke multimeter. Ziet er jaren 70 uit met aan/uit lamp en stevige schakelaars.
Deze heeft echter iets vreemds, toen ik hem wilde gebruiken.
Ik stel hem bv in op 12V, dan duw ik de banaanstekker in de min en loopt de meter terug naar nul. Let wel, hij zit dan nog nergens op aangesloten. Verwarrend is wel dat de plus en min beide zwart zijn.
Achterop zit een draaiknopje zonder opschrift naast een schroefje waar earth staat. Toen ik daar aan draaide kon er wel een snoer aan. Ik heb toen als belasting een weerstand aangesloten van 40 ohm/30W. De spanning op 15V maar die zakt dan direct naar 0V, Als ik echter aan dat knopje draai is er een punt waar hij gewoon spanning blijft leveren en ongeveer 400mA doet. Echter net onder en boven dat punt voel ik een soort trilling door die weerstand gaan. Ik dacht nu is het opgelost maar zodra ik de dynamo lettertang er op aansloot begon tijdens het printen de spanning steeds omlaag te lopen en weer omhoog.
Ik zou verwachten dat een spanningsregelaar de spanning constant houdt en dan de stroom begrenst en niet dat de spanning gaat wieberen als de stroom te hoog wordt dus ik vermoed dat ik iets met dat knopje moet of dat dit geen gewone voeding is. Zeker omdat het al reageerd met alleen een banaan in de min socket.
Kent iemand het ding en weet hoe het werkt.