werking farnell voeding Model E30

fred101

Golden Member

Ik heb een Farnell stabilized Voltage supply type E30 gehad. mooi blauw hamerslag kastje met erg grote paneelmeter en draaghandvat boven op welke omschakelbaar is van V naar A en in drie bereiken van 0 tot 30V gaat. Erg mooi en precies in te stellen. 1,5V op de schaal was dat ook precies op de fluke multimeter. Ziet er jaren 70 uit met aan/uit lamp en stevige schakelaars.

Deze heeft echter iets vreemds, toen ik hem wilde gebruiken.
Ik stel hem bv in op 12V, dan duw ik de banaanstekker in de min en loopt de meter terug naar nul. Let wel, hij zit dan nog nergens op aangesloten. Verwarrend is wel dat de plus en min beide zwart zijn.

Achterop zit een draaiknopje zonder opschrift naast een schroefje waar earth staat. Toen ik daar aan draaide kon er wel een snoer aan. Ik heb toen als belasting een weerstand aangesloten van 40 ohm/30W. De spanning op 15V maar die zakt dan direct naar 0V, Als ik echter aan dat knopje draai is er een punt waar hij gewoon spanning blijft leveren en ongeveer 400mA doet. Echter net onder en boven dat punt voel ik een soort trilling door die weerstand gaan. Ik dacht nu is het opgelost maar zodra ik de dynamo lettertang er op aansloot begon tijdens het printen de spanning steeds omlaag te lopen en weer omhoog.

Ik zou verwachten dat een spanningsregelaar de spanning constant houdt en dan de stroom begrenst en niet dat de spanning gaat wieberen als de stroom te hoog wordt dus ik vermoed dat ik iets met dat knopje moet of dat dit geen gewone voeding is. Zeker omdat het al reageerd met alleen een banaan in de min socket.

Kent iemand het ding en weet hoe het werkt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Is het geen "constant current source"?
Zet eens een foto neer van dat ding. Als ik gogel kom ik meer modellen E30 tegen ook met digi displays.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fred101

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/farnell.jpg

Ik heb nog goed gekeken, bij het draaiknopje staat .1 tot .5 dus ik denk dat je daar toch de max. stroom mee begrenst maar dan verwacht je niet dat de spanning inzakt.

Fred (oeps te groot, Sorry, mijn huidige fotoprogramma wil niet verkleinen)

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 24 januari 2008 23:42:48 (13%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Als de stroom begrensd wordt, zal de spanning dalen.

Is trouwens een erg oude voeding. Al eens opengemaakt en naar de elco's gekeken?
Ben wel benieuwd naar de binnenkant vd voeding.

fred101

Golden Member

Nee, ik heb hem in november gekregen maar er nog niets mee gedaan, zal hem eens open maken. Enig idee hoe oud hij zou zijn ?

Fred

Henry S.

Moderator

Waarom laat je uploadarchief niet schalen tijdens het uploaden?

Ik zie geen CC regeling, dus vind ik het vreemd dat de spanning inkakt. Ook ik ben benieuwd naar de inhoud.

Bakje is wel 30-40 jaar oud schat ik.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Leuk, hopelijk zit er dan een buis in :-)
Hij gaat open.

Zal voortaan schalen, wist alleen niet wat dat deed.

Fred

rbeckers

Overleden

Lijkt op beginjaren '60. Meestal discrete, soms germanium, transistoren. Als er buizen inzitten ben ik benieuwd naar het type, mischien wel een Nuvistor buisje.
Stroom zakt mischien omdat de voeding niet meer stroom kan leveren.

Leuk om te reviseren.

fred101

Golden Member

Heb net even snel de kap gelicht. Helaas geen buis. Ziet er erg netjes en degelijk uit van binnen. Weerstanden zijn van die bruine dingen met geverfde ringen. Printplaat is donker bruin pertinax met koperkleurige sporen. Er zitten twee grote torren in. (TO3 behuizing)
De torretjes op de printplaat zijn langwerpige metalen buisjes (twee keer zolang als bv een 2n2222) De bedrading is typisch engels denk ik, ziet er uit als in de racal met alle draden netjes en strak bij elkaar gebonden.

Fred

Henry S.

Moderator

http://www.radio-praktiker.de/assets/images/ac125.jpg

Zoiets? Behuizing van de latere germanium torren.

fred101

Golden Member

Ja, ze lijken er op. Er zitten ook plastic buisjes in met drie pootjes en sommige torren hebben opdruk OC nog wat.
Overigens net de onderkant open gemaakt bij de printplaat. Daar zit een bzx33 70C waar een pootje van af geknipt is aan de massa kant. Er zitten nog twee instelpotjes op de print en er zijn wat torren vervangen door op de oude pootjes een andere te solderen. Is dus ooit gerepareerd of altans een poging daartoe. Ook zijn er wat printsporen gerepareerd.

Fred

rbeckers

Overleden

Kun je een foto vd print plaatsen?
Je kunt dit soort apparaten wel repareren of een groot gedeelte van de inhoud vervangen door een nieuwe elco en een LM317.

fred101

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/farnell%20print.jpg

Hierbij de printplaat, ik heb het upload achrief laten schalen , hopelijk lukt het nu. Ik heb geen 31V zeners, aleen maar 65V uitvoeringen.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 26 januari 2008 14:54:32 (14%)

Hugo Welther

Moderator

Vervang sowieso die engelse elco's. Die zijn 99,9% zeker lek.
Mail je adres maar even, doe ik een 33V zener op de bus.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
rbeckers

Overleden

Over de elco's vervangen, helemaal mee eens. Is idd een zwak punt van dergelijke apparaten.
Maar ook andere zaken zoals (instel)potmeters en schakelaars moeten goed gecontroleerd worden.

fred101

Golden Member

Elco's zijn nu vervangen. De 100uF is alleen een 220uF geworden want ik had geen 100 in die waarde maar dat lijkt me geen probleem.

Fred

Henry S.

Moderator

Ik mis de grote elco en serietransistor.

rbeckers

Overleden

Is de grote elco niet onderaan de foto dat oranje geval?

Henry S.

Moderator

Ik vermoed het wel, die kan ook meteen vervangen worden.

fred101

Golden Member

Volgens mij geeft het jullie een soort satanisch genoegen om mensen elco's te laten vervangen ;-) . Die dingen in mijn buizen sets zijn ook allemaal nog goed. (denk ik ) Kun je zo'n elco niet testen ?
Ben nu ondertussen aan de ft101e begonnen (eindtrap vervangen door ander soort buizen en voeten) dat ding zit ook vol elco's.

Fred

rbeckers

Overleden

Natuurlijk kun je elco's testen.
Maar de ervaring heeft geleerd dat elco's uit dit soort apparaten heel vaak defect zijn.

Capacitietsmeter, esr meter, of gewoon scoop enof multimeter. Afhankelijk van wat je wilt meten van een condensator. Hou er wel rekening mee dat bijv. dat van een elco van 100uF de echte waarde gemakkelijk tussen 50 en 200uF kan liggen.

Ook de elco's in je buizensets zou ik, zeker als ze wat ouder zijn of een onbekende herkomst hebben, controleren.
Scheelt veel foutzoeken waarom een schakeling niet goed werkt.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op zaterdag 26 januari 2008 19:59:18 (20%)

fred101

Golden Member

Zit een nieuwe zener in, dank je hugo. Van de drie potmeters heb ik de functie van twee kunnen achterhalen. De meest rechtse regelt de spanning zodat hij in de 30V stand bij vol open ook 30V geeft, Die daarnaast regelt de stroombegrenzing. Die heb ik nu staan dat hij op stand 0.5 bij 500mA ingrijpt. Hij begrenst dan de stroom maar de spanning zakt nog steeds in, de stroom blijft wel constant op zo'n moment. De derde potmeter lijkt niets te doen. Ze stonden alle drie los en niet vergrendeld en er staat T1, T2 en T3 bij. Op het moment dat de stroom begrenzing aanspreekt gaan de twee dikke powertorren geleiden.
Alle elco's zijn ook vervangen. Is dus best een handige voeding voor experimenten, zodra er meer stroom doorgaat schakelt hij dus feitelijk de spanning uit wat best veilig is. Dat zal dan ook wel de functie zijn. Je zou alleen verwachten dat hij de stroom begrenst en de spanning dan toch constant blijft maar dan had die knop waarschijnlijk wel voorop gezeten.
Heb nog meerdere voedingen dus zit nooit verlegen. Maar dit is wel een heel mooi ding, je kunt hem super precies instellen. 1,2V is ook precies 1,2V.

Dank voor de hulp.

Fred

Zo werkt een stroombegrensing nou eenmaal. Je kan niet en de stroom begrensen en de spanning gelijk houden. Dat strookt niet met de wet van Ohm. Het gedrag wat je beschrijft is dus ook volkomen normaal. rbeckers zei het ook al.

fred101

Golden Member

Dat zou kloppen denk ik als de voeding niet meer stroom kan leveren zoals Rbeckers schreef maar hij kan 500mA leveren bij 30V dat is 15VA en als ik hem begrens op 200mA bij 5V is dat maar 1VA.
Maar ik heb geen andere voedingen waarbij ik de stroom echt kan regelen, mischien is dat altijd wel zo. Weet niet of een voeding aan U=IXR moet voldoen want je weet niet of R constant blijft.

Fred

rbeckers

Overleden

Zodra je de stroom begrensd, KAN de spanning zakken. Je voeding functioneert dan als stroombron.
Bij een weerstand blijft bij een constante stroom de spanning gelijk.
Een stroombegrenzing zal, binnen bepaalde waarden, een constante stroom leveren. Een van deze waarden is de ingestelde spanning.
Het beste is altijd een voeding MET instelbare stroombegrenzing.