Ik heb een Metrix oscilloscoop gekocht, type OX 8027. Leuk dingetje, alleen jammer dat hij niet het niet goed doet.
Er gaan een aantal dingen niet goed, waarvan de belangrijkste zijn:
* De focussering is slecht, ik kan draaien aan de focus potmeter wat ik wil en het beeld verandert weliswaar mee maar scherp krijg ik het niet. Als ik hem helemaal naar één kant draai wordt het beeld in verticale richting heel onscherp, wanneer ik hem helemaal de andere kant op draai wordt het heel onscherp in horizontale richting. Er is echter geen punt te vinden waarop het beeld wel scherp is.
* De traces vertonen een (vermoedelijk 50 Hz) rimpel waarvan de amplitude op het scherm niet afhangt van hoe ik de V/div-knop instel. Deze rimpel is altijd aanwezig, of ik de scoop nou op AC, DC of GND zet en of ik de ingangen nou kortsluit of niet.
* De laagste positie waarna de traces bewogen kunnen worden met de potmeters voor de verticale positie is naar het midden van het scherm. Ook de lettertjes die o.a. de V/div en t/div weer dienen te geven (maar die vanwege de slechte focussering vrijwel onleesbaar zijn...) worden in het midden van het scherm gezet terwijl die hoogstwaarschijnlijk onderaan horen. Bij het weergeven van een signaal met de positie op deze uiterste stand komt het dan ook voor dat het signaal aan de onderkanten afgeplat wordt weergegeven omdat de elektronenbundel niet verder naar beneden wil ofzo.
Uiteraard heb ik al gezocht op internet of ik een service manual kon vinden, maar helaas is er zelfs zeer weinig algemene informatie over deze oscilloscoop te vinden. Hier zijn in ieder geval een paar fotootjes die ik zelf heb gemaakt:
Overzicht binnenkant (veel IC's...):
Beelden met scoop op GND, positie trace zo ver naar beneden als
mogelijk:
In het apparaat zitten ook de nodige potmeters maar geen enkele die specifiek aan "focus" refereert of iets dat daar op lijkt. Ik heb al een beetje zitten draaien aan een potmetertje waarbij stond "Offset Y rest." maar het enige dat daarmee veranderde was dat de positie van de lettertjes op het scherm verder naar boven kon worden gezet. Verder ben ik nog maar overal vanaf gebleven.
Naja, een lang verhaal weer, maar ik hoop natuurlijk dat iemand hier een idee heeft in welke richting ik moet zoeken om genoemde problemen op te lossen. Een service- of zelfs maar een user's manual zou ook welkom zijn.
Alvast bedankt.