Metrix scoop problemen

Ik heb een Metrix oscilloscoop gekocht, type OX 8027. Leuk dingetje, alleen jammer dat hij niet het niet goed doet. ;)

Er gaan een aantal dingen niet goed, waarvan de belangrijkste zijn:

* De focussering is slecht, ik kan draaien aan de focus potmeter wat ik wil en het beeld verandert weliswaar mee maar scherp krijg ik het niet. Als ik hem helemaal naar één kant draai wordt het beeld in verticale richting heel onscherp, wanneer ik hem helemaal de andere kant op draai wordt het heel onscherp in horizontale richting. Er is echter geen punt te vinden waarop het beeld wel scherp is.

* De traces vertonen een (vermoedelijk 50 Hz) rimpel waarvan de amplitude op het scherm niet afhangt van hoe ik de V/div-knop instel. Deze rimpel is altijd aanwezig, of ik de scoop nou op AC, DC of GND zet en of ik de ingangen nou kortsluit of niet.

* De laagste positie waarna de traces bewogen kunnen worden met de potmeters voor de verticale positie is naar het midden van het scherm. Ook de lettertjes die o.a. de V/div en t/div weer dienen te geven (maar die vanwege de slechte focussering vrijwel onleesbaar zijn...) worden in het midden van het scherm gezet terwijl die hoogstwaarschijnlijk onderaan horen. Bij het weergeven van een signaal met de positie op deze uiterste stand komt het dan ook voor dat het signaal aan de onderkanten afgeplat wordt weergegeven omdat de elektronenbundel niet verder naar beneden wil ofzo.

Uiteraard heb ik al gezocht op internet of ik een service manual kon vinden, maar helaas is er zelfs zeer weinig algemene informatie over deze oscilloscoop te vinden. Hier zijn in ieder geval een paar fotootjes die ik zelf heb gemaakt:

Overzicht voorkant:
http://www.kipdev.nl/pr0n/scoop/thumbs/front.jpg

Overzicht binnenkant (veel IC's...):
http://www.kipdev.nl/pr0n/scoop/thumbs/binnen.jpg

Beelden met scoop op GND, positie trace zo ver naar beneden als
mogelijk:
http://www.kipdev.nl/pr0n/scoop/thumbs/trace1.jpghttp://www.kipdev.nl/pr0n/scoop/thumbs/trace2.jpg

In het apparaat zitten ook de nodige potmeters maar geen enkele die specifiek aan "focus" refereert of iets dat daar op lijkt. Ik heb al een beetje zitten draaien aan een potmetertje waarbij stond "Offset Y rest." maar het enige dat daarmee veranderde was dat de positie van de lettertjes op het scherm verder naar boven kon worden gezet. Verder ben ik nog maar overal vanaf gebleven.

Naja, een lang verhaal weer, maar ik hoop natuurlijk dat iemand hier een idee heeft in welke richting ik moet zoeken om genoemde problemen op te lossen. Een service- of zelfs maar een user's manual zou ook welkom zijn.

Alvast bedankt. ;)

rbeckers

Overleden

Controleer eerst de voeding maar.
Alle lijnen controleren op waarde en rimpel.

De focussering is slecht, ik kan draaien aan de focus potmeter wat ik wil en het beeld verandert weliswaar mee maar scherp krijg ik het niet.

Meet de potmeter eens door. Koop een busje contactspray en leef je uit (niet teveel) of vervang desnoods de potmeter.

De traces vertonen een (vermoedelijk 50 Hz) rimpel waarvan de amplitude op het scherm niet afhangt van hoe ik de V/div-knop instel. Deze rimpel is altijd aanwezig, of ik de scoop nou op AC, DC of GND zet en of ik de ingangen nou kortsluit of niet.

Ergens TL lampen hangen ofzo, heb je je scoop goed geaard?

De laagste positie waarna de traces bewogen kunnen worden met de potmeters voor de verticale positie is naar het midden van het scherm. Ook de lettertjes....

:S:S Probeer toch eens wat potmetertjes te zoeken en speel er ff mee.
Ga desnoods terug naar waar je hem gekocht hebt.

die heb ik ook, maar dan wel werkende.
ik heb er ook een stapel faxen bij gekregen volgens mij met service handleiding, ik zal eens voor je kijken.

Op 16 maart 2008 19:43:25 schreef rbeckers:
Controleer eerst de voeding maar.
Alle lijnen controleren op waarde en rimpel.

Ik zal het voedingsgedeelte eens langslopen en zien of ik wat zinvolle metingen kan maken.

Ergens TL lampen hangen ofzo, heb je je scoop goed geaard?

Nope, en aansluiten met of zonder aarde maakt niet uit.

Meet de potmeter eens door. Koop een busje contactspray en leef je uit (niet teveel) of vervang desnoods de potmeter.

Zal er naar kijken.

:S:S Probeer toch eens wat potmetertjes te zoeken en speel er ff mee.

Tja, er zitten zat potmeters in dat ding maar de aanduidingen op de print (als ze er al zijn) zijn niet allemaal even duidelijk en om nou in het wilde weg aan vanalles te gaan zitten draaien...

die heb ik ook, maar dan wel werkende.
ik heb er ook een stapel faxen bij gekregen volgens mij met service handleiding, ik zal eens voor je kijken.

Zou heel mooi zijn als je iets kon vinden, dan kan ik tenminste wat gerichter gaan meten. :)

Ik heb ff gekeken en ik heb documentatie maar helaas van de OX8620 en OX8627 en dat is de 100Mhz versie ik liet me even leiden door het plaatje.

Misschien dat de schemas wel veel lijken op jouw toestel dus als ik even overheb zal ik mijn scanner eens opgraven om de schema's te scannen.

Ok, wie weet lijken ze inderdaad op elkaar. Zou mooi zijn.

Verder heb ik slecht nieuws, ik zat net wat in de voeding te meten en dacht in ieder geval een defecte 7912 te hebben gevonden (niet dus de pinout van een 79xx is anders dan die van een 78xx...) (de voeding is gewoon simpel opgebouwd rond een aantaal 78xx regelaars, verder zitten er nog een 317 en 337 in), maar net toen ik dat wilde verifieeren zag ik een kleine lichtflits vanachter de buis vandaan komen (de netentree zit daar ook dus ik hoop dat het daarvandaan kwam) en stopte de scoop ermee, als ik hem nu aanzet gebeurt er helemaal niets en zijn nergens spanningen te meten. :(

Eerst dus maar eens uitzoeken wat er nu weer aan de hand is... Ik zag net ook nog wat weerstanden op het printje achterop de beeldbuis die er niet helemaal goed meer uitzagen, dus als het ding weer aangaat zal ik die eens doormeten.

op mijn tekening van de voeding staan:
z106=7812
z107=lm337
z108=7905ct
z109=ua7912

Op 16 maart 2008 22:56:22 schreef kipmans:
Ok, wie weet lijken ze inderdaad op elkaar. Zou mooi zijn.

Verder heb ik slecht nieuws, ik zat net wat in de voeding te meten en dacht in ieder geval een defecte 7912 te hebben gevonden (niet dus de pinout van een 79xx is anders dan die van een 78xx...) (de voeding is gewoon simpel opgebouwd rond een aantaal 78xx regelaars, verder zitten er nog een 317 en 337 in), maar net toen ik dat wilde verifieeren zag ik een kleine lichtflits vanachter de buis vandaan komen (de netentree zit daar ook dus ik hoop dat het daarvandaan kwam) en stopte de scoop ermee, als ik hem nu aanzet gebeurt er helemaal niets en zijn nergens spanningen te meten. :(

Eerst dus maar eens uitzoeken wat er nu weer aan de hand is... Ik zag net ook nog wat weerstanden op het printje achterop de beeldbuis die er niet helemaal goed meer uitzagen, dus als het ding weer aangaat zal ik die eens doormeten.

Dat is vast een zekering. Acherop de buis moet je niet zomaar gaan meten, daar staan vrij hoge spanningen op.

Als ik jouw plaatjes zo zie, dan is er ergens een elco rot in het voedingsgedeelte. Op 1 van de secundaire voedingsspanningen zul je waarschijnlijk ook een flinke rimpel meten.

De tip van de contactspray moet je beslist niet opvolgen. Ik heb al teveel met contactspray gesloopte apparaten gezien. Zonde. Contactspray bevat zuur dat het metaal aantast, na verloop van tijd kun je je apparaat weggooien.

Dat had ik dus laatst ook met mijn scoop. De beeldbuis bleek lek te zijn en ik kon een nieuwe kopen op marktplaats. Niet dat hij zo belachelijk duur was ofzo.

Ga inderdaad niet op je buis zitten meten en als er rare geluiden uitkomen, afblijven en uitzetten.
HOOGSPANNING VAN EEN BEELDBUIS DOET PIJN.

Even voor de duidelijkheid, ik was niet in de buurt van de beeldbuis aan het meten. Daar blijf ik wel bij vandaan als het ding aanstaat.

De zekering is inderdaad kapot, dus eerst maar eens een nieuwe bestellen en dan zien we wel verder...

Zo, daar ben ik weer...

Inmiddels een nieuwe zekering er ingezet en hij gaat nu weer aan, maar helaas zijn de bestaande problemen niet op mysterieuze wijze verdwenen. :P

Ik heb bij alle spanningsregelaars in de voeding de spanning tussen de GND van de betreffende regelaar en de uitgang gemeten en in alle gevallen was de uitgangsspanning in orde en rimpelvrij. Wel zit er in de voeding een onderdeel waarvan niet te lezen is wat het is (de aanduiding op de print is Q1500 dus het zal wel een tor of FET zijn). Op de behuizing hiervan staat een hoge spanning (ca. 200 V - wat kan kloppen omdat er een 350 V elco in de buurt zit, maar wel mét rimpel...) ten opzichte van de GND van de scoop en het ding wordt behoorlijk snel behoorlijk heet. Maarja, ik heb geen idee of dat bij deze scoop allemaal normaal is of niet...

Oh ja, ik heb binnenin ook nog wat aan een potmetertje zitten draaien waar bijstond "Reglage geo astig." en daarmee de focus beter kunnen krijgen, maar optimaal is het nog niet.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het klinkt toch alsof (tenminste) één van de voedingsspanningen niet deugt. Bv. een regulatortje kapot, zodat de spanning te hoog èn rimpelig is.
Als, stel, de '+15' nu +23 met rimpel is, en de '-15' is nog wel goed, dan heb je een onscherpe spot en de positieregeling zit er dan ook ver naast.
(Spanningen alleen als voorbeeld; geen idee wat het bij jouw scoop moet zijn).
Ik zou nu nog even niet gaan draaien aan allerlei regelaars.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

Hoe groot was de rimpel bij de spanningsregulators? Minder dan 1mV?

Op 25 maart 2008 13:35:35 schreef rbeckers:
Hoe groot was de rimpel bij de spanningsregulators? Minder dan 1mV?

Zo nauwkeurig heb ik helaas niet kunnen meten, want van mijn andere scoop lijkt de AC-stand kapot te zijn. :(

Maar ik heb nog wat andere metingen gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat de LM317 regulator (aanduiding Z1003) zich tóch wat verdacht gedraagt, de spanning tussen Vin en GND is ca. 26 V en de spanning tussen Vout en GND ca. 25 V dus hij dropt maar iets van 1 V, wat me te weinig lijkt. Als ik de spanning tussen de Vout van de betreffende regelaar en de GND van de scoop bekijk op een oscilloscoop kan ik ook op 2V/div al een kleine rimpel zien + nog een ander stoorsignaal. Curieus is wel dat ik die rimpel niet zie als ik meet tussen Vin en GND, maar dat zou dus kunnen komen omdat ik het door het niet functioneren van de AC-stand van m'n andere scoop niet zo nauwkeurig de grootte van de rimpel kan meten...

Op 16 maart 2008 23:24:51 schreef The Headhunter:
op mijn tekening van de voeding staan:
z106=7812
z107=lm337
z108=7905ct
z109=ua7912

Hier heb ik ook nog even naar gekeken maar de aanduidingen op mijn printplaat zijn allemaal Z15xx en mijn voeding bevat in ieder geval geen 7905 dus ik vrees dat ze niet overeen komen...

[Bericht gewijzigd door kipmans op dinsdag 25 maart 2008 17:30:55 (16%)

Welke weerstanden hangen er aan die LM317 ? Dan kun je nl. vrij snel berekenen wat de uitgangsspanning zou moeten zijn.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Heb ik nog niet goed kunnen zien (allemaal SMD hè...), zal er morgen bij daglicht nog eens goed naar kijken.

Maar een 317 moet toch een verschil tussen in- en uitgangsspanning hebben van minimaal 3 volt? Dus als dat hier maar 1 V is lijkt iets me al niet helemaal in orde, plus het feit dat de spanning tussen de uitgang van de 317 en de GND me niet in orde lijkt doet me toch vermoeden dat er in deze hoek van het circuit iets fout gaat...

Hmm, de AC-stand van m'n andere scoop doet het opeens weer |:( (eerst gaf hij op die stand niets weer, ook niet als ik hem aansloot op mijn functiegenerator, maar nu werkt het wel weer naar behoren, waarschijnlijk moet ik alle schakelaars die er inzitten nog maar een keer nakijken...)

Maar goed, ik heb nu de rimpels van de voedingsspanningen dus nauwkeuriger kunnen meten en ook bij een aantal andere regelaars rimpels aangetroffen van 2 à 5 mVpp. Die LM317 blijft echter de uitschieter met een rimpel van ongeveer 50 mVpp. Dus wat nu? Alle voedingselco's (en evt. die 317) maar vervangen?

rbeckers

Overleden

2 tot 5mV rimpel is ong. normaal. Meet op de elco voor de LM317 de spanning en de rimpel. Als de rimpel meer dan ong. 2V is, is die elco mogelijk defect. Die elco als eerste vervangen.