rolluik sturing

geachte graag zoek ik iemand die mij tips of een schema kan bezorgen voor het volgende.
ik heb een nieuwbouw wooning en heb 5 rolluiken die ik
met een drukknop wil bedienen ik heb van elke drukknop naar de kast een 3g 1.5 getrokken en van de rolluik een 5g 1.5 naar de kast
nu wil ik met die drukknop de rolluik bedienen maar ik heb ook een drukknop voorzien voor ze alle 5 gelijk te laten zakken .
ik weet dat dit dom geweest is maar this geschapt en bezet
dus ik kan niet meer terug .
ik denk dat ik in de richting van teleruptors moet gaan .
ps jullie zijn mijn laatste hoop

ik weet dat het raar omschreven is .
ik wil 5 rolluiken kunnen bedienen met een niko drukknop.
1keer drukken omhoog
1 keer drukken omlaag
en 1 masterswitch die alles op of af doet
alles gaat naar de kast van knop een 3g 1.5
van rolluik een 5 g 1.5
ik had ook al aan een logo gedacht maar moet ik dan geen bus kabel hebben ? mvg

[Bericht gewijzigd door wolfs op zondag 27 juli 2008 09:47:25 (22%)

Ik kan er geen poep van maken.
Zou je je vraag eens wat beter kunnen omschrijven?
Graag met wat meer leestekens en wat dieper ingaand op je probleem en de atributen die het betreft...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Dus als ik het goed begrijp kan je die rolluiken appart bedienen met elk een drukknop en is er nog een 6e extra drukknop om de allemaal tegelijk te bedienen.

Ik ken iemand die een heel intelligente sturing voor rolluiken gemaakt heeft met een LOGO! van Siemens met relais.
Een rolluik heeft 3 draden, 1 gemeenschappelijke, 1 dalen en 1 stijgen.

Elke rolluik heeft een drukknop stijgen en dalen.
Je hebt dus 10 uitgangen nodig (2 per rolluik) en 12 ingangen (5 up/down's + 2 algemene up/down).

[Bericht gewijzigd door Peter Claus op zondag 27 juli 2008 09:31:58 (19%)

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Zijn ze pulsgestuurd?
Totaaltoets via dioden op de andere 5 aansluiten ?

Of met de totaaltoets(en) een 5-voudig relais bedienen.
Kunnen ook meerdere relais zijn, als je niet op 5 kunt komen.
Maar voor de veiligheid de `eigen` druktoetsen per luik, via de
verbreekcontacten laten lopen.

Ik denk dat het simpeler is te verwezenlijken dan je denkt.

Groeten,

Eddied

Edit: Het IS simpel !
Met het relais de verschillende druktoetsen ahw overbruggen,
maar niet vergeten daarbij de `eigen` druktoetsen te onderbreken.

.

[Bericht gewijzigd door Eddied op zondag 27 juli 2008 10:24:31 (17%)

Eddied: ik denk dat het niet zo enorm simpel met relais te verwezenlijken is; je moet bij een druk op de knop het relais om het rolluik te sluiten activeren, bij een volgende druk op de knop het relais om het te openen, en eventueel nog een stand hebben waarbij het rolluik gestopt wordt (niet volledig optrekken/laten zakken).
Nu, het is wel doenbaar, maar 't zal wat bedrading vergen...
En met eigen-gemaakte elektronische ontwerpen (dat kan wel) moet je nog oppassen als 't gekeurd wordt want alle schakelmateriaal moet normaal CEBEC-gekeurd zijn en met eigen fabrikaten is dat niet het geval...

De simpelste (niet de goedkoopste) oplossing heet Nikobus. Je steekt busdrukknoppen - normaal moet je die aansluiten met VVT of iets dergelijks maar aangezien het een vrij laagfrequent digitaal systeem betreft zal het met VOB ook wel gaan - je zal alleen wat last hebben om de muurprintjes aan te sluiten (die zijn voorzien op <1mm²) maar met een kroonsteentje en een paar stukjes draad van 0,8mm² is dat zo opgelost.
Die schakelaars sluit je dan aan op je rolluikmodule ( http://www.niko.be/default.aspx?PageID=223&Culture=nlbe&produc… ) en voilà, je kan gaan programmeren zoals je zelf wil. Dit systeem is daar specifiek voor gemaakt dus je zal geen uren spenderen met ontwerpen en foutzoeken...

Dit systeem vereist ook geen ingangsstructuur zoals een LOGO; de drukknoppen worden als het ware gewoon parallel aangesloten. Bij het indrukken zet die drukknop een digitaal signaaltje op de bus, en de ontvangende module gaat kijken wat ze ermee moet aanvangen.
En het leuke is dat je dit systeem nog kan uitbreiden naar smaak en goesting; je kan bvb op dat centrale punt nog eens voor elk rolluik apart een schakelaar voorzien ook (bvb met een 8-voudige drukknop)... enfin, de mogelijkheden zijn eindeloos.

P.S. Ik zat ook even te denken aan iets met teleruptoren, maar daar moet je erg hard mee opletten. Als het één keer voorvalt dat een teleruptor niet aantrekt (bvb door een te korte puls of een storing) dan is heel je systeem 'uit kadans'. En die rolluikmotortjes vinden het niet zo leuk om in 2 richtigen tegelijk te moeten draaien denk ik :-)

[Bericht gewijzigd door Stefaan Van Slycken op zondag 27 juli 2008 10:51:54 (25%)

Ik ben nog eens aan het denken geweest, maar volgens mij is het nog
simpeler dan ikzelf heb gedacht.

Normaal KUN je zowel up als down tegelijk indrukken, dus mag ik er
van uit gaan, dat het systeem daartegen is beveiligd => dus hoef je
dat niet meer NOG eens te implementeren.

Wat doe je, als je op de `totaal`-toets drukt ? Of wat WIL je dat er
gebeurt ? Juist ja, alle toetsen tegelijk indrukken.

Nu kun je een 5-voudige druktoets pakken, en de andere druktoetsen
overbruggen. Indien een 5-voudige druktoets moeilijk is te krijgen,
(kopen :-)) kun je daarvoor in de plaats ook een of meerdere relais
toepassen.

En die keuring... Als het niet te keuren is, moet je het rolluik weer
terugbrengen naar de winkel, omdat deze niet te gebruiken is.

Maar zoiets simpels lijkt mij geen probleem om dat te laten (goed-)
keuren.

Groeten,

Eddied
.

ik zie dat nikobus systeem wel zitten maar zijt ge zeker dat da met eene vob kabel 1.5 wel kan

Lijkt mij een beetje boel overkill, om een controllersysteem
te gaan toepassen, dat niet meer doet (effectief gezien) dan
het signaal van een drukknop omzetten in een signaal van een
drukknop :-)

Groeten,

Eddied
.

ha, nu begrijp ik waarom je het simpel vindt, eddied: als je de geel-groene van die 3g1.5 gaat gebruiken als schakeldraad dan kan je 't inderdaad goedkoper en simpeler doen - alhoewel je idd rekening moet houden met het indrukken van beide knoppen.
Dan is het beter om ipv met drukknoppen met standaard-rolluikschakelaars te werken (up/down start/stop). Maar dan verlies je natuurlijk die "alles naar beneden"-functie. Als je die per se wil zal je toch minstens met een paar relais moeten werken om te voorkomen dat je "alles naar beneden"-knop signaal geeft "naar beneden" terwijl er een schakelaar van een rolluik "naar boven" staat - dat geeft vuurwerk...

Ik ben een beetje "professioneel miskweekt", 't is te zeggen: de aarding gebruik ik in normale omstandigheden nooit als schakeldraad, ik vind dat "bricollage", en als je toevallig een wat nauwgezettere keurder hebt...

wolfs: 't is toch wel degelijk een 3G1.5 - dus met een geel-groene bij? Of is 't een 3x1.5 (drie kleuren) - in dat geval kan je met een paar relais ook al een eind komen - zoals eddied voorstelt.

Ik zal je zo snel mogelijk 100% zekerheid geven of het nikobus-systeem met VOB1.5 ook werkt; normaal wel want van interferentie heeft het systeem weinig of geen last (vandaar dat SVV volstaat) - maar een dezer zie ik een technicus van Niko en die zal me dat weten te bevesigen...

[Bericht gewijzigd door Stefaan Van Slycken op maandag 28 juli 2008 11:02:12 (18%)

het zijn 2 draden + aarding
alvast merci voor de info ik wacht op uw antwoord van die nikobus en dan zullen we wel zien mercikes he

In gevallen zoals deze, wordt met aarding (bijna) nooit rekening gehouden.
D.w.z. niet functioneel. Een aarding heeft nooit iets met de werking
van een apparaat te maken.

Wanneer je een 3-aderige kabel nodig hebt, en alle drie aders een
functie hebben, en dan blijkt dat een ader geel/groen is, heb je een
verkeerde kabel :-)

Wanneer je de `totaaltoets`, evt via een relais, de voedingsspanning
van de `eigen` toetsen laat onderbreken, is ook het vuurwerkprobleem
opgelost.

Groeten,

Eddied
.

Wil je echt goekoop uit zijn en makelijk aan de slag kunnen. dan raad ik aan om eens op www.velleman.be te kijken naar het Domotica systeem. Ik heb dit zelf ook een keer toegepast bij mensen en tot op de dag van vandaag werkt dit nog steeds. Simpel en makelijk. Ik geloof dat je voor alles een kleine €150 kwijt bent. Je moet er allen wel even de tijd voor nemen wat de bedrading betreft maar de beschrijving doorlezen en je bent al een heel eind op weg. En even tussendoor een originele roluikschakelaar kan nooit gelijktijdig bediend worden. Als dat zo is is hij kapot.

Op 29 juli 2008 03:46:34 schreef Scrat:
Ik geloof dat je voor alles een kleine €150 kwijt bent. Je moet er allen wel even de tijd voor nemen wat de bedrading betreft maar de beschrijving doorlezen en je bent al een heel eind op weg. En even tussendoor een originele roluikschakelaar kan nooit gelijktijdig bediend worden. Als dat zo is is hij kapot.

Pfff... sorry hoor, maar ik vind 150 euro wel een enorm hoog bedrag
voor iets wat voor enkele tientjes is te doen.

Betreffende het gelijktijdig indrukken van up en down:
Daarbij had ik in m`n kop het idee van een losse up- en een losse down-
toets. Maar inderdaad, meestal zijn dat wiptoetsen, die kunnen niet
tegelijk twee kanten op.

Dus `even` de spanning van de enkele toetsen afschakelen, wanneer je
de totaalschakelaar (toets) bedient.

Eddied
.

die nikobus kost nog een pak meer, dat vertel ik er alvast bij...

Oops....

Zou het water uit gouden kranen nu echt zoveel lekkerder smaken ?

Ik heb `t eens op TV gezien op een jacht... gouden kranen....

Ik zou het niet willen hebben, al was ik de koningin van de hele wereld !

:-) :-)

tja, wat heb je over voor luxe? Ik hoef niet zo nodig een polshorologe van een paar 1000€ maar ik steek wel domotica in mijn verbouwing... :^p En je zit nu eenmaal beter in een fluwelen zetel dan op een houten stoel ;-)
En waar je de grens trekt, dat is jouw hoogst eigen zaak. Je wil misschien geen gouden kranen, maar ik veronderstel dat je toch een mooie TV hebt, terwijl je op een 55cm-scherm net zo goed kan kijken hoor...

Wolfs, nikobus-signaal mag wel degelijk over XVB, maar let héél goed op dat je niet per ongeluk 230 op de nikobus zet.

Let wel op, vraag eerst de prijzen eens na. Ik denk dat je voor 5 schakelaars en zo 'n module toch snel rond de 800€ kwijt bent ('k heb de prijslijst hier niet bij mij).

Ik ben even aan 't tekenen gegaan, en als je toch wil "foefelen" en de aardingsdraad wil gebruiken als schakeldraad (kleur 'm dan een beetje bij met alcoholstift) dan kan je je hele systeem laten werken met 2 relais en 6 gewone rolluikschakelaars. Kost iets van een 100€ schakelaars en relais incl. Ik heb in een vrij momentje even een schemaatje opgetekend, 'k zal het zo snel mogelijk posten als je interesse hebt. Maar er zitten wel nog wat minder aangename kantjes aan dit systeem; zolang je master-knop "aan" staat functioneren de andere niet, en staat hij "af" en een andere "aan" dan gaat dat rolluik doen wat die andere knop vraagt. Hierbij spreek ik dus van deze rolluikschakelaars: http://www.niko.be/default.aspx?PageID=223&Culture=nlbe&produc…

Eddied: als je van een uitdaging houdt, teken je dan even een schemaatje op hoe je dit zou aanpakken met drukschakelaars en relais/teleruptors? Ik zeg zeker niet dat het onmogelijk is, maar 't zal wellicht toch iets ingewikkelder zijn dan je denkt. Mij ontbreekt het nu even aan tijd om er eens voor te gaan zitten.
Wolfs, als je 't interessant zou vinden dat ik me nog even aan 't denken zet voor een goedkopere oplossig, geef me dan nog een paar weken tijd, of wacht op eddied's oplossng ;-)

Ik heb ook eens even nagedacht hoe je met twee draden (zodat je volgens de regels de aardingsdraad niet hoeft te gebruiken).
Als je bv met relais (met wisselcontacten) werkt voor de sturing van de roluiken kan je dit verwezelijken met een wisselspanning stuurspanning.
Je komt met twee draden aan op de drukknoppen ( 1 voor omhoog en 1 voor omlaag ) in serie met elke drukknop zet je een diode ( tegengesteld polariseren ) . Bij elke de relais zet je ook een diode in serie ( ook tegengesteld polariseren). Nu trekt of tewel de andere relais aan. Met de wisselcontacten van het relais beveilig je hardwarematig dat beide relais tegelijk aangetrokken kunne worden.
Je kan dit op laagspanning of eventueel op netspanning uitvoeren.

hieronder een voorbeeld van de stuurkring

diode  drukknop 1
                               ___
~  --------------|-----|>|-----   ------------|
 W               |                            | 
 I               |                            | 
 S  S            |                            |
 S  P            |     diode   drukknop 2     |
 E  A            |              ___           |      
 L  N            |------|<|-----   -----------|
    N                                         |
    I                                         |
    N               relais 1    diode         |
    G                -----                    |
~  ------------|----|  \  |------|<|----------|
               |     -----                    | 
               |                              |
               |    relais 2    diode         |
               |     -----                    |
               |----|  \  |------|>|----------|
                     -----

oei dat lukt niet goed, de spaties zijn precies niet zichtbaar

en puntjes in plaats van spaties lukt ook niet, kga het even opgeven, moet nog wat dingen doen vandaag

[Bericht gewijzigd door stepup op woensdag 30 juli 2008 14:20:02 (46%)

Heeft een rolluikschakelaar niet altijd minstens 3 aansluitingen, dus ook 3 draden? (buiten bus-systemen)

En hoeveel aansluitingen heeft een rolluik? (buiten aarding)
2 (de fases omdraaien voor de richting)
of
3 (1 gemeenschappelijke, 1 up en 1 down)
of meer?

Een rolluikschakelaar heeft mogelijk 3 aansluitingen ( ik heb er met vier aansluitingen, elke contact van de drukknoppen een aansluiting), dan kan je nog via 2 draden relais besturen zoals ik hierboven heb beschreven.
Aan de gemeenschappelijke hang je 1 draad (bv. kant van de wisselspanning) , Op de up en down hang je diodes tegengesteld gepolariseerd. De andere kant van de diodes verbind je met eklaar door, hierop hang je de tweede draad.
Deze tweede draad gaat naar 2 relais waarbij je in serie met de relais diodes aansluit tegengesteld gepolariseerd. de andere kant van de relais spoel verbind je aan de wisselspanning. Als je de up knop indrukt gaat de ene relais aantrekken, als je de down knop indrukt gaat de andere relais aantrekken.
Deze oplossing is vrij goedkoop, alleszins voor de diodes toch. Als je de relais nog moet aankopen word het wat duurder.
Je zou het stuurcircuit met lage veilige wisselspanning kunnen uitvoeren. Of tewel op de 22OVac netspanning.

Op 30 juli 2008 14:34:32 schreef --pino--:
Heeft een rolluikschakelaar niet altijd minstens 3 aansluitingen, dus ook 3 draden? (buiten bus-systemen)

En hoeveel aansluitingen heeft een rolluik? (buiten aarding)
2 (de fases omdraaien voor de richting)
of
3 (1 gemeenschappelijke, 1 up en 1 down)
of meer?

ok ik wacht wel
ik ben al blij dat ik niet alles moet opbreken

dus de rolluikmotor op 230 V (AC), en de sturing daarvan op 24 V (DC)?

Kom nog uit het tijdperk van gewoon 2 fases omwisselen :-p

dat idee van stepup is zeker niet slecht, alleen het implementeren vraagt misschien nog wat zoekwerk.

Nu, opbreken zal je inderdaad sowieso niet moeten doen. Als je 't "nice, clean and easy" wil en 't mag wat geld kosten dan koop je dat nikobus-systeem (of een LOGO of iets dergelijks, of iets van de concurrentie). Als je zo min mogelijk geld wil besteden dan brouwen we hier wel iets "exotisch" bij elkaar ;-)

Helaas heb ik momenteel geen tijd een schema te tekenen.

Ik probeer mijn idee eens nauwkeuriger te omschrijven:

Schakelaars A t/m D zijn wisselschakelaars met een 0-stand in het
midden. (Originele rolluikschakelaar)

De `totaal`-schakelaar is die, welke ALLE rolluiken tegelijk bedient.

Laten we in het voorbeeld uitgaan van 4 rolluiken.
Hiervoor gebruik je 3 4-polige relais.
Relais 1 onderbreekt bij activering bij de schakelaars A...D het
moedercontact: Die schakelaars zijn nu geblokkeerd.
Relais 2 verbindt bij schakelaars A...D de UP-richting
Relais 3 verbindt bij schakelaars A...D de dn-richting

Relais 1 wordt altijd samen met relais 2 of 3 geactiveerd.

De draden van de moedercontacten gaan altijd naar relais 2 en 3.
Diezelfde draden gaan via relais 1 naar de moedercontacten van
schakelaars A...D
Afhankelijk van welk relais (2 of 3) wordt geactiveerd, gaan de
rolluiken up of down.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Gebruik voor de bediening van de
relais (totaalschakelaar) eenzelfde soort schakelaar als de bestaan-
de.
Indien meer rolluiken moeten worden bestuurd, meer-polige relais
gebruiken, of meer relais parallel.

Succes,

Eddied

.

Meerpolige relais, meerdere relais parralel plaatsen. Dit gaat de kostprijs van schakeling de hoogte in sturen, relais zijn niet bepaald de goedkoopste onderdelen.
Dan kan je beter op logo (of verwante systemen)overschakelen, een logo met 4 uitgangen komt ongeveer overeen met de prijs voor 4 vynckier din rial relais. Met de logo heb je als extra voordeel dat je een beetje inteligentie kan programmeren.