Hp6236B stabistor

Heb een klein probleempje bij het repareren van een HP6236B voeding.
Het gaat om CR57, een STB523 stabistor 150mA 15V.
Iemand enig idee waar ik deze door kan vervangen.
Kan wel 5V types vinden, 3 in serie zal ook werken?
http://www.uploadarchief.net/files/download/hp6236b.jpg
Kan de spanningen ook anders opwekken, maar wil hem graag origineel houden.
Piet.

Sine

Moderator

Zeker dat dat een stabi is ? het lijkt mij volgens symbool en toepassing een gewone diode ?

Heb de beschikking over een Curvetracer.
Er zit nog een in het apparaat, is een soort omgekeerde
zenerdiode, deze is compleet dood.

Piet.

deze is compleet dood.

Bent U er zeker van?
Q12 en U4 zouden ook dood zijn om dat te gebeuren. Is het het geval?
Wat meet U? Kortsluiting?
Opgepast want het schijnt dat deze diode een hoge direct spanning verlies heeft: 1,89V.
Dat kan U laten denken dat het dood is...!
Het zou door een 1N4157 kunnen vervangd worden ("Forward Reference Diode" met 1,85V tot 2.05V voor 1mA forward stroom).
15v is de max. reverse spanning.(geen zener !!!)
In elk geval, heb ik deze component (hp nummer 1901-0460) niet gevonden zelfs bij:
http://www.sphere.bc.ca/test/hp-parts/hpparts5.html
Ik heb dezelfde voeding en ik heb spanning op CR57 gemeten: 1,89V

fred101

Golden Member

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=87&t=914 Daar heb ik een cross reference lijst gezet. Bij hp is een diode met circel erom met daarin een soort haakje naast het diode teken en een voltage erbij zover ik weet altijd een zener. Deze zit wat vreemd en er staat een getal in ipv dat teken of heb jij die circel gezet ? Ik denk dat emilien gelijk heeft

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Q11 Q12 en U4 reeds vervangen.
Ga een forward reference diode zoeken van 1,89V.
Hartelijk dank voor de hulp.

Schema komt uit de originele service manual.
Het nummertje 3 in het cirkeltje slaat waarschijnlijk op het feit
dat er drie diodes in serie in een behuizing zitten.
Na wat zoeken op het net is het mij nu wel duidelijk geworden.
Het is inderdaad een forward reference diode van 1,89V.
Ik ga eens in de bak diodes zoeken en anders een 1N5157 bestellen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 7 september 2009 18:57:28 (60%)

Ga een forward reference diode zoeken van 1,89V.

Beter zeggen, zoeken naar een 1N4157 (of een STB523). Volgens mijne informaties, is er geen andere optie.
Hebt u minder belang in thermische stabiliteit (NB: dat is de reden van gebruik van STB523), dan kan U de STB523 door drie dioden 1n4148 in serie vervangen.
1N4157 en geen 1N5157 als U het geschreven hebt.
Dat zou mij heel veel verbazen als U zou een zo zeldzaam 1N4157 in de bak diode vinden...

[Bericht gewijzigd door Emilien op zondag 6 september 2009 14:33:12 (19%)

fred101

Golden Member

Wat is een forward reference diode. Is dat een avelanche diode ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Jep, dat zou mijn oplossing ook zijn, drie 1n4148's in serie.

de forward voltage is totaal niet kritisch, de enige reden van die diode is dat de opamp dan geen rail to rail uitgang hoeft te hebben, eventuele afwijkingen in die Vf worden vanzelf bijgeregeld.

Soms heb je geluk.
Alle diodes uit het bakje zeners kleiner dan 3V door de curvetracer gehaald.
Heb er een gevonden begint met BZ.. rest niet meer leesbaar.
En nee het is geen zenerdiode.
Voeding werkt weer, er staat nu 1,92 volt over de diode.
Spanningen lijken stabiel te zijn.

Piet.

@fred101: Nee, geen avalanche diode.
@Sine:

eventuele afwijkingen in die Vf worden vanzelf bijgeregeld

Dat klopt niet: U vergeet dat de OP U4 van deze voeding een beperkte winst heeft om stabiliteit te lukken. (2 weerstanden dezelfden van 10K, dus winst = -1, maar er is ook een winst door Q12 NB: zelfs niet want Q11 en Q12 zijn "emitter follower, dus spanningswinst = 1, er is alleen een hoge stroomswinst)
Dus, eventuele afwijkingen in die VF worden alleen gedeeltelijk NIET vanzelf bijregeld (winst van U4 is -1, dus corrigeert hij niets).
Als ik mij herinnert goed, Vf van een 1N4148 varieert omgeveer -2mV/°C.
De drie dioden zullen dan een variatie van -6mV/°C hebben.
HP Agilent is geen knutselaar en heeft een STB523 gekozen om dat te verminderen.
@pietplop:

er staat nu 1,92 volt over de diode.

Uw CR57 (STB523) is niet "dood"...!

[Bericht gewijzigd door Emilien op zondag 6 september 2009 15:33:11 (12%)

Uw CR57 (STB523) is niet "dood"...!

De originele CR57 geeft een platte lijn op de curvetracer.
Al zet je er 1500V op hij geleidt niet meer.

De 1,92V meet ik over de BZ... diode die er nu in zit.

Piet.

Sine

Moderator

Op 6 september 2009 15:13:02 schreef Emilien:
@fred101: Nee, geen avalanche diode.
@Sine:
[...] Dat klopt niet: U vergeet dat de OP U4 van deze voeding een beperkte winst heeft om stabiliteit te lukken. (2 weerstanden dezelfden van 10K, dus winst = -1, maar er is ook een winst door Q12)
Dus, eventuele afwijkingen in die VF worden alleen gedeeltelijk vanzelf bijregeld.

Binnen het regelbereik van de opamp uiteraard, maar dat is meer dan enkele tienden volts

Op 6 september 2009 15:07:27 schreef pietplop:
Voeding werkt weer, er staat nu 1,92 volt over de diode.
Spanningen lijken stabiel te zijn.

Mooi :) Weer een stuk techniek gered, ben er maar zuinig op, dat zijn ERG mooie voedinkjes !

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 6 september 2009 15:31:25 (22%)

@Sine: Zie mijne gewijzigde bericht.
NB: deze afdeling van de voeding is de hoofd referentie...alles hangt ervan wat betreft temperatuur-stabiliteit. (in dit tijd bestond TL431 niet)
Alles opgelost...dus :-)
@pietplop:

De 1,92V meet ik over de BZ... diode die er nu in zit.

Uw voeding zal niet meer binnen HP Agilent specificaties blijven wat betreft temperatuur stabiliteit, maar toch wel bruikbaar.

[Bericht gewijzigd door Emilien op zondag 6 september 2009 15:50:04 (33%)

free_electron

Silicon Member

stabistor kan je vervangen door een zener.

een stabistor is stomweg intern een serieschakeling van diodes.

het verschil is dus dat , in tegenstelling tot bij ene zener , er geen reverse conduction is.
( een zener geleidt in forward en heeft daar een drop van 0.7 volt net zoals een gewone diode. een stabistor heeft dat niet. )

als je het helemaal proper wilt :

code:


              \
 ---|<|-----|>|---
   diode   zener

zo ben je van reverse conduction vanaf.

[Bericht gewijzigd door free_electron op zondag 6 september 2009 16:19:04 (19%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

een stabistor is stomweg intern een serieschakeling van diodes.

Idd,ik ben aan datasheet van 1N4157 Microsemi te lezen en ik bemerk dat ik mij vergist heb.
Deze stabistor heeft inderdaad dezelfde temperatuur stabiliteit dan 3 dioden. (3 x -2mV/°C = -6mV/°C)
Dus, Sine had gelijk, de beste oplossing is de STB523 door 3 dioden 1N4148 te vervangen.
Sorry.
"Errare humanum est, perseverare diabolicum"

fred101

Golden Member

Dit topic komt nog goed van pas. Ik ben aan een HP-5326 counter bezig en daar heeft men een 4,64V diode (ook een stabitor ? ) partnr 1902-3083 diode breakdown 4r,64V 2% Mfrcode 28480 (er staat ook zo'n circel omheen, maar niet met een cijfer maar een spiegelbeeld L , staat niet in mijn reference lijsten) vervangen door een 3V zener. Deze zener zit er op de zelfde manier in als de stabitor. Ik heb in mijn diode bak geen stabitor zover ik kan zien maar weet dus ook niet of dit er een is, wel dat de fout in de counter ergens bij die diode in de buurt ontstaat.
Ik weet nu dus even niet wat en hoe.
Ik dacht dat ik de meeste diode types wel ongeveer kende maar hier had ik nog nooit van gehoord, ik kan in ieder geval als excuus aanvoeren dat ik pas 3 jaar als hobby met electronica bezig ben :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik heb even gekeken in mijn hp1421A documentatie en vond hier de volgende diodereferentie

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/hp_symbols.jpg

Het blijkt dus over een avalanche zener diode te gaan. Dat is een zener met een meer geprononceerde karakteristiek.

verder in de lijst nog wat andere hp diodesymbolen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
fred101

Golden Member

Dat is handig. In het manual staat bij mij ook een lijstje symbolen maar de diodes staan er niet bij. Ik ga eens op Avalanche zener zoeken. Ik had al wat gevonden maar helemaal duidelijk werd het nog niet. Die stabitor, zener en avalanche diodes zijn volgens mij wel verwant maar de echte verschillen weet ik nog niet. Wat ik nu denk:
Zener: spanningsregeling, temperatuurgevoelig en veel capaciteit en ruis.
Avalanche: ook een zener maar minder temperatuur gevoelig en lagere capaciteit.
Stabitor: zeg maar een diode maar dan met een hogere en gedefinieerde drempelspanning (wel een mooi principe, minder onderdelen en geen bias nodig zoals bij een zener) Zorgt voor een minimale spanning, een zener voor een maximale.

Klopt dat een beetje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Volgens mij is een avalanche diode een zener met een scherpere knik in de karakeristiek door het avalanche effect

Wikipedia (Eng.) zegt: An avalanche diode is a diode (usually made from silicon, but can be made from another semiconductor) that is designed to go through avalanche breakdown at a specified reverse bias voltage and conduct as a type of voltage reference.

The Zener diode exhibits an apparently similar effect, but its operation is caused by a different mechanism, called Zener breakdown. Both effects are actually present in any such diode, but one usually dominates the other. Zener diodes are typically restricted to a few tens of volts maximum, but silicon avalanche diodes are available with breakdown voltages of 16 kV (BY8016).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Onder de vlag "lawinediode" gaan verschillende soorten schuil. Een diac bv. is een tweerichtings-lawinediode.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)