Defecte Harman/Kardon HK690

Beste medeforummers, ik ben in het bezit van een defecte versterker, de HK 690 van Harman/Kardon.

Het Linkerkanaal heeft kuren. Uit het linkerkanaal komt regelmatig een krakend geluid, dit lijkt eventueel terug te herleiden te zijn naar de source direct switch. Bij het schakelen hiervan is een gelijk soort kraak te simuleren. Echter vanavond bij het testen van deze versterker via een koptelefoon werd de weerstand r309 voor de luidsprekeruitgang zo verschrikkelijk heet dat deze begon te roken
,terwijl deze hiervoor nog op het gemakje via een stel luidsprekers had staan te spelen.

Ik zou heel graag een service-manual van dit apparaat bemachtigen en jullie ondersteuning bij deze reparatie.

Alvast ontzettend bedankt.

Mvg Rick...

Gelijkspanning op de uitgang van het defecte kanaal?

Fordman

Nou probleem 1 is opgelost, R309 ging eruit door een eigen stomme fout. Er lag nog een massa los grrrrrrrr stom stom stom. Van 1 kanaal wordt de koelribben van de eindtrap al lekker warm terwijl de andere zijde nog koud is. wat is de rustroom instelling voor deze versterker.

[Bericht gewijzigd door rick_noname op dinsdag 22 september 2009 23:21:09 (20%)

Ik heb hier een HK 650 op de werkbank staan.
De Owners Manual noemt de HK 650 en de HK 690 in een adem.

Ik heb geprobeerd de service manual via
http://manuals.harman.com/HK/service%20Manual/HK650%20sm.pdf te downloaden maar die is er niet, in tegenstelling tot veel andere modellen.

http://manuals.harman.com/HK/service%20Manual/HK690%20sm.pdf
geeft ook geen PDF terug.

Heeft iemand toevallig een Service manual van de 650 of 690 liggen?

Het probleem met deze 650 is dat na het aanzetten het ledje op rood gaat en vervolgens helemaal niets gebeurt. Er is dus iets mis met het aansturen en schakelen van de relais en power amp.

Geen fuses kapot en geen gerookte torren weerstanden en elcos zo op het eerste gezicht.

MaBerY

@ MaBerY.

Ik ben geen MOD hoor, maar zou je misschien je eigen topic kunnen starten?
Je klacht is zowiezo anders!
En het word zo verwarrend.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Nou of de klacht heel erg veel anders is. Nadat de amp vanavond een tijdje had aangestaan, ging deze ineens in beveiliging. Apparaat stond via de koptelefoon dus niet aan de luidsprekers. Ineens ging het apparaat uit de beveiliging , maar waarna het maar even draaien aan de volumeregeling het apparaat opnieuw terug in de beveiliging gaat. Dit blijft zich herhalen. Komt er met een paar seconden weer uit, slagje aan de volumeregeling en opnieuw weer in protectie.

vanavond toen het apparaat nog speelde.
Kraak / rommelige ruis in het linkerkanaal komt ook regelmatig naar boven (dit lijkt met een gelijkmatige regelmaat terug te keren, paar seconde weg en weer terug , als tevens waarneer je de bas iets opdraait het kanaal af en toe gaat klippen. Bij het iets terugdraaien van de bas is dit weer weg of bv de balans regeling iets naar rechts draaien.

Wat is de juiste rusttroom instelling voor dit apparaat en waar zitten hiervoor de juiste meetpunten, als mede wie heeft er een servicemanual.

Groeten Rick...

Gisteren email ontvangen van Harman.com over mijn service manual vraag.

Nou, daar werd ik niet echt blij van.
Kennelijk weet het harman parts centre helemaal niets van het bestaan van de HK650 of HK690. :-(

Ze opperden zelfs dat ik het type verwarde met de HK6500.

Daar konden ze voor de somma van $20 wel een service manual van opsturen.

Ik heb ze maar een mail teruggestuurd met een plaatje van de HK650 inclusief mijn oprechte verbazing dat ze $20 durven te vragen voor iets wat gewoon op hun eigen site te downloaden valt. En natuurlijk de hoop uitgeproken dat ze de service manual van de HK650/690 uit de diepere krochten van hun archief willen lichten en gewoon beschikbaar willen stellen op http://manuals.harman.com/

Waarschijnlijk de verkeerde persoon achter het toetsenbord aldaar

MaBerY
maartenbakker

Golden Member

8,99 euro dus zeer goed te doen op de site die sterremuur aangeeft, en jouw mailtje naar HK loopt nog wel kans om ervoor te zorgen dat ze de boel achter een wachtwoord zetten, gok ik zo...

Overigens is 20 knaken voor ene papieren manual nou ook weer niet heel erg vreemd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Dat is nog redelijk goedkoop.

Diagnose stellen:
-Vooral meten
-DC op de uitgang, scheve voeding?
-Solderingen controleren.
-Testen of de versterker ook reageert op geklopt op de print

@MaBerY: Deze tips gelden ook voor jou, maar open voor verdere vragen een eigen topic, anders wordt het te verwarrend.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Zo langzamerhand het gehele internet afgezocht maar geen service manual te vinden via de reguliere weg. het opvallende is ook dat overal de 690I wordt aangehaald maar dit betreft een receiver.

Vanavond nog is druk aan het meten en met de coldspray in de weer geweest, echter kom er nog steeds niet uit. Print volledig nagelopen op slechte solderingen echter hier komt niets uit. Potmeters zijn ingespoten en zover is het af en toe gekraak weg, echter staat het apparaat in no-time weer in zijn beveiliging.

Testen gebeurt nog steeds zonder speakers en dus via de hoofdtelefoonuitgang. Wanneer ik een signaal aanbied en draai de versterker dus via de hoofdtelefoon tot ongeveer een kwart open, hoor ik een soort van DC geluidje waarna het apparaat in protectie gaat. geluid via de koptelefoon speelt gewoon door. Waarneer ik de voortrap bypass via de sourcedirect switch, kan ik de versterker volledig opendraaien zonder protectie. Het lijkt erop wanneer er dus een hoger signaal op de eindtrap wordt aangeleverd deze in protectie gaat. In welke hoek moet ik nu beginnen met zoeken. De ruststroom staat zowiezo niet goed. Vorige eigenaar had al fijn aan de potmetertjes gedraaid, dus de eintrap zal niet lekker in balans zijn.
Ik heb al gespeeld om deze tussen de 10 en 30 mv af te regelen echter zonder resulaat. dat bewuste dc achtige brommetje steekt steeds de kop weer op waarna de versterker in protectie gaat en er vervolgens vanzelf weer uit komt en dit herhaald zicht dus achter elkaar.

Op de uitgangen komt meetbaar geen dc te staan echter of dit moet zo ongelooflijk kort wezen. Want het geluidje klinkt dus wel als dc (een kort zoemend brommetje)voordat hij de protectie weer in schiet.
Je kan dit duidelijk horen over de koptelefoon.

In iedergeval gedaan tot nu toe:

Print nagelopen en verdachte delen opnieuw doorgesoldeerd.
Potmeters ingespoten.
Klop gevoeligheids test gedaan.
Spanning op de eindtorren gemeten +/-51V
Met coldspray en fohn zo,n alle transistoren en elco`s nagelopen.
Elco`s capicatief gemeten.
Rustroom momenteel op 15mv ingesteld.

Hoe nu verder

Ik wil deze versterker graag weer aan de praat helpen.

Wie helpt me op weg.

http://img6.imageshack.us/img6/7167/img2225yt.jpg

http://img15.imageshack.us/img15/1927/img2221b.jpg

http://img43.imageshack.us/img43/4383/img2222f.jpg

http://img27.imageshack.us/img27/8250/img2223z.jpg

http://img6.imageshack.us/img6/7281/img2224t.jpg

Groeten Rick...

Klinkt als een voortrap die over zijn nek gaat? Kun je de voortrap loskoppelen van de eindtrap? Doet hij dit "DC geluidje" over beide kanalen? Heb je een scoop?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Hoi, ja dit geluidje is over beide kanalen.

En ja ik heb een scoop, denk alleen wel dat ik het schema nodig ga hebben om de voortrap van de eindrap te kunnen scheiden.

http://img200.imageshack.us/img200/7659/img2226dq.jpg

[Bericht gewijzigd door rick_noname op vrijdag 25 september 2009 01:17:17 (17%)

maartenbakker

Golden Member

Tsja, als dat schema nergens te vinden is, lijkt me de keus duidelijk. Probeer het eens via de reguliere weg, of als dat te duur is dat adresje van 9 euro.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten, neehoor niet te duur, maar zeker wel apart dat harman/kardon zo,n beetje alle service manuals heeft staan behalve deze en de 650. Op veel sites op het internet zie ik dat ze de HK690I of de HK6900 aanhalen ipv de HK690. Ik wil er dan wel zeker van zijn dat ik het goeie manual heb. Het schijnt nogal een moeilijk verkrijgbaar manual te zijn en zoals Mabery al zei, lijkt wel of ze daar zelf niet weten bij HK dat ze deze modelen gevoerd hebben.
Zelf ASWO haalt de 6900 aan, grrrrrrrrr

Groeten Rick...

Ik kan van hieruit ook niet zeggen wat het "einde" is van de voorversterker, daarvoor moet ik het apparaat aan de binnenkant kunnen zien. Je kunt proberen om alvast de volumepotmeter los te koppelen (zag op de foto's dat die niet op de "centrale pcb" zit) en dan kijken wat er gebeurd (al dan niet met de scoop). Zo kun je alvast wat uitsluiten.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Heb hier ook ooit een HK gehad van een vriend.
Die had toen last van dat 1 kanaal het wel goed deed, maar het andere kanaal soms plotseling wegviel.
Het enige wat er toen uit dat kanaal kwam was ook gekraak en geknetter.

Nu ben ik geen audio man, maar kwam er achter dat, en ik zie die dingen hier ook op de foto's, die blauw/witte potmetertjes voor instellingen de oorzaak waren.
Ik zou eens beginnen om die maar eens te vervangen.
Ook van die temperatuur, 1 kant bleef koud (kraak kant) en de andere handwarm.
Nadat ik die potmetertjes had vervangen, waren bij mij alle problemen verholpen.

BTW, het betrof hier de HK6800.

FYI

Ik heb uiteindelijk de schema's van de HK650 en HK690
van Nodevice.com geplukt, weliswaar na een kleine donatie :-{
Maar ik wil dit ding graag weer snel gerepareerd hebben en weer van de werkbank kwijt.

http://www.nodevice.com/manual/newmans/jblharman/HK650PDF/get46579.htm…

8 pagina's met alleen schematuur dus niet een echte service manual.
Maar met de schema's kom je een heel eind IMHO.

@rick_noname stuur me ff PM oid.

MaBerY
Henry S.

Moderator

Op 25 september 2009 00:34:49 schreef rick_noname:
Op de uitgangen komt meetbaar geen dc te staan echter of dit moet zo ongelooflijk kort wezen. Want het geluidje klinkt dus wel als dc (een kort zoemend brommetje)voordat hij de protectie weer in schiet.
Je kan dit duidelijk horen over de koptelefoon.

DC maakt geen geluid ;)

Wordt het brommetje steeds sterker totdat de protectie inschakelt?
En komt dit brommetje ook voor als de volumepotmeter op 0 staat?

Rustroom momenteel op 15mv ingesteld.

Beetje laag, maar iets voor later, en lees het stukje verderop in deze post.

Voorversterker loopt totaan de volumepotmeter, dus weet je welke bekabeling van de potmeter is dan ben je al op de helft.

Post eens een link naar een hi-res versie van

http://img43.imageshack.us/img43/4383/img2222f.jpg

Op 25 september 2009 22:01:50 schreef DDSFM:

Nu ben ik geen audio man, maar kwam er achter dat, en ik zie die dingen hier ook op de foto's, die blauw/witte potmetertjes voor instellingen de oorzaak waren.
Ik zou eens beginnen om die maar eens te vervangen.

Dat zijn potmetertjes die het niet gewend zijn om te draaien. Als er dan na jaren aangedraaid wordt dan heb je kans dat het contact slecht is. Bij verkeerd ontwerp kan dat de eindtrap volledig opengooien zodat een 'ruststroom' van meerder A's loopt. En dat kan zo'n versterker alleen heel kort overleven.

Uitsolderen en de waarde ervan op de nieuwe potmeters instellen voor het insolderen. Uit voorzorg voor stroombegrenzing zorgen dmv een gloeilamp in het netsnoer.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

rick_noname
Gepost vrijdag 25 september 2009 00:34:49 |Waarneer ik de voortrap bypass via de sourcedirect switch, kan ik de versterker volledig opendraaien zonder protectie.

Ik heb ook wel eens een breukje in een van de toonregel pots gehad, kreeg toen ook de meest rare fouten.

Als hij via source direct goed speelt,kun je wat mij betreft direct de eindtrap wel vergeten, fout moet dan toch echt in de toonregeltrap zitten.

"Zoemetjes" die ik bij reparaties ben tegengekomen kwamen door het wegtrekken van de eindversterker, waardoor deze veel stroom ging trekken. De voeding kan dat niet aan en daardoor hoor je de rimpel.
Door de DC component slaat de protectie toe.

Oorzaken waren: defecte halfgeleiders in de keten. Mijn laatste was de tor die in het biascircuit zit. Deze ging pas raar doen na enige opwarming. Bij koud meten kwam ik daar dus niet achter.
Soms kan een rotte elco in de voortrapjes ook de hele versterker uit zijn instelling trekken.

Mijn procedure was om een lamp in serie met de versterker te zetten. Hierdoor voorkom je schade wanneer de eindversterker de geest geeft. De serielamp gaat dan fel branden, maar de versterker blijft heel.
Voordeel is dat je wel onder spanning kunt meten.

Een hele andere oorzaak van een DC brommetje kan oscilleren van de versterker zijn. Dat zou je op een scoop moeten kunnen zien tijdens het brommetje.

Heren, nou het was even zoeken maar alle problemen weer opgelost.
2 rakkers te noemen onder 2sa1145 die wat vervelend deden oftewel stonden te ruisen en te kraken.
Potmeters van 1K voor de ruststroom instelling vervangen, deze vlogen bij het minste geringste al uit hun dak. Het was moeilijk uit te meten, want op het moment dat hij stond te kraken hoefde ik de probe van de scoop maar op een willekeurig punt in de buurt van de defecte onderdelen te zetten en het gekraak was al weer over.
De brom werdt veroorzaakt door een onderbroken massa lijntje / printspoor.

Rustroom nu ingesteld op 22mv. Dit werkt prima en koeling wordt niet overdreven heet. versterker draait al een tijdje proef en werkt weer als voorheen. Vraag aan Henry of hij zich ook een beetje kan vinden in de 22mv rustroom. Het werkt in iedergeval uitstekend.

Groeten Rick...

[Bericht gewijzigd door rick_noname op donderdag 1 oktober 2009 00:21:59 (21%)

Shiptronic

Overleden

hier al op gereageerd? mischien staat daar de rust stroom bij/in

Op 28 september 2009 13:38:06 schreef MaBerY:
FYI

Ik heb uiteindelijk de schema's van de HK650 en HK690
van Nodevice.com geplukt, weliswaar na een kleine donatie :-{
Maar ik wil dit ding graag weer snel gerepareerd hebben en weer van de werkbank kwijt.

http://www.nodevice.com/manual/newmans/jblharman/HK650PDF/get46579.htm…

8 pagina's met alleen schematuur dus niet een echte service manual.
Maar met de schema's kom je een heel eind IMHO.

@rick_noname stuur me ff PM oid.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Jongens stomme vraag nog even, ehhhh Hoe werkt de pm hier. Zie het nergens meer staan en wil graag Mabery een pm sturen.