paneel meter voeden en meten uit dezelfde accu

hallo

Op een serieschakeling van 2 loodaccu's (bij elkaar 21.6v - 27.6v) wil ik een paneelmeter zetten (icl7107 met 4 7-segment led displays)

op de accu wou ik een versterker(verzwakker) maken die het spanningsverschil omzet in een spanning van 0-1v om zo 100% tot 0% te krijgen (ongeveer).

Maar de paneelmeter krijgt zijn voeding (5v) uit hetzelfde accupakket als hij uiteindelijk gaat meten. Mag/kan dit wel?

en voor de spanningsregeling had ik het volgende in gedacht:
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/Naamloos-12.png
ik neem de halve accuspanning (dmv de spanningsdeler) en trek daar 10.8v vanaf. Dan houdt ik alleen een spanningsverloop van 0-3v over. Dit deel ik door 3. Tussen de uitgang en de halve voedingsspanning van de opamp (en dus de accu) staat dan een spanning van 0-1v. en daarmee wou ik de paneelmeter voeden

kan dit alles?

alvast bedankt voor de hulp
timberleek

edit: foutje
de versterker is geinverteerd. dus ik trek van de 10.8v de accuspanning af

Hey,

Slecht nieuws: dat kan niet zomaar. Je kunt je meter niet voeden uit dezelfde voeding als hetgeen wat je wilt meten.

Een simpele oplossing is een draaispoelmeter, maar dat staat natuurlijk minder mooi.

Overigens zou ik niet met zeners en dergelijke aan de gang gaan, maar gewoon de opamp de totale spanning 28x laten verzwakken. Of je laat hem gelijk 100x verzwakken, dan hoef je nog alleen maar de punt van je DVM te verplaatsen.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

crap, ik was er al bang voor.

als ik de opamp 28x laat verzwakken dan krijg ik een spanningsverloop van 0,77v tot 0,99v. daar schiet ik dan toch niks mee op?

Wat is het probleem met zeners? zijn ze niet nauwkeurig? Ik weet dat ik er meerdere in serie zal moeten zetten, maar dat is toch niet zo'n probleem?

draaispoelen staan inderdaad minder mooi. En ik vindt het ook niet leuk ;-)

Dan zou ik eventueel moeten kijken voor een extra voeding voor de paneelmeter. Wat zou zo'n ding verbruiken (met 4 7-segment LED displays)?

Volgens mij bestaat er wel een manier om zowel te voeden uit, als te meten aan de accu's.
Gebruik de verbinding tussen beide accu's als GND voor de ICL7107.
Maak, uit de accu's, zowel een positieve als een negatieve voeding.
Knoop IN LO aan GND.
Maak met weerstanden een spanningsdeler, die de spanning van de "bovenste" accu vertaalt naar een gepaste waarde voor IN HI. Zorg er wel voor dat de ICL7107 het dubbele weergeeft, wat dan overeenkomt met de spanning over beide accu's.

Als de spanning tussen beide accu's verschilt, is de weergave uitaraard niet juist. Maar dan horen ze eigenlijk niet in serie te staan.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

maar als ik dus de voedingsground van het ic op dezelfde pool houdt als de IN LO (en dus de common) is het goed?

hangen die intern aan elkaar oid?

Ik heb hier een LCD voltmeter van eBay (China made :P ) en die kan het wel?

Geeft iig zelfde voltage als m'n multimeter (nou is dat ook geen dure)

maar als ik dus de voedingsground van het ic op dezelfde pool houdt als de IN LO (en dus de common) is het goed?

Als ik de datasheet goed begrijp, mag je IN LO met COMMON of met GND verbinden - niet met beide samen!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

hmmm dan wordt mijn schakeling dus heel erg lastig.

Misschien is het dan toch handiger om ergens een aparte voeding te creeren voor de paneelmeter. Maar aan wat voor vermogen moet ik denken bij de 7107 met led displays?