SNES (16bit) doet het niet op de TV

Alleen berichten met de trefwoorden “scart” worden getoond. Alle berichten tonen

Beste Allemaal,

Heb de oude SNES uit de kast gehaald voor de kinders, maar deze wordt niet gevonden door de TV (heb niet de scart connectie).

Het signaal schijnt op 55MHZ te zitten, maar de TV kan m echt niet vinden.

Wat moet ik doen? Ik heb dezelfde stekkers als deze foto's, maar begrijp niet hoe ik t werkend moet krijgen http://www.flitsservice.nl/phpBB/techniek/super-nintendo-nostalgie-t65…

Groet,

M

Ik denk dat je op de verkeerde frequentie zit.

Er zit wel een scart op maar daarvoor heb je een kabeltje nodig.
Misschien is dit wat,

http://members.optusnet.com.au/eviltim/gamescart/snespal.png

PE2BAS

Ik bedoelde eigenlijk meer open schroeven en scart op solderen.

Maar de huidige situatie zou moeten werken.
Het zou natuurlijk aan je ziggo kast kunnen liggen.
Probeer het eens zonder alle rommel en gewoon direct op je TV.
En dan met de tv tunen naar de SNES.

[Bericht gewijzigd door hardbass op maandag 5 december 2011 14:34:17 (38%)

PE2BAS

Allen,

SNES: MODEL NO.: SNSP-001A(FRG)
TV: SHARP LC-20S1E

Zag trouwens in de beschrijving van die nintendo video plug dat er ook een rood, groen, blauw signaal uitgaat: kan er ook een komponent aangehangen worden (nee zeker?)?

Op 5 december 2011 17:00:07 schreef Dominic:
Even voor de goede orde,

Heb je nu een rechthoekig kastje zo groot als een sigarettenpakje (ongeveer)

Of een klein ovaal blokje die je direct in de tv prikt ?

Rechthoekig kastje en die worden standaard geleverd bij de SNES(kijk maar op marktplaats). SNES start op, want ik zag beneden op de tv een zeer vaag mariokart in het begin van het scan traject op E.Europe stand.

Dank,

Op 5 december 2011 14:32:53 schreef hardbass:
Ik bedoelde eigenlijk meer open schroeven en scart op solderen.

Maar de huidige situatie zou moeten werken.
Het zou natuurlijk aan je ziggo kast kunnen liggen.
Probeer het eens zonder alle rommel en gewoon direct op je TV.
En dan met de tv tunen naar de SNES.

Hi Hardbass, ja dat ga ik nu doen: ipv dat stomme kastje (dat waarschijnlijk kapot is) gewoon direct een coax van SNES naar TV.

Hoe zou ik moeten solderen: ziet er nogal kwetsbaar uit, als je een goede manier weet hoor ik het graag. Kan ik er ook een komponent signaal uithalen en dat solderen?

Het is trouwens geen ziggo kastje, maar gewoon een nintendo cord dat naar een kastje gaat en dan een coax uitkomt om aan te sluiten op de antenne van je tv

Veel dank,

M
http://img43.imageshack.us/i/31012011236.jpg/

http://img11.imageshack.us/i/31012011237.jpg/

Mod-edit: Gebruik de edit ipv 3 posts onderelkaar te zetten, quote ook alleen relevante delen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 5 december 2011 23:55:42 (75%)

Ik dacht dat je link in je eerste post ook jou topic was.
Hij gebruikt namelijk een ziggo kastje.

Het zelf solderen,
Ik zou hem open schroeven en dan een scart vanaf de binnenkant monteren.
Desnoods rechtstreeks van de print naar de scart kabel.

Als je een duidelijke foto maakt van de binnenkant kan ik je wel vertellen waar je het beste kan over solderen.
Misschien als je nog een oude scart connector hebt dat je die gewoon kan inbouwen.

edit,
Ik weet niet hoe goed je soldeer skills zijn, maar op de connector zelf solderen gaat hem niet worden denk ik.

[Bericht gewijzigd door hardbass op maandag 5 december 2011 22:48:56 (12%)

PE2BAS

Nee dat waren niet mijn foto's.
Je hebt wel een speciale schroevendraaier nodig om m open te krijgen?
Is het alleen rood wit geel, of kan ik ook component solderen?

Kan natuurlijk ook morgen gewoon een plug met scart bestellen voor onder de 10e...maar dan heb ik liever direct component als dat kan.

Net gevonden: Op dit filmpje maken ze dr eentje open. http://www.youtube.com/watch?v=_Q6NJXYd4BY

Groet en dank,

M

voor 10e kan je zelf niet moeilijk gaan doen.
Wil je dat toch zou ik hem gewoon open schroeven en de scart aansluiten volgens bovenstaand schema.

PE2BAS

Voordat je gaat solderen aan je SNES (Wat zonde is!)
Heb ik mijn SNES er even bij gepakt.
Je kan hem op 2 manieren aansluiten met de kabel van nintendo naar scart die ook bij de gamecube en wii zit.
Of via RF gewoon Coax dus eigenlijk naar de TV Signaal In op je tv
daarom zit er meestal ook een kastje bij(splitter) dan moet je wel even de snes aanzetten en zoeken naar het goede kanaal.

Brian van der Horst

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl

Allereerst bij mijn weten hebben de NES en de SNES exact dezelfde kabel naar de tv, (een "kastje") die laat het signaal vrij slecht door opzich, maar als de nes/snes aan staat krijg je vrijwel alleen sneeuw.

verder zijn de standaard scart kabeltjes gelijk aan die van de N64 en de Gamecube(@Roboticpro WII heeft een nieuwere kabel), dus de meeste spellenwinkels zullen ze nog wel hebben liggen.

Als laatst kun je dat "kastje" gewoon vervangen door een kabeltje met aan de ene kant een ouderwetse antenneplug (ben de naam kwijt) en aan de andere kant een tulpstekkertje, je moet dan gewoon de kabel en de snes omwisselen (of een ouder tvtje er bij pakken) omdat de RF modulator in de nintendo zit ingebouwd.

edit: ik bedenk me ineens dat nintendo in de SNES zijn eigen speciale schroeven gebruikt dus die heb je zonder zo'n schroevendraaier niet snel netjes open.

MVG. Gerard

Nou t is gelukt hoor: gewoon kabeltje gekocht met rood wit
geel: werkt weer super.

Hij stond we'll aan hoor, maar splitter kastje was denk ik kapot
Of nieuwe tv's kunnen dat niet meer?

Deze oplossing geeft ook beter beeld. Wat een armoe is dat zeg dat
Zelfs de nieuwe game consoles alleen met scart komen: komponent is zoveel beter!

Groet en dank

M

Op 7 december 2011 22:58:18 schreef mmbertels:
Nou t is gelukt hoor: gewoon kabeltje gekocht met rood wit
geel: werkt weer super.

Hij stond we'll aan hoor, maar splitter kastje was denk ik kapot
Of nieuwe tv's kunnen dat niet meer?

Zelfs de nieuwe game consoles alleen met scart komen: komponent is zoveel beter!

Groet en dank

M

beeld is inderdaad veel mooier, heb zelf nog zo'n kabel gemaakt voor Sega MD.
Nieuwe tv's moeten het nog wel gewoon aan kunnen, mijn Samsung 450LCD kan het ook gewoon aan op de kabelaansluiting, wel eerst even op analoog zetten.

MVG. Gerard

Op 7 december 2011 22:58:18 schreef mmbertels:

Je hebt geen component nu, je hebt composiet en dat is heel wat anders.
Over scart gaat op z'n minst ook composiet, en kan ook het betere S-VIDEO (Y/C) overheen, of zelfs losse R/G/B signalen (dat nog het meest overeenkomt met component.

Dus SCART kan een hoop zijn, maar is nooit slechter dan jouw geel/wit/rode oplossing.

If you want to succeed, double your failure rate.

Nee dat weet ik ook wel, maar scart, coposiet en S video zijn wel degelijk inferieur aan komponent: het is toch raar dat er dan alleen maar scarts worden geleverd bij de nieuwste game consoles: terwijl de graphics veeel beter zijn met komponent..

Gr

M

Op 8 december 2011 14:45:19 schreef mmbertels:
Nee dat weet ik ook wel, maar scart, coposiet en S video zijn wel degelijk inferieur aan komponent: het is toch raar dat er dan alleen maar scarts worden geleverd bij de nieuwste game consoles: terwijl de graphics veeel beter zijn met komponent..

Er zijn in Nederland (nog steeds) weinig TV's met component aansluiting (en nu met HDMI zal er wel niet veel verandering in komen), dus SCART was een meer logische keuze.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

In principe is RGB-over-SCART kwalitatief gelijkwaardig aan component. In de praktijk kan je op een componentingang wel HD doen en op de SCART niet.

Op de oudere generatie platte- en HD-CRT-TV's zat heel vaak een componentingang of anders wel een VGA-ingang, en op apparatuur die niet voor Europa was eigenlijk altijd wel. Tegenwoordig inderdaad meestal HDMI.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 december 2011 15:42:29 schreef maartenbakker:
In principe is RGB-over-SCART kwalitatief gelijkwaardig aan component. In de praktijk kan je op een componentingang wel HD doen en op de SCART niet.

Hmm, maar bij de SNES zitten inderdaad een RGB uitgang, maar uit de stekker komen alleen een rode, witte en gele draad: hierdoor wordt de RGB toch niet over gedragen aan de scart? Als ik het goed begrijp is het dus wel mogelijk om er RGB uit te fietsen, maar dan moet je echt gaan solderen?

RGB is toch gelijkwaardig aan komponent? Heb mn DVD namelijk met een komponent naar RGB stekker op mn beamer zitten.

Dank

M

maartenbakker

Golden Member

Rood en wit is geluid, geel is composietvideo. Dat is 2 stappen terug in kwaliteit ten opzichte van RGB of component. RGB omzetten naar component en omgekeerd is vrij simpel, en soms kunnen componentingangen ook RGB aan.

@hieronder: uit pen 9 komt composiet. Dat wordt gebruikt in zo'n kabeltje. De aanwezigheid van RGB-aansluitingen betekent dat er daar ook kabeltjes voor zullen bestaan, alleen dus niet het jouwe. Met een beetje geluk staat op de composietaansluiting dan een sync-signaal zodat je hem rechstreeks op een SCART kunt aansluiten. In andere gevallen staat de sync op het groene signaal, en dan heb je al bijna een componentaansluiting. Om het allemaal precies pas te krijgen kan het zijn dat je een kleine schakeling nodig hebt, en dat kan reden zijn dat dergelijke snoertjes lastiger te vinden zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 8 december 2011 16:49:17 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 december 2011 16:42:46 schreef mmbertels:
Ja daarom is het zo raar: als je plaatje boven bekijkt (begin van de discussie) dan komt er dus idd een RGB signaal uit de SNES, maar bestaan er alleen stekkers die er alleen het composite signaal uithalen, toch?

Dank,

M

Nee hoor, voornamelijk in Japan werden ten tijde van de SNES een RGB kabel meegeleverd. Deze had aan één kant een SNES stekker en aan de andere kant een SCART. Kabel was wel flink dikker. Zelf heb ik er een liggen voor mijn eigen SNES.

Overigens kun je ook de RGB kabels van N64 gebruiken.

Laat eens een plaatje zien? ik dacht altijd dat de scart kabel dezelfde stekker had en dan gewoon de gele rode en witte in the scart.

Als er echt een betere kabel bestaat: waar kan ik die kopen?

Dank,

Michiel

EDIT: HOI HOI HOI: heb m gevonden voor een tientje!!
http://www.modmybox.nl/gamecube.gamecube.accesoires-c-20_31/gamecube.r…

[Bericht gewijzigd door mmbertels op vrijdag 9 december 2011 11:47:22 (34%)