Ik wil deze prescaler opbouwen: http://www.uploadarchief.net/files/download/prescaler.jpg Aan de ingang bevindt zich een weerstand van 51Ω. Ik heb een SFR16T mini weerstand (niet echt SMD) gekocht maar ik vraag me toch af ik die wel kan toepassen.
Ik wil deze prescaler opbouwen: http://www.uploadarchief.net/files/download/prescaler.jpg Aan de ingang bevindt zich een weerstand van 51Ω. Ik heb een SFR16T mini weerstand (niet echt SMD) gekocht maar ik vraag me toch af ik die wel kan toepassen.
gaat die MB506 tot 3 GHz ? ik dacht dat het bij 2,5 GHz ophield met dat IC.
in plaats van de 1N5711 zou ik BAT62 gebruiken, de capaciteit van de 1N5711 is wel wat hoog (2pF vs. 0,35pF voor BAT62) bij 800 MHz is de impedantie van de diodecapaciteit(1N5711) al minder dan 50 ohm. je hebt dan een behoorlijke misaanpassing. de BAT62 doet het daar beter.
Als je dus de 1n5711 gebruikt, dan is de SFR16T weerstand wel bruikbaar.
wil je echt de hoge frequentie halen, dan moet je dioden en weerstand aanpassen. dan bijvoorbeeld een SMD-weerstand 0805 of 0603 gebruiken.
je weet dat de MB506 niet stil is ? dwz. als er geen ingangssignaal aangeboden wordt, oscilleert de chip van zichzelf.
Dat de MB506 aan oscilleren doet weet ik. Slordig, maar ik kan ermee leven.
De BAT62 kan ik (tegen aanvaardbare kosten) alleen vinden als BAT62-03W. Daar zijn er dan twee van nodig. Is dat bezwaarlijk?
De 51Ω weerstand kon ik helemaal niet vinden als 0805 of 0603. Alleen in 47Ω.
Neem 2x 100Ω parallel, dan heb je precies 50Ω
Special Member
Zijn er toch van ~50 Ohm:
http://nl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=2021+203968+110146063+11…
49,9Ω als 0603 bij Farnell. Maarre, zou mijn 51Ω metaalfilmweerstand niet ook geschikt kunnen worden als ik de aansluitdraden ervan "afpel" zodat ik dus direct aan het weerstandslichaam soldeer?
Enig idee hoe het zit met minimum orderbedrag en verzendkosten bij Farnell?
Special Member
Zijn gespiraliseerde metaalfimweerstanden. Dat wil je liever niet op hoge frequenties...
Oké. Bezwaar tegen 47Ω als 0805 of 0603 en twee stuks BAT62-03W? In een BAT62 (zonder toevoeging) zitten 2 diodes.
De impedantie van de chip zelf is waarschijnlijk verre van constant, dus die minuscule misaanpassing heeft geen enkele invloed. 47ohm, 51 ohm, allemaal ok. Maar een weerstand vinden die dat dan ook blijft (ie. resistief) is heel wat minder voor de hand liggend. Ook krijg je die microstrip toch niet juist, tot 3.5GHz, en ook niet voor heel wat minder. Met FR-4 mag je van geluk spreken als hij het redelijk doet tot op een GHz of zo.
Laat die diodes gewoon weg, en wees voorzichtig met de ingang. Ik zou er een pi-ingangsverzwakker voorzetten indien nodig.
je kunt BAT62-03w gebruiken, dan idd. 2 stuks antiparallel zetten.
ipv. microstrip op een stuk FR-4 kun je ook de hele schakeling zwevend opbouwen, en een stripline maken met lucht als dielektrikum.
voorzichtig zijn met de ingang is leuk, maar het is beter om iets van beveiliging in te bouwen. bij 100 mWatt RF op 2 meter is de mb506 nl. al kapot. (eigen ervaring)
Als je misaanpassing wilt vermijden, een 10dB verzwakker ervoor zetten (niet zelf bouwen, kopen) dan heb je altijd een 'goede' afsluiting (Return-loss >20dB)
Ik besef dat ik uiterst omzichtig met de ingang moet omspringen dus liever wel dan geen diodes. Voor wat ze waard zijn; een ongeluk zit in een klein hoekje.
@ DC2PCC: Tot welk vermogen @ 144MHz zou de ingang met diodes wel zijn te mishandelen zonder dat de MB506 de geest geeft?
Naar dit voorbeeld heb wat gefreesd: Het zou al prachtig zijn als ie het op 1 GHz nog goed doet.
met diodes kun je al gauw 1 watt op de ingang zetten. bedenk wel dat zodra de diodes geleiden het meeste vermogen gereflecteerd wordt, dus misaanpassing. Overigens zullen de diodes als eerste kapot gaan in dit geval, maar die zijn goedkoper dan de MB506.
zet je een 2 ohm 0603 weerstandje in serie met de diodes, dan gaat het 2 ohm weerstandje als eerste stuk. da's nog goedkoper in geval van mishandeling.
tot 1 GHz zal zeker lukken, ook op FR-4
Op 19 december 2011 17:50:34 schreef DC2PCC:
voorzichtig zijn met de ingang is leuk, maar het is beter om iets van beveiliging in te bouwen. bij 100 mWatt RF op 2 meter is de mb506 nl. al kapot. (eigen ervaring)
Nou ja, 100mW is ook een knoert van een signaal, dat overleeft de meerderheid van de passieve diodemixers niet eens. En die moet je loeihard insturen om de diodes in geleiding te knallen.
[nu moest ik dat toch even googlen - blijkt dat Mini-circuits een level 27 mixer verkoopt voor speciale doeleinden. Een halve watt. Wow. Kan je een vermogenstrap bijhalen om je LO op niveau te krijgen ]
Je moet al een mW of 20 in 50Ω sturen voor je boven de drempelspanning van je beveiligingsdiodes komt, dus je bereik is maar een paar dB. Vandaar dat ik er eerst een resistieve verzwakker voor zou zetten. Je kan dan nog de diodes behouden, en dan dissipeert de T-verwakker het vermogen (ipv. diodes) als de uitgangsspanning groter is dan hun drempelspanning. Ik zie net dat DC2PP feitelijk hetzelfde zegt, maar ik zou het nog best wat groter maken. 10dB kan je met een T-verzwakker met 25/35/25Ω weerstanden maken. Dan kan je er al 50mW insturen voor je diodes ook maar enigszins in geleiding komen.
zet je een 2 ohm 0603 weerstandje in serie met de diodes, dan gaat het 2 ohm weerstandje als eerste stuk. da's nog goedkoper in geval van mishandeling.
Bedoel je een weerstand in serie met elke BAT62-03w, of één weerstand voor de diodes in de signaallijn?
nee, een weerstand in serie met het geheel.
1 weerstand voor de diodes in de signaallijn, ongeveer zo.
|| _____ 1n || | prescaler
o-||--|_____|----+-----+-----||----| pin 1
|| 2ohm 0603 _|_ | || |
1n DC-block \ / ----- |
BAT62 v /\ BAT62 |
----- /__\ |
GND | | || |
o----------------+-----+-----||----| pin 8
1n || |
1n aan de ingangspins van het IC voor DC-block, moet natuurlijk ook geschikt zijn voor HF.
1n aan de ingang voorkomt dat der BAT-dioden en de weerstand als gevolg van per ongeluk DC op de ingang niet kapot gaan.
Oké, duidelijk. Maar mijn schema heeft ook nog een 51 ohm weerstand parallel aan de diodes. Moet ie er wel of niet in?
voor 50 ohm afsluiting is dat evt. wel zinnig, maar dat is dan alleen bij lage frequenties. hecht je niet al teveel waarde aan een 50 ohm afsluiting, dan kun je die 50 ohm weglaten.