Beste CO'ers,
Mijn broer heeft een tweedehands 2-palen auto hefbrug gekocht maar de bekabeling en het schakelkastje waren (zijn) een behoorlijke knoeiboel.
We zullen zelf overal nieuwe kabels trekken en een nieuw kastje plaatsen zodat deze er toch wat beter weer gaat uitzien.
(De brug is trouwens van 1977 als ik me niet vergis, oud beestje dus )
Mijn broer wou meteen alles eruit gooien en herbeginnen maar ik stelde voor om met de bestaande draden eerst te kijken of hij wel werkt want tenslotte hebben we hem niet zien draaien bij aankoop.
Ik heb een schema getekend en zo alles aangesloten. Voorlopig heb ik twee drukknoppen (op / neer) aan de zijkant geplaatst.
De motor is een 3-fasen van 3kW en kan dus in ster of driehoek (delta) aangesloten worden.
Aangezien we in de werkplaats over 3x400VAC + N beschikken heb ik een 5G 4mm² getrokken naar de brug. De N wordt enkel gebruikt om de 24VAC trafo aan te sluiten (primair: 230VAC, secundair: 24VAC) die nodig is voor de spoelen van de contactors.
Alles aangesloten (gisteren afgewerkt) en de motor draait perfect zowel links als rechts.
MAAR... nu vraag ik me af of mijn aansluiting wel correct is m.b.t. de thermische veiligheid. Nu heb ik wel wat kennis van elek. maar ken niet alles tot in detail
Daarom zou ik willen vragen als jullie het schema (zie onder) eens willen bekijken en zeggen of dit zo mag aangesloten worden.
Het schema is niet volgens normen of zo getekend maar praktisch gericht (vooral de relais).
Ik had al wat gezocht op CO en vond in een ander topic dat de drie fasen bovenaan aangesloten waren en de motor onderaan (aan thermisch blok). Maar door het feit dat ik met twee contactors zit (links/rechts) kan ik toch onmogelijk de 3 fasen bovenaan aansluiten want dat wil zeggen dat K2 altijd ingeschakeld moet zijn. Onmogelijk...
Maar goed zie hier het schema:
http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=296mcn1up3v1mnn&thumb=…
Dan nog een tweede puntje:
De motor staat (uiteraard) nu in ster (3x400VAC) maar helaas ging ik er van uit dat deze zo stond toen we hem gekocht hadden. Dom van me om het niet te checken want wat bleek? Inderdaad, deze stond in driehoek.
Eerst zat een 4-polige automaat in de zekeringkast van 20A maar deze sloeg meteen af toen ik de motor inschakelde. Ik heb deze gewisseld voor een 25A. Nu kon ik de motor wel starten maar er kwam wat rook uit het schakelkastje
Eerste gedacht was de kabels op de contactors zijn te dun (deze die de 3 fasen doorschakelen). Was eigenlijk sowieso te dun hoor Kabels vervangen naar dikkere en 2de maal geprobeerd maar weer hetzelfde verhaal: rook!
Dan heb ik nog wat zitten staren op het kastje, bedrading checken etc. om dan nog eens te proberen. Nu kreeg ik er geen leven meer in maar bleek dat de thermische veiligheid in werking was getreden. Deze gereset en dan uiteindelijk motor bekeken en gezien dat deze verkeerd stond.
Waarschijnlijk niet erg gezond geweest voor zowel de contactors als de motorwikkelingen...
Nu werkt alles dus perfect maar wil ook nog eens vragen of ik niet terug een 20A automaat ipv 25A erin moet steken?
Op de motor staat:
220/380 ster/driehoek 12,4A/7,2A
Daarom lijkt 25A mij teveel tenzij startstroom natuurlijk wel bijna zo hoog gaat?
En nog een laatste vraagje:
Aan de zijkant van thermische blokje zit een soort plaatje die je kan omhoog/omlaag schuiven. Nu vermoed ik dat deze dient om de gevoeligheid (aantal Ampère) in te stellen maar hoe weet ik of deze goed staat? Daar staat niet op van aanduidingen of dergelijke.
Pff, lang brokje tekst
Bedankt voor het lezen, jullie aandacht en komende reacties!