Thermische veiligheid aansluiten: hoe?

Beste CO'ers,

Mijn broer heeft een tweedehands 2-palen auto hefbrug gekocht maar de bekabeling en het schakelkastje waren (zijn) een behoorlijke knoeiboel.
We zullen zelf overal nieuwe kabels trekken en een nieuw kastje plaatsen zodat deze er toch wat beter weer gaat uitzien.
(De brug is trouwens van 1977 als ik me niet vergis, oud beestje dus :) )

Mijn broer wou meteen alles eruit gooien en herbeginnen maar ik stelde voor om met de bestaande draden eerst te kijken of hij wel werkt want tenslotte hebben we hem niet zien draaien bij aankoop.

Ik heb een schema getekend en zo alles aangesloten. Voorlopig heb ik twee drukknoppen (op / neer) aan de zijkant geplaatst.
De motor is een 3-fasen van 3kW en kan dus in ster of driehoek (delta) aangesloten worden.

Aangezien we in de werkplaats over 3x400VAC + N beschikken heb ik een 5G 4mm² getrokken naar de brug. De N wordt enkel gebruikt om de 24VAC trafo aan te sluiten (primair: 230VAC, secundair: 24VAC) die nodig is voor de spoelen van de contactors.
Alles aangesloten (gisteren afgewerkt) en de motor draait perfect zowel links als rechts.

MAAR... nu vraag ik me af of mijn aansluiting wel correct is m.b.t. de thermische veiligheid. Nu heb ik wel wat kennis van elek. maar ken niet alles tot in detail ;)

Daarom zou ik willen vragen als jullie het schema (zie onder) eens willen bekijken en zeggen of dit zo mag aangesloten worden.
Het schema is niet volgens normen of zo getekend maar praktisch gericht (vooral de relais).

Ik had al wat gezocht op CO en vond in een ander topic dat de drie fasen bovenaan aangesloten waren en de motor onderaan (aan thermisch blok). Maar door het feit dat ik met twee contactors zit (links/rechts) kan ik toch onmogelijk de 3 fasen bovenaan aansluiten want dat wil zeggen dat K2 altijd ingeschakeld moet zijn. Onmogelijk...

Maar goed zie hier het schema:
http://www.mediafire.com/imageview.php?quickkey=296mcn1up3v1mnn&thumb=…

Dan nog een tweede puntje:
De motor staat (uiteraard) nu in ster (3x400VAC) maar helaas ging ik er van uit dat deze zo stond toen we hem gekocht hadden. Dom van me om het niet te checken want wat bleek? Inderdaad, deze stond in driehoek.

Eerst zat een 4-polige automaat in de zekeringkast van 20A maar deze sloeg meteen af toen ik de motor inschakelde. Ik heb deze gewisseld voor een 25A. Nu kon ik de motor wel starten maar er kwam wat rook uit het schakelkastje :O
Eerste gedacht was de kabels op de contactors zijn te dun (deze die de 3 fasen doorschakelen). Was eigenlijk sowieso te dun hoor :) Kabels vervangen naar dikkere en 2de maal geprobeerd maar weer hetzelfde verhaal: rook!

Dan heb ik nog wat zitten staren op het kastje, bedrading checken etc. om dan nog eens te proberen. Nu kreeg ik er geen leven meer in maar bleek dat de thermische veiligheid in werking was getreden. Deze gereset en dan uiteindelijk motor bekeken en gezien dat deze verkeerd stond.

Waarschijnlijk niet erg gezond geweest voor zowel de contactors als de motorwikkelingen...

Nu werkt alles dus perfect maar wil ook nog eens vragen of ik niet terug een 20A automaat ipv 25A erin moet steken?
Op de motor staat:
220/380 ster/driehoek 12,4A/7,2A
Daarom lijkt 25A mij teveel tenzij startstroom natuurlijk wel bijna zo hoog gaat?

En nog een laatste vraagje:
Aan de zijkant van thermische blokje zit een soort plaatje die je kan omhoog/omlaag schuiven. Nu vermoed ik dat deze dient om de gevoeligheid (aantal Ampère) in te stellen maar hoe weet ik of deze goed staat? Daar staat niet op van aanduidingen of dergelijke.

Pff, lang brokje tekst :)
Bedankt voor het lezen, jullie aandacht en komende reacties!

DE OLDE

Overleden

Je magneetschakelaars moet je m.i. (voor zover ik het opmaak uit de tekening) anders aansluiten L1-L2-L3 verbinden met de zelfde klemmen van de andere magneetschakelaar.
Onder van de ene naar de andere T1 naar T3 , T2naar T2, T3 naar T1

Je kunt daaraan een thermisch relais knopen of een separate motorbeveiliging.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

De motor draaide eerst verkeerd (drukknop omhoog > ging ie naar omlaag) dus heb ik ergens fase 1 & 3 nog eens gewisseld en dat werkt.

Het is mss niet echt duidelijk op de tekening maar de thermische beveiliging zit op K2; klem 2, 4, 6 en die zwarte streepjes stellen de pennen voor die in de klemmen erboven zitten.

Hoop dat het wat duidelijk is :)
Mogelijk ga ik vandaag nog langs in de werkplaats en maak ik een foto ter verduidelijking.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je schema is een rommeltje, ik kan het allemaal niet volgen, dus mn commentaar? misschien ten onrechte.

De voeding sluit eerst aan op de HOOFDSCHAKELAAR, vandaar ga je de automaat (20-25A.) Van de automaat naar 1-3-5 (L1-L2-L3) van Relais OP EN doorlussen naar 1-3-5 van relais NEER
De uitgaande kanten van deze magneetschakelaar ga je ook doorlussen met elkaar , maar dan 2 fasen wisselen ivm draairichting.
Dus OP 2-4-6 met NEER 4-2-6
Op een van beide relais plaats je de thermische beveiliging.
En uitgaand thermische beveiliging ga je naar de motor U21-V1-W1.

Ik denk dat de motor 3 kW in Driehoek moet staan, deze zal een nominaalstroom van ca 6 Ampère hebben, instellen op de thermische beveiliging.

Stuurstroom: Bij voorkeur je trafo primair EN secundair beveiligen. Dat kan met een simpel glaszekeringetje.

De eindkontakten OP moeten met elkaar in serie, eveneens bij de eindschakelaars NEER.
De Magneetschakelaars onderling vergrendelen, dus de spoel A1 van OP gaat naar verbreekkontakt NEER (11 of 12)
Bij voorkeur ook een onderling vergrendeling op de drukknoppen maken.

Waarom er rook uit komt/kwam Was je trafo voor 230 en heb/had je geen NUL?? of ... ik ben er niet bij geweest.

Normaal zijn motoren >2,5 kW voor 440/690, en moeten in dan in driehoek aangesloten worden. Maar kijk altijd op het typeplaatje.

Een 4qmm kabel is wel dik, met een 1,5 qmm mag het ook.

Is de automaat een B of een C?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
DE OLDE

Overleden

Op de motor staat 220/380 dat wordt dus ster voor 400v en geen driehoek!!!!!

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op de motor staat 220/380

Er ontgaat mij iets........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 19 januari 2012 11:14:12 schreef Vjeetn:...Op de motor staat:
220/380 ster/driehoek 12,4A/7,2A

ja ;-)

Overigens, om even op de vraag van TS terug te komen voor wat betreft die 20 of 25A automaat. Die automaat zit er niet om de motor te beveiligen. Je mag rustig een 50A automaat gebruiken, bij wijze van spreken.

Je moet voor jouw motor moet je minimaal een 20A gebruiken omdat ie er anders bij het starten uitpiept. Maar de automaat is er om je bekabeling te beveiligen. Dus: een zwaardere automaat betekend dikkere bekabeling. Die 50A automaat die ik noemde is dus niet handig omdat je dan met 4x10mm2 kabel naar die motor moet.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik ga maar eens een keer vroeg naar bed, misschien helpt dat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zo kan het schema er uit zien:
http://www.uploadarchief.net/files/download/omkeerschakeling.png
Het is kruislings vergrendeld.
En zodra men zowel de up en de down tegelijk indrukt, dan word de MS uitgeschakeld.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ik denk dat de motor 3 kW in Driehoek moet staan, deze zal een nominaalstroom van ca 6 Ampère hebben, instellen op de thermische beveiliging.

Gewoon goed onthouden en dat schijnt heel moeilijk te zijn, bij een 3 fasenmotor waar 2 voltages op staan vermeld, is de hoogste spanning voor driehoek en de laagste spanning voor ster. Met andere woorden, de laagste spanning is de max. spanning per spoel dus bij 220/380 is 220 de max. spoelspanning en daar kan je geen 380 volt op zetten!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

@Zoef de Haas:
"de hoogste spanning voor driehoek en de laagste spanning voor ster"
Volgens gaat het dan helemaal fout.
http://www.uploadarchief.net/files/download/3fmotor.jpg
Bij een lage spanning, dus 230V staat die in driehoek en bij een hoge spanning, dus 400V staat die in ster.
En niet andersom!
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Bij een lage spanning, dus 230V staat die in driehoek en bij een hoge spanning, dus 400V staat die in ster.
En niet andersom!
MVG Gerard.

Wat ik zeg dat klopt wel degelijk, alleen bedoel ik niet de netspanning, maar de aangegeven spanningen op de motor. Dus 220/380 dan is 220 de laagste spanning en dat betekent ster, omdat de maximale spanning per spoel hier 220 volt is.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
GJ_

Moderator

Zoef: of jij begint vermoeidheidsverschijnselen te vertonen om twee uur 's nachts of ik ben om acht uur 's morgens niet goed wakker, maar ik meen toch echt dat je je vergist en dit nog stug volhoud ook nog.

lage spanning driehoek / hoge spanning ster

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

@GerardMonique:
Prachtig schema, zo moet het.
Eerst een duidelijk plaatje maken.
Toch nog een klein beetje krietiek :-)
De hoofdschakelaar, deze MOET alle aktieve geleiders afschakelen, dus de Nul ook. Deze moet 4 polig zijn.
En een stuurstroom zekeringetje, secundair op de trafo, geeft je trafo een betere bescherming.
Wel het zekeringetje aanpassen aan de stroom.

Het is beter om een Trafo van 400/24 Volt te gebruiken.
Kost niets extra, maar heeft als voordelen:
Geen nul nodig, dus goedkopere kabel, hoofdschakelaar en voorbeveiliging,
En je hebt geen probelemen met een losse Nul, die soms voor verassende resultaten kan zorgen!

Nu ben ik gisterenavond vroeg naar bed gegaan, het was nodig.....
Deze motor moet dus in STER staan.

@Zoef bedoeld het motorplaatje, als daar 2 spanningen opstaan, en dat is lang niet altijd het geval, dan is de laagste van die twee de spanning waar de spoelen voor gemaakt zijn.
Wel verwarrend, na al die jaren dat ik al in het vak zit, moet ik toch steeds nadenken over hoe de motor aangesloten moet worden, Ster of Driehoek. Het gaat me altijd wel goed, maar het is nog steeds geen automatisme.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Naar aanleiding van onze Toeternietoe en GJ_ een aangepaste schema:
http://www.uploadarchief.net/files/download/omkeerschakeling-4.png
( Eindschakelaars, zekeringen en bedrading correctie )
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ik heb het nog even nagelezen en heb mij wat ongelukkig uitgedrukt. Uiteraard heb ik lang genoeg in het vak gezeten om te weten hoe het moet. Met een glaasje cognac en het late uur was ik toch een hele kleine beetje van de abuizige. (klukkluk) Ik weet zo even ook niet meer waarom ik in de fout ging, maar lees het goed, dan zie je dat ik ook aangeef dat je geen 380 op een 220 wikkeling kan zetten. Kortom zand er over en onthouden dat een motor voor 220/380 bij 220 volt volt tussen de fasen in driehoek staat en bij 380 tussen de fasen in ster moet staan. Niemand meer boos?

Dan was er nog een opmerking voor het bijvoeren van een N en dat alleen voor de besturing. Dat is niet de enige reden om er een N bij te hebben, onder een hefbrug is ook nog werkverlichting en daar heb je hem ook voor nodig.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op vrijdag 20 januari 2012 16:50:31 (16%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

het is al gezegd geloof ik maar:

Op de motor staat:
220/380 ster/driehoek 12,4A/7,2A

Ons werd ooit aangeleerd: eerste spanning is de SPOEL spanning en de tweede de motorspanning. niks ster / driehoek.

Dat betekend in het kort dat je spoel isolatie niet geschikt is voor 380 V, of te wel: dikke kans dat ie stuk is of dat binnenkort gaat.

Eerst zat een 4-polige automaat in de zekeringkast van 20A maar deze sloeg meteen af toen ik de motor inschakelde. Ik heb deze gewisseld voor een 25A. Nu kon ik de motor wel starten maar er kwam wat rook uit het schakelkastje :O
Eerste gedacht was de kabels op de contactors zijn te dun (deze die de 3 fasen doorschakelen). Was eigenlijk sowieso te dun hoor Kabels vervangen naar dikkere en 2de maal geprobeerd maar weer hetzelfde verhaal: rook!

Wat voor type 20 of 25 A automaat zat / zit erin (B/C/D etc )

[Bericht gewijzigd door andre1973 op vrijdag 20 januari 2012 22:26:55 (42%)

zit sinds 2009 in de PV.

Het laatste schema ziet er leuk uit, mis alleen de 2e zekering in het secundaire circuit.
Ik zou de Th contacten opnemen in de stuurstroom en niet in de primaire.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 21 januari 2012 09:09:43 schreef The Headhunter:
Het laatste schema ziet er leuk uit, mis alleen de 2e zekering in het secundaire circuit.
Ik zou de Th contacten opnemen in de stuurstroom en niet in de primaire.

Een 2e zekering in het secundaire circuit voegt niets toe.
De thermische uitschakeling, net waar je voorkeur naar uit gaat. Ik zou het ook zo doen (in het 24V circuit) dan is al je stuurstroom 24 Volt, en heb je dus geen 230 en 24 Volt door elkaar..

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 20 januari 2012 22:22:51 schreef andre1973:
Ons werd ooit aangeleerd: eerste spanning is de SPOEL spanning en de tweede de motorspanning. niks ster / driehoek.

Dat betekend in het kort dat je spoel isolatie niet geschikt is voor 380 V, of te wel: dikke kans dat ie stuk is of dat binnenkort gaat.

Het stukje "eerste spanning is de SPOEL spanning" klopt, de rest is volslagen onzin. Waar hebben ze je dat geleerd?

Op 21 januari 2012 09:09:43 schreef The Headhunter: Ik zou de Th contacten opnemen in de stuurstroom en niet in de primaire.

Ja ik ook. Dit is niet erg gebruikelijk en bij grotere installaties zelfs niet zo uit te voeren.

@Toeternietoe en GJ_: Het schema is aangepast.
Er zit geen overname in, dus het werkt alleen als er op de UP of DOWN gedrukt word, en wel stopt op EC.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er zit geen overname in, dus het werkt alleen als er op de UP of DOWN gedrukt word, en wel stopt op EC.
MVG Gerard.;)

Lijkt me ook wel zo veilig. Het is een hefbrug, voor denk ik een garage, of voor de beun.
Dat moet, net zo als een takel, altijd ZONDER overname van de drukknoppen.

@GerardMonique Heb je niets meer te doen dan tekeningetjes maken?
T is toch prachtig weer voor de tuin?

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 21 januari 2012 14:55:11 (16%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

[Off topic] Dat heb ik net gedaan, een dubbele conifeer van zo'n 8 meter hoog kaal gesnoeid,
en nu de twee stammen nog, maar die waaien niet zo gauw om. [/Off topic].

Het is beter een goede schema weer te geven dan een halve kladtekening met fouten.
MVG Gerard.;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 21 januari 2012 19:00:36 (42%)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Beetje late reactie maar ik zat in de UK voor enkele dagen.

Bedankt voor de schema's en reacties.
Ik heb ondertussen wat foto's van het kastje.
Niet schrikken :P Het is een enorme warboel zoals ik zei.
Maar alles wordt opnieuw bekabeld en dan zullen we het netjes doen uiteraard.

http://www.mediafire.com/i/?0gpwwvd6g4bu3xi
http://www.mediafire.com/i/?dp96l37gsej2cl7
http://www.mediafire.com/i/?nb6630ncs3h4ode
http://www.mediafire.com/i/?fa9oqsbjjjl6zjb

De zekering in de kast vooraan is een C-type (zoals te zien in laatste foto).
Het grootste probleem bij aansluiten vond ik dat de kabels die naar de linkse contactor gaan afgetakt moeten worden tussen de thermiek en de rechtse contactor.

Hoe dan ook, de brug werkt nu zoals het hoort en wanneer we ze opnieuw bekabelen zal ik zoveel mogelijk rekening proberen te houden met de schema's en het correct aansluiten.

PS: ik weet niet waarom er zoveel schakelaar op jullie schema's staan? Tenzij je de contacten boven- & onderaan de autobrug meegerekend hebt. EDIT: ah, dat zullen de NO & NC contacten zijn die op de contactors bevestigd zijn :)
Ik heb enkel een knop "op" en een knop "neer" (2de foto > niko opbouwschakelaars).

EDIT: foto's doen het niet dus heb de link geplaatst.

Op 7 februari 2012 18:23:50 schreef Vjeetn:
.... ik weet niet waarom er zoveel schakelaar op jullie schema's staan? Tenzij je de contacten boven- & onderaan de autobrug meegerekend hebt.. ah, dat zullen de NO & NC contacten zijn die op de contactors bevestigd zijn.
Ik heb enkel een knop "op" en een knop "neer" niko opbouwschakelaars.

@Vjeetn:
Zie voor uitleg de tekening van 20 Januari 2012 15:58.
Er behoort in iedere poot een Up en een Down eindcontact te zitten, te weten SW1 / SW2 en SW3 / SW4.
En dan behoort de Up en Down bediening kruislings vergrendeld te zijn door S2 en S4 (NC).
Het moet dus twee drukknoppen zijn met elk een NC en een NO.
En de magneetschakelaar met 3X hoofdstroom- en een NC- contacten.
De NC- contacten dienen voor de vergrendeling onderling. ( Om sluiting te voorkomen.)
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.