welke kabel aansluiten 18 app.

even over gelijktijdig vermogen ; de piek daarvan zal rond etenstijd zijn . als de kabel dan wat warmer wordt vanwege de hogere stroom dan is dat normaal. een van de eerste dingen die bij een bouw worden uitgedund zijn de voedingskabels , een maatje dunner is een behoorlijk verschil in prijs op het bouwbudget . wil een kabel smelten dan heb toch fiks teveel stroom erover getrokken . dit zouden de juiste hoofdzekeringen tegen moeten gaan. maar zijn de hoofdzekeringen al kiele kiele , dan ga je een waarde omhoog als het toch vaker fout gaat. van 63amp ga je meteen naar 80amp toe en van 80 naar 100 ampere. hoofdzekeringen zijn wel traag van karakter , maar een kabel die te dun is zorgt voor zichtbare effecten met veel zware lasten erop . gaat er een pomp lopen in het complex van enig formaat , dan knipperen de lampen in de huizen een keer als deze aanslaat. fornuizen en andere ohmse lasten geven alleen een spanningsval die soms zichtbaar is , met spaarlampen al minder als met gloeilampen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Als ik zo kijk naar de max. belasting van trafo's in ons gebied, kom je aan een gemiddelde belasting van rond 10A per aansluiting. Gewone straten, gewone huisjes. Voor flats geldt hetzelfde. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, mensen met heel andere gebruiksgewoontes. Iedere dag twee keer de wasmachine, en twee keer een wasdroger, en el. koken, en nog een hele rits andere apparaten. En niet opletten met gelijktijdigheid. Vrienden van mij hadden zo'n situatie. Maar dat waren ook eigenlijk twee appartementen waar ook nog een tandartspraktijk aan huis inzat. Die mensen heb ik een 3x35 aansluiting geadviseerd. Nooit problemen gehad.

Gemiddelde belasting van 10A?!! Dus die mensen gebruiken allemaal 2.3kW continue? Zal een aardige rekening opleveren...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

ik neem aan dat mvdk doelt op de max waarde van de trafo in KVa gedeeld door het aantal aansluitingen erachter. is dat gerekend met krachtaansluiting of 230v aansluiting...

in de nacht is er weinig last op de wijktrafo , ik weet nog van jaren terug dat er sluiting was ontstaan in de gplk 70mm2 van de hele straat , want ik werd wakker van de vhs die een raar geluid stond te maken ( voeding was steeds aan het herstarten ,wat de loader ook deed reageren ) ik deed m'n leeslampje aan en flap toen was alles weg op die fase in de wijk. er zat een sluiting in de kabel tussen l2 en l3 , waar l2 er op de trafo was uitgeflapt . de sluiting tussen de fasen hield nog net wat spanning op l2 vanuit l3 . mijn leeslampje was net zat om die weerstand plat te trekken blijkbaar. het rotte stuk gplk kreeg ik van de essent monteurs dus dat had ik eens uitgevlooid ( vieze vieze zooi overigens ) er zat 180 amp aan zekeringen op dat veld die toch al even erin zaten , ondanks de 7 vrijstaande huizen die er bij waren gekomen een paar jaar eerder.

mvdk

Golden Member

Op die LS rekken, die kunnen in kasten met een ernaast staande trafo, of in betreedbare huisjes zitten, zitten gewoonlijk A meters met een sleepwijzer. Het zijn bimetaal A meters, het duurt gewoonlijk een kwartier voordat de momentane stroom ook door zo'n langzame meter gezien word. De sleepwijzer blijft dan op de hoogste waarde hangen, als je collega's bij een vorige ronde niet te hard op het glaasje getikt hebben.
http://www.uploadarchief.net/files/download/1655_ls_rek.jpg
Op bijgaande foto zit geheel links een bord met hulpapp., dan komen de trafokabels binnen op de aansluiting van de trafopatronen. Daarnaast zitten de A meters, dan wat afgaande kabels, en, in dit geval nog een paar stroomtrafo's voor een hoofdmeting (woonwagenkamp)

Aan testman hieronder: deze kast is van begin jaren 70, die begint nu geld op te leveren. In de el. wereld werden afschrijvingstermijnen van 40 jaar gehanteerd.
Die kabels aan linkerzijde komen van de trafo, bij een 200kVA was een enkele kabel 185 qmm cu per fase voldoende, dit is een 400kVA. Ik heb wel foto's van recente betreedbare huisjes, maar dat zijn allemaal gesloten rekken, daar zie je niets...
Wat de patronen op deze foto betreft, dit zijn de latere, hier zit allen maar zand in. Op de volgende foto zitten de patronen die je bedoelt:
http://www.uploadarchief.net/files/download/1220_ls_rek%281%29.jpg
Dit is een huisje ook uit de jaren 70
In die patronen zit een asbest koker, deze wordt aan weerskanten afgesloten met een ronde messing plaat, waar een zachte asbest pakking tussenzit.
Asbest is een wonderlijk mooi product, het was alleen ongezond voor de mensen die in fabrieken de hele dag ermee moesten werken. En niet te vergeten, de asbestmijnen. Ik denk dat met het (in veel gevallen onnodig) verwijderen van asbest, meer narigheid ontstaat.
Nou vooruit een meer recente: eerst de trafo ( met sleepwijzermeter) en het rek
http://www.uploadarchief.net/files/download/s4010183.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/s4010185.jpg

dit is toch niet de recentste aansluitkast mag ik hopen , met die bakkelieten zekeringen nog. meen dat die asbesthoudend zijn zelfs. dat laatste woord uit je post is alom bekend bij de netbeheerders denk ik , vandaar een extra meting op de hele voeding ernaar toe.

de kast staat op een splitsing in de wijkkabel lijkt het , gezien de dubbele voeding van de kast .

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 14 april 2012 20:29:08 (16%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

@Testman.
Waar zie jij de voeding??
De meeste middenspanningstrafos hebben een dubbele aansluiting, maar dat is ergens anders voor.

@mdvk
Is dit een PGEM/NUON/Liander trafo?
De kleurkodering is niet bij alle netbeheerders gelijk.
Ik dacht dat dit de PGEM kleuren waren (Rood-Geel-Blauw)

@Testman2
De piek zal vast wel niet rond etenstijd liggen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

het linkerveld van de eerste foto is dubbel uitgevoerd , dit is met straat voedingen niet zo vaak. als het echter een woonwagenvoeding is kan ik het me wel indenken ,dan lopen er rond een plein oid 2 kabels naar de woonwagens waar de huisaansluitingen weer van betrokken worden.

de laatste foto is een recente verdeler , die is aanraakveilig opgebouwd . de andere zijn nog open verdelers , wat tegenwoordig niet meer mag bij vervanging. het lijkt wel of de rail waar de kast aanhangt in de muur is gestort ?

op de 2e foto hangt een zwarte testpen die met een zekering aan de voeding hangt zo te zien , is dat om defecte zekeringen te kunnen meten ? of is dat niet meer van deze tijd...

infrax richtlijnen:
http://www.sanelco.be/files/TechInfo/im/Aansluitkabels%20voor%20INFRAX…

300m staat er al zelfs niet meer tussen. Je bent idd beter met aan de elektriciteitsmaatschappij te vragen om een hoogspanningscabine bij te zetten en van daar te vertrekken naar de tellers.

Die 1,2% verlies is misschien wat te krap, met 5% zal het prima gaan. En aangezien er niet een grote, maar veel kleine belastingen schakelen zullen er ook niet hele grote pieken zichtbaar zijn verwacht ik. Als er bijvoorbeeld een grote pomp (van 10kVA of meer) voor bronwater o.i.d. op zou zitten die vaak schakelt of frequentiegeregeld is dan wordt dat wel weer tricky en moet je die goed affilteren of nog dikkere kabels leggen. Of de pompschakeling met vrij lange dunne kabels voeden. Wel zorgen dat deze niet door kunnen branden.

Ik zou kiezen voor twee 4x35mm2 kabels parallel of een 4x95mm2. Dan zit je rond de 5% verlies bij 3x80A door de drie fasen. Ik denk dat de eerste optie goedkoper is. Wel even kijken of het mag volgens de regelgeving aldaar en of de kabel niet te heet wordt in de grondsoort waarin die komt. Er is maximaal zo'n 6W per meter aan verliezen schat ik. Maar dat kan je beter even na (laten) rekenen...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!