Led spotjes badkamer

Alleen berichten met de trefwoorden “een” worden getoond. Alle berichten tonen

Anoniem

Ik laat me ook steeds wegleiden van het topic.
Maar ontopic is de vraag: voldoen ledspots van minder dan 10 Eu aan twee vereisten: voldoende en aangenaam licht om een badkamer te verlichten?
Mijn ervaring zegt van niet, maar misschien heeft iemand anders een ander verhaal?
Een badkamer mag wel goed verlicht zijn.
Liggen weken in bad, met wat kaarsjes mag dan gezellig zijn, maar als ik me wil scheren, verzorgen of als mijn vrouw zich wil opmaken, dan moet er ook voldoende licht voorhanden zijn.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 23 maart 2013 13:24:31 (34%)

Misschien is het in dat geval een optie om (a) een goede spiegelverlichting te nemen, en (b) goedkope LED-ruimteverlichting. Het is maar een ideetje.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Op 22 maart 2013 22:23:22 schreef flipflop:
[...]
Dat ie wel een factor 100 minder rotzooi uitstoot (weet ik veel hoeveel precies, heel veel minder in elk geval). Wel eens achter een auto uit die tijd gereden?

20 jaar geleden zat er al gewoon een geregelde 3-weg kat in, dus met die rotzooi zal het wel meevallen. Trouwens, de ergste ellende is deels simpelweg opgelost door de brandstof zuiverder te maken en door hulpstoffen toe te voegen.

Ik ben er niet voor om alles maar ingewikkelder, omslachtiger en soms ook slechter te maken omdat je dan op 1 specifiek milieupunt winst boekt (en op de andere wellicht verlies).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 23 maart 2013 19:19:25 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Wat in een badkamer ook erg belangrijk is is de elektrische veiligheid.Als je dan toch nieuwe verlichting installeert, zorg dan meteen dat het conform de voorschriften is.Zorg ook voor de equipotentiale verindingen tussen bad en kranen en alle terzelfdertijd aanraakbare metalen voorwerpen.
De reglementering is in Belgie enigzins anders dan in Nederland.

Ik heb heel wat teweeggebracht met mijn initiële vraag welke ledjes geschikt zijn voor de badkamer...

Eigenlijk kan het me niet zo heel veel schelen hoe men in China met het milieu omspringt. Ik hoop dat ze het snel beter gaan doen, want daar is - op termijn - iedereen mee gebaat. Waar het uiteindelijk om gaat is dat iedereen zich bewust is van de noodzaak het zuiniger aan te doen.

Zelf wil ik ledjes, omdat dat beter is voor het milieu en de portemonnee. Dat ik nu toch voor halogeenspotjes ga, komt doordat ik bij led nog steeds zo'n onzeker gevoel krijg. Hoe lang houden ze het uit, welke kleur licht geven ze na verloop van tijd, brengen ze genoeg licht op? We maken het zo dat de halogeenlampjes makkelijk te vervangen zijn door ledlampjes.

Overigens is onze badkamer slechts 1,15 meter breed en 2,5 meter lang. Voor de inrichting hebben we niet de duurste materialen uitgezocht.

Lijkt me een goed plan. Let wel op de trafo die je neemt (kan je tzt ook vervangen natuurlijk.) Moet geschikt zijn voor leds. Hij zal dan wel veel vermogen over hebben bij leds en dat is weer inefficiënt, later vervangen kan dus ook.

nochtans al zat led lampen voor paar euro besteld bij DX en nog geen moment spijt van.
Verschillende van mijn kennissen hebben nu ipv een luchter met één of twee 40 w kaarslampjes een volle led lamp luchter voor paar euro per led kaarslampje, en nog warm wit van kleur ook.
Sommige ledlampen hebben zelfs een ingebouwde PIR en sound sensor, je hebt niet eens een schakelaar meer nodig en aanraak veilig in de badkamer.

maartenbakker

Golden Member

Halogeen is in elk geval voor de kleurechtheid (in een badkamer zit vaak een spiegel) de beste keus als het geen kapitalen moet kosten. Waarom halogeen in een badkamer ueberhaupt ooit in de mode is gekomen, snap ik echter alsnog niet. Wat moet je daar met al die lichtbundels?

Wat betreft het milieu in China ben ik wel met je eens dat de wal het schip zal keren en dat juist als het economisch beter gaat (als wij daar spullen kopen) er dankzij de toegenomen welvaart beter op gelet zal worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 24 maart 2013 22:12:26 schreef kombucha:
nochtans al zat led lampen voor paar euro besteld bij DX en nog geen moment spijt van.
Verschillende van mijn kennissen hebben nu ipv een luchter met één of twee 40 w kaarslampjes een volle led lamp luchter voor paar euro per led kaarslampje, en nog warm wit van kleur ook.
Sommige ledlampen hebben zelfs een ingebouwde PIR en sound sensor, je hebt niet eens een schakelaar meer nodig en aanraak veilig in de badkamer.

Ik hoor nochtans niet al te veel positieve commentaar over de goedkope
ledlampjes.
Euh, je hebt het over een luchter met één of 2 kaarslampjes. Is dat nog wel een luchter? Ik kan me echt niet voorstellen dat alle Nederlanders in een hondenhok wonen? Ik heb in mijn woonkamer 2 luchters, 1 met 6 lampen en 1 met 8 lampen. Daar zitten nu spaarkaarslampjes in van 8W, die gemiddeld een jaar meegaan. :-(
En ik woon ook maar in een eenvoudig rijhuis. Zal wel de leeftijd zijn zeker? Toen ik 20 was, vond ik halfduister ook gezellig, liefst zelfs met wat kaarsen en drijfkaarsjes in plaats van elektisch licht.

drijfkaarsen, dat klinkt erg jaren 90 nog :) het klopt idd wel, als je ouder wordt is meer werklicht vanzelf nodig. 20% meer licht rond je 50e is sowiso niets abnormaals..

in china gaat het nu erg slecht, voor het eerst in 13 jaar hebben ze een economische groei van onder de 10%. ze zullen productiecapaciteit gaan knijpen, en dat gebeurt toch al wel want per 1 mei komt er een invoertax op meuk uit china. hier gaat het wel slecht maar als bedrijven maar productie naar daar blijven schuiven duurt het herstel alleen maar langer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer