Domoticasystemen?

Hallo,

ik heb een vraag over domotica. Ik heb wel kennis over elektrische huis installaties en programmeren van een plc maar van domotica systeem ken ik nagenoeg niet veel. Ik wil in mijn eigen huis de verlichtingen en de radiatoren bedienen met mijn smartphone, en als het mogelijk is met een home control display. Maar ik weet niet goed welke systeem hier voor best geschikt is. Met een PLC kan ik dit soort programma's makkelijk programmeren maar mss zou het met een andere systeem makkelijker en goedkoper zijn. Ik heb veel gehoord over nikobus, z-wave en raspberry pi die gebruikt wordt in de domotica systeem maar heb ik niet veel kennis hier over. Kan iemand mij misschien over deze systemen informeren en welk systeem best geschikt zou zijn?

Alvast bedankt

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Geen ervaring met domotica, geen ervaring met dit systeem, maar kwam het laatst tegen en vond het wel interessant:
http://freedomotic.com/

freedomotic.com: "For example you can twitt your washing machine to start the washing cycle" :D

Die freedomotic lijkt vooral op raspberry pies te werken (waarschijnlijk de goedkoopste module die java draait). Dat is dus behoorlijk zwaar materiaal, het voordeel is dat je hele databases en websites met video/audio kan integreren. Camerabeelden en intercom is bijvoorbeeld mogelijk. Streaming muziek naar je badkamer en ook de ventilatie en licht regelen. En zoals hierboven omschreven, je kan twitteren met je apparaten. (...)

Z-wave lijkt me een soort X-bee, kleine modules die slechts een batterijtje nodig hebben en dan jaren meegaan. Meer dan een bepaalde waarde doorgeven zit er niet in. Je kan nog steeds twitteren natuurlijk maar niet direct met die modules zelf.

Volgens mij hoef je ook niet zoveel meer te knutselen tegenwoordig. Er zijn LEDlampen in gloeilampformaat met wifi IPv6 module, ik dacht van Osram of Philips. CV systeem met tcp/ip krijg je gratis van Eneco :) (doet ook andere apparaten)

Persoonlijk ben ik niet zo van domotica. Een systeem om alle radiatoren te regelen daar kan ik me nog wel in vinden, maar het slaap/badkamerlicht regelen met een smartphone lijkt me wat overdreven. Tuin/keuken/woonkamer/garageverlichting kan je net zo goed op een schemerschakelaar zetten en voor de veiligheid wil je het liever ook niet uit doen.

Op 25 april 2013 10:02:03 schreef K7Jz:

Z-wave lijkt me een soort X-bee, kleine modules die slechts een batterijtje nodig hebben en dan jaren meegaan. Meer dan een bepaalde waarde doorgeven zit er niet in. Je kan nog steeds twitteren natuurlijk maar niet direct met die modules zelf.

Niet echt z-wave module zijn er als inbouw schakelaars, dimmers, thermo hygormeters, tussen stekkers, radiotorkraan vervanging.
De nieuwere loggen ook actueel vermogen en verbruikte energie.

Wat met bij alle systemen nog steeds tegenhoud is dat als je je hele huis "even" wil voorzien van domotica je al snel tussen 4000-12000 en verder kwijt bent.
Hiervoor loop ik wel naar een lichtknopje toe die ik bij elke gammel kan kopen.

Natuurlijk kun je systemen zelf maken maar ja ik ben wel eens een weekje weg, met een kollegáls eens mee gemaakt dan heb je een mooi probleem met de rest van de familie thuis.

Ik heb een paar kaku modules die hier en daar wat lampen aan doet om hte huis bewoont te laten lijken.
Een goed thermostaat aan de cv die goed geprogrammeerd is, ik zie de meerwaarde er nog niet van in om mijn cv op afstand aan te moeten zetten, niets lekkerder om in huis te komen en dan de verwaming omhoog zetten.

Energie besparing met domoitca is een hulpmiddel, de meeste modules eten ook stroom als ze ingeplugd zijn.
De eerste KaKu modules lagen ronde 1 watt/h dus 24 watt/h per dag als je hier nu een zuinige ledlamp van 6 watt inplugd ?

Hier in huis is iedereen zo langzamerhand getraind > kamer uit = licht uit
PC's laptop's hoeven niet de hele dag in aan/slaapstand
Iedereen weg is CV op lage stand