Je mooiste meetapparatuur. Deel 7

Alleen berichten met de trefwoorden “43 mhz antenne” worden getoond. Alle berichten tonen

Dit topic is gesloten

Ik heb een Tektronix 2205 en een Tektronix 465B :-D
http://media.liveauctiongroup.net/i/12816/13697543_1.jpg?v=8CF4447FCA68EB0

http://www.bcae1.com/repairbasicsforbcae1/images/PIC00004b.jpg

Afbeeldingen zijn niet van mij.
Ik heb een setje P6200 en een setje P6100 probes. Verder heb ik een functiegenerator, een heropgebouwd ding dat op mijn school bij het afval lag en in overleg is meegenomen. Geeft een aardig uitgangvermogen!

Verder krijg ik deze week een bouwpakket van een µcurrent meter binnen.

fred101

Golden Member

Ik heb er twee die hier heel erg op lijken. Die zaten bij een 75 MHz Philips scoop. Het zijn wat vreemde dingen. Het 3dB punt ligt rond de 50 MHz (even heel snel testje).

Ze zijn 5X, wat natuurlijk ook al een ongebruikelijke waarde is.
En zijn trace lijkt 60mV aan te geven en dat x5 is 300mV dus ik denk dat het de zelfde zijn.

Op 1 Mhz zijn de mijne recht met overschoot. Zijn scoop staat wel op 20 MHz BW limmit en op AC koppeling.

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 1 oktober 2014 16:31:32 (30%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Sommige oude Philips probes hebben dat draai systeem. Ik heb er 2. Daar kon je ook de body vervangen om tussen 1 en 10x te wisselen. Zat bij een 10 MHz scoop maar werd ook verkocht bij een nixie multimeter.

Voor deze 5x probes heb ik geen stelmogelijkheid kunnen ontdekken. Ik dacht eerst dat het Z0 probes waren maar ze doen het beroerd op een 50 ohm ingang. Een 1MHz blok verandert in een flatline met alleen nog de under en overshoot pieken.
5x is ook zo'n rare waarde en niet compenseerbaar is ook ongebruikelijk, dus ik echt benieuwd ben waar ze voor waren. Ze zouden van Philips kunnen zijn. Ze zijn netjes gemaakt, er kunnen kleurringen op (wat je nu bij DSO's ziet, maar deze zijn veel ouder)
De scope was een speciale draagbare versie met rubber stootranden van Philips. 75MHz en deze probes zaten in een vakje in de deksel. Ik denk dat ze vooral stevig moesten zijn voor bv industrie toepassing.
Ik kan geen plaatje laten zien, de host van mijn site heeft weer een nieuw IP nummer ofzo gehad en nu moet daar eerst weer wat hocuspokus voor gedaan worden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bert_Camper

Golden Member

Ik ben sinds een paar dagen de trotse bezitter van een Rigol DS1054Z digitale oscilloscoop. Het is een 4 kanaals 50MHz scoop met een 7" WVGA scherm, 12M geheugen, 1Gs/s. USB poort aan de voorkant voor een USB stick, USB achter voor PC of Picture Bridge printer, netwerk aansluiting.
Ik heb maanden rond gesnuffeld wat ik zou kopen. Een of andere betaalbare Chinees en welke dan, of een budget Tektronix. De laatste valt al gauw af als je 4 kanalen wilt of gewend bent en als je ook redelijk veel geheugen wil.
Na het bekijken van veel reviews, waaronder op EEVblog, zag ik dit nieuwe type van Rigol voor E356,- incl BTW. Toen de grote stap genomen en begin deze week besteld bij arBenelux, de Nederlandse distributeur. Na een paar dagen had ik hem thuis.
Wat een schitterende scoop is het, wow. Prachtig helder en groot scherm met hoge resolutie. Alles werkt zoals ik verwacht van een top klasse scoop. Op mijn vroegere werk heb ik met dure Philips, Tektronix en LeCroy scopes gewerkt. Dit kleine monstertje doet niet onder voor een van de topmerken, vind ik. De gebruikers interface is o.a. in het Engels en is logisch opgezet.
Heel klein minpuntje is de ventilator die niet erg stil is. Niet erg hinderlijk vind ik, maar zou beter kunnen.

Groeten, Bert

free_electron

Silicon Member

in de pallet apparatuur zat het volgende :

66309D Mobile communicatie voeding -fixed-
66311b mobile communicatie voeding full option -fixed but needs some more TLC , parts ordered (front panel busted) ... -
66312A dynamic source -on operating table now, blows fuses ... -
34970A Multiplexer met DMM -fixed-
E3631A power supply - to be diagnosed -
E3632A power supply - to be diagnosed -
6632A power supply - to be diagnosed -
16702A Logic analyser -fixed-
16902B Logic Analyser -fixed-
16720A pattern generator with pods -works-
16715A acquisition board with 4 megapoints -works-
54831A infiniium scope 500MHz 4Gs/s 4Megapoints per channel -fixed-
Keithley 220 Current Source -fixed-
Keithley 485 picoampere meter - to be diagnosed -
Rohde Schwarz APN04 with voltmeter option -fixed-

De communicatie voedingen zijn speciale snel reagerende voedingen met preciesie stroommeting en dump mogelijkheid. ze kunen niet alleen batterijlader spelen maar ook batterij spelen. via speciale controle software kan je de voeding 'programmeren' om zich te gedragen asl een batterij. je kan er dus stroom insturen en de spanning zal langzaam oplopen tot de klemspanning bereikt is. zo kan je een laadcircuit testen. de stroomlogging heeft een groot dynamisch bereik. zo kan je bijvoorbeeld een plot maken van de piekstromen in een mobieltje. van deep sleep , naar standby , naar wakeip, naar burst transmissie vand e zender. je ziet mooi de stroompieken. die zijn accuraat.
dergelijke bronnen worden vooral gebruikt in de ontwikkeling van mobieltjes en smartphones omdat ze zich als batterij gedragen en je de stromen accuraat kan meten.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
rbeckers

Overleden

Netjes! :)
Ik heb een HP counter die een vergelijkbaar probleem had. Het 10MHz kristal, geen TCXO of OCXO, deed het vaak niet. Counter hangt nu aan een 10MHz klok van een Trimble GPSDO.

free_electron

Silicon Member

huppekee
op de kop getikt voor 200$ in de jaarlijkse opkuis bij Halted. .. broken. Na een snelle test in de winkel bleek dat de machine eigenlijk in prima staat was. helder buis , geen burn-in. eventjes een stuk soldeer in de bnc gefrommeld en center op 98.5MHz ( lokale radio ) met 2 MHz span en 1 megaohm ingang en ik had signaal. Toen wou het instrument een self-cal doenen die faalde. hm ...
met 50 ohm ingang was er niks te zien. met 1 Meg wel... leek verdacht op een gekookte ingangs attenuatror. das het risico waard.

Deze machines zijn leuk doordat ze een tracking generator hebben. zo kan je filters doorfluiten. het ding doet 10Hz tot 150MHz en heeft ook instrument basic aan boord. zo kan je programmas lopen op de machine en data verwerken
eenmaal thuisgekomen de 'verborden' zelftest gedraaid ( special functions -> lege softkey -> -99 -> lege softkey en hupla, nu staat daar plots 'Service'

Na het volgen vand e test procedure uit de service manual kwam ik uit op input board failure. mijn vermoeden was juist.

De service manual er bij gehaald

http://www.siliconvalleygarage.com/eevblog/3588/HP_3588A_Service.pdf

en snelle verificatie op connecotr J3 vand e ingang bevestigde mijn vermoeden : in 1 Meg mode kwam het signaal netjes door. in 50 ohm mode. ruis. aangezen het 50 ohm pad passief is tot aan de uitgangs amp ( en die goed is aangezien het meg pad werkt en daar ook doorheen loopt ) wist ik waar te zoeken.

pen en papier en reverse engineering maar. de schema's zijn niet voorhanden en de blok diagramma's bevatten fouten.
http://www.siliconvalleygarage.com/eevblog/3588/3588asmall.png
groter formaat :
http://www.siliconvalleygarage.com/eevblog/3588/3588a.png

Baantjes volgen was een droom. alles zit op 1 kant. en toen werdt snel duidelijk wat er aand e hand was.
http://www.siliconvalleygarage.com/eevblog/3588/1.bmp
http://www.siliconvalleygarage.com/eevblog/3588/2.bmp

de twee100 ohm weerstanden maken 50 ohm terminatie. die zijn toast ..
R102 103 and 104 vormen een 5 db attenuator die voor de programmeerbare attenuator zit. dit geeft 5 db verzwakking. de 1 meg amp verzwakt ook 5 db. en de uitgangs amp versterkt 5 db.

en hup : ook die 5 db attenuator was toast.

147 ohm aan beide kanten van een PI attenuator .effe rekenen : de onbekende moet 38 ohm zijn ..
in een ander gedeelte van het bord vond ik net zo een rooi van 38.3 oh ... bingo.

dit zijn zekerings weerstanden ( schieten niet in brand maar spatten open ) hebbik niet. en zeker die waarde niet.

ik heb er dan maar 4 maal 200 ohm in 1210 ingesoldeerd om zo aan 50 ohm te geraken. 150 ohm en twee 75 ohms op elkaaar. de zelf calibratie van het machine zal dat wel rechtzetten.
power-up en inderdaad. zelf test passeert. self cal passeert ook.

http://www.siliconvalleygarage.com/eevblog/3588/3588f1.png
De 1 megaohm amplifier. deze heeft ook zo een 38r3 resistor.

http://www.siliconvalleygarage.com/eevblog/3588/3588f.JPG
alles netjes gelabeld. maakt het makkelijk.

http://www.siliconvalleygarage.com/eevblog/3588/3588f5.png
de card nest met all rf geweld. proper noteren wat naar waar loopt !

http://www.siliconvalleygarage.com/eevblog/3588/3588f6.png
geheugen bord met 3.6 volt cel. die was ook nog prima.

http://www.siliconvalleygarage.com/eevblog/3588/3588f4.png
it's alive !

http://www.siliconvalleygarage.com/eevblog/3588/3588f3.png
en instrument basic werkt ook !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
rbeckers

Overleden

Tja, ik bedoelde 150MHz... ;)
Voor 10Hz gebruik ik of de audio ingang van een PC of een scoop.

guidob

Overleden

http://members.home.nl/baltusg/TG501_1.jpg

Een TG501 Time Mark Generator. Daar doe je dit mee:

http://members.home.nl/baltusg/TG501_2.jpg
Voor de foto de variable aangezet, daar kan je de afwijking van de scope mee bepalen. Die zie je dan in procenten op het display.

Komt ook nog een 200MHz, 500MHz en 1GHz sinus uit. Alleen die laatste werkt niet. Moet ik nog een keer verder mee.

Nu zit er een optie in voor een externe referentie frequentie, in plaats van het intern kristal. Moet je een 7490 deler plaatsen op de onderkant van de pcb en wat jumpers leggen. Maar het is normaal of intern, of extern. Dus maar wat knutselen:

http://members.home.nl/baltusg/TG501_3.jpg

GAL op de 7490 die schakelt tussen intern en extern. Schakel input hangt aan een pull-up. Op de achterkant van de TM503 zitten BNCs en die heb ik gebruikt: één voor de referentie frequentie en één om te schakelen. Schakel draadje naar de BNC, 50 Ohm terminator erop en het apparaat schakelt naar de externe referentie.

Zie je verder niet op de scope, maar gewoon omdat het kan :) Al ging een autodetectie van een extern signaal me weer te ver ;)

pietplof

Golden Member

Zaterdag jl. Heb ik de ,,dag voor de amateur" bezocht.
Naast vele activiteiten was er de vlooienmarkt en daar heb ik o.a. een sweepgenerator ( tot 110 MHz) Hp 8601A op de kop kunnen tikken ; figuurlijk dan nog altijd.
Totaal onvergelijkbaar met de spullen waarmee collega Free-electron ons hebzuchtig maakt maar voor een simpele hobbyist als ik is het geen gek apparaat.
Ziet er van buiten en van binnen zeer fraai ( zo te zien geen modificaties) uit.
De handleiding is ook voorhanden en dan binnenkort maar eens uitdokteren hoe ik op de juiste wijze kan wobbelen.
Overigens ook enkele co collegae getroffen w.o. HenryS en schimanski en ?( ben z'n naam kwijt; schande).

festina lente

Hi Heren,

Ik kwam Mans en Eugène tegen bij de koffie.
Mij score is ondermeer op de foto te zien.

http://www.bramcam.nl/Diversen/Beurs-1-11-2014.png

Voor de spentrum analyser en voor mooie schone blokjes uit de generator heb ik wat Teflon BNC kabels gekocht.

Verder wat oscilator modules het grote blokje is eigenlijk niet bruikbaar, kan geen info hierover vinden
en ik had er twee gekocht waarvan 1 open gezaagt en nogal complex van binnen.
die ging vrij snel het grijze archief in.
De 10x kleine TCXO van 5€ zijn wel heel goed, van het merk RAKO.
Met een simpele opstelling hangent in de lucht gevoed uit een Delta voeding en trimpotmeter, zwabert hij niet meer dan 0,6Hz bij 10Mhz output.
Dit kan duidelijk een stuk beter, de drift van de Delta voeding speeld hier lekker mee (dominant).

Verder twee elco's voor een hoogspannings voeding die nog op stapel staat.
BC546c die geselectuurd gaan worden voor een ander voedings project (Delta Veb en Hfe)

4x PABST vantilator van een afmeting die niet zoveel voor komt, voor wat koelblokken voor voedingen.
Een goede score deze keer :-)

Mans ziet mij trouwens altijd eerder dan ik hem, waar zou dit nu door komen...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hewlett

Honourable Member

Mooie wobbelator heb je daar gescored Pieter, die heb ik niet zien liggen :-) Ik ben zaterdag ook een paar uur (van 11:30 tot 15:00) op de beurs geweest, helemaal niemand van CO gezien. Eerlijk moet ik bekennen dat ik vaker meer naar de kraampjes kijk dan naar de mensen om me heen. Koffie heb ik er niet gedronken, dat was me te duur :+

Mijn score:
- Icom ID-31E DSTAR porto bij Marcus van de Hamshop.nl
- 2 Mini-Circuits ZFSC-2-5-S+ splitters
- 4 Hammond 120x95 Alu behuizingen
- 100 TIP32C torren
- 2 boeken uit de RSGB serie: "LF today" en "Amateur Radio Astronomy"

Niet helemaal geslaagd, ik had voor mijn EME gepruts nog een paar 21 element 70cm Yaggi antennes willen kopen bij EPS-antennes, maar die waren al op....

Dit heeft helemaal niks met mooie meetspullen te maken.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
fred101

Golden Member

Op 3 november 2014 15:17:17 schreef pietplof:
Dat is 'm.
Ik heb wat gespeeld gisteravond en het lijkt erop dat de zaak mooi functioneert.
Zoals ik al schreef moet ik nog puzzelen hoe een meetopstelling te maken om b.v. De doorlaatkromme van een kring te bepalen.
Ook moet er kennelijk af en toe een zogenaamde rf detector geplaatst worden.
Kun je zo'n ding zelf maken? Is het vergelijkbaar met een meetkop om rf signalen te meten?
Dan moet je de meetpen kennelijk vervangen door een hf ingang; klopt dat ?
Als ik nu het advies krijg een studieboek te raadplegen kan ik er ,op voorhand, al weinig commentaar op hebben.

Even uit mijn hoofd, de RF out is de uitgang, sweep is de zaagtand voor de VNA en in jou geval de X ingang van de scoop, Verder kan je nog het nodige instellen mbt hoe hij sweeped (video, symmetrisch, full)

Het RF signaal stuur je door een kring heen. Na die kring wil je natuurlijk weten wat het doet. Dat doe je met een diode detector. Dan heb je dus een trace die sweept middels de X ingang en sweep uitgang. De detector output (DC) gaat naar de Y ingang. Op moment X heb je dan spannming Y, eigenlijk niks meer dan een grafiekje wat X, de tijd, uitzet tegen Y, de amplitude.

Met een simpele 6dB directional bridge (wat weerstandjes en een common mode choke (ringkerntje) kun je dan ook reflectie meten (en dat is bruikbaar om bv een antenne af te regelen. Op mijn site staat meer over dit, oa over zo'n bridge en de netwerk analyse tutorials zijn ook bruikbaar voor wat meer begrip.

Bram, mooie kabels. Ik heb er zo 3 van 3 meter. Ik zou daar wel een aantal kortere van willen.
De Delta tower of power ;-)

Hewlett

Honourable Member

Blijft mooi zo'n 7704A en heel handig dat de onderkant met het plugin-voedings deel gescheiden kan worden van het CRT deel; wat overigens niet voor de handigheid gedaan is maar om een uber zeldzame P7001 digitizing optie te kunnen plaatsen. Ooit een keertje in het echt gezien bij een Tek verzamelaar in Assen, helaas toen wel defect.

Grappig, mijn (hele vroege) Heerenveen 7704A is de enige van mijn 11 7K serie mainframes waar ik nog nooit aan heb hoeven sleutelen, alle andere mainframes zijn al meerdere keren defect geweest en inderdaad meestal met defecte voedingen en tantaaltjes die in sluiting liggen.

Waarom wil je een 7B71? Dat is een lastig te vinden plugin omdat ze niet zo lang in productie geweest zijn. Is dit om het setje met de 7B70 compleet te maken? Ik zou gaan voor een 7B85/7B80 combinatie, deze combinatie is met een 400Mhz+ triggering sneller (door de betere triggering ook relevant in langzamere mainframes alleen is de snelste tijdbasis niet gecalibreerd), is veel makkelijker te vinden en is ook historisch korrekt omdat na 1976 de 7B7x combinatie niet meer geleverd werd en Tek de 7B8x combinatie in de 7704A leverde.

Je hebt daar een vrij zeldzame 7A18 met optie 6, instelbare DC offset, met potmeters in plaats van de identify buttons. Helaas heb ik die bepaalde uitvoering nog nooit kunnen vinden.

fred101

Golden Member

Eigenlijk heb ik nog nergens naar gekeken ;-) Heel moeilijk zal het niet zijn.

Ik heb alleen als testje een keer bij 1 plugin wat bijgesteld en dat maakte toen verschil. Ondertussen heb ik ook een 7000 plugin extender maar het komt er niet echt van. Vervelen zal ik me niet snel. Er staan ook nog steeds een noise analyser, 17 GHz counter en een HP XY schrijver in de wacht. Ik was de laatste tijd druk met reparaties van klanten en nu ben ik mijn 3D printer electronisch en mechanisch nogal aan het modden.

Er is ook geen haast met die 7704. Eigenlijk staan de twee 7000's gezien het weinige gebruik meer in de weg dan dat ze handig zijn (ze zijn niet echt klein) maar soms heb ik toch een snelle analoge scoop nodig. Ik had wat dat betreft beter de 2445 niet weg kunnen geven Dat was een snelle allround, compact en handige 4 kanaals scoop en die neemt minder plek in. De 7704 en 7603 waren toen voor mij geschikter omdat ze sneller waren en door de plugins meer mogelijkheden hadden. Maar toen had ik mijn 350 MHz Hameg DSO nog niet.

Ik gebruik nu 95% van de tijd die Hameg.

mel

Golden Member

Op 3 november 2014 16:13:13 schreef Jinny:
Vanwege mijn gehoorbeschadiging mijd ik dergelijke hallen, mij zul je er niet tegenkomen.
Open lucht als Beesterzwaag of Lichtmis zullen het blijven voor mij....

Ik kom ook alleen maar op de dag van de amateur, eens in de 5 jaar of zo...
is idd te druk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hewlett

Honourable Member

Mooie scoop en ook nog een B variant met een echte tweede tijdbasis, daar heb je jaren plezier van.
Je kunt het probe probleem oplossen door fatsoenlijke probes te kopen :+ en dat kost de hoofdprijs niet. Dat systeem met het pinnetje is niet Tek specifiek o.a. ook Hameg en Agilent gebruiken deze. Pinnetje is een pogo pin en maakt gewoon een verbinding met massa, dus als je de buitenste ring (de read out ring) van de scoop BNC aan massa hangt heb je hetzelfde effect. Probeer dat maar eens. Niet een werktbare oplossing natuurlijk, gewoon een paar nieuwe (gebruikt heb ik een hekel aan) goede 150Mhz PMK, Testec, Pomona, etc probes kopen met een vaste 10x verzwakker en een compensatie bereik van de Tek ingangen en die de standaard RO ring ondersteunen.

fred101

Golden Member

Op 27 november 2014 13:55:56 schreef LetterHenk:
@FastFolkert, klopt! Ook wel waardig voor mij om hier neer te zetten. Alhoewel ik 'm graag een keer ergens aan een referentie zou hangen.

Als je het niet te ver vindt ben je welkom. Ik heb hier wel wat calibratie spul.

Mooie scoop. Denk bij probes aan het de zwakste schakel verhaal. Een 100 MHz scoop is 3dB op 100 MHz. Een Tek uit die tijd ook nog in worst case dus in de praktijk meestal beter. Een 100 MHz probe is niet het zelfde als een probe voor een 100 MHz scoop. Een 100 MHz Tek probe is voor een 100 MHz scoop, een Chinese 100 MHz probe is als je geluk hebt, zelf 100 MHz, je verzwakt dus je signaal nog eens met 3dB extra. Vergeet daarbij niet dat het afbouwen van scoop en probe dus ook eerder begint. Dat zal bij de scoop zo laat mogelijk zijn. Bij een Tek probe ook. Daar zorgen die mooie trimpunten onder andere voor. Zo'n Chinees, zeker de versies zonder schroefjes, is een heel ander verhaal.

Koop bij voorkeur een vaste 10x probe, geen omschakelbare

guidob

Overleden

Dat pinnetje werkt anders bij HP. Ik heb een 500MHz 1:10 probe van HP (10441A) waar mijn 2465 naar 5kV/div springt...

De Iwatsu springt naar 500V/div...

Bij mijn tek en no-name chineese 1:10 probes met pinnetje werkt het wel goed.

Aan ex-fietser, ik heb recent nog meer van dat spul gescoord....
Ben bezig met de diagnoses. Als het weer werkt komt het wel eens langs in dit draadje. Repareren is de hobby :)

Op zolder ligt nog een 7603 karkas voor onderdelen. Een HV zit er niet meer in, die heb ik gebruikt om één van mijn andere te repareren (heb er twee). Maar de backplane connector zit er wel nog in denk ik. Geef even aan wat je precies nodig hebt, dan gaat dat wel lukken. Je kan ook zelf de HV omzetten en dan heb je twee werkende 7603s en 1 voor onderdelen ;)

Sine

Moderator

Goed plan, dat hoort toch al niet meteen op het forum, MP discussie hier verder graag : http://www.circuitsonline.net/forum/view/120433

Hewlett

Honourable Member

Zo, mooie avond voor Nixie buisjes :-) Ik ben vandaag bezig geweest om een klassieke HP5245L 50Mhz teller weer tot leven te wekken inclusief een HP5261A Video Amplifier plugin voor het tellen van kleine signalen onder de 1mVRMS. Dit type teller is in een aantal uitvoeringen ruim 15 jaar lang bij HP geproduceerd en is enkele decennia de defacto 50Mhz industrie standaard frequentie teller geweest. Mooi oud spul, er zit geen enkel IC in...ja ja en in de plugin zit nog een eenzame Nuvistor met wat germanium, verder bestaat de teller volledig uit discrete componenten; heel veel (meest germanium) transistoren en een geheugen gebouwd rond neon buisjes. Mooi spul :-) Tja, tellertje had wat trigger probleempjes, kennelijk heeft er ooit iets te veel signaal op gestaan. Probleem gefixed en ik heb de machine weer wat toonbaar gemaakt, ik heb een hekel aan vieze zooi in mijn lab.

Mijn 5245 is een late uitvoering uit de jaren 70tig. Op het front staat geprint "Specif. H96 5245L" wat vermoedelijk een militaire/speciale industrie uitvoering aanduidt. Ik kan geen verschil tussen mijn machine en het service manual van de "normale" versie ontdekken. Machine is afkomstig uit de Duitse dump.

Zie resultaat, de 10Mhz selftest:
http://www.uploadarchief.net/files/download/hp5245l%2010mhz%20selftest.jpg

Het mainframe kan zelf tot 50Mhz tellen, een hele prestatie met alleen maar transistoren. Via prescaler plugins kan het meetbereik verder vergroot worden tot 18Ghz, geen enkel probleem in de jaren 60tig. Op de foto hieronder zie je een 50Mhz sinus uit een Agilent E4421B met een 100mV signaal niveau.
http://www.uploadarchief.net/files/download/hp5245l%2050mhz.jpg

Lekker vol binnenwerk volledig modulair waarbij elke Nixie digit uit een module bestaat. HP heeft deze modules vroeger ook los verkocht zodat klanten zelf Nixie uitlezingen konden maken.
http://www.uploadarchief.net/files/download/hp5245l%20bovenkant.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/hp5245l%20bovenkant%282%29.jpg

Flinke kristaloven:
http://www.uploadarchief.net/files/download/hp5245l%20kristaloven.jpg

Backplane:
http://www.uploadarchief.net/files/download/hp5245l%20onderkant.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/hp5245l%20onderkant%282%29.jpg

Nu nog even een plekje vinden en dat is lastig, het wordt hier een beetje vol. Tja, gezien ik veel betere tellers heb zal ze niet zo veel gebruikt worden, maar ik zag haar staan en ze lachte naar me, dus heb ik haar maar meegenomen :-)

Op 12 januari 2015 08:41:57 schreef fred101:
[....] Die komt van de Maxwell stichting en is door iemand verbouwd tot universele prescaler. [....]

Ter informatie:
De Maxwell stichting is opgeheven :( De hele afdeling van ESRAC is uit het gebouw Potentiaal gezet en wordt misschien elders voortgezet. Ze zijn nu hun hoge antennelocatie kwijt; mogelijk het definitieve einde...

Mods:
Misschien is het beter deze mededeling elders te plaatsen, ik zou alleen niet weten waar. (misschien in de Update Tracker?) Ga uw gang...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Hallo,

In 2013 heb over dit apparaat(een philips PM8901 batterypack) al eens een vraag gesteld(http://www.circuitsonline.net/forum/view/114398), maar nu wou ik er wat meer informatie over hebben. Heeft iemand meer informatie over dit apparaat?

En weet iemand waar je (goedkoop) nieuwe accus voor dit apparaat kunt krijgen?

Met vriendelijk groet,
Hobbyknutselaar

guidob

Overleden

Kwam dit nog tegen in Rosmalen, kon ik niet laten liggen voor een tientje.
Lag een briefje bij van 1MHz referentie, maar denk dat het 10MHz is.

Is uit 1995 van een Italiaanse firma: Fiar. Even wat gezocht, maar niet veel over te vinden. Ze maken spul voor ruimtevaart..

http://members.home.nl/baltusg/Fiar1.jpg

Gokje: 1x GPS, 1x Ref uit en 1x ehh...

http://members.home.nl/baltusg/Fiar2.jpg

Voedingsdeel. wat elco's bol (nippon chemicon, die zie ik vaker slecht).

http://members.home.nl/baltusg/Fiar3.jpg

PCB1 met voornamelijk de GPS ontvanger. Rockwell chipset. Helaas heeft er een lekkende batterij gezeten (was weg). PCB is aangetast, maar is te herstellen als het nodig mocht zijn.

http://members.home.nl/baltusg/Fiar4.jpg

PCB2 met een hele berg processing power. En een mooie 10MHz TCXO.

http://members.home.nl/baltusg/Fiar5.jpg

PCB3 met een hele berg HF. Bovenste connector is denk ik GPS in, midden REF uit. Onderste een input?

Geen idee of ik hier info over kan achterhalen. Google gaf niet veel resultaat. Zelfs timenuts kent het merk niet....

Edit; even onder spanning gezet. Wat ledjes gaan branden/knipperen en that's it. Geen signaal uit. Op derde connector 13V DC, je zou zo zeggen de regelspanning van de XO. Maar het is allemaal HF... Helaas geen 5V DC op de 1e connector; mijn GPS antenne heeft dat nodig.

Nog even een pc aangesloten op de poort, ook niets.

[Bericht gewijzigd door guidob op zaterdag 21 maart 2015 23:15:40 (13%)

Hi guidob,

Leuk om te zien ik heb er een jaar of 5 geleden een aantal gesloopt ik heb de printen nog wel bewaard tegenwoordig in 3 chips dit is ongeveer een jaar of 15 a 20 oud.

De firma bestaat nog steeds maar is niet FIAR maar Kratos ook wel Ktos genoemd en leveren apparatuur voor defensie en ruimtevaart.

De unit die je heb is de IDU indoor unit en is bedoeld voor de time server een connector is GPS in, de tweede is 1PPS in, en de derde 1MHz of 10MHz uit de terminal connector gaat naar de network interface en levert het tijd signaal om alle kloken en dergelijke te synchroniseren.
Het was mij niet gelukt om aan software te komen maar ik denk dat als je het werkend wil maken dat wel lukt.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dit topic is gesloten