huppekee
op de kop getikt voor 200$ in de jaarlijkse opkuis bij Halted. .. broken. Na een snelle test in de winkel bleek dat de machine eigenlijk in prima staat was. helder buis , geen burn-in. eventjes een stuk soldeer in de bnc gefrommeld en center op 98.5MHz ( lokale radio ) met 2 MHz span en 1 megaohm ingang en ik had signaal. Toen wou het instrument een self-cal doenen die faalde. hm ...
met 50 ohm ingang was er niks te zien. met 1 Meg wel... leek verdacht op een gekookte ingangs attenuatror. das het risico waard.
Deze machines zijn leuk doordat ze een tracking generator hebben. zo kan je filters doorfluiten. het ding doet 10Hz tot 150MHz en heeft ook instrument basic aan boord. zo kan je programmas lopen op de machine en data verwerken
eenmaal thuisgekomen de 'verborden' zelftest gedraaid ( special functions -> lege softkey -> -99 -> lege softkey en hupla, nu staat daar plots 'Service'
Na het volgen vand e test procedure uit de service manual kwam ik uit op input board failure. mijn vermoeden was juist.
De service manual er bij gehaald
http://www.siliconvalleygarage.com/eevblog/3588/HP_3588A_Service.pdf
en snelle verificatie op connecotr J3 vand e ingang bevestigde mijn vermoeden : in 1 Meg mode kwam het signaal netjes door. in 50 ohm mode. ruis. aangezen het 50 ohm pad passief is tot aan de uitgangs amp ( en die goed is aangezien het meg pad werkt en daar ook doorheen loopt ) wist ik waar te zoeken.
pen en papier en reverse engineering maar. de schema's zijn niet voorhanden en de blok diagramma's bevatten fouten.

groter formaat :
http://www.siliconvalleygarage.com/eevblog/3588/3588a.png
Baantjes volgen was een droom. alles zit op 1 kant. en toen werdt snel duidelijk wat er aand e hand was.

de twee100 ohm weerstanden maken 50 ohm terminatie. die zijn toast ..
R102 103 and 104 vormen een 5 db attenuator die voor de programmeerbare attenuator zit. dit geeft 5 db verzwakking. de 1 meg amp verzwakt ook 5 db. en de uitgangs amp versterkt 5 db.
en hup : ook die 5 db attenuator was toast.
147 ohm aan beide kanten van een PI attenuator .effe rekenen : de onbekende moet 38 ohm zijn ..
in een ander gedeelte van het bord vond ik net zo een rooi van 38.3 oh ... bingo.
dit zijn zekerings weerstanden ( schieten niet in brand maar spatten open ) hebbik niet. en zeker die waarde niet.
ik heb er dan maar 4 maal 200 ohm in 1210 ingesoldeerd om zo aan 50 ohm te geraken. 150 ohm en twee 75 ohms op elkaaar. de zelf calibratie van het machine zal dat wel rechtzetten.
power-up en inderdaad. zelf test passeert. self cal passeert ook.

De 1 megaohm amplifier. deze heeft ook zo een 38r3 resistor.

alles netjes gelabeld. maakt het makkelijk.

de card nest met all rf geweld. proper noteren wat naar waar loopt !

geheugen bord met 3.6 volt cel. die was ook nog prima.

it's alive !

en instrument basic werkt ook !