Defecte AUO LCD Inverter

Diamon

Golden Member

Heb hier een 24" monitor staan, waarbij de inverter een probleem heeft. Het gaat om deze inverter: AUO 6832188000P01.

De monitor gaat aan, maar krijg geen beeld / licht (ook niet even).
Probleem zit hem puur in de inverter, heb deze omgewisseld uit een goedwerkende monitor (zelfde model) en monitor geeft correct beeld en de onderstaande weerstanden blijven koel.

Nu blijkt dat het gedeelte rond de 4 weerstanden en zener (R121, R121A, R120, R120A en ZD101) http://zwolle-thuis.dnsalias.org/circuitsonline/topic/116225/small%20size/1.jpg

zo heet wordt, dat het soldeer bij R121 en R121A los zat. Ook na het even voorzien van nieuwe tin, wordt dit binnen 2 seconden bloedheet.
Eerst alle trafo's er af gesoldeerd, maar geen verschil (blijft bloedheet worden).
Alle 220uF@35V elco's getest op ESR (0.00) en waarde (214uF) en lijken dan ook goed.
De 4 weerstanden geven de waarde die er op staat.

Iemand een idee of advies wat de oorzaak van deze sluiting kan zijn.
Zouden de elco's toch stiekem de oorzaak kunnen zijn ?

Sonytech

Overleden

Ik denk dan eerder aan zenerdiode D101 of een andere halfgeleider daar in de buurt.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
EricP

mét CE

Die elco's lijken me aan de primaire te zitten.

Leeft ZD101 nog?

[edit]Sonytech zegt dus hetzelfde :)[/edit]

[Bericht gewijzigd door EricP op woensdag 6 november 2013 21:14:40 (26%)

Diamon

Golden Member

Heb de ZD101 even los gesoldeerd en geprobeerd te lezen met een loep.
Eerste cijfer is een duidelijke 5 en daarna houd de duidelijkheid toch wel op (lijken nog twee 5-en er te staan).
Met op diode en ohm stand meet ik 950, meet pennen omdraaien geen meting op beide standen (volgens onze wijze Google zou die dan stuk moeten zijn).

Note to my self: volgende keer niet te lang turen door een loep!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 18 november 2013 20:46:39 (21%)

Dan kletst Google (wablief? Google is een zoekmachine en dus geen bron) uit zijn nek.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 6 november 2013 22:52:38 (38%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Google is niet wijs. Het heeft slechts 1 doel: zoveel mogelijk data over jou verzamelen. If a product is free YOU are the product. Ofwel: je bent hard voor hun aan het werk als je iets van ze gebruikt.

Verder is het onzin. Als je een zener meet die pas gaat zeneren boven de meetspanning van je multimeter, dan kan het ding prima zijn en ook nog eens doen wat jij net gemeten hebt. Dus of blind vervangen (als je erachter komt wat het is) of fatsoenlijk testen (wat eigenlijk alleen maar kan... als je weet wat het is...).

Diamon

Golden Member

Heb de smd weerstanden en zener weer terug geplaatst.
Heb de 4 mosfets (9985GM van de inverter gehaald (liggen niet in sluiting en de trafo's zijn er nog steeds af).

Zonder de mosfets worden de weerstanden nog steeds heet (wel minder snel).

De elektronica zaak om de hoek heeft de zener onder een grotere loep gehouden en hij maakt qua opdruk er 5b6 van (zou dus een 5V6 zener wezen).

Onderstaande afbeelding komt van deze site: How-to-test-a-zener-diode

http://www.learningaboutelectronics.com/images/Zener-diode-voltage-test.png

Is bovenstaande een betrouwbare manier van testen. Als de meting niet in de buurt komt van de vermoedelijke 5V6, dan zal ik de zelfde zener van de werkende inverter halen om te testen.

Sonytech

Overleden

Ja, die kan je zo testen.

Nadat je de eerste keer gemeten hebt kan je de polariteit van de batterij omdraaien en dan nog eens aflezen.

Je moet dan in één van de situaties ongeveer 0,7 Volt afgelezen hebben en de andere keer de Zenerspanning.

Diamon

Golden Member

Helaas, deze zener is goed.
Meet 5,6V en bij omdraaien batterij 0,72V.
Voor de zekerheid nog even de zener van de goede inverter getest, met zelfde resultaat.

Diamon

Golden Member

Heb inmiddels de 4 mosfets (AP9985GM) getest, d.m.v. onderstaand schema en ze blijken te werken:
http://www.soloelectronica.net/COMPRO%20MOSFET.jpg
Is dit een manier, die betrouwbaar is?

Verder heb ik vandaag wat metingen gedaan op de werkende inverter en op de defecte inverter:
http://zwolle-thuis.dnsalias.org/circuitsonline/topic/116225/Small%20size/Metingen.jpg

Ik heb deze meting gedaan, zonder dat de mosfets en trafo's gemonteerd zijn op de defecte inverter.

Zou dan toch de zener defect zijn, of kan er nog een andere oorzaak zijn?

Sonytech

Overleden

Die waarden zeggen niets als je niet weet hoe de schakeling in elkaar zit.

Je zou kunnen proberen om het schema te tekenen van het gedeelte tussen de plug waar de voeding op aangesloten zit en daar waar die heetgeworden weerstanden zitten. Hopelijk kan je de spoortjes onder de componenten ook volgen, anders wordt het wel heel lastig.

Als je zo ongeveer weet hoe de schakeling in elkaar zit rond die weerstandjes en die zener dan weet je waarschijnlijk ook waar het voor bedoeld is en kan je meten wat er allemaal op aangesloten is.

Heb je pech, dan is het een voedingslijn waar 81 potentiële kortsluitingen op aangesloten zitten.

Ik heb zo het idee dat het verstandiger is om eens te kijken of eBAY of één van de hier bekende LCD-onderdelenshops een andere inverter kan leveren voor een schappelijk prijsje.

Diamon

Golden Member

Op 9 november 2013 17:32:52 schreef Sonytech:

Ik heb zo het idee dat het verstandiger is om eens te kijken of eBAY of één van de hier bekende LCD-onderdelenshops een andere inverter kan leveren voor een schappelijk prijsje.

Dit probleem gaat mij toch te ver, om het zelf op te lossen.
Ga dan ook opzoek naar een vervangende inverter (voor €34 euro 1 gevonden).

Tsss... Geef je 't nu al op? :P

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Kortsluiting in Q101? Haal die er eens af. De collector zit aan R121.
Flauw hoor nu al opgeven....

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 11 november 2013 21:29:22 (16%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik zal maar niet zeggen hoe ver of niet ver ik ga als er iets aan een inverter van 34 euro moet gebeuren ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sonytech

Overleden

Een beetje "reverse engineeren" is gewoon leuker, niet goedkoper. ;)

Op 11 november 2013 21:51:09 schreef maartenbakker:
Ik zal maar niet zeggen hoe ver of niet ver ik ga als er iets aan een inverter van 34 euro moet gebeuren ;)

Ik weet het wel: de afstand tussen de werktafel en de kliko. :-) Dat doe ik tegenwoordig ook als het niet interessant is.

Maar voor hobby en leer doeleinden kan het prima zoals Sonytech zegt, zo vergaar je in de loop van de tijd een hele hoop kennis.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik ben het ermee eens dat je veel leert op die manier, daarom wilde ik het ook niet te hard zeggen ;)

Ik ben zelfs nog vrij conservatief. Als er op een inverter van 50 euro een trafo'tje door is dan wil ik nog wel eens overwegen om alleen het trafo'tje vervangen, maar dat hangt van het reparatiebudget af. De eventuele andere trafo's kunnen er snel achteraan gaan dus als je voor 40 euro een setje trafo's hebt of voor 50 euro een inverter dan ga ik in elk geval voor de inverter.

Diamon

Golden Member

Op 11 november 2013 21:26:58 schreef henri62:
Kortsluiting in Q101? Haal die er eens af. De collector zit aan R121.
Flauw hoor nu al opgeven....

Heb Q101 2N4124 NPN gemeten met diode stand en meet:

Plus B Zwart E C (diode stand)
B > E: 883
B > C: 815

Omdraaien plus en zwart geen meting.

Heb alles rond die 4 weerstanden en zener af gesoldeerd, om eventuele verborgen sporen te zien:
http://zwolle-thuis.dnsalias.org/circuitsonline/topic/116225/small%20size/small%20230241.jpg
Grote afbeelding is hier te zien: large

De tin bultjes zullen test punten zijn vermoed ik, zijn geen via's naar de onderkant en kan ook geen verdere verbindingen (3 laags) meten.

*zucht*
Het is wel de bedoeling dat je alleen de componenten van die print af haalt, hè. En dus de eilandjes netjes laat zitten...

Diamon

Golden Member

Wordt lastig, wanneer het zaakje al zo heet geweest is (zie ook zwarte ondergrond, afgezien van R121A).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 18 november 2013 20:47:05 (54%)

Hahaha, ik wist dat je dat ging zeggen. :p
Maar kun je ook nog ff een goede macro-foto van dat gedeelte van de goede inverter maken?