Paneelmeter voeding

Schaap,

Zoals altijd zijn er meer wegen naar Rome. Drie topics uit de search over dit "probleem"

http://www.circuitsonline.net/forum/view/107021/1/
http://www.circuitsonline.net/forum/view/85597/1/
http://www.circuitsonline.net/forum/view/44939/1/

Shema van Hugo uit het laatste topic:

http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/9V_DPM_Power_Supply_schema_thumb.jpg

Da's nog een flinke bak onderdelen, maar er zit idd geen spoel in.
Wat metingen aan m'n eigen bouwsel:

Signaal uit de opto op pin 5 van de NE555

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/opto_signaal.jpg

Gate signaal fet

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/gate_signaal.jpg

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 4 februari 2014 22:01:21 schreef Gadget_inc:
[...]

Toch denk ik dat het in dit draadje wel de juiste is :-)

& @ Roland van Leusden: Er zijn uiteraard wel toepassingen waar er geen 230VAC ter beschikking valt; en je meerdere paneelmeters wilt, en er geen aanpassing kan doen aan het schema dat het wel werkt ivm de massa (ikzelf heb er nog geen tegengekomen), maar het kan uiteraard.
Ik vind die SMPS'en heel interessant, en heb er ook al velen hersteld (in allerhande toepassingen, van vermogens tot enkele 10'tallen kW'ts) maar heb er nog nooit zelf een gebouwd. (ik ben er een beetje 'bang' van, vandaar mijn ontmoedigende reacties..)
Nu, ik heb in mijn beginjaren wel al eens geprobeerd een transfootje dat ik uit een PC-voeding gehaald heb gevoed met enkele kHz'en aan blokgolven, maar dat liep nogal fout. Werkte eventjes, dan BOEM. Transistoren naar de hemel.
(wss toen door mijn keuze van transistoren, of het ontbreken van gegevens over de frequentie).
Kan, bij het schema van Henri, dat Roland gepost heeft (ik herken de oscillator, totempaal, gelijkrichter & stabilisatie) de geleverde stroom niet opgedreven worden door die 1uF koppelcondensator te verhogen?

En misschien een weerstand steken naar de basissen van die totempaal, en de hFe te verhogen van die transistoren (bv darlington); Om het uitgangssignaal meer op een blokgolf te doen gelijken (en dus het rendement te verhogen)..?

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Op 3 februari 2014 22:47:40 schreef Henry S.:
[....]
Ik ga eens kijken of ik hiermee wat EL-folies (displays) aan krijg.

Henry, Heb je deze EL voedingkjes al gezien? Je soldeer is bijna al duurder ebay #370979633569

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Henry S.

Moderator

Op 4 februari 2014 22:59:01 schreef Scheef_schaap:
Kan, bij het schema van Henri, dat Roland gepost heeft (ik herken de oscillator, totempaal, gelijkrichter & stabilisatie) de geleverde stroom niet opgedreven worden door die 1uF koppelcondensator te verhogen?

En misschien een weerstand steken naar de basissen van die totempaal, en de hFe te verhogen van die transistoren (bv darlington); Om het uitgangssignaal meer op een blokgolf te doen gelijken (en dus het rendement te verhogen)..?

Oftewel, genoeg om mee te exerimenteren ipv af te vragen ;).

Op 4 februari 2014 23:29:53 schreef Tidak Ada:
Henry, Heb je deze EL voedingkjes al gezien? Je soldeer is bijna al duurder ebay #370979633569

Bouwen/experimenteren is leuker, en raak ik ook weer eens wat onderdelen kwijt ;).

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

@Henry:
Ben ik met je eens, met de restrictie dat je het voor je zelf doet ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op 4 februari 2014 23:45:55 schreef Henry S.:
Oftewel, genoeg om mee te exerimenteren ipv af te vragen ;).

Inderdaad, ik denk dat ik me er maar eens aan moet wagen.. :)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Leuk topic, ik was zelf ook aan het nadenken over zo'n voeding.
Ik ben zelf het een en ander tegengekomen en ik kon het niet laten om het hier te posten.

Andere schakeling met zelfde uitgangspunt:
http://electronicdesign.com/power/build-your-own-ultra-low-cost-isolat…

Wat saaier, een kant en klare AC-DC module:
http://www.digikey.nl/product-detail/en/BP5725/BP5725-ND/4003442
Gaan helaas wel per 150, maar ze kosten dan maar 2 euro/stuk.

Gote "C" heeft een hele lijst van DC_DC converters vano.a. TRACO, ook met dubbele en geísoleerde secundaire!
Soms is het leven simpel...;)

necessaryevil,

De schakeling van eletronicdesign ken ik ook, bij meerdere secundaire wikkelingen vindt ik de spanningsstabilisatie via de opto wel fijn.

Kant en klaar kopen via Ebay is makkelijk tegenwoordig maar zo blijven wel al die bakken met onderdelen liggen ;-) . Daarnaast is het expirimenteeren zoals reeds gesteld ook erg leuk.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Uiteraard is experimenteren leuk. Maargoed, de dc-dc converter moet uiteindelijk ook door iets gevoed worden en die AC-DC converter is goedkoop en klein.

Ik begrijp nu wel waarom die optocoupler nodig is in jou schakeling. Wat ik me wel afvraag is wat er gebeurt als de paneelmeters niet evenveel stroom trekken. De magnetische flux door de wikkelingen blijft gelijk. Nu begrijp ik overigens wel dat dit probleem bij een laag vermogen voornamelijk theoretisch is, maar ik vraag me het gewoon af.

Wat ik me wel afvraag is wat er gebeurt als de paneelmeters niet evenveel stroom trekken.

Testje gedaan, een niet geregelde uitgang belast met 100mA, spanning zakte van 9.4V naar 8.2V, de geregelde niet belaste uitgang zakte naar 8.4V.

Waarschijnlijk is met het tunen van de frequentie en dutycyle van de NE555 nog wel een beter resultaat te krijgen.

Hoe groot is de duty cycle?
Ken je de mogelijkheid om een 50% duty cycle te maken met een NE555?
Kost je 2 diodes extra

Roland, nog een paar vragen over je schakeling:

• Kan je dit ding gewoon alles tussen 5 en 15v voeren?
  • Je kiest voor een BUZ30 die tot 200v gaat. Ik snap dat bij een dc-dc converter een ruime marge aangenaam is, maar hoe nauw komt dit? Zit te denken aan 80-100v o.i.d.
  • Is de keuze van de optocoupler kritisch? EOO heeft 'm namelijk niet.
  • Kan ik er e.v.t een wikkeling bijleggen?

Ik zit overigens te denken om deze spoelen te ontleden en de kern te gebruiken; 56uH/9A; 27x15mm.

• Kan je dit ding gewoon alles tussen 5 en 15v voeren?
    Bij 5V ga je wel een logic level fet nodig hebben en zul je secundair waarschijnlijk meer windingen per wikkeling nodig hebben.
  • Je kiest voor een BUZ30 die tot 200v gaat. Ik snap dat bij een dc-dc converter een ruime marge aangenaam is, maar hoe nauw komt dit? Zit te denken aan 80-100v o.i.d.
    80-100v lijkt me prima, ik heb een stang BUZ30 liggen, dus die gebruik ik.
  • Is de keuze van de optocoupler kritisch? EOO heeft 'm namelijk niet.
    Nee, deze kwam uit een AT voeding, moet met iedere type wel werken.
  • Kan ik er e.v.t een wikkeling bijleggen?
    Ja, zolang de stroom per wikkelling maar laag blijft, ik zou voor alle wikkelingen samen secundair niet boven de 100mA gaan.

Graag gedaan, en uiteraard lezen we ervaringen / foto's van je bouwsel graag hier.

rbeckers

Overleden

De elco's in de startpost, 1000µF, zijn nogal groot.
Waarom?

@rbeckers
Een elco met een dergelijk lage spanning en een capaciteit van 1000 uF neemt niet al te veel ruimte in beslag en kost ook niet al te veel.

@Roland
Ik moet nog even kijken of het er binnenkort van komt ik herinner me opeens weer dat ik nog ergens een stapeltje geïsoleerde converters heb liggen. Ik bouw 'm waarschijnlijk sowieso nog wel een keer, want ik vind dc-dc converters interessant.

rbeckers

Overleden

Sorry, maar ik bedoelde de capaciteitswaarde.

Nee, oké maar als het niets kost en geen ruimte inneemt, waarom zou je dan nog moeilijk doen. Ik vermoed dat Roland ze gewoon in z'n bakje had liggen.

@Roland:
Heb jij ook opbouwfoto's?
Iemand anders mag van mij ook wel z'n foto posten.

De elco's in de startpost, 1000µF, zijn nogal groot.

Deze DC/DC omzetter werkt op een relatief lage frequentie, +/- 31Khz met een duty cycle van ongeveer 52%. Voordeel hiervan is dat de stoor straling gering is en de opbouw niet kritisch, wel zijn er hierdoor grotere elco's nodig.

Heb jij ook opbouwfoto's?

De foto's die ik heb van de opbouw staan in de eerste post.

Ik vermoed dat Roland ze gewoon in z'n bakje had liggen.

Klopt, deze 12V 1000uF elco's kwamen net als de kern, opto en TL431 uit een AT voeding.

rbeckers

Overleden

Gezien de frequentie en de stroom die een paneelmeter gebruikt zouden kleinere elco's kunnen. Vergelijk de vuistregel van 2200uF per Ampere bij 50Hz bij een rimpel in de volts.
Grote elco's zorgen ook voor grotere (piek)stromen.
De frequentie is niet hoog maar storing hangt ook af van o.a. de flankstijlheid.

Er is niks mis met hergebruik van goede onderdelen.

De foto's die ik heb van de opbouw staan in de eerste post.

|:(
Was nog niet wakker :P