Vliegtuig spoed

Beste mensen,

Ik heb een project aan een vliegtuig (1 motor aangedreven) met het volgende obstakel;
Het vliegtuig is voorzien van een propeller waarvan het spoed regelbaar is. Op minimale stand wordt de meeste lift gecreëerd en wordt dus altijd gebruikt bij het opstijgen van het vliegtuig.
Op het moment van een doorstart(willen landen, maar weer opstijgen)
wordt heel vaak het spoed vergeten terug te draaien en alleen volgas gegeven, dit is ooit bijna verkeerd afgelopen.
Nu moet hier een systeempje op dat bij volgas automatisch het spoed terug draait.
Ik dacht aan een regelbare schuifweerstand gemonteerd aan de gaskabel en vervolgens bij een bepaalde uitgangsspanning het spoedmotortje van stroom te voorzien.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het makkelijkste kan aanpakken?
Bvd,
Egbert

Schimanski

Golden Member

Technisch/mechanisch zal het wel op te lossen zijn, belangrijker zullen de verschillende beveiligingen zijn. Wat gebeurd er b.v. als men tijdens een gewone vlucht volgas geeft en de spoed dan ook wijzigt...

Als spoed alleen bij max. stand van de throttle mag wijzigen dan kun je m.i. beter een schakelaartje (microswitch) gebruiken dat geactiveerd wordt bij max. uitslag throttle.

Ik weet niet hoe het geregeld is in de hobby vliegerij, mag je daar zelf aan je toestel sleutelen/modificaties aanbrengen? Of moet je hiervoor gecertificeerd zijn net als bij burger- en mil. luchtvaart? Hetzelfde geldt voor het in te bouwen systeem, moet dat ook eerst getest/gecertificeerd zijn?

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Het is een experimental airplane, dus geen productie vliegtuig(en geen certificaten).
Tijdens de vlucht volgas geven en het spoed naar minimaal laten gaan is geen enkel probleem volgens de instructeur. Het sleutelen en modificeren van het vliegtuig waag ik mij niet aan. Ik moest het product ontwerpen en realiseren. Uiteraard zal het na voltooiing wel getest moeten worden :P

Sonytech

Overleden

Ja hoor, dat kunnen wij wel.

Je begint met het in kaart brengen van het probleem en deelt het dan op in kleinere deelproblemen. Die probeer je dan weer stuk voor stuk op te lossen, zodat de oplossing van het totaal op een gegeven moment in zicht komt.

Verder kan je altijd mensen om hulp vragen. Die willen dan wel weten wat je zélf al gedaan hebt en hoe je verder denkt te gaan.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Nou ik stuit even op een probleem dat ik analoog een bepaalde functie moet hebben:
Uitgangsspanning fader>10V => spoed motortje minimaal.
Ik hoef hiervoor toch geen signaal om te zetten naar digitaal en weer terug?

Schimanski

Golden Member

Je kunt ook een systeem bedenken dat uitgaat van de snelheid en hoogte (beide grootheden zijn aanwezig op de instrumenten). Beneden een bepaalde minimum snelheid en hoogte wordt de spoed altijd naar min. gedraait.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op maandag 10 maart 2014 09:38:24 (14%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Daar had ik nog niet over nagedacht! Leuk idee.
Maar aangezien het 'signaal' van de gaskabel makkelijker af te tappen is dan van de hoogte en snelheidsmeter leek mij dit het handigst. Ook de ruimte onder het dashboard is genoeg voor een kleine installatie.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zoek eens wat naar FADEC.

Overigens: het is "de spoed", niet "het spoed"
Overigens: een propeller maakt geen lift, dat doet/doen de vleugel(s).

Enne, het idee in functie van de hoogtemeter wordt niet eenvoudig: vliegtuighoogtemeters werken in functie van de atmosferische druk - ze geven dus de hoogte boven zeeniveau, niet boven de grond (en jawel, er is een regeling voor de luchtdruk, zgn. QNH). Daarentegen "maximale spoed onder een bepaald toerental" lijkt eenvoudig te doen, en zal volstaan: juist voor het opstijgen én juist voor het landen komt er wel ergens een moment waar de motor op zijn traagst draait.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 10 maart 2014 09:45:45 (21%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Schimanski

Golden Member

bfm: De prop heeft meer of minder "trekkacht". Een soort horizontale lift ;)

epper: Een systeem op basis van instrument informatie kun je 100% electronisch maken?
Je kunt ook een hoogte bepaling maken specifiek voor dit doel. Deze meet dan de afstand tot de grond i.p.v. gebruik te maken van atm. druk.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Een FADEC is leuk, maar niet voor een experimental lesvliegtuigje, het moet leuk en grappig blijven voor een schoolproject.
Er zit een controller in van Kremen die het spoed behoort te regelen, maar na het opvragen van elektrische schema's haakten zij af helaas.
Ik zit nu wel serieus te twijfelen om het signaal van de snelheid en hoogte te gaan gebruiken, maar dan moet ik het hele dashboard waarschijnlijk uit dat vliegtuigje trekken.. Als de machine nu elk moment van de dag beschikbaar zou zijn, maar helaas.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Neem me niet kwalijk hoor, maar voor een experimenteel lesvliegtuigje is een propeller met variabele spoed sowieso over het paard getild. Leuk als experiment, misschien, of als ontwerpoefening, maar niet meer dan dat. Uit nieuwsgierigheid: wat voor een motor wordt er gebruikt?

Ik begin me eigenlijk af te vragen of men met een experimental wel mag lesgeven, dat kan verschillen per land. Onder regels van USA en UK zou het misschien nog wel kunnen, hier in BE denk ik het niet. NL geen idee.

(maar nu zitten we wel erg ver van de electronica)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Bij een propeller (en bijvoorbeeld ook bij een zeil) word wel degelijk over lift gesproken. Lift is iets anders dan "trust", ook bij een propeller!
propeller:
http://www.propdesigner.co.uk/assets/images/Forces02.gif
zeil:
http://www.finot.com/ecrits/Damien%20Lafforgue/article_voiles_english_fichiers/image010.jpg

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 10 maart 2014 10:02:41 (15%)

Haha, goede vraag, niet mijn probleem. De eigenaar en een instructeur kwamen met de opdracht en met de rest hou ik mij eigenlijk niet zozeer bezig.
Volgens mij ligt er in de Pelican een 4 cilinder rotax van 100 pk.
Ik zou niet weten wat normaal is op zo'n vliegtuig qua technische snufjes neem me niet kwalijk.

High met Henk

Special Member

wacht even... ik ging uit van een MODEL vliegtuigje.......

ik zou me hier NIET aan wagen en adviseren om alleen een waarschuwing op te nemen.. Dus een akoestisch of visueel signaal aan de piloot als een de juiste condities voldaan wordt.

zelfs als je het wilt realiseren zou dit mijn 1e stap zijn om te voorkomen dat onder andere omstandigheden per ongeluk het systeem geactiveerd wordt... zeker als ik zie dat het een schoolopdracht is.
Je speelt hier mogelijk met mensenlevens..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 10 maart 2014 10:11:10 (10%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Om even on topic te blijven:

Op 10 maart 2014 09:35:29 schreef epper202:
Nou ik stuit even op een probleem dat ik analoog een bepaalde functie moet hebben:
Uitgangsspanning fader>10V => spoed motortje minimaal.
Ik hoef hiervoor toch geen signaal om te zetten naar digitaal en weer terug?

Lijkt me wel het handigst, maar digitaal hoeft niet meer te zijn dan 'signaal hoog' als Uf > 10V, 'signaal laag' als Uf < 10V.

Dit kun je doen met een simpele comparator.
Een klein beetje positieve feedback kan nuttig zijn om klapperen te voorkomen (als Uf = 10V).
(zie bijv. http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/schmitt.html)

Dit signaal kun je gebruiken om je spoedmotor aan te sturen (of een waarschuwingslampje, a lá High met Henk)

Je project gaat daar niet over, maar volgens mij is het niet wenselijk dat spoed afhankelijk is van de positie van de gashendel.

De spoed is een soort van versnellingsbak. OK, bij een auto rijd je niet "volgas" weg, maar wat jullie aan het doen zijn is dat hij "vanzelf" naar z'n eerste versnelling terugschakelt als je volgas geeft (hetgeen bij een vliegtuig bij "wegrijden" wel normaal is).

In autos met een automatische versnelling heb je een "kickdown". Als je plotseling gas geeft, schakelt hij terug. Dat werkt.

Volgens mij is de ideale spoed afhankelijk van de snelheid.

Op zich zit er toch wel wat in dat plan van jullie: Bij een doorstart met een te hoge spoed betekent dat de prop kan stallen en dan verliest ie veel van z'n werking. Dat kan gevaarlijk zijn.

Ik zie niet in dat je kan garanderen dat je nooit volgas nodig hebt bij hoge snelheid. Stel je vliegt met slecht zicht (ok, dan heb je al een paar fouten gemaakt) best wel hard (ook fout), Ineens zie je een berg voor je opduiken. Links en rechts ook berg. Eroverheen is de enige optie. Neus omhoog en volgas! Wat gebeurt er? De stuwkracht neemt af omdat de spoed "vanzelf" gereduceerd is.

Dit soort automatische dingen veroorzaken soms ongelukken omdat de piloot het gedrag niet verwacht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tsja, het leek mij wel een uitdagend project nooit echt stil gestaan bij de consequenties eigenlijk. Misschien moet ik de school er nog maar even op wijzen hierover na te denken.
Het project gaat idd naar jouw idee als een kickdown in een automaat bak van een auto. Verder ben ik niet voorzien van informatie als een noodscenario met overal bergen en geen zicht(haha).

Als het een model vliegtuig zou zijn dan was de ruimte ook niet geheel beschikbaar denk ik voor een fader gemonteerd aan een gaskabel, laat staan een FEDAC, gok ik.
ALvast heel erg bedankt voor alle reacties!

Op 10 maart 2014 10:07:40 schreef Hagdos:

Lijkt me wel het handigst, maar digitaal hoeft niet meer te zijn dan 'signaal hoog' als Uf > 10V, 'signaal laag' als Uf < 10V.

Dit kun je doen met een simpele comparator.
Een klein beetje positieve feedback kan nuttig zijn om klapperen te voorkomen (als Uf = 10V).
(zie bijv. http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/schmitt.html)

Dit signaal kun je gebruiken om je spoedmotor aan te sturen (of een waarschuwingslampje, a lá High met Henk)

Thanks!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 10 maart 2014 18:29:26 (33%)

High met Henk

Special Member

EXACT wat REW zegt + het feit, dat het alleen in dit vliegtuig zit, dus als de leerling in een ander vliegtuig zit, kan hij de fout WEL maken door de spoed niet te verzetten...

zal niet de eerste keer zijn dat een vliegtuig neer stort omdat er een systeem ingrijpt terwijl het niet de bedoeling is, of omdat een piloot rekent op een automatisch systeem wat er niet is. (kijk maar eens naar air crash investigation op national geographic, 30% van de gevallen bijna... of een terrorist, of fout onderhoud / lading (grondpersoneel), ofwel een verkeerd anticiperende piloot)

overleg even met je opdracht gever, maar ik zou echt beginnen met een waarschuwing en dan condities toe gaan voegen.

die kickdown wordt ook weleens actief bij mijn automaat terwijl ik dat niet wil, maar wel aan de condities voor kick down wordt voldaan..
op de weg leidt dit vaak niet tot direct gevaarlijke situaties..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 10 maart 2014 10:22:04 (13%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Vergeet trouwens Schimanski's eerste opmerking niet: Kijk of je ergens een microswitch kwijt kunt. Dan heb je alleen nog maar een weerstandje nodig om een hoog/laag signaal te maken.

Dan wil jouw been zeker wel gassen, maar ben je er zelf niet op verdacht.. hehe;)

Heel erg bedankt voor de reacties in eerste instantie. Aangezien een dergelijk waarschuwingslampje al wel aanwezig is die aangeeft wanneer spoed=minimaal anders kan er niet worden opgestegen.

Een microswitch is idd een heel goed idee!
Alleen moet hij niet constant een signaal geven dat de spoedmotor moet gaan draaien naar minimaal. Denk niet dat het motortje het fijn vindt als hij spanning krijgt, maar de weerstand oneindig.
Een puls die +- 7 seconden volhoudt is voldoende, maar dat is wel op te lossen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 10 maart 2014 18:29:44 (37%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Even terug naar het veiligheidsaspect (en ik spreek uit enige ervaring, zie bv. http://imgur.com/a/wXekK ) :

Het is inderdaad zo dat automaatjes altijd een gevaar inhouden, en bovendien het "good airmanship" in slaap wiegen. Maar in dit concrete geval lijkt mij het gevaar erg beperkt (dat de prop zou kunnen stallen lijkt mij een eerder theoretische opmerking, ik ben in veel lessen gewaarschuwd voor veel vormen van gevaar maar dit had ik nog nooit gehoord). Inderdaad moet de spoed helemaal op "minimum" staan opdat de motor zijn volle vermogen zou kunnen afleveren; de vergelijking met de versnellingsbak is niet onterecht maar gaat slechts ten dele op.

Een automaat die de spoed op maximaal trekt heeft nmbm enkel het (reeds vernoemde) nadeel van de gewenning: een leerling die hiermee geleerd heeft gaat er niet op letten als zij/hij eens met iets anders vliegt. Maar toestellen met verstelbare prop vallen sowieso onder de klasse "complex" waarvoor men per type moet worden opgeleid (zgn. conversion training) en vrijgegeven oftewel "gelost".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Uit mijn beperkte ervaring met motorvliegen weet ik dat voor het landen de grootste spoed geselecteerd moet worden. Bij een doorstart staat de spoed dan vanzelf goed en zou dat probleem niet mogen bestaan.
Mag je de spoed wel veranderen als de motor vol gas staat?
Volgens mij heeft de pelican flaps, zou je niet een waarschuwing kunnen maken dat als flaps geselecteerd zijn ook naar een hoge spoed omgeschakeld moet worden?

Klopt, maar dan gooi je ook het gas dicht, vaak al wel ruimschoots voor het landen. Waarom zou het spoed niet mogen veranderen als de motor op volle toeren draait?

eigenlijk moet je terug naar je opdrachtgever.

variabele spoed is ooit gemaakt om:
1. het werkpunt van de propeller in overeenstemming te brengen met de vliegsnelheid en het gevraagde motorvermogen.
2. ervoor te zorgen dat je altijd over voldoende motorvermogen kan beschikken. landen = weinig vermogen en bij een vaste spoed dus laag motortoerental. wil je dan "volgas" geven dan heb je alleen het vermogen wat de motor bij dat lage toerental kan leveren, wil je meer leveren dan moet de motor eerst naar maximum toerental accelereren. en dat kost tijd, tijd die je in zo'n situatie waarschijnlijk niet hebt.

dus bij landen gaat/moet de motor naar "high revs", kleine spoed en kleine gasopening. wil je naar volgas dan gaat de propeller naar meer spoed en de gasstand verder open. in de mij bekende vliegtuigen met propeller aandrijving is de motor/propeller combinatie een "vast toerental aggregaat". vermogen wordt gevraagd door de propeller, de carburatie houdt het toerental constant.

wil je de gevaarlijke situatie vermijden dan zou ik er in eerste instantie voor kiezen om er een vast toeren aggregaat van te maken met vermogensregeling door de variabele spoed.

my 2 cents

gr Anne