[Domotica] Kabelmanagement

Alleen berichten met de trefwoorden “de” worden getoond. Alle berichten tonen

Goedemorgen allen,

Voor mijn Loxone domoticaprojectje heb ik een ster-infrastructuur gemaakt waarbij elke wcd/spot/lichtpunt/bewegingsmelder enz. op 1 punt samenkomt (zie bijlage voor een indruk :)).

In totaal komen er 4 groepen + internet/tv/audio enz. naar boven (voor zolder en verdieping) die ik dan in enkele installatiekasten wil aanbieden aan de Loxone installatie (DIN-rail mounted).

Vooral omdat er van daaruit 230V/24V/CAT7/RGBW/HDMI/Audio die pijpen in moet, en de ene iets gevaarlijker is dan de andere zoek ik een manier om dit alles overzichtelijk en beheersbaar te houden.

Als ik google op kabel- of cable management, krijg ik met name kabelgoten en slimme oplossingen voor bijvoorbeeld PC's, maar niet voor zulke projecten.

Weet er iemand wat leesvoer te staan over hoe dit het beste vanuit de basis kan worden opgezet?

Bij voorbaat dank!

MVG Wouter

In elk geval moeten laagspannings-/zwakstroom circuits en netspannings circuits fysiek van elkaar gescheiden zijn. Daar heb je dan kokers voor nodig met gescheiden kanalen of een extra buizennetwerk.

Henk H.

Golden Member

Hoe komt alles boven? Alles door elkaar (wellicht per kamer) of is het per rij opgedeeld, of links/rechts?

Als het een beetje opgedeeld is, is er nog wel wat te verzinnen om het netjes te scheiden. Als het alles door elkaar wordt dan wordt dat uiteraard wat lastiger.

Kan je de buizen niet gewoon kleur coderen?
Dat is eenvoudig te doen met stukjes krimpkous om het eind van de buis.
En op de krimpkous kan je schrijven vanwaar de buis komt.
Dat kan door domweg opschrijven van de plaats en de ruimte of je geeft alles en locatie code.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb alle buizen gecodeerd, elke kamer heeft een nummer met nog een specifieke code erachter die de "zoveelste wcd of aansluiting" vanuit de noordoostelijke hoek van die kamer vertegenwoordigd. Welke buis waar naartoe gaat is dus helemaal duidelijk. Maar omdat zowel de zolder als de verdieping door de verdiepingsplafond lopen, komt alles door elkaar binnen. In principe maakt dit ook niet uit omdat elke kamer wel laagspanning en netspanning zal gaan gebruiken.

Het scheiden van deze circuits, dat geldt alleen buiten de installatiekasten neem ik aan? Want als je bijvoorbeeld de server of extension hebt; die worden gevoed met 24V maar daar komen ook analoge signalen op binnen, maar kunnen gewoon 230V op een DO schakelen (max 5A, dat wel). Dit kun je natuurlijk nooit fysiek helemaal gescheiden houden toch?

Arco

Special Member

Ik neem aan dat de zaak gewoon op DIN rails o.i.d. zit? Dan is de boel toch al gescheiden?

http://img.directindustry.com/images_di/photo-m2/13946-2262173.jpg

Ik zie niet echt veel voordeel in zo'n gecentraliseerde plek. Misschien wel makkelijk in opzet, maar een ontzettende kabelknoop...
Met 116 buizen zou ik me toch gaan afvragen of ik wel goed bezig ben, ik zou iets als een distributed star topolgy kiezen. (overzichtelijk en veel minder kabel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jaloers! (Keurt mijn vrouw nooit goed...) Uit interesse: Heb je ook een foto van het plafond aan de onderkant ?? Wat betreft de afwerking: Ik weet niet of je echt kabels gebruikt of losse draden, maar je kan ook met bundelbandjes per groep/item een kabelboom maken. Of anders flexibele buis.

mel

Golden Member

Ik zou op iedere verdieping een centrale kast maken.
En van daaruit gaan bouwen.
dan blijft het overzichtelijk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Ik hoor op de achtergrond de ketel monteur al vloeken ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het systeem is van nature een centraal systeem en dus geen decentraal systeem. Dit houdt dus in dat er 1 centrale is. Een decentraal systeem is eigenlijk beter, maar dit was niet het enige punt op het programma van eisen. Daarom heb ik dit nadeel voor lief genomen. Dat er 116 buizen aankomen wil zeggen dat ik juist heel goed bezig ben, aangezien ik straks voor de meest uitgebreide functies loze leidingen heb liggen en ik dus niet meer hoef te kappen in plafond of muur... Wel zo handig, me dunkt.

In de kelder komen de buizen van de benedenverdieping allemaal samen, en komt een aparte kast te hangen. Zolder en verdieping zitten bij elkaar omdat ik anders op de verdieping ook nog een schakelkast zou moeten hangen, hetgeen qua infrastructuur in het plafond niets uit zou maken en alleen maar extra plek op de verdieping zou kosten.

Het probleem van de kabelknoop heeft mijn gedachten ook al gekruist, vandaar ook de vraag voor tips op dit forum :)

Alles zit inderdaad op DIN rails, maar hoe is dat een fysieke scheiding? Er zit dan nog steeds laag en net-spanning in 1 kabelgoot in het kabinet...

De ketelmonteur ben ik zelf :) is heel goed mee te werken hoor, paneeltje komt er volledig af en waar de elektra zit daar komt daar zit in de ketel alleen de tap-boiler, is dus weinig onderhoud aan...

Maar even helemaal terug naar de vraag, hoe kom ik op een nette manier van de buisjes in de systeemkasten (aanvoer netspanning), en hoe komt ik op een nette manier terug die buizen in (afvoer laag/net-spanning) zonder alles door elkaar te halen of de geldende regels fors aan de laars te lappen? Zijn hier mooie oplossingen voor?

Arco

Special Member

Is toch gescheiden? 230v en sturing zitten aan tegenoverliggende zijden, dus eigen goot...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou eens kijken hoe dat in datacentra gedaan wordt. Weliswaar is daar weinig netspanning aanwezig, het meeste is UTP, maar wellicht kun je ideeën opdoen om de verschillende zaken van elkaar te scheiden.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Arco, dat zou je wel zeggen ja, praktijk is blijkbaar anders... (zie bijlagen)
Voeding en "bus" van alle extensions en de server zelf zit aan dezelfde zijde als de 230V in/uitgangen :) En daar kom je dus niet onderuit om die door elkaar te leggen denk ik...

Nou maakt me dat niet zoveel uit, dit krijg ik wellicht wel zodanig gelegd dat dit geen verwarring veroorzaakt... De bus is namelijk gewoon data-kabel en de voeding kan ik een aparte kleur 1,5mm2 maken, dan is het wel duidelijk...

Echter van de buizen naar de kast, daar zijn dan geen pasklare domotica-kabel-management-organisatie-spullen voor te krijgen?

Met allemaal losse kabelgoten gaan werken dan maar? :)

Horizontaal boven die pijpen een leidingkoker 120 x 60 en daar gaat met een open bocht alle utp/coax/alarm in.

https://www.elektroschakelmateriaal.nl/spree/products/7222/large/attema-leidingkoker-30x23-bruin-lg2-6456842-9101_0.png?1455742300

Alle 230V bedrading met vaste pijp naar een installatiekast daarboven. Isolatie van de buskabel dient geschikt te zien voor de hoogste spanning in je domoticakast, 230V dus, pas dan voldoe je aan de voorschriften.

Gr.

Erik

mel

Golden Member

Als je een staande kast gebruikt, kan je in de sokkel de kabels al routen.
(Daar is een sokkel voor)..
en dan gewoon alles aansluiten, en de kruisbedrading komt gewoon volgens schema.
Is wel wat werk, maar ja.. dan heb je ook wat :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Met die 5/8 pijp worden het geen kabels, maar VD denk ik :+ Verschillende groepen VD in een koker of enkele buis word 'm niet.

Gr.

Erik

als je de buizen ipv op dezelfde hoogte op verschillende hoogte had gehouden, had je makkelijker in verschillende hoogten een splitsing kunnen maken van de kabels, in een vingergoot bijv.

vd draad mag je niet los door goot doen, dus stukje flex erop en doorsteken naar een lasdoos.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi Wouter

Ziet er al netjes uit!

Je zou het op verschillende manieren kunnen maken; alle buizen apart invoeren en boven (of in jouw geval onder) de kast verslepen van links naar rechts en andersom indien dat nodig is.
Dat is de methode die het beste werkt als alles door elkaar wordt aangevoerd, dus 230, data, bus ect kris-kras door elkaar.

Wanneer er al een scheiding in de aanvoer is gemaakt tussen 230 en de rest, dan zou je de rest (data, bus etc) eerst in een kabelgoot(je) kunnen plaatsen om daarna de kast in te gaan.

Dus eigenlijk zoals Erik1234 al aan heeft gegeven ;)

Wat ook nog kan, maar in jouw situatie misschien niet meer zo handig is, is een laddergoot horizintaal monteren en daarin/op alles verslepen. Maar dan wel, "quote testman"; alles wel in een pijp..

En zoals je zelf al aangeeft; in de kast is het advies (van oa Loxone) om de 24V etc links te houden en de 230V aan de rechterkant

Bijgevoegd een aantal voorbeelden zoals wij die eerder hebben gebouwd.

hmm, je din rail componenten gaan langer mee als je boven en onder wat poortjes uit de kast haalt. zeker dimmers willen nogal warmte afgeven. dat nekt de andere componenten veel sneller, weer het elco en hoge temperatuur verhaal..

iets wat men op t werk in de gaten houdt, is hoe de kast eruit ziet bij projecten. flex wordt amper gebruikt in de meterkast ( afgezien van de 13 in dozijn woningbouw, dat moet goedkoop ) liefst een kabelgoot met deksel totaan de kast, voor kabels is dat fijner leggen als alleen flex, die is alleen nodig als er losse draad inzit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het ziet er netjes uit! Ik ben een beetje jaloers (dat je daar tijd voor hebt!!)

Ik denk dan ook weer "Hoe vaak wil je nu vanuit je tuinstoel de rolluiken op zolder dicht doen?" De 1200 uur die hierin gaan zitten wegen niet op tegen de 100 keer in je leven dat je nog even naar boven moet om een schakelaar om te zetten. :)

En wat brengt de toekomst, robotjes die via de ventilatie kruipen om je rolluiken dicht te doen? :)

Op 8 september 2016 11:36:12 schreef K7Jz:
Ik denk dan ook weer "Hoe vaak wil je nu vanuit je tuinstoel de rolluiken op zolder dicht doen?"

Dat doe je natuurlijk niet zelf, dat doet je Domotica systeem voor je:
{
Als:
(
Overdag is true AND
Glazenwasser_buiten_zolder_aanwezig is false AND
Naar_buiten_draaiende_zolderraam_open is false AND
Dochter_op_zolder_aanwezig is false AND
Vriendje_van_dochter_op_zolder_aanwezig is false AND
Zon_op_zolderraam_aanwezig_theshold is true AND
Ik_vind_het_goed_dat_Zolderraamrolluik_dichtgaat is true
enz enz
)
Action: Sluit (Zolder_Rolluik)
Anders
(
Overdag is false AND
enz enz
:-)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
evdweele

Overleden

Het zal wel aan mijn eigenwijze natuur liggen :+ maar ik krijg heel vaak ruzie met geautomatiseerde systemen.
Op het moment dat de automaat vindt dat de zonwering naar beneden moet wil ik juist dat hij open moet...

Met die "handige" gecombineerde afstandsbediening Harmony van Logitech kon ik ook niet overweg.
"Met 1 knop de tv en de videorecorder bedienen" werkt alleen als je precies zo'n installatie hebt als de ontwerper van de Harmony voor ogen had. Mijn audio/video-installatie zit heel anders in elkaar, dus werd het een gevecht met veel meer dan die ene knop.
De Harmony ligt nu in een la en op tafel liggen 4 afstandsbedieningen voor 4 verschillende apparaten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klopt, die harmony dingen waren niet echt heel handig. je moet om te beginnen al het ding lang richten op de apparaten, zeker als je alles ineens aan of uitzet. dat gaat apparaat voor apparaat, dus duurt het IR zenden lang. je kunt wel allerlei delay's instellen om conflicten met geen signaal af te houden, maar toch blijft het een gedoe met die dingen. voor je het ding hebt geprogrammeerd zodat je het fijn vindt werken ben je wel een stukje verder.

de harmony's hebben ook een soort rubber buitenkant die plakkerig wordt na verloop van tijd. bepaalde computermuizen van logitech hebben dat ook.

je kunt dat rubber er wel afpoetsen, maar is best wat werk..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 8 september 2016 14:45:30 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ik heb de Harmony van Logitech en de Prestigo van Philips gehad, beide geen aanrader vind ik.
(simpele dingen kosten veel moeite, en dingen die je wilt kunnen vaak niet, zoals extra toetsen toevoegen... :( )

Behuizingen ook niet echt goed:
De harmony is van vies glimmend/lelijk plastic waar je elke vingerafdruk op ziet...
De prestigo zijn van beroerde kwaliteit (heb 2 verschillende gehad; bij beiden waren de toetsen binnen een jaar versleten... )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vooralsnog hartelijk dank voor de reacties tot dusver!

Helaas door wat tijdgebrek weinig tijd gehad om te reageren, maar nu dus alsnog ;)

Ik heb me met inachtneming van de reacties hier het volgende bedacht (zie schematisch plaatje in de bijlage) . Dus boven het punt waar de buizen naar boven komen een aparte 230V distributiekast. Hier lopen de 4 groepen voor de bovenverdieping van de buizen via een stukje flex naar toe. Vervolgens worden deze hier opgesplitst d.m.v. verdeelklemmen en lopen ze óf weer via een stukje flex naar de buizen (WCD's) óf via een kabelgoot naar de aparte domotica-kast.

Uit de domotica-kast komt de geschakelde 230V weer terug in de 230V distibutiekast, alwaar deze weer via flex naar de betreffende buis van de betreffende verbruiker wordt geleid. Op deze manier ben ik altijd volledig flexibel om elke WCD te kunnen schakelen.

Vervolgens lopen er van de domotica-kast twee kabelgoten tot boven de buizen, eentje voor zwakstroom en audio en eentje voor alles met data, dus CAT7, hdmi, enz.

Wat denken we hier van? Is dit een legitieme oplossing?

@K7Jz: Iedereen heeft tijd, jij ook, het is slechts een kwestie van prioriteiten hoe men deze invult. Ik ben altijd zeer geïnteresseerd geweest in automatisering. Ik vind dit leuk, zowel hardwarematig als het programmeren en het comfort dat er vervolgens van genoten kan worden. Zie het een beetje als een metselaar, die van metselen houdt en zijn tuin daarom voorziet van fraai metselwerk.

Verder had er volgens mij nog iemand een foto gevraagd van het plafond, kijk en huiver :)