AdBlue Pomp aansturen

Dag iedereen!

Ik ben Aaron, 20j en ben momenteel bezig met mijn bachelorproef.
Ik zit in de laatste maanden van mijn opleiding Professionele Bachelor Autotechnologie te Sint-Katelijne-Waver (België).

Mijn proef omvat het AdBlue-systeem op vrachtwagens. AdBlue is een samenstelling van ureum en water, dat in de uitlaatgassen wordt ingespoten om de schadelijke stikstofoxides om te vormen. Tot zover deze korte inleiding ;)

Nu om deze AdBlue vanuit de tank tot aan de verstuiver te krijgen, en om deze op druk te krijgen (+-5bar) is er een pompje nodig. En deze zou ik moeten aansturen, maar dit lukt dus niet.

In bijlage zie je de opbouw van de pomp, het is dus een kleine cilindervormige rotor, en een stator met één wikkeling.

Ik heb er al 24V DC op gezet & dan hoor ik af en toe een 'klik' ook na enkele seconden wordt het geheel warm. Verder krijg ik er niets uit.

Ik zat eventueel te denken dat deze motor PWM gestuurd is, of aangelopen moet worden. Ik hoop op enkele voorzetten van jullie, dat het me uiteindelijk toch zou lukken om de pomp aan te sturen.

Alvast bedankt iedereen!
Groeten Aaron

Hallo Aaron,

Ik zie een spoel met een losse kern. Beeld je eens in hoe de magnetische veldlijnen lopen als je spanning op deze spoel zet. En vervolgens welke beweging de kern zou kunnen maken. Vanuit die gedachte wat bedoel je dan met "moet aangelopen worden".

Cryptisch ik weet het, maar het is een schoolvraag....

Bol, dank je voor je snelle antwoord!

Ik denk: Als je spanning op de spoel zet, blijven de veldlijnen identiek. Er is dus geen verandering van magnetisch veld & de rotor gaat zich vast zetten.
Met aanlopen denk ik, dat wanneer de rotor in beweging is, hij zal blijven bewegen.

Het is maar een gedachte, verbeter me zeker!

Waar moet deze rotor dan op bewegen met een homogeen magnetisch veld? Is de benaming rotor wel op zijn plaats?

Ik heb geen idee waarop de rotor dan op zou moeten bewegen...
En een stator kan het toch ook niet zijn? Want hij zou toch echt moeten ronddraaien.

Om de 'rotor' / kern te kunnen laten draaien, is dus een wisselend magnetisch veld nodig?

Hoe creëer ik dit dan, eventueel via wisselspanning, maar dit lijkt me gek op een vrachtwagen, dat de regelmodule dan wisselspanning zou genereren.

Arco

Special Member

Is inderdaad een wisselspanningspomp. Je kunt ook gelijkspanning gebruiken die je steeds aan/uit schakelt om het pomp effect te krijgen. (vibratiepomp)

https://www.home-barista.com/forums/userpix/18355_vibepump.gif

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er vanuitgaande dat het een wisselspanningspomp is, dan zou deze moeten werken op 24V AC.

2 argumenten:

-De kabeldikte is niet geschikt voor 230V
-230V op een voertuig, daar heb ik nog nooit van gehoord

Hoe zou ik deze wisselspanning dan het goedkoopst kunnen creëren? Ik heb 24V DC en 230V AC ter beschikking

Groeten Aaron

Op 25 april 2018 15:39:02 schreef Arco:
Is inderdaad een wisselspanningspomp. Je kunt ook gelijkspanning gebruiken die je steeds aan/uit schakelt om het pomp effect te krijgen. (vibratiepomp)

[afbeelding]

De afbeelding kan ik spijtig genoeg niet terugvinden

Arco

Special Member

Je moet gewoon 50x per seconde de 24vdc aan/uitschakelen met een 50/50% duty-cycle...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zo creëer je inderdaad wisselspanning, dat wist ik, maar hoe realiseer ik dit?

[Bericht gewijzigd door Aaron op woensdag 25 april 2018 15:56:23 (38%)

Vandaar mijn vraag of het wel een "rotor" zou zijn. Dit is een normale plunjerpomp, de kern beweegt op en neer. Dat is geen rotatie en dus noemen we dit in de autotechniek geen "rotor".

Dit wordt eigenlijk nooit met een wisselspanning gestuurd maar inderdaad met een wisselende gelijkspanning in de vorm van een bloksignaal signaal (pwm). Dit zou je met wat eenvoudige discrete elektronica voor elkaar kunnen krijgen.

Op 25 april 2018 15:56:12 schreef bol00052:
Vandaar mijn vraag of het wel een "rotor" zou zijn. Dit is een normale plunjerpomp, de kern beweegt op en neer. Dat is geen rotatie en dus noemen we dit in de autotechniek geen "rotor".

Dit wordt eigenlijk nooit met een wisselspanning gestuurd maar inderdaad met een wisselende gelijkspanning in de vorm van een bloksignaal signaal (pwm). Dit zou je met wat eenvoudige discrete elektronica voor elkaar kunnen krijgen.

Dankje bol! Dit verklaart momenteel heel veel! Zo kan hij dus ook druk opbouwen.
En daarom hoor ik ook af en toe een 'klik'. Dit zou dan ..x per seconde moeten gebeuren & zo wordt de druk opgebouwd.

Nu heb ik al wat opzoekwerk verricht naar PWM controllers. Maar daar kom ik de parameter PWM frequentie tegen, hoe weet ik welke frequentie ik moet bekomen?

Ook weet ik dat de regelklep van de pomp ook via PWM werkt. Dus de pomp en klep zouden dan regelbaar zijn, dat moet ik ook eens bekijken hoe dat dan kan werken

Arco

Special Member

Zoals ik al zei: 50Hz met 50/50 duty-cycle...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik durf zo niet te zeggen wat de frequentie moet zijn, ik verwacht hooguit iets van 10 Hz.
Aangezien je het hebt over een regelklep op de pomp verwacht ik dat deze pomp met een vaste frequentie werkt, maar dat is een aanname.

Dit zou je moeten uitzoeken of bij de fabrikant van de pomp moeten navragen. Of bij het voertuig waar zo'n pomp opzit meten wat het aanstuursignaal is.

Arco

Special Member

50Hz is inderdaad een beetje het maximum. Werkt meestal nog prima. (kijk maar naar de pompjes in een koffie apparaat...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 april 2018 16:05:25 schreef Arco:
Zoals ik al zei: 50Hz met 50/50 duty-cycle...

Hoi Arco,

Over het algemeen is de massatraagheid van zo'n plunjerpomp te groot om met 50 Hz aan te sturen. Maar nogmaals dat moet uitgezocht worden.

Op 25 april 2018 16:05:25 schreef Arco:
Zoals ik al zei: 50Hz met 50/50 duty-cycle...

Vanwaar deze getallen?

Op 25 april 2018 16:06:52 schreef bol00052:
Ik durf zo niet te zeggen wat de frequentie moet zijn, ik verwacht hooguit iets van 10 Hz.
Aangezien je het hebt over een regelklep op de pomp verwacht ik dat deze pomp met een vaste frequentie werkt, maar dat is een aanname.

Dit zou je moeten uitzoeken of bij de fabrikant van de pomp moeten navragen. Of bij het voertuig waar zo'n pomp opzit meten wat het aanstuursignaal is.

Okee bedankt, ik probeer verder te zoeken! Bedankt voor de hulp!

Lambiek

Special Member

Met die AdBlue pomp alleen ben je er nog niet natuurlijk, Na de reductiekatalysator is een NOx sensor opgenomen in de uitlaat die door het motormanagement uitgelezen wordt. Hierdoor kan het motormanagement de hoeveelheid in te spuiten AdBlue verhogen of verlagen. Dus daar zal je ook rekening mee moeten houden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 25 april 2018 16:32:32 schreef Lambiek:
Met die AdBlue pomp alleen ben je er nog niet natuurlijk, Na de reductiekatalysator is een NOx sensor opgenomen in de uitlaat die door het motormanagement uitgelezen wordt. Hierdoor kan het motormanagement de hoeveelheid in te spuiten AdBlue verhogen of verlagen. Dus daar zal je ook rekening mee moeten houden.

Dit is inderdaad correct!

Omdat er zoveel problemen voordoen binnen het systeem (vooral de kristallisatie), worden deze complete units aan de lopende band vervangen en weggegooid.

De doelstelling van mijn eindwerk is, om deze units te reinigen, vervolgens te testen zodat deze opnieuw gebruikt kunnen worden. Indien ik de parameters weet (druk, debiet,...) waaraan deze unit moet voldoen. Kan ik voorwaardes stellen en zo beslissen indien deze nog voldoen aan de gestelde eisen.
Dus verder als dit hoef ik niet te kijken.

Toch bedankt voor je reactie!

Even een kleine redenering:

Indien je een hoge frequentie gebruikt en een lage duty-cycle

Komt dit dan overeen met een lage frequentie met een hoge duty-cycle?

Of mag je deze waardes zo niet vergelijken?
En met overeenkomen bedoel ik niet identiek hetzelfde, maar wel in de buurt

Lambiek

Special Member

Op 25 april 2018 16:37:02 schreef Aaron:
De doelstelling van mijn eindwerk is, om deze units te reinigen, vervolgens te testen zodat deze opnieuw gebruikt kunnen worden.

Oké, je wil dus geen werkend systeem maken. Het is dus meer voor onderhoud en testen.

Indien ik de parameters weet (druk, debiet,...) waaraan deze unit moet voldoen.

De druk is 500 kPa "5 Bar", het debiet hangt helemaal af van het regelsysteem en dat varieert dus nogal. Maar wat die max moet zijn weet ik zo niet.

Op 25 april 2018 16:49:39 schreef Aaron:
Even een kleine redenering:

Indien je een hoge frequentie gebruikt en een lage duty-cycle

Komt dit dan overeen met een lage frequentie met een hoge duty-cycle?

Nee.

Een PWM signaal heeft altijd een vaste frequentie, maar de puls breedte varieert. Als je bijv. een PWM signaal maakt via 8 bit, dan kan de puls breedte variëren tussen de 0 en 255, maar met een vaste frequentie.

Hier heb je een voorbeeld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 25 april 2018 16:49:39 schreef Aaron:
Even een kleine redenering:

Indien je een hoge frequentie gebruikt en een lage duty-cycle

Komt dit dan overeen met een lage frequentie met een hoge duty-cycle?

Of mag je deze waardes zo niet vergelijken?
En met overeenkomen bedoel ik niet identiek hetzelfde, maar wel in de buurt

Nee dit komt niet overeen. Variabele frequentie is niet gebruikelijk voor dit soort pompen. Als je de frequentie te hoog maakt overwint de massatraagheid de frequentie en staat de kern stil. Of je krijgt uberhaupt geen stroom meer in de spoel. Maar dan zou je je moeten verdiepen in termen als zelfinductie en reactanties. Dutycycle is bij plunjerpompen meestal 50 procent.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Je moet gewoon

"gewoon" is een gevaarlijk woord, beste @Arco, eenieder heeft daar zo een eigen invulling van...

Indien je een hoge frequentie gebruikt en een lage duty-cycle, Komt dit dan overeen met een lage frequentie met een hoge duty-cycle?

Ik ben niet erg op de hoogte van het tegenwoordige onderwijs, maar dit lijkt me nu toch niet een vraag van bachelor-niveau. Heb je niet in het middelbaar geleerd wat frekwentie en duty-cycle betekenen?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 25 april 2018 17:52:57 (58%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord