Advies over boorstandaard gevraagd.

Alleen berichten met de trefwoorden “los er” worden getoond. Alle berichten tonen

Ik ben van plan me een boorstandaard aan te schaffen voor af en toe relatief kleine boorwerkzaamheden vanaf pakweg 3mm tot een 10mm in voornamelijk hout en aluminium (zoals behuizingen van electronische apparatuur) en heb enkele modellen op het oog, namelijk :
- Metabo boorstandaard 890
- Wolfcraft boorstandaard 5027000
- Makita Boorstandaard euronorm 43

Tot hier toe gaat mijn voorkeur naar de Wolfcraft eenvoudigweg omdat er die het degelijkste uitziet en ook volgens de foto's dat de bedieningsarm zich aan de rechterkant bevind (voor rechtshandigen) wijl dat bij de Metabo aan de linkerkant is (voor linkshandigen dus).

Mijn vraag hierover : zijn er mensen die me tips kunnen geven hieromtrent en me eventueel een bepaald model af- of aanraden.

Verder had ik ook in gedachten om de snelheid en het aan en uit zetten van de boormachine zelf te bedienen met een voetpedaal, zijn er mensen die me hierover tips kunnen aanreiken ?

Een voetpedaal lijkt mij onverstandig.
De kans dat je de machine aanzet terwijl je bijvoorbeeld een boor wisselt is erg groot.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

t lijkt er op alsof de onderste en bovenste wel een veer hebben en dus je kan boren en de boor kan laten terug veren, afhankelijk van het type klus kan dat makkelijk zijn.

Maar ik zou ff kijken wat de kringloop te bieden heeft, daar kosten ze meestal bijna niets, en een verse is volgens mij nog best duur.
Ik zie bedragen van boven de E150,00 langs komen, daarvoor wil ik wel van de mijn af! die lijkt t meest op de bovenste en is wel rechts.

Maar volgens mij is het belangrijkste de materiaalklem (misschien heet dat anders) zeker met aluminium is het de kunst je vingers heel te houden als ie "hapt"
Heb ooit en dagje mogen invallen voor een ander die dat in het weekend ervoor had uitgeprobeerd, met een retourtje ziekenhuis en wat hechtingen als gevolg.

zit sinds 2009 in de PV.
bprosman

Golden Member

Ben je dan niet beter af met een kolomboormachientje van Cranenbroek of zo ?
Dan ben je (ook) voor een tientje of 6 klaar. Of een Lidl "Parkside" ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Geef mij de middelste maar. De vertikale controle werkt veel controleerde d.m.v. van de tandheugel.
En liever nog een waar een motor bij opgebouwd is.

[Bericht gewijzigd door BenI2C op zondag 23 december 2018 19:46:22 (21%)

Kijk ook eens bij wabeco remscheid, die hebben ook mooie boorstandaarden.
Als is wolfcraft ook wel goed.
Ik heb een proxxon TBH kolomboor, waar ik heel tevreden over ben, zeker qua precisie, zeker het overwegen waard.

Zelf heb ik een Wolfcraft. Degelijk, werkt prima. Niets mis mee.
Alleen werd ik flauw van de herrie van mijn boormachine. Vastzetten van de toerenregeling kon alleen bij volgas. Het lawaai werd iets minder toen ik er een verstelbare klem voor had gemaakt. Uiteindelijk was het geluid en ook het regelmatig vastzetten en weer losmaken van de boormachine reden om een china boormachine aan te schaffen. Geen topkwaliteit maar prima bruikbaar voor alle werkzaamheden en mooi rustig in het gebruik. Met bprosman zeg ik: "Van harte aanbevolen!"
Bijkomend voordeel is dat je voor een uiterst schappelijk bedrag voorzien bent.

Ik heb er eentje gehad die op de derde lijkt. 25 gulden. 1x gebruikt en het ding was zo bagger dat ik er nooit meer naar omgekeken heb.

De beweging naar beneden was niet soepel waardoor er allerlei krachten op kwamen die de nauwkeurigheid om zeep hielpen.

Recent zocht ik hem maar kan hem nergens meer vinden. Ik gooi echt NOOIT wat weg, maar misschien heb ik dit ding echt in de kliko gedonderd.

Reden dat ik hem zocht was dat ik het tweede type (maar dan 30 jaar oud) van mijn schoonvader geleend had en daar de klembeugel voor de boor van ontbrak en ik deze van mijn boorstandaard af wilde halen.

Overigens heb ik een mini-boorstandaard van Conrad ook ooit (~1993) gehad speciaal gekocht voor printgaten boren, eigenlijk dacht ik inderdaad van Proxxon, maar ook die was weinig nauwkeurig, zwabberde alle kanten op bij het naar beneden bewegen en heb ik teruggebracht!

Ik heb een kolomboormachine, een iets oudere uitvoering van deze
Veel stabieler dan een handboormachine in een standaard.

fatbeard

Honourable Member

@KlaasZ: je link werkt niet. Deze wel :7

Ik heb ook een Wolfcraft, een hele ouwe (met een zeskantige kolom). Twee zelfs, als ik me goed herinner: van de eerste was de klem gebroken (verkeerde halsmaat op de boormachine, toch stug doordraaien: krak). Ik heb hem alleen al een jaar of twintig niet meer gebruikt...
Geschikt voor van alles en nog wat en reuze stabiel (heb er zelfs hout mee gefraist), het enige nadeel is het ontbreken van een veer.
Bedenk wel dat de meeste handboormachines niet ontworpen zijn om lang aaneengesloten te draaien. Daar zou een voetpedaal trouwens wel mee kunnen helpen, al deel ik de bezorgdheid van pa3gws hierover...

Voor het boren van printplaten heb ik een Proxxon TBM220, maar die is ook niet echt geschikt om lang achter elkaar te draaien: wordt behoorlijk heet. Wel lekker nauwkeurig voor die dunne printboortjes.

Ben op (niet hard) zoek naar een stabiel en nauwkeurig (= spelingsvrij) kolomboormachientje voor licht werk, maar twijfel of ik niet eerder een kleine fraismachiene zal aanschaffen in verband met de veelzijdigheid.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hoeben

Golden Member

En ik heb er een die op de eerste lijkt. De afstelbare schroefjes waarmee hij om de zeshoekige stander klemt zitten altijd of te vast of te los. Ook al heb je de juiste spanning gevonden, dan kan hij toch wel wat heen en weer bewogen worden. Voor kleine boortjes heb je eigenlijk wat meer stabiliteit nodig. Verder is het geen slechte.

Ook ik raad sterk een klem aan. Je weet gewoon dat vroeger of later een boortje in materiaal vastgrijpt en je werkstuk ronddraait. Dat kun je met een goede klem voorkomen. En je houdt je vingers heel.

Al dank voor de goeie tips en adviezen.
Toch met de eindejaarsdagen zo in het vooruitzicht ga ik mezelf misschien toch een mooi cadeau doen en zit ernstig te overdenken aan een (serieus) stapje hoger en heb mijn oog laten vallen op de Bosch PBD40 ( https://www.bosch-do-it.com/be/nl/doe-het-zelver/gereedschappen/pbd-40… ) tafelboormachine. Kost wel wat maar dan heb je (als doe het zelfer)blijkbaar ook wel wat vermoed ik. Met laser, regelbare snelheid, degelijke materiaalklem, traploze regeling van de snelheid, enz ... .

Is ie echt goed of is het vooral schijn ?
Iemand ervaring met dit luxemachientje ?

Op 23 december 2018 22:42:26 schreef fatbeard:
@KlaasZ: je link werkt niet. Deze wel :7

Bij mij werken ze allebei en geven hetzelfde resultaat. Kennelijk is jouw browser te kritisch.

vergeten

Golden Member

Mooi compact apparaat, geen ervaring mee, maar voor de hobby ok lijkt me.
Geen boortjes kleiner dan 1,5mm, maar misschien kan er een andere kop op.
Dit is m.i. op dit moment de goedkoopste!

Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dat wiel lijkt mij niet echt handig, zeker als je wat dieper gaat boren.
Als ik het goed zie, heeft dat ding een collector motor, zoals op iedere handboormachine. Dat maakt veel schadelijke herrie en in dit geval ook nog eens vlak bij je oren :( Je wilt och voor de rest van je leven geen tinnitus??
Bovendien zal het laagste toerental te hoog liggen voor grote gaten (getrapte plaatboor). Dit soort machines is eigenlijk bedoeld voor houtbewerkers.

Snaar-/riemaandrijving is zeker bij de goedkopere machine in het voordeel. Bovendien kan je daarmee het koppel op de juiste waarde krijgen, wat zeker bij grotere diameters noodzakelijk is.
Een toerental dat dat liefst beneden 100rpm kan komen is voor grote gaten gewenst.

Ik zou nog even verder kijken, zowel tweedehands als nieuw.

Al eens gekeken bij HBM in Moordrecht? Maar koop ook daar niet de goedkope prullen, dat zijn dezelfde als bij de Lidl en de Gammel.
Alle waar naar zijn geld! LAAT JE DEMONSTREREN!!!! Als je gerammel hoort NIET kopen, dat is meestal een slechte lagering en daarmee slingeren van de boorkop.

Ik heb zelf ooit zo'n goedkoop ding bij een grote bouwmarkt in BE gekocht en heb daar nog verdriet van :'(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
GJ_

Moderator

Die eerste kolom lijkt mij de stevigste. Ik heb slechte ervaringen met ronde geleidingen, die dikke zeskantige is het minst wiebelig.

Een goedkope wiebelige is weggegooid geld. Een beetje boorkolom mag best wat kosten.

Komen we toch weer bij Herman terecht. :-p
https://www.hbm-machines.com/producten/kolomboormachine/hbm-kolomboorm…
Mmmm ik zie nu dat even naar Herman rijden niet naast de deur is.
Het is natuurlijk wel een leuk uitje naar voor liefhebbers van gereedschap een snoepwinkel.
Misschien heeft er iemand ervaring met de HBM kolomboren en kan hij of zij een goed advies geven.
Wel even aangeven wat je budget is.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op maandag 24 december 2018 18:30:48 (48%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hier kan TS de kerstdagen wel mee doorkomen

En speciaal kolomboormachines
(Oeps, die had pa3gws al gegven :o)

Is inderdaad niet naast de deur, maar zeker de moeite waard.
Per koerier bestellen gaat, maar is duur naar BE en je ziet niet wat je koopt

Overigens heb ik hier nog een Wolfkraft boormachinestandaard staan. Ik gebruik hem nooit meer, want er past geen accu boor in ;(

Zeskante zuil, zoals GJ_ zegt. Geen veer en hij ziet er niet nieuw meer uit door het staan. Functioneert echter prima.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 24 december 2018 19:06:20 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.