Compatibiliteit Ziggo Humax met S-Video TV input

Alleen berichten met de trefwoorden “scart” worden getoond. Alle berichten tonen

Waarde experts,
Sinds kort ben ik genoodzaakt een Ziggo Humex dig./ analoog mini kastje bij een van m'n TV's te gebruiken (Panasonic Quintrix). Daar alle Scart inputs al worden gebruikt wil ik het signaal aanbod doen via het kleine S-VHS plugje (4-polig) dat zich voor op het apparaat bevindt.
Het Ziggo kastje heeft een zgn. "scart output" wat echter een 9-polige
S-VHS plug is waarin men dan een bijgeleverde coax kan steken met aan de andere kant een normale Scart voor de TV.
Nou wil ik dus graag van deze scart plug óf van de 9-polige S-video naar de frontale S-video ingang van de TV. Gaar dat goed met het volgende setje?
https://www.allekabels.nl/scart-kabel/82/1195978/scart-adapter.html

Er is enige twijfel over conversie van het signaal van de "Scart van het Ziggo kastje": Als ik mijn VCR uit kabel los neem en hem koppel met äll connect"duplo bloklje krijg ik geen signaal op de TV. Steek ik de VCR in hetzelde female deel werkt alles prima. Magisch...! Ben daarom enigszins onzeker of de boven gesuggereerde oplossing zou werken.
Uw adviesen en/of analysen zijn zéér welkom!
Met vriendelijke groet uit Rotterdam..,
Rob.

RJB

Dank voor jullie input. Ja, dat in- en -out dat is duidelijk, maar inderdaad heb ik wat twijfel over de compabiliteit. Gezien dat de Ziggo kabel van het kastje met 9-polig S-videoplug naar werkende Scart gaat, lijkt mij dat die 9-polige eigenlijk alleen voor video uit gebruikt wordt. Is het nog de vraag voor mij hoe dat via Scart betrouwbaar naar 4-pins s-video gaat.
'tIs helaas niet even te proberen want moet dit adaptertje aanschaffen.

RJB

S-VHS is een videobanden standaard, je bedoeld S-video :)

Dat scart verloopje zou kunnen werken. De pinout van S-video is wel standaard, de 9-pins versies zijn dat niet. (Dat waren vaak combinatie stekkers met S-video en composite).

Wat niet zeker te zeggen is, is of die Humax uberhaupt wel s-video uit heeft. Scart is niets anders dan een 21-pins multiconnector. Het is aan de fabrikant om te bepalen welke pinnen daadwerkelijk gebruikt worden.

Via scart kan in principe composite, s-video en rgb (in volgorde van kwaliteit) maar het is geen garantie dat die signalen ook daadwerkelijk beschikbaar zijn.

Zo zag je bij veel TV's vroeger bv dat RGB alleen ondersteunt werd op 1 SCART poort.

Het zou mij ook niets verbazen als die Humax alleen composite en RGB uitstuurt, en uberhaupt geen S-video
In de handleiding van de Humax IRHD-5100C wordt wel S-video genoemd als insteloptie, maar ik weet niet welke Humax TS heeft.

Overigens kun je t ook proberen, die scart-schakelblokjes liggen voor 0,50 bij de kringloop.

Overigens kun je natuurlijk ook gewoon een RF modulator achter zo'n Humax hangen, dan kun je ook alle andere TV's voorzien van een analoog signaal. Of je gebruikt gewoon de scart en verdeelt het eea even over de andere TV's. (Ik neem even aan dat het hier om een museum oid gaat gezien de TVs en hoeveelheid scart bronnen enz)

Ha soundondisc,

Het is voor mij niet duidelijk :? ik denk wat @DJSmiley schrijft een scart verdeler.
Welke humax set top box is het type?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het converter kastje van Ziggo is de Humax IRHD-5550C. Als je bij de specs kijkt zeggen ze alleen HDMI en Scart uit. Het beeld met Scart ziet er bijzonder goed uit en zou dus heel goed RGB kunnen zijn. Ik denk dat het enige zinvolle is om het te proberen, hoewel het een schot in het donker is.
Wat mogelijk wel iets zegt is wat ik in het eerste verhaaltje zei: Een uitgevoerde, vol bezette VHS kabel van de TV die in de S-VHS enabled input zit, en die ik parallel aansluit op " scart dubbelstekker" geeft geen beeld op de TV.(Panasonic TX-28PK10F AV2 ingang: Audio/video in/uit S-video in).
Geen RGB op die ingang, dus lijkt op RGB uit op Humax IRHD-5550C.
Blijft de vraag misschien: Hoe eventueel van RGB tot S-video te komen..

RJB

Ha soundondisc,

Duidelijk de set top box maar die heeft Y,Pb,Pr op de tulp en scart.
De scart is niet geschikt voor illuminatie, chrominantie en kan je er niet naar omzetten.
Dus als je scart op de box wil gebruiken dat is R,G,B dan moet je naar scart.
Als je de tulp wil gebruiken dan kan je naar S-video een kabeltje van S_video 4pin naar drie keer tulp doet de trick.

Groet,
Henk.

Ha kris van damme,

Dat is juist daarom component naar component video of scart naar scart er is wel een gemodificeerde scart dan wordt ik weet uit mijn hoofd niet welke pin misbruikt maar dat gebeurt zeker niet in de humax.
Maar....... ik zat verkeert met het type de humax van @TS heeft op de 9pin mini din R,G,B uit en kan direct naar scart.

Groet,
Henk.

Aja, Henk, maar zijn scart aansluitingen waren allemaal bezet. daar ging het over.

en idd, Y-C kon over de scart. de Composiet video pin werd dan Y. de chroma ging over een andere pin, weet niet meer de welke. Is sowieso lang geleden.. S-Video deed zijn intrede in 1988 en verdween ongeveer 10 jaar later met de opkomst van Digitale opname-formaten. (Die allen component gebaseerd zijn)

Hi Henk,
De AV Scart input die ik steeds gebruikte is er een met S-Video en composite in. Ik denk dat, zoals jij vermoedde, de Humax 9-pin/Scart kabel waarschijnlijk een RGB signaal doorsluist. De TV heeft één AV ingang (Scart AV1) die RGB in heeft naast "audio/video in". Zal daar met splitter proberen wat er gebeurt. Heb het gevoel dat dat de eenvoudigste oplossing zal zijn.
Anders print gebruiken voor conversie RGB naar S-video.
Bijv. deze: https://www.austinamusements.com.au/monitor-converter-boards/rgb-to-s-
Dank voor het ophalen van oudere techniek van video aansluitingen!

RJB

Ha soundondisc,

De beste keuze is volgens mij het geen @DJSmiley voorstelt een scart verdeel boxje dat werkt prima.
En misschien heeft humax de schakel draad meegenomen als je dan de box aanzet detecteert de tv dit en kijkt naar je scart.
De rest maakt het alleen maar complex en slechter :(

De hoogste kwaliteit welke je kunt bereiken is R',G',B' (de ' staat voor γ gewogen) beter is er niet alles wat wij er tussen bakken maakt het zoals altijd alleen maar slechter analoog en digitaal :o
Daarna komt component S-video gescheiden luma. chroma.
En het slechtste in kwaliteit is composiet buiten de bandbreedte beperking wat competent ook heeft is de kwaliteit nog minder dit komt door de chroma. luma. interferentie.

Nu moet je niet denken dat het R,G,B signaal uit je box beter is als het HDMI signaal dit komt omdat het signaal tijdens transmissie een aantal bewerkingen heeft ondergaan codering naar MPEG moduleren door middel van QAM enz.
Maar omdat je een analoge tv wil gebruiken op de box altijd R,G,B gebruiken je tv set maakt er toch weer R,G,B van.

Groet,
Henk.

maartenbakker

Golden Member

Op 15 januari 2019 18:29:10 schreef soundondisc:
Hi Henk,
De AV Scart input die ik steeds gebruikte is er een met S-Video en composite in. Ik denk dat, zoals jij vermoedde, de Humax 9-pin/Scart kabel waarschijnlijk een RGB signaal doorsluist. De TV heeft één AV ingang (Scart AV1) die RGB in heeft naast "audio/video in". Zal daar met splitter proberen wat er gebeurt. Heb het gevoel dat dat de eenvoudigste oplossing zal zijn.
Anders print gebruiken voor conversie RGB naar S-video.
Bijv. deze: https://www.austinamusements.com.au/monitor-converter-boards/rgb-to-s-
Dank voor het ophalen van oudere techniek van video aansluitingen!

Nou zat ik in gedachten nog even mee te puzzelen en las nog eens goed terug, maar begrijp ik nou uit de vermelding "Quintrix" zonder typenummer, dat het om een beeldbuistoestel gaat? En klopt mijn vermoeden dat er geen componentingangen opzitten? Tipje is de volgende keer in elk geval met het typenummer te beginnen. Dat puzzelt makkelijker mee.

Een SCART-splitter is meestal niet echt haalbaar, je zult een omschakelaar moeten gebruiken en die zijn vaak kwalitatief niet echt fantastisch. Een PAL-encoder (RGB naar S-video) is inderdaad ook een mogelijkheid. Dat kan ook goedkope rommel zijn maar die kans is al wat kleiner dan bij een omschakelaar denk ik.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 15 januari 2019 20:18:30 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi Henk en Maarten,
Dank voor je meedenken. Nou is het zo dat ik op de betreffende TV alleen naar de kanalen van SKY television kijk via mijn schotel en zo goede TV programma's zie in prima kwaliteit. Alleen op SKY is er geen tennis. Sky heeft de tennis rechten Voor de U.K. niet kunnen verwerven. Eurosport op Sky is er wel maar laat geen tennis zien. Dus.... zo nu en dan moet ik even naar Ziggo voor Eurosport/tennis. De kwaliteits eis is daarvoor niet perse het beste van het beste. Het "voor de gelegenheid" even aanhangen van het Ziggo boxje zou fijn zijn als dat met de front aansluiting S-video zou kunnen.
Wordt met splitter/parallel op reeds in gebruik zijnde AV1 ingang wat omslachtiger. Enfin we gaan het allemaal proberen en zien wat het beste en meest gemakkelijke werkt. 2 Scarts gewoon parallel gaat misschien ook. Anders met omschakelbare dubbel Scart doos.
Zal eind oplossing berichten!
Met hartelijke groet en dank aan allen!!!!
Rob.

RJB
maartenbakker

Golden Member

Titel hoeft niet, maar in de startpost zie ik het wel altijd, zag na wat zoeken halverwege dat het om een Panasonic TX-28PK10F gaat. Een vrij laat beeldbuistoestel. Degelijk spul en een goede keuze om in ere te houden.

Service manual voor de liefhebbers te vinden op https://elektrotanya.com/panasonic_tx-28pk10f_ch_euro-5l.pdf/download.…

Ik kan nu bevestigen dat hij geen YpBpR ondersteunt en alleen RGB kan op AV1. Op AV2 t/m 4 wordt S-video ondersteund.

SCART rechtstreeks parallel gaat vaak mis (donker beeld, spookbeelden, enz). De beste kans heb je als je ene signaalbron RGB is en je andere composiet of S-video.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."