Kymco scooter vonkt af en toe

Alleen berichten met de trefwoorden “schakelaar dan” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo allemaal.

Ik heb recent een kymco scooter gekocht maar deze wilt met geen mogelijkheid starten. Nu zie ik wel dat ik soms een vonk heb maar niet altijd en volgens mij ook veel te weinig.

Als ik de bougie eruit draai en ik kick dan zie ik hem dus even vonken paar sec dan weer een tijdje niet en laylter begint die weer zonder enige reden.

Ik denk aan de pickup spoel maar was benieuwd naar jullie gedachte.

is dit starten op de accu of met de voet op de pook? accu is vaak gaar, levert net te weinig waardoor de cdi afhaakt. met je voet zou ie dan aanstalten moeten maken. ruik je iig wel benzinedampen uit de uitlaat komen? anders kan daar al iets mis zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

spuit eens in de luchtfilter wat remreiniger
dit terwijl je start als je dan teken hebt dat de motor wil aanslaan dan moet je eens de carburator kuisen

volgende vraag is
als je na enkele maal starten uw bougie uit draai
is die nat of droog ?

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op maandag 6 mei 2019 10:12:42 (24%)

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
maartenbakker

Golden Member

Redelijk droog volgens de TS. Maar hoe kan een carburateur (op een scooter die misschien wel injectie heeft?) het gebrek aan vonken verklaren? Of bedoel je die test als dubbelcheck?

Met remreiniger moet je trouwens uitkijken. Als die fluorverbindingen bevat en je er bovendien in slaagt om hem heet genoeg te verbranden, heb je een probleempje.

Als je terug wilt naar de basis dan zou ik aan de TS vragen of hij tijdens de test wel goed massa maakt aan de bougie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 6 mei 2019 12:01:51 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Op 6 mei 2019 12:00:40 schreef maartenbakker:
[...]
Met remreiniger moet je trouwens uitkijken. Als die fluorverbindingen bevat en je er bovendien in slaagt om hem heet genoeg te verbranden, heb je een probleempje.

[...]

Wat is het gevolg dan?

Ik had laatst met mijn brommer mooie backfire (iets teveel remmenreiniger...) Hoef mijn armen voorlopig niet meer te scheren :+

https://youtu.be/x_9AUETIWpU

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
r3m

Golden Member

Een gelijk probleem gehad met een Kymco scooter;
Schakelaar in het helmvak was defect(de gele schakelaar op de bodem schakelt de ontsteking af).

maartenbakker

Golden Member

Ik schreef fluor omdat ik dacht aan vorming van HF, maar het gaat om chloor en de vorming van HCl en COCl2 waarvan de eerstgenoemde corrosief (zoutzuur) en de tweede giftig (fosgeengas).

Dit geldt uitsluitend voor remmenreiniger die Tetrachloorethyleen bevat, dat zijn ze gelukkig niet allemaal - maar als de samenstelling onbekend is moet je dat risico niet willen nemen.

De ontleding in COCl2 vindt onder de juiste condities (weinig zuurstof/vorming van koolmonoxide?) al plaats bij 315 graden, wat lager is dan ik dacht en dus naast lassen ook solderen aan vers ontvette onderdelen mogelijk gevaarlijk kan maken. Laat staan als je het in een verbrandingsruimte spuit. Bij een backfire krijg je met wat pech fosgeen in je gezicht en als je geluk hebt, alleen wat roestvorming in je uitlaat door het zoutzuur.

En nou lees ik dat sommige veilige alternatieven ook niet zo veilig zijn. Zie in elk geval o.a. https://weldingweb.com/showthread.php?182941-DANGER-using-BrakeCleaner… en https://www.motorstate.com/careful.htm en https://envirofluid.com/articles/tetrachloroethylene-a-deadly-danger-i…

Hoe dan ook.. Als ik iets in een inlaat spuit dan gebruik ik daar liever ether voor. Misschien dat aanstekergas ook wel werkt, dat heb ik nooit geprobeerd. En lees in geval van twijfel het MSDS.

P.S. Tri kan ook ontleden in fosgeen. Eigenlijk alle oplosmiddelen en sprays waar gechlorineerde koolwaterstoffen inzitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Test qua vonken is goed gedaan de metale buitenkant maakt contact met het blok en dus met massa. Als die vonkt vonkt die goed. Wat ik tot nu toe heb gedaan is een andere bougie en een stuk van de bougiekabel af. Beiden hebben niet geholpen.

Het gaat om een kymco agility 50 RS bouwjaar 2011.

Direct remreiniger inspuiten werkt ook niet (raar aangezien die soms wel vonkt). Kleppen gaan netjes open en dicht op het juiste moment en compressie is er genoeg.

Het enige dat opvalt is dat de bougie gewoon zeer onregelmatig vonkt en met tussenposes ook helemaal niet. Heb dit getest door zeker 5 minuten te kicken en de bougie in de gaten te houden.

Ik ga controleren of er ergens een begrenzer tussen geprutst zit. Die helmschakelaar zegt me helemaal niks ben me ook niet bewust van een schakelaar in de buddy sit.

haal de schakelaar van de zijstandaard er tussen uit.
99% de storing.
en anders cdi vervangen.
waar woon jij?
heb hier zat reserve delen van kymco.
repareer scooters als (bij) beroep.

[Bericht gewijzigd door apkay op dinsdag 7 mei 2019 22:24:48 (32%)

groeten van apkay.

Lekker vroeg op vandaag :(.

@apkay
Bij mijn weten heeft dit model geen zijstandaardschakelaar dus denk dat dit he t niet is. Ik woon in de buurt van Arnhem.

@2N3055
Weet je toevallig hoe ik kan meten of de cdi of pickup defect is?

Bedankt voor het meedenken. Het probleem is opgelost met een nieuwe bobine. Scooter start echter nog niet maar dit heeft te maken met een timing probleem.

Bedankt allemaal!

Hoi,

3 zaken zijn van belang voor het starten va nje scooter.
Benzine - compressie - vonk

Als je geen vonk het of af en toe zul je in de richting van je ontsteking / cdi / bougie dienen te zoeken.

Als je de bougie er uit haalt en deze in de bougiedop terug steekt en tegen het blok aanlegt vonk die welke kleur. Een kleur anders dan blauw is onjuist.

Verder is de elektroden afstand van je bougie van belang als deze te grote is dan komt je vonk te laat met als gevolg onregelmatige verbranding. Deze dient te zijn voor een Kymco 0.6 - 0.7 mm

Welke bougie zit erin? de standaard dient CR7HSA te zijn. De 7 is de warmtegraad van de bougie.

Bij geen of af en toe een vonk kan het zijn dat je cdi een storing geeft. Hierin zitten weerstanden gesmolten die kunnen zorgen voor problemen. Wissel hem uit en kontroleer opnieuw.
Als je je cilinder eraf haald en je nokkenas niet goed terug legd (markering - of in / Ex) is je tijdstip te laat of te vroeg)
Verder is van belang om je kleppen te controleren als hij koud is afstand in 0.05 uit 0.10 c.q. 0.06 / 0.08 Dit is omschreven in je instructieboekje

grt

[Bericht gewijzigd door ikweethetniet op zondag 26 mei 2019 15:23:39 (14%)