Database shops verouderd

Alleen berichten met de trefwoorden “een” worden getoond. Alle berichten tonen

Beste forumleden,
Tijdens het rondstruinen hier kwam ik bij de navigatie bij shops terecht omdat ik benieuwd was welke er in Noord Brabant waren.
Ik zocht eea op bekende winkels waar ik al even niet was geweest.
Ondanks dat deze hier nog vermeld stonden, bleken er veel niet meer te bestaan.
Misschien is het een idee voor de moderators om deze een keer op te schonen of er een toevoeging bij te zetten dat deze niet meer bestaan want de gegevens hier vermeld kloppen echt niet meer.

marcob

Golden Member

Inderdaad, de oude map tijdelijk hernoemen naar Shops Archief.
en via een forum topic iedereen zijn of haar shops laten doorgeven.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
GJ_

Moderator

Daar zou geen forumtopic aan te pas hoeven komen, dat kan bij de shops zelf.

Mogelijk zou het een idee zijn als:

• Shops een status eigenschap hebben: Actief, Gesloten, (Afgeraden?) Dan verdwijnt informatie niet als de shop sluit. Standaard enkel actieve shops tonen?
  • Recenties een vlag mee kunnen krijgen als ze een wijziging van de informatie over de shop betreffen, zodat een beheerder er even naar kan kijken.
Sine

Moderator

Ik liep er zelf laatst ook tegenaan, er zit inderdaad een flinke lijst in van winkels die al jaaaaren niet meer bestaan.

Turbokeu

Golden Member

Zopas een commentaar nagelaten bij MB Tronics.
Winkel is reeds meer dan 2 jaar gesloten (Marc is op pensioen).
Hij heeft wel online via een webpagina op zijn website nog lang een deel van zijn voorraad te koop aangeboden.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
maartenbakker

Golden Member

Dat doorgeven mag je aan mij doen. Ik heb vorig jaar aangeboden om langzamerhand alle shops door te lopen, en ben daar ook voorzichtig en met tussenpozen aan begonnen. Recente sluitingen zoals Rotor probeer ik direct te verwerken, ik moet nog even navragen naar wie zijn inventaris is gegaan, dat ben ik kwijt. Ik meen iets ergens hogerop in Noord-Holland.

Is het handig om hier een meldtopic van te maken?

Liever niet alleen maar commentaren bij de shops achterlaten, dan weet ik niet dat ik ze moet bijwerken. Tenzij er dus een vlagje aankomt zoals Aart voorstelt.

P.S. Ik vind het een goed idee om een statusveld aan een shop te hangen, dan kan ik ze simpel op gesloten zetten in plaats van een vermelding "gesloten" erachter. Direct verwijderen vind ik om historische redenen niet zo wenselijk, iedereen weet hoe graag we wel eens over het verleden mijmeren... Ook probeer ik verwijzingen toe te voegen als ik weet waar de spullen zijn gebleven. Als je een actuele shop zoekt vink je aan dat je geen gesloten shops wil zien (en als je een fysieke winkel zoekt vink je aan dat je geen webshops wil zien).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Liever niet alleen maar commentaren bij de shops achterlaten, dan weet ik niet dat ik ze moet bijwerken. Tenzij er dus een vlagje aankomt zoals Aart voorstelt.

Ik kom eigenlijk zelden tot nooit op deze forum pagina, maar er is dus wel een formulier op een shop te toe te voegen zie een stukje ervan hieronder.

Shop toevoegen

Hier kun je een winkel toevoegen aan de lijst. De toegevoegde winkel zal na goedkeuring op de site verschijnen.

Blijkbaar komt het dan ergens bij een moderator terecht of in ieder geval een deel van het forum waar ik als gebruiker geen toegang heb. Zou dit ook bruikbaar zijn om veranderingen van een webshop door te geven.

Er hoeft denk ik niet veel gewijzigd te worden en wat tekst. Zoals BV Shop toevoegen, wijzigen of gesloten melden. En er een veld bij voor of je een sluiting, wijziging of nieuwe shop wil melden.
OF direct aan dat forumlier ook een forum topic koppelen waarin direct info kan worden doorgegeven.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 3 maart 2023 18:16:48 (10%)

Op 3 maart 2023 08:51:20 schreef Jeroen:
Als jij shops weet die inmiddels niet meer bestaan geef het dan door, dan kunnen we de lijst bijwerken.

wiener elektronica op de kruisstraat 88 in eindhoven is er allang niet meer, zit een slager in dat pand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Als ik inlog op admin/shops dan zie ik een lijstje ingediende voorstellen... Opzich kan ik dan dus de wijziging doorvoeren en het voorstel afwijzen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Dan is dus enkel een kleine tekstwijziging in het het shops toevoegen formulier nodig zodat men ook weet dat het voor wijzigingen of gesloten ook gebruikt kan worden.

En dan natuurlijk een uitgebreide campagne je de gebruikers op dit forum erop te wijzen dan ze de plicht hebben om die wijziging ook door te geven of ze ander 3 maanden niet mogen posten 8)7.

Maar hoe ga je dat wel duidelijk maken ? Of is dat ook niet nodig zolang dat invul formulier zelf maar duidelijk genoeg is?

maartenbakker

Golden Member

Geen idee, misschien een tekstje erbij. Wat mij betreft mag het net zo goed of ook in een topic. Ik gebruik alleen de interface, hoe die wordt uitgerust is vooral aan Jeroen denk ik. Het enige waar ik een duidelijke mening over heb is het toevoegen van een status en een filter in de zoekfunctie. Dat zou wel erg handig zijn.

Sine

Moderator

Een shop beoordeling van een shop die niet meer bestaat is alleen maar ruis imho.

benleentje

Golden Member

Op 3 maart 2023 22:27:14 schreef Sine:
Een shop beoordeling van een shop die niet meer bestaat is alleen maar ruis imho.

Het is wel een heel merkwaardig antwoord en zeker omdat dit hele topic helemaal niet over een shop beoordeling gaat.

Shop die hier nog genoemd worden en niet bestaan is imho ook ruis. Maartenbakker wil dan eventueel nog extra info geven dat de winkel ondertussen gesloten is en wat er met de voorraad gebeurt en andere interessante weetfeitjes lijkt mij niets mis mee.

Schimanski

Golden Member

Soms geeft een eigenaar het duidelijk aan, zelfs waar de spullen heen zijn gegaan.

Deze kan dus uit het lijstje: https://www.astelectronica.nl/

http://www.amateurradioshop.nl/ staat dubbel in de lijst.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op vrijdag 3 maart 2023 22:47:05 (15%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Sine

Moderator

Die shops categorie heeft/had twee bestaansrechten.

1. Welke shop is waar en hoe bereik ik die?
2. Hoe wordt die shop beoordeeld?

Al het andere wat je er mee wilt gaan doen betekent een herontwerp van de shops sectie.

En momenteel is het meer meuk dan werkelijk nuttige info.

Dus een "Shift-Delete, Yes, Enter" die GJ al voorstelt is wellicht niet eens zo'n gekke optie.

Zeker nu er minder en minder fysieke shops zijn, vind ik het wel belangrijk om te kunnen zoeken en filteren naar elektronicazaken waar je langs kan komen. Gewoon zoeken op internet levert niet de gewenste resultaten op, een webshop met adres zonder winkel verschijnt ook op Google Maps bijvoorbeeld.
Ik kwam er bijvoorbeeld pas dit jaar achter dat Muco de elektronicatak van de Bilderdijkstraat niet simpelweg gesloten heeft, maar gewoon verhuisd heeft naar de modelbouwwinkel en dat daar bést veel te krijgen is.

Ik denk dat opnieuw beginnen inderdaad de makkelijkste manier is. Maar wel de oude 'shops' tijdelijk nog open laten zodat leden die zich geroepen voelen, nog suggesties daaruit kunnen halen en in kunnen sturen naar de nieuwe shops-sectie.

Website verplichten, zodat dubbele inzendingen op basis van de website URL gefilterd kunnen worden. Als er somehow nog een winkel is zónder website even een moderator mailen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
benleentje

Golden Member

Op 3 maart 2023 22:53:55 schreef Sine:

Al het andere wat je er mee wilt gaan doen betekent een herontwerp van de shops sectie.

Dus een "Shift-Delete, Yes, Enter" die GJ al voorstelt is wellicht niet eens zo'n gekke optie.

Ik proef hier heel erg het is me teveel werk en heb er geen zin in. En dat voel ik al veel langer hier op het forum, Ja het is hier leuk en gezellig maar het staat wel stil, er word niets gedaan met goede ideeën en als er goede ideeën zijn is het ja maar dat is teveel werk en dat vind ik jammer of het is een goed idee we zetten het op de lijst en het gebeurt niet actie.
Echter er is dus een Maartenbakker die zegt dat wil ik wel op me nemen dus wat is het probleem nu jij hoeft niets te doen?

En herontwerp van de sectie? Daar heeft niemand het nog over gehad enkel wat kleine wijzigingen in wat tekst, en tekst bij de shop zelf.

maartenbakker

Golden Member

Niet alleen zeg ik dat ik het wel op me wil nemen, ik doe dat al in schildpadtempo sinds vorig jaar. Juist omdat niemand het deed en omdat ik 'in de wandelgangen' ook wel eens hoor wat er met winkels gebeurt. Het begon ermee dat ik mijn eigen winkel Elba wilde toevoegen en een adres- en naamswijziging wilde doorgeven voor Display. Dat duurde nog langer dan mijn schildpadtempo, en 'een beetje beter' is nog steeds beter ;-)

Op 3 maart 2023 22:53:55 schreef Sine:

Ja en nee. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat ik altijd voor historie ga, dus voor ja heb je aan mij in principe de verkeerde beheerder ;-) Een winkel afkeuren zodat hij buiten beeld raakt, wat ik hier en daar ook gedaan heb, is voor mij een noodmaatregel om vervuiling van het overzicht te voorkomen.. Maar met een simpel vinkje of keuzeoptie historisch versus actueel, zou het véél eleganter opgelost zijn.

P.S. Zelfs praktisch kan er nog een zeer beperkt nut zijn. Iemand zou een winkel kunnen toevoegen waarvan hij nog niet weet dat die gestopt is, en die juist verwijderd was omdat hij gestopt was...

Sine

Moderator

Op 3 maart 2023 23:16:02 schreef benleentje:
[...]Ik proef hier heel erg het is me teveel werk en heb er geen zin in.

Oh neehoor,
Ik ga er zelfs helemaal niets aan doen.

Maar wil je het goed doen dan zal er *iemand* Jeroen wat moeten wijzigingen aan de forum software. (ik kan dat niet)

En herontwerp van de sectie? Daar heeft niemand het nog over gehad enkel wat kleine wijzigingen in wat tekst, en tekst bij de shop zelf.

In het kader van 'we doen het goed of we doen het niet' is dat wel nodig. Je zult minimaal ergens een vlagje moeten kunnen zetten 'deze is dood' en daar moet je ook op kunnen filteren.
Ik heb totaal geen interesse in een dode shop als ik ergens wat wil bestellen, dus ik moet kunnen aangeven dat ik die niet wil zien in mijn zoekresultaten.

Dus je doet dat, of je schuift al het dooie spul naar /dev/null

Persoonlijk wordt ik niet warm of koud van enige historie in deze sectie, dus mij is het lomp gezegd compleet om het even.

Mocht het gedevnulled worden, mag MaartenBakker dan een historisch kopietje van alle publieke informatie?

Ik heb er net ook even rondgekeken. De top-5 is ‘grappig’, in die zin dat er vooral shops met weinig reviews in staan.

E.e.a is inderdaad wel verouderd: reichelt hanteert geen minimumorder zoals in de omschrijving staat. En hoewel ik daar net een review voor gescheven heb, zou ik het eigenlijk niet heel erg vinden als co shoprevieuws aan andere sites overliet. Enig nadeel, is dat die zich eigenlijk nooit op elektronica-componenten richten.

Kwa historie staan Kok en A. De Groot uit Leiden er niet eens in (beiden al lang gesloten) (in Leiden vind ik alleen de voor mij geheel nieuwe ‘onderdelenthuisbezorgd.nl die uit de lucht lijkt te zijn maar gezien het botermarkt-adres mogelijk iets van het Leids Stofzuigercentrum is)

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.

Ik kijk er ook zelden, soms als iemand naar een shop refereert.

Mijn suggesties hebben als achtergrond vooral dat ik denk dat het zo laagdrempelig mogelijk moet zijn, en dat het bewaren van historie maakt dat mensen bij willen dragen.
Wat laagdrempelig betreft: Je ziet al dat mensen informatie aan beginnen te dragen in dit topic.. De wil is er, maar voor zoiets klimt men niet in de mail.

Dat de opzet na zoveel jaar niet meer past bij een zo gezien wat verschoven functie is geen verwijt. Ik denk dat de sectie een zinnige toevoeging is aan het forum en daarmee Co als geheel kan versterken.
Overigens is een bepaalde groep dol op historie.

Volgens mij is ons forum onder andere succesvol geworden omdat het er niet uitzag alsof het over drie weken weer verdwenen is, wat maakt dat de tijd om nu eens een goed antwoord te formuleren als goed besteed voelt. Zoiets zou ook kunnen gelden voor informatie over shops.

GJ_

Moderator

Op 3 maart 2023 23:16:02 schreef benleentje:
[...]Ik proef hier heel erg het is me teveel werk en heb er geen zin in.

Ik ben er een paar jaar geleden eens aan begonnen. Maar het is serieus veel werk en daar heb ik de tijd gewoon niet voor.

Ik denk dat het misschien een idee is om om te beginnen alle webshops gewoon weg te gooien, dat ruimt flink op, en daarna het restant fysieke winkels na te pluizen of ze nog wel bestaan.

Als je die lijst up-to-date wilt houden dan zul je iets van een knop per winkel moeten inbouwen in de site. Een "obsolete" knop. Als je er nu doorheen worstelt en het dan morgen up2date hebt, dan moet je het volgende week weer doen. Zelfde als je de boel weggooit en opnieuw opbouwt. Je moet een simpele methode hebben om snel feedback vanuit de gebruikers te verwerken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 3 maart 2023 07:32:13 schreef GJ_:
Het is minder werk om ze allemaal weg te halen en van voor af aan te beginnen.

Misschien een goed idee, alles laten staan is ook geen optie en geeft verkeerde informatie aan de bezoekers van dit forum.
Niet zuur bedoeld hoor, ik probeer alleen mee te denken om dit weer actueel te krijgen.
Mvg Ron