ZN415E RX vraagjes?

rob007

Ratel Piraat

Hoe ik er aan ben gekomen… ??? Ik zou het niet meer weten!
Er staat op :
DOEDAG MEISJES – TECHNISCHE HOGESCHOOL RIJSWIJK
En mijn vrouw in een opruimwoede wou ze het weggooien!!!
natuurlijk heb ik het van haar afgenomen en haar bedreigt enz… ;)
nee maar ik zat er nu even naar te kijken en ik weet niet eens of ie het wel doet?
Er zit een grote groene trimmer omgebouwd tot afstemC met nog een vaste C 120pF er bij over–
en de spoel ontbreekt helaas!
Wat hoort daar te zitten? Een MG spoel neem ik aan?
.
MAAR ik vroeg mij af? ( kijk even naar de Foto’s? ) zie je een Transitor C517 maar de Emitter zit aan de min?
Zie ik toch goed, klopt niet toch?
.
En poot 5 van het IC word niet gebruikt is loos,
en poot 7 daar word met een C10nF naar de versterker Transistor basis C517.
Kan dat? Van Pootje 7 van ZN415E via een C10nF naar versterker transistor?

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Ratel Piraat

Plaatje er bijgevonden:

https://1.bp.blogspot.com/-xu8kRUZiduo/T2N_AEehrFI/AAAAAAAABE0/vJtruDK…

als ik dit schema er bij neem kun je het LF wel van pootje 7 afhalen (denk ik?), eens?
alleen waarvoor je dat transistor trapje tot poot 5 over slaat is mij een raadsel?

VrGr Rob

Hubie

Golden Member

De BC517 is een Darlington transistor(2 transistors in serie cascade) in 1 huisje).Die gebruiken ze hier voor meer audio signaal.Dus meer signaal dan het ic kan leveren.Ik heb hier nog een paar ZN414,dat is ook een MG ontvangertje maar dan met maar 3 pootjes.

Ik vermoed dat men met de darlington meer gain wil maken, audiokwaliteit is niet van belang in deze ontvanger maar er moet wel wat geluid uit komen als er een luidsprekertje of koptelefoon met lage impedantie aangesloten wordt.

De geaarde darlington maakt veel gain en bij harde uitsturing ook de nodige vervorming.

This is the world we know best, the world of madness
Hubie

Golden Member

Ja idd,ik denk dat er met 2 oordopjes van 32 Ω (64 Ω) rechtstreeks uit het IC niet veel herrie komt.

rob007

Ratel Piraat

Hallo Hubie en Blackfin

ik heb hem na topic geplaatst te hebben getest!
Ik heb er een MG spoel op gezet soldeerkontaktjes opgefrist en toen gaf ie geluid,
nog niet een zender maar gaf duidelijk signaal waarvan ik denk dat het goed is.
( ik dacht echt dat die C517 niet goed was aangesloten! MAAR toch geluid dus… )
er zat een gewoon (enkel)oortelefoontje bij. Zal nog even verder testen!

VrGr Rob

rob007

Ratel Piraat

Hallo allemaal,

ik zou nog even hier reageren over dat ontvangertje en dus bij deze!
Ik heb het ontvangertje getest met wat spoelen die ik hier had liggen en –
het ontvangertje deed het wel maar moet er bij zeggen ik vond het niet om naar huis te schrijven.
Natuurlijk licht dat voor het grootste deel aan mij want ben niet zo heel erg enthousiast meer van Middengolf ontvangertjes.
KorteGolf vind ik leuker en WFM ( waar de stoute jongetjes zitten ) sorry!
.
MAAR
een beetje zitten rommelen met de spoeltjes voornamelijk en ja dan doet ie het bij de ene spoel beter en andere weer wat slechter,
ik heb het gevoel dat een transistor ontvangertje(een stuk of 3...4) het zo ook goed doet.
Er is hier toen ook eens een Topic aan gewijd waar ze die speciale Ictjes verwisselde met transistortjes.
Voor zo ver dit was het!
.
VrGr Rob

Ha rob007,

Dat is een oud IC en ik ben het met je eens daar zitten ook torretjes in ;)
Sommige van die IC is speelgoed uit de tijd dat het samenvoegen in ontwikkeling was....
Dan kan je als leermoment twee dingen doen weggooien of een simpele schakeling die bruikbaar is op de markt brengen !
Er zijn toch wel nieuwe modellen ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Ratel Piraat

.
Allereerst,
alles goed hoop ik daar?! Al het beste voor jou toegewenst Henk!
Ja ik moet eerlijk wel zeggen zat er nog HEEL EVENTJES aan te denken zou ie het op KG ook doen,
MAAR neem aan van wel en heb genoeg ontvangertjes hier ook.
De 0V1 en de Retro Radio erg leuk!

Ik ben met van alles en nog wat TEGELIJKERTIJD bezig hier( kom ALTIJD tijd te kort! )
bezig geweest met microfoon voorversterkertjes –
gisteren een buigtang voor koper / aluminium pijp te buigen besteld.
( kijken of ik nog wat piraten antennes kan buigen )
nu was ik ook bezig met een MG piraten oscillator 1630KHz
( hij blijft hangen bij 4MHz ik krijg hem niet goed omlaag. Komt nog wel goed! )
ik hoor je denken, geen MG! Maar nu toch… ja zendertjes oscillatortjes enz dan wel!
.
ook die ruit antenne voor WFM van Martin nog even proberen van masief VD koperdraad te maken.
Enz enz enz….

VrGr Rob

Op 1 oktober 2023 19:40:54 schreef rob007:
Hallo allemaal,

ik zou nog even hier reageren over dat ontvangertje en dus bij deze!
Ik heb het ontvangertje getest met wat spoelen die ik hier had liggen en –
het ontvangertje deed het wel maar moet er bij zeggen ik vond het niet om naar huis te schrijven.

VrGr Rob

Dat IC is helemaal niet zo verkeerd hoor. Het hele ontvangertje is gewoon een vreselijk basaal ontwerp. Het is niet veel meer dan letterlijk 1 kring. Of te wel, het is gewoon een diode of kristal ontvanger met een beetje versterking. Het heeft dus ook de selectiviteit van een diode ontvanger.

Het ZN414 IC:

Een diode ontvanger:

Zie, Bijna geen verschil. De ZN zal door de versterking waarschijnlijk gevoeliger zijn dan de kale diode. Maar dat heeft weer als consequentie dat je weer eerder een brij gaat ontvangen.

Als je er een beetje knappe rechtuit ontvanger met meer kringen van zou maken zul je een beter resultaat hebben.

In de datsheet kun je zien dat het ontvangst IC het beste werkt op frequenties tussen de 500 en 1000 KHz. Als je dus een midden frequent versterker voor 600 KHz zou hebben kun je dit IC prima gebruiken in een supertje.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 2 oktober 2023 18:34:55 (16%)

rob007

Ratel Piraat

Hallo Ex-fietser,

misschien kom ik met mijn schrijven TE negatief over en dat had ik nu ook weer niet moeten doen!
En ik schreef ook wel hij deed het wel hoor.
Dat ik met die KG ontvangertjes harder weg loop is denk ik ook omdat ik hier de goeie antenne daarvoor hebt.
( inverted V 2X 13Meter ) toen met coax, nu met open lintlijn en kroko tuner.
.
vroeg mij ook af, en heb het eigenlijk domweg niet geprobeerd,
kan die ZN415E ook KG doen? Of zeg je dan hou het beter bij transistortjes
( probeer het anders nog wel even als ik weer… )

VrGr Rob

In de datsheet kun je zien dat het ontvangst IC het beste werkt op frequenties tussen de 500 en 1000 KHz. Als je dus een midden frequent versterker voor 600 KHz zou hebben kun je dit IC prima gebruiken in een supertje.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Henry S.

Moderator

Ze zijn idd prima als MF versterker te gebruiken :)

Wat bij zo'n rechtuitontvanger zeker helpt is de Q van de kring zeer groot te maken met twee torretjes:

https://www.uploadarchief.net/files/download/diodontv.jpg

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 2 oktober 2023 19:53:45 schreef Henry S.:
Ze zijn idd prima als MF versterker te gebruiken :)

Wat bij zo'n rechtuitontvanger zeker helpt is de Q van de kring zeer groot te maken met twee torretjes:

[afbeelding]

En op de kruising D2,D1 sluit je dan die ZN414 aan. Voor de phono-versterker zou ik er wel een nemen zonder de RIAA correctie filters. Anders gewoon een cd speler ingang.

Hubie

Golden Member

In het blad Elex stond ook ooit een ontvangertje met een ZN414 als middenfrequent.

rob007

Ratel Piraat

Schema waar Henry mee komt ziet er leuk uit.
( alleen die rottige trimmers daar word je weer niet vrolijk van! )

https://www.elektormagazine.com/news/nostalgic-mk484-mwlw-radio#&g…

Dit was een uitspatting,
Maar de laatste tijd ook weer meer met WFM bezig ( de lage band uiteraard! )
veel aan het kijken ook naar simpele WFM RX schematjes.

VrGr Rob

https://www.youtube.com/watch?v=Z6kGIH4C88Y
https://www.eleccircuit.com/wp-content/uploads/2012/06/small-fm-radio-…
https://www.google.com/search?sca_esv=570352775&rlz=1C1GCEA_enNL99…

[Bericht gewijzigd door rob007 op dinsdag 3 oktober 2023 16:34:27 (56%)

Henry S.

Moderator

Op 3 oktober 2023 16:26:20 schreef rob007:
Schema waar Henry mee komt ziet er leuk uit.
( alleen die rottige trimmers daar word je weer niet vrolijk van! )

Ah nu snap ik het, je gebruikt geen trimmers, ik vind ze trouwens onmisbaar.

Maar ff terug naar het schema, het is een voorbeeld, je heb alleen een stukje nodig:

De collector van T1 en de basis van T2 komen boven aan je afstemkring, de ZN sluit je met een extra wikkeling op je ferrietstaaf aan. Hoeveel windingen er op moet ben ik kwijt maar begin eens met 5 tot 10.

Zie http://www.elektronik-labor.de/Elo/RetroRadioDeLuxe.html voor een uitgebreide versie.

rob007

Ratel Piraat

HEEL ff snel en kort!

Henry S. nee nee ik ben ook niet tegen trimmers Henry!
Maar omdat je nu natuurlijk de hoofdprijs voor( zo’n kreng!) een trimmer betaalt…
Tis niet leuk meer zo!
.
Heb echt al eens zitten denken kan ik ze zelf niet maken, en, ja ik denk het wel!
Ik denk dan aan een hoe noem je dat? Postzegel trimmer?
.
VrGr Rob

https://www.elektronik-labor.de/HF/HF.html

Henry S.

Moderator

Een postzegeltrimmer lijkt me te doen, een TO-216 micaplaatje (uit oude tv's en versterker) met twee plaatjes koper deed het prima naast een BLW60, beter dan de nep Arco's (vonk, vonk).

En goed om je heen kijken op een radiomarkt, een vakkendoosje vol Tornser luchttrimmers voor €5 :P Daar koop je normaal ééntje voor.

Mooie site is dat met allemaal goedkope bouwsels.

rob007

Ratel Piraat

Hallo Henry,

Een postzegeltrimmer lijkt me te doen, een TO-216 micaplaatje

precies wat ik bedoel, maar dan ook met zo’n keramisch plaatje er bij!
Een compressie trimmer of zo iets.
Ik zeg dit niet hardop maar misschien ook wel eens leuk om inderdaad een topic zelfbouw trimmer te openen.
Kijken of er een simpele oplossing is voor dat gejank met die trimmers.
( strakjes is het 4/40pF voor 40€ )
.
soms zet ik HIER een link neer OOK voor mijzelf, omdat ik anders bang ben dak um kwijt raak,
en ja natuurlijk gelijk ook delen, zodat jullie/andere ook kunnen kijken.

VrGr Rob

Op 2 oktober 2023 18:30:23 schreef Ex-fietser:
[...]

Zo heb ik de ZN414 (dus als IF-versterker en detector) ook in een eigen ontwerp voor mijn Philips EE ontvanger gebruikt: https://www.kranenborg.org/electronics-philips-ee/32-philips-ee1

Erg bevredigend resultaat, en met prima AGC-werking

/Jurjen
https://www.kranenborg.org/maker

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

In het schema van de inwendige schakeling van een ZN414 zitten er ook transistortrappen die niet het HF-signaal versterken, namelijk T6 en T8. Hebben die de functie als biasvoorziening voor de versterkertrappen met T4, T5, T7 en T9?

Schema ZN414:

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Henry S.

Moderator

T2 en T3 zorgen voor een constante stroom door T1. T6 en T8 stellen T5, T7 en T9 in.

Aangezien een ZN414 (MK484) vanwege de beperkte HF-bandbreedte niet geschikt is voor op kortegolf, kun je die als MF-versterker en detector in een superhet gebruiken om daarmee toch kortegolfzenders te kunnen ontvangen.

Op "Bastelecke: einfacher KW-Super" staat een kortegolf superhet beschreven waarbij de ZN414 (MK484) als middenfrequentversterker en detector gebruikt wordt. Als mengtrap wordt daar een zelf-oscillerende BJT-mengtrapje gebruikt.

Schema:

Bron: https://www.radiomuseum.org/forum/bastelecke_einfacher_kw_super.html

Nog een superhet met een ZN414 als MF-versterker en detector staat op "ZN414 RECEIVERS".

Bron: http://sm0vpo.altervista.org/rx/zn414.htm