Aangepaste 2016 CO voeding

Oke, dankjewel.
Ik was aan het kijken of het mogelijk was om deze voeding te bouwen in combinatie met mijn paneelmeter.
Ik heb deze gebouwd: https://www.instructables.com/Superb-Lab-Power-Supply/
Dit ontwerp maakt gebruik van de 30V-3A power supply waar ik al eens eerder een topic over ben gestart https://www.circuitsonline.net/forum/view/138115
Maar ik zit te denken om deze PSU te vervangen door de CO variant.
Ik verwacht dat ik deze combinatie wel moet kunnen werken.

Echter moet de paneelmeter communiceren met de PSU.
Ik citeer een stuk:
The positive pin of the CC LED from the power supply circuit is wired to the mode connector of the Meter Circuit. This allow it to know when to display CC or CV mode.
There are two buttons wired to the meter circuit (3). The Off button “red” disconnects the output voltage. The On button “black” connects the output voltage and resets OV or OC errors.

Ik weet niet of dit zomaar gaat icm met de CO variant aangezien de opbouw van de voeding toch heel anders is.

RAAF12

Golden Member

Dat zal wel lukken,de spamningsval wordt gemeten over een stroomshunt dat is de momemtele stroom die door de belasting gaat. Zo gauw je iets aan elkaar knoopt is de voeding iets waar op gelet wordt. De positeve klem zit bijv. aan de massa van de kast. je kan ook zwevend bouwen maar dat is een keuze. Bij HP hadden ze vaak een verplaatsbare verbinding tussen + - en de ground pool op de behuizing. Evt. print je het schema even uit dan is er lekker in te krassen. En de juiste verbindingen maken met je uitlezing. Moet nu weg.....

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Volgens mij niet, dat signaal is gerefereerd aan de negatieve pool van de spanning van de meter. Wat doet het eigenlijk? Daar kwam ik zo snel niet achter.

edit: Beter lezen dus:

I have not assembled the LED, instead I have used this signal to indicate the meter circuit if the power supply is in CC or CV.

Hij gebruikt het signaal van de originele 30V voeding om de toestand van de voeding vast te stellen. Ik denk dat dit de ongenummerde weerstand is in het schema van de meter. Dit gaat niet werken in de CO voeding omdat de LED aangestuurd worden met een losse 'node' die de basis van de uitgangsspanning direct aanstuurt en niet is gerefereerd aan een spanning in de buurt van de negatieve pool van de voeding. Eventueel kan je er een optocoupler mee in serie zetten zodat je die 'level shift' daarmee kan doen. Als alternatief kan je dit ook laten zitten, want het is blijkbaar alleen voor de weergave van de toestand van de voeding, en heeft een inhoudelijke functie. Je kunt de originele LED's op de CO-2016 voeding ook gewoon gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op dinsdag 9 januari 2024 15:10:03 (18%)

Oke, dus stel dat ik wel gebruik wil maken van de om de CC/CV status weer te geven op het scherm. En dus geen gebruik zou maken van de status LEDS, zou ik dat dan kunnen oplossen zoals ik hieronder heb aangegeven? Of gaat dit niet werken?

Eventueel kan je er een optocoupler mee in serie zetten zodat je die 'level shift' daarmee kan doen.

Je bedoeld dan de LED en de optocoupler?

Inderdaad. (Maar het mag ook zonder de LED als je dat wil). :)

[Bericht gewijzigd door Kruimel op maandag 15 januari 2024 16:34:35 (65%)

Ja met led is natuurlijk ook mogelijk. Maakt voor de werking niets uit natuurlijk dan is het mogelijk om het op beide manieren uit te voeren natuurlijk

Op maandag 8 januari 2024 13:19:38 schreef Sine:
Los daarvan, ik zal een nieuwe versie uploaden met de bugfixes er in, maar zoals gezegd .. geef me een paar dagen ;)

Zijn er veel wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van de versie die hierboven is gedeeld!?

Zal wel niet, oneindig dooroptimaliseren is de stiekeme 'guilty pleasure' van PCB designers. O-) De smerige bug van de openingspost zal wel aangepast worden denk ik. Helaas doen de plaatjes het niet, want daar bleek heel duidelijk wat er aangepast moest worden. De voeding werkt ook zonder de aanpassing, die heel makkelijk naderhand toegevoegd kan worden. Je moet er dan alleen op letten dat je de voeding niet met een aangesloten schakeling afschakelt, want dan kan de spanning tijdelijk omhoog schieten.

Ik denk trouwens dat je met (de transistor in) de optocoupler ook gewoon Q2 in de weergaveschakeling volledig kan vervangen:

Dat is alleen een gedachtenspinsel, maar kijk maar wat het beste uitkomt. ;)

[Bericht gewijzigd door Kruimel op maandag 15 januari 2024 21:04:23 (13%)

Ja dat is een goede. Moet even kijken wat het handigste is. Heb de complete print al opgebouwd in combinatie met de eergenoemde voeding.
Zal ter zijne tijd wel kijken wat het beste uitpakt.

De smerige bug van de openingspost zal wel aangepast worden denk ik. Helaas doen de plaatjes het niet, want daar bleek heel duidelijk wat er aangepast moest worden. De voeding werkt ook zonder de aanpassing, die heel makkelijk naderhand toegevoegd kan worden. Je moet er dan alleen op letten dat je de voeding niet met een aangesloten schakeling afschakelt, want dan kan de spanning tijdelijk omhoog schieten.

Doel je op deze opmerking?

Top! Ik ben namelijk van plan het ontwerp opnieuw uit tekenen en alle ‘bugs’ die er later pas uit zijn gekomen, probeer ik dan al mee te nemen

RAAF12

Golden Member

Op maandag 15 januari 2024 21:00:36 schreef Kruimel:
Helaas doen de plaatjes het niet, want daar bleek heel duidelijk wat er aangepast moest worden.

Hier staat het hele verhaal.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1811673#1811673
@Ricotjuh
Ook wel handig om even verder te lezen wat de aanbevelingen zijn als het niet lekker werkt.

Bij mij oscilleerde het ding en ben wat gaan snoeien en toen was die stil. Op de print wat lege plekken.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer
Sine

Moderator

Prima als je advies geeft RAAF12, maar zoals al eens aangegeven is:
a. Snoeien nergens voor nodig, ik ken geen enkel normaal opgebouwde variant die ook maar oscillatieneigingen vertoont, zelfs met snellere opamps.
b. Je hebt essentiële dingen gesnoeid die de werking beïnvloeden.

@Ricotjuh,

Dat stroombronnetje is de enige bug die in het schema zit, in de omschrijving zitten wat dingen die netter kunnen.
Vervang C21 door een c-tje van 100n, vervang R29 door 220R en je bent van de problemen af.

Als je wilt zien of de voeding in CC of CV mode staat kun je zien door een opampje met zijn ingangen aan de uitgang van de CV en CC opamps te knopen.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 15 januari 2024 23:33:41 (13%)

RAAF12

Golden Member

Ik ben mijn eigen gang gegaan en het resultaat telt. Voor mij is dat voldoende. Je hoeft mij echt niet de les te lezen.

Sine

Moderator

Geen kwestie van les lezen, maar een waarschuwing voor iemand die dit klakkeloos gaat nadoen.
Met R25 en 26 uit de print kan bijvoorbeeld het omschakelen van de trafo nooit meer werken en laat je een zwevende ingang van U2B achter.

De rest is oprechte verbazing, het moet gewoon werken zoals ontworpen. Doet het dat niet dan scheelt er *ergens* wat.
C8 en R17 zitten er net om oscillaties te dempen, als dat oscilleren oplost ... is er op z'n minst wat vreemds aan de hand.

@Ricotjuh,

Dat stroombronnetje is de enige bug die in het schema zit, in de omschrijving zitten wat dingen die netter kunnen.
Vervang C21 door een c-tje van 100n, vervang R29 door 220R en je bent van de problemen af.

Als je wilt zien of de voeding in CC of CV mode staat kun je zien door een opampje met zijn ingangen aan de uitgang van de CV en CC opamps te knopen.

Er is nog een opampje “vrij”. Namelijk U2A. Deze zou ik dus kunnen gebruiken voor het geen wat jij zegt. Bedoel je dan dat de - ingang van deze opamp aan pin 8 van U2C (of moet ik dan knooppunt R11/C4 hebben) en de + ingang aan pin 14 van U2D (of moet ik dan knooppunt R16/C9 hebben)?

Betreft die aanpassing van C21. Het verlagen van C21 biedt dat hetzelfde resultaat als 1k5 hierover parallel te zetten? Aangezien ik deze pcb niet tot mijn beschikking heb, ben ik toch genoodzaakt om de pcb opnieuw te tekenen. Dus kan dan nog alle kanten op. Of zijn deze printen nog ergens te verkrijgen ?

Sine

Moderator

Er zijn al jaren geen printen meer te vinden. Er is nog een opvolger geweest in 2019, namelijk de CO voeding 2019

Daar zit die opamp truc in voor de CC CV uitlezing en nog wat andere dingen zoals een output enable die wel handig kunnen zijn als je het met een uC gaat besturen.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 15 januari 2024 23:54:14 (22%)

Daar zijn zeker ook geen printjes meer van? Deze kan ik in geval van nood zelf nog wel in een acceptabele tijd natekenen namelijk... :P

Op maandag 15 januari 2024 23:48:09 schreef Ricotjuh:

Er is nog een opampje "vrij". Namelijk U2A. Deze zou ik dus kunnen gebruiken voor het geen wat jij zegt. Bedoel je dan dat de - ingang van deze opamp aan pin 8 van U2C (of moet ik dan knooppunt R11/C4 hebben) en de + ingang aan pin 14 van U2D (of moet ik dan knooppunt R16/C9 hebben)?

Wacht even, dat kan niet. Even voor de meelezers, het gaat hier om het aansluiten van deze Arduino-gebaseerde uitlezing: https://www.instructables.com/Superb-Lab-Power-Supply/

Het schema daarvan is als volgt:

De spanningen op dit schema zijn gerefereerd aan de negatieve pool van de uitgangsspanning, en kunnen dus niet direct aangesloten worden op de opamps in het regelcircuit, die zijn gerefereerd aan de positieve uitgangsklem. De optocoupler gaat dan nodig blijven.

Op maandag 15 januari 2024 23:37:43 schreef Sine:
De rest is oprechte verbazing, het moet gewoon werken zoals ontworpen. Doet het dat niet dan scheelt er *ergens* wat.
C8 en R17 zitten er net om oscillaties te dempen, als dat oscilleren oplost ... is er op z'n minst wat vreemds aan de hand.

Mee eens, al meen ik ik ook problemen te hebben gehad toen ik de voeding met te lange/dunne bedrading aan de bufferelco's had zitten. Dat heb ik toen (geloof ik) opgelost door een 470nF filmcondensator onder J1 te solderen (en naderhand door de bufferelco's gewoon dichterbij te zetten). Dat was niet echt een fout in de schakeling, maar in mijn opstelling.

rob040

Golden Member

Op dinsdag 16 januari 2024 00:05:31 schreef Kruimel:
Daar zijn zeker ook geen printjes meer van? Deze kan ik in geval van nood zelf nog wel in een acceptabele tijd natekenen namelijk... :P

Die exercitie heb ik al eens gedaan (in SprintLayout), het heeft bij mij productie niet gehaald omdat ik wat meer veranderd heb.
Hier het bestand:

CO 2016 voeding.lay6

Helaas geen Sprint hier, dus ik kan je bestand niet lezen, maar toch bedankt. :) Ik denk dat je dit ook nog wel op een gaatjesbord zou kunnen maken als je het wilde. Als je die trafo-omschakeling weg laat kan je met een LM358 waarschijnlijk nog wel een redelijk compact schakelingetje bouwen...

Voor de mensen die nog pcb's zoeken van deze voeding, ik heb er nog 4 liggen.
Twee deels bestukt en 2 nog leeg.

Ik hoef er niets voor te hebben.

Op dinsdag 16 januari 2024 08:24:25 schreef Dratsabylgu:
Voor de mensen die nog pcb's zoeken van deze voeding, ik heb er nog 4 liggen.
Twee deels bestukt en 2 nog leeg.

Ik hoef er niets voor te hebben.

Ik ben geïnteresseerd voor een lege print!

Jeever

Golden Member

Op dinsdag 16 januari 2024 01:26:57 schreef Kruimel:
Helaas geen Sprint hier, dus ik kan je bestand niet lezen.

Abacom heeft gratis viewers voor het bekijken van haar eigen bestanden, dus ook voor die van Sprint Layout:
https://www.electronic-software-shop.com/lng/en/support/free-viewer-so…

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Wacht even, dat kan niet. Even voor de meelezers, het gaat hier om het aansluiten van deze Arduino-gebaseerde uitlezing: https://www.instructables.com/Superb-Lab-Power-Supply/

Het schema daarvan is als volgt:
[bijlage]
De spanningen op dit schema zijn gerefereerd aan de negatieve pool van de uitgangsspanning, en kunnen dus niet direct aangesloten worden op de opamps in het regelcircuit, die zijn gerefereerd aan de positieve uitgangsklem. De optocoupler gaat dan nodig blijven.

Zou je mij eens kunnen toelichten waarom die oplossing met de opamp niet zou werken? Ik vat 'm nog niet helemaal waarom dat niet zou werken. Kleine toelichting is dat de ongenoemde "R" tussen AGND en GND er in de praktijk niet zit. Volgens mij liggen deze 2 GND's fysiek gewoon aan elkaar. Dit zal ik vanavond voor de zekerheid eens meten op de print.