Aangepaste 2016 CO voeding

En hoe komt delta elektronika er dan mee weg? Die hebben met hun E030-3 ook een voeding geleverd met dezelfde specificaties maar wel in een compacte bouwvorm. Hoe komen hun er dan onderuit om zo’n joekel van een koelblok te moeten gebruiken ?

Sine

Moderator

@benleentje,
Deze voeding heeft een wikkelingsbijschakeling, dus je DC is maximaal iets van 20V dan heb je het nog 'maar' over 60W

@Ricotjuh,
Die delta heeft een thyrisor voorregeling om dissipatie te beperken.

Het beoogde koelblok is 1,2k/W.
Vanuit het verhaal van Sine komt dus naar voren dat de voeding max 20V is, dus 60W.
Dan krijg ik: 1,2K/W >> 60W x 1,2K = 72K = 72°C. Dus bij een omgeving van 20°C is dan is de temperatuur van je koelprofiel al 92°C
Hier kun je dan al bijna een eitje op bakken..

Maar hoe is het ontwerp bedacht? Neem aan dat het idee was om passief te koelen? Daar er geen sturing voor een ventilator op zit.
En hoe zijn de ervaringen van andere? Want ook andere komen dan toch vaak tot de conclusie dat het blok gekoeld moet worden?

Sine

Moderator

Kwestie van een blok nemen wat groot genoeg is.

Ik heb mijn varianten passief gekoeld, maar met koelblokken uit de rommeldoos, dus ik heb geen idee hoeveel K/W die dingen zijn.

Oke, nu ga ik helemaal out of the box denken.
Wat nu als ik 2 koellichamen neem. Q2 en Q3 worden gemonteerd op 1 koellichaam. Vervolgens worden de 2 koellichamen gekoppeld middels 3 aluminium blokken.
Er zal wel iets of wat verlies op treden door de overgang van de lichamen naar de aluminiumblokken. Maar hierdoor creëer ik toch een groter totaal waarop gekoeld kan worden. Uiteraard moeten er dan wel ventilatie gaten/sleuven boven en onder in de behuizing komen. Maar het gaat voornamelijk even over het idee. Of gaat dit idee niet op?

Dat kan werken, maar je vermoedde zelf al dat er wat inefficiëntie zal optreden en dat denk ik ook. Het koelblok dat binnen de behuizing zit zal sowieso minder warmte kwijt kunnen, en bovendien alles in de behuizing warmer maken, wat je eigenlijk niet wil. Mijn plan van aanpak zou zijn om eerst vast te stellen welke warmteweerstand je nodig hebt, dan een koelblok te zoeken en dan de behuizing daar omheen te dimensioneren. Had je al een plan over de behuizing?

Je mist ook enige berekening van de temperatuur van de transistoren, want het is misschien handig dat je koelblok niet zo heet is "dat je er een eitje op kan bakken", maar de primaire vereiste moet wat mij betreft zijn dat je de transistor zelf niet tot snot kookt. De berekeningen daarvoor hangen af van welke transistoren je gebruikt, en met zoveel onbekenden is een eenduidig antwoord moeilijk. Hier heb ik dat wel een keer een berekening gedaan op basis van andere transistoren en een bestaand koelblok om een inschatting te maken van hoe ver je kan gaan: Kruimel in "Dubbele labvoeding Conrad PS-2403D: Idiot Proof maken.".

Je gaat met een trafo van 2x15V en 3A uitgangsstroom iets onder de 70W kwijt moeten in een 'worst case' (de spanning op de elco's is dan max 21V en 10% marge kom je op 23V). Als je 2 stuks TIP142 gebruikt (raad ik aan, eventueel meer) met siliconen isolatiepads zit je op een cumulatieve warmteweerstand van 1,5°C/W per transistor, 0,75°C/W voor de set. Om onder de 125°C in de transistoren te blijven op 40°C omgeving moet de warmteweerstand van je systeem 85/70≈1,2°C/W zijn., wat je koellichaam 0,45°C/W maakt. Met 4 transistoren wordt dat een iets minder kolossale 0,825°C/W. Nu heb ik hier vrij conservatieve getallen genomen en krijg je een groot koellichaam, maar bepalen waar je kan snijden moet je zelf doen. Een thermische beveiliging kan maken dat sommige van de marges die je neemt kan weglaten, een het toevoegen van een fan maakt enorm uit. Ik heb op deze CPU koeler probleemloos meer dan 100W weggestookt (in dit topic):

Een heel klein beetje luchtbeweging maakt voor een koelblok veel uit, dus zelfs met een heel traag lopende fan kan je de warmteweerstand van je koelblok makkelijk halveren.

Tja, qua behuizing zou ik de voeding graag in Hammond 1455U2201 willen bouwen. Wil het geheeld toch wel zo compact mogelijk houden. Maar dat gaat lastig worden als ik jou verhaal zo lees :'(
Ik moet er echter nog eens goed induiken of ik alles begrijp hoe jij het berekend hebt.

Een heel klein beetje luchtbeweging maakt voor een koelblok veel uit, dus zelfs met een heel traag lopende fan kan je de warmteweerstand van je koelblok makkelijk halveren.

Nou als dit zoveel uitmaakt dat ik met 2x 50mm fans, overhitting kan voorkomen. Dan is dat natuurlijk altijd nog wel een optie. En deze dan via een thermokoppel ofzo, laat inschakelen vanaf een bepaalde temp..

De getallen die ik heb gebruikt hebben overal marge, maar je zult over het thermische management wel moeten nadenken, zeker als de behuizing die je hebt gekozen geen ventilatiegaten heeft. In een gesloten behuizing wordt een trafo bijvoorbeeld ook makkelijk erg warm, liefst creëer je een luchtstroom die koel over de gevoelige componenten wordt geleid en dan warm de behuizing uit gaat.

Wat je ook kan doen is een behuizing kopen waar koeling geïntegreerd is, zoals deze: joram.agten in "[CO voeding 2019] discussie topic". Hier gaat het over de (Mini) Dissipante serie van ModuShop, die ik er best mooi uit vind zien. De prijzen zijn ex BTW, maar rekening houdend met de kosten van dit soort koelblokken los zijn ze best wel goedkoop eigenlijk. Ik heb geen idee van de mogelijke extra kosten, dar moet je zelf even naar kijken, ik heb er zelf geen.

benleentje

Golden Member

Op donderdag 18 januari 2024 23:59:20 schreef Ricotjuh:
En hoe komt delta elektronika er dan mee weg? Die hebben met hun E030-3 ook een voeding geleverd met dezelfde specificaties maar wel in een compacte bouwvorm. Hoe komen hun er dan onderuit om zo’n joekel van een koelblok te moeten gebruiken ?

Delta gebruikt een schakeling die spanning op de buffer elco regelt. Die spanning is dan iets van 5V hoger dan de uitgangsspanning.
Als je voeding dan ingesteld staat op op 30V en je maakt sluiting dan moet er heel even 105W weggewerkt worden, maar daarna is het ca 15W aan vermogen wat weggewerkt moet worden.

Deze voeding heeft een wikkelingsbijschakeling, dus je DC is maximaal iets van 20V dan heb je het nog 'maar' over 60W

Ok dat scheelt, maar de globale berekening van het koelprofiel blijft verder gelijk. Ook hier moet er worst case 105W weggewerkt worden maar zodra er naar de lagere wikkeling is geschakelt is dat max 60W. Dus voor de SOA moet je wel uitgaat van die 105W en voor de berekening van het koelprofiel kan je uitgaan van 60W.

benleentje

Golden Member

Uiteraard moeten er dan wel ventilatie gaten/sleuven boven en onder in de behuizing komen. Maar het gaat voornamelijk even over het idee. Of gaat dit idee niet op?

Op zich kan dat idee prima werken maar het vergt een wat grotere koelblok.

Als je weer uitgaat van 60 graden voor je koelblok maar dan voor de omgevings temperatuur 40 graden neemt met een max vermogen van 60W.

koelblok word dan
60 - 40 = 20K
20K/ 60W = 0,3K/W

Dus zelfde grote van het koelblok als eerst.
En dat mogen ook 3 blokken van 0,9K/W zijn.
Maar de sleuven in de kast en de hoogte van de voetjes waarom het komt te staan spelen ook mee. Dus als je die geheel ventilator loos wilt hebben moet de kast ook mee kunnen koelen dus direct aan het profiel zitten of moet het koelplaat oppervlak nog groter.

Wil het geheeld toch wel zo compact mogelijk houden. Maar dat gaat lastig worden als ik jou verhaal zo lees

Met een intern koelblok, zonder ventilator en zonder schakeling zoals delta die heeft om de spanning op de buffer elco te regelen ja dan word het lastig.

Maar eea hangt ook af van wat je met de voeding doet en hoe lang. Als je de meeste van de tijd onder de 500mA zit dan kat prima zonder ventilator en interne koelplaat. En dan kan je bv ook best nog een paar minuten wel 3A gebruiken. 3A bij 12V is een stuk minder vermogen als 3A bij 0V = kortsluiten waar ik vanuit ben gegaan.

Ik ben ook uitgegaan van 60 graden van het koelblok en dat is ca 63 graden voor de torren. Dat is erg conservatief en de torren mogen aanzienlijk warmer worden zeker als de koelplaat intern zit en dus niet aanraakbaar is.

In eerste instantie zou ik mijn best doen om de koeling zoveel mogelijk passief zonder ventilator te laten werken zodat je voor normaal gebruik geen ventilator nodig heb. Behalve als je de voeding wat langer gaat gebruiken je dan via een klixon de ventilator laat werken.

Ik zou dan niet voor 50mm fans gaan maar zoveel mogelijk voor een 120mm fan omdat altijd stiller zijn bij dezelfde lucht verplaatsing.

De ventilator hoeft niet perse van aan de achterkant te zitten maar die mag ook boven of onderop het koelblok zitten. Is wel minder ideaal maar het kan wel.

Op vrijdag 19 januari 2024 13:16:24 schreef Ricotjuh:
Tja, qua behuizing zou ik de voeding graag in Hammond 1455U2201 willen bouwen. Wil het geheeld toch wel zo compact mogelijk houden. Maar dat gaat lastig worden als ik jou verhaal zo lees :'(
Ik moet er echter nog eens goed induiken of ik alles begrijp hoe jij het berekend hebt.
[bijlage]

Hé, die behuizing komt me bekend voor… :)

De 1455T2201 die ik gebruikte is kleiner dan de 1455U2201 en daar kreeg ik het (met enige moeite, oke) toch in. Dus het zou kunnen lukken. Afhankelijk ook van hoe groot je trafo is. Die heb ik niet opgemeten bij de mijne, maar het is een 80 VA ringkern (ik heb het even opgezocht, het is een RKT80.12)

https://www.eluke.nl/2018/08/29/circuitsonline-voeding/
(Daarbij er achter gekomen dat het type trafo niet in de blogpost stond en de foto’s wat aandacht nodig hadden om op de nieuwere wordpressversie correct getoond te worden, dus dat gelijk goedgesmurft. Dank je wel)

De netentree zit bij mijn voeding aan de zijkant. Het koelblok neemt de hele achterkant in beslag. De 1445U2201 is net 26 mm breder. Hmm. Niet genoeg voor de netentree. Maar je zou een iets smaller en iets hoger koelblok kunnen gebruiken, als dat te vinden is, misschien past het dan?

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ja ik had inspiratie gehaald uit jou project. Ziet er heel strak uit.
Ik heb een 150VA trafo. Maar qua inbouwen gaat dat wel goed komen. Zeker met een maatje groter dan de jouwe. Het verhaal waar het misschien stuk op loopt is het koellichaam. Hetzelfde koelblok als wat jij hebt genomen past hier ruim op. En als ik de net entree 90 graden draai, zou dat zomaar kunnen passen. Echter zou ik dan in de knoei kunnen komen met mijn warmte afvoer zoals eerder is benoemd. Ik zie dat jou voeding 80VA is. Jij hebt verder geen problemen met je koeling gehad?

Houd er wel rekening mee dat zijn voeding 28V/2A is, hij benoemt het hier: Lucky Luke in "Circuits Online Voeding 2016 Deel 3". Dat scheelt 1/3 van de warmte. Overigens vind ik het best acceptabel om de koeling minder zwaar te dimensioneren als er een temperatuursbeveiliging op zit. Ik heb weleens geëxperimenteerd met een schakeling waarin ik LM317's als transistoren gebruikte omdat die een thermische beveiliging hebben. Die had ik op een 2,5°C/W koelblokje gezet:

Daar merkte ik hoe lang het eigenlijk duurde voor de temperatuur een kritisch niveau bereikt, zelfs op een klein koelblokje als dit. De initiele opwarming gaat snel, maar vlakt daarna af.

NB En dat ding van Lucky Luke is inderdaad een heel mooi voedinkje geworden. :9~

Oke,

Bedankt voor de antwoorden zover.
De transformator heb ik gisteren binnengekregen. Een mooie Amplimo 58013.
Ik sta op het punt de overige losse onderdelen te bestellen. Maar nu heb ik nog een aantal losstaande vragen. Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen.

1. Voor de powertransistoren wordt er in de bijsluiter en het schema verwezen naar de BDW93C. Maar in sommige verhalen lees ik ook dat er de TIP142 wordt toegepast. Kan ik het, het beste bij de BDW39C houden? Of heeft de TIP142 meer voordelen dan enkel de beschikbaarheid (bij bijvoorbeeld Reichelt)? Of vergt dit ook weer aanpassingen in het schema?

2. Ik heb nog een hele serie FB1004 bruggelijkrichters liggen. Kan ik deze toepassen? Of zijn er zaken waar ik op moet letten? Link

3. Is 3W voldoende voor R9 en R10 (0.33R)? Ik zie dit nog niet zo gauw terug.

4. Betreft die aanpassing van C21. Het verlagen van C21 naar 100nF, biedt dat hetzelfde resultaat als 1k5 parallel over een 10uF te zetten? Wat heeft de voorkeur? Of maakt het technisch helemaal geen drol uit?

5. Bij het gebruik van digitale voltmeters. Waarom moeten deze normaliter een eigen voeding hebben? Waarom kunnen deze meters niet gevoed wordt met de spanning uit de voeding zelf?

6. Bij het gebruik van deze digitale voltmeters, kan ik die dan aansluiten zoals hieronder is weergegeven? Dus spannignsuitlezen kan ik direct over de uitgangsklemmen zetten. En de andere voltmeter gebruik ik voor de uitlezing van de A. Is dit correct?

7. Verschillende bouwers van deze voedingen hebben meerslagen potmeters toegepast. Hoe weet ik dan op welke waarde de CC is ingesteld? Stel mijn voeding kan 3A leveren, maar voor een load wil ik de voeding afstellen op 2A. Hoe doe ik dat dan precies?

Oef, hoop vragen, ik zal er snel een paar proberen te beantwoorden:
1. Het gaat er om dat het een darlingtontransistor is en je genoeg vermogen kwijt kan. De BDW93 is een TO-220 transistor waar je een medium vermogen in kwijt kan, de TIP142 zit in een grotere TO-247 behuizing en heeft daardoor minder warmteweerstand en ik zou die aanraden. Meer exemplaren werkt soms beter, en een foutje kan altijd, dus ik zou er gewoon meerdere kopen. Had je de berekeningen om het maximale vermogen uit te rekenen gezien?
2. Die zal voldoen, al moet je deze brugcel ook koelen als je hem gebruikt voor de 3A dat je van plan bent. Dat geeft ongeveer 6W aan dissipatie.
3. Het vermogen dat je in de weerstand dissipeert is P=I2R, in dit geval is dat per weerstand dus 1,52*0,33=0,74W. Het ziet er alleen naar uit dat de spanning over de weerstanden op iets van 0,25V begrensd is, waardoor de uitgangsstroom niet meer dan 1,5A zal zijn. Ik denk dat je daar 0,15Ω weerstanden nodig gaat hebben. Daar zal dan 1,52*0,15=0,34W in worden gedissipeerd.
4. Ik zou voor de 100nF condensator gaan, die 1k5 weerstand is IMHO een zinvol lapmiddel voor als je de schakeling al hebt, maar niet als je nieuw begint.
5. Ja dat kan, maar alle meters hebben een zeker bereik ten opzichte van hun eigen voedingsspanning dat ze resultaten kunnen lezen. Dat exacte probleem had je met dat ontwerp van Instructables ook: dat was gemaakt om positieve spanningen ten opzichte van zijn eigen massa te meten, en dat kan hier niet.
6. Ja dat kan, maar het gaat om waar je de voedingsspanning vandaan gaat halen. Als je er een aparte transformator(wikkeling) en regelaar voor hebt dan gaat het goed. Het kan ook werken als ze op de + en -5V zitten, maar dan moet je een meter hebben die zwevend kan meten ten opzichte van zijn eigen voedingsspanning. Dat is niet altijd zo. Had je een specifieke digitale meter op het oog?
7. Dat kan niet, je moet de voeding dan kortsluiten om er achter te komen. Je kunt een schakelaar implementeren die schakelt tussen de spanning over de shunt of de uitgang, maar dan moet je die er expliciet bij ontwerpen.

Sine

Moderator

1. Bij jouw stroom/vermogen altijd voor de TIP142 gaan, die BDW hebben we destijds in bulk een flinke berg van kunnen aanschaffen en zat in de kit. Die is tegenwoordig ook erg obsolete.
Verder geen aanpassingen nodig voor de TIP.

2. De FB1004 is een prima brug, schroef hem ergens tegen het kastje en hij is meteen gekoeld. Als je plek hebt op het koelblok dan is dat nog beter.

3. Voor R9 en R10 wil je weerstanden gebruiken met een lage tempco, anders drift je stroominstelling. 5W is beter dan 3W in dit geval.

4. Ik zou C21 verlagen naar 100n, dat maakt voor de werking niets uit. Bij de latere variant (de 2019) is dat ook de oplossing geworden. En je hebt weer een elco minder.

5. Je kunt de meters voeden uit de eigen voeding. Dat staat ook in de openingspost, En de twee LCD paneelmeters die je daar ziet worden direct gevoed uit de interne +-5V.
Maar dat is ERG afhankelijk van je paneelmeters of dat goed gaat, welke wil je gebruiken?

6. Je kunt bepaalde meters bijna direct aansluiten, er staan zelfs twee schema's in de openingspost hoe je dat moet doen.
Welke meters wil je gebruiken?

7. Je hebt bij deze voeding geen aflezing van de ingestelde stroom, de 2019 heeft dit wel die schakelt om naar de ingestelde en gemeten waarde als je de uitgang in/uit schakelt, je kunt daar spieken hoe dat werkt.
Een korstluitschakelaar is wat mij betreft een prutsoplossing. Dat zeker niet doen.

Onder de streep:
a. Welke paneelmeters ga je gebruiken? Dan kunnen we kijken of die direct op deze voeding kunnen. Als dat niet kan zijn er nog wat trucs mogelijk.
b. Als je twijfelt over de koelblokken, de suggestie van een klixon op het blok is een optie die ik ook wel eens heb toegepast. Als je de -5V naar D8 onderbreekt dan valt de uitgangsspanning weg.
Een andere optie is om de twee blokken rug aan rug achter tegen de kast te hangen met de torren er tussen. Dat kan alleen mechanisch een uitdaging worden.
c. De hulpvoedingsspanning kun je maken door een paar windingen extra op je trafo te leggen. 1x9V is voldoende als je de hulpvoeding niet extra belast (de proto heeft ook niet meer)
d. Ze staan niet in het schema ... maar vergeet de zekeringen niet! Eentje in serie met elke wikkeling.

-edit-

Nog een fotootje gevonden. De voeding die direct de paneelmeters voedt uit zijn eigen hulpvoeding.
De meters zijn opgebouwd rond een ICL7106. Als je paneelmeters gebruikt met een vergelijkbare chip dan kan dit. De paneelmeters van de 2019 voeding worden ook gevoed door zijn eigen hulpvoeding, in dat geval zijn het ICL7107's (LED ipv LCD)

Op zaterdag 20 januari 2024 11:38:35 schreef Ricotjuh:
Ja ik had inspiratie gehaald uit jou project. Ziet er heel strak uit.
Ik heb een 150VA trafo. Maar qua inbouwen gaat dat wel goed komen. Zeker met een maatje groter dan de jouwe. Het verhaal waar het misschien stuk op loopt is het koellichaam. Hetzelfde koelblok als wat jij hebt genomen past hier ruim op. En als ik de net entree 90 graden draai, zou dat zomaar kunnen passen. Echter zou ik dan in de knoei kunnen komen met mijn warmte afvoer zoals eerder is benoemd. Ik zie dat jou voeding 80VA is. Jij hebt verder geen problemen met je koeling gehad?

Ha, leuk! Dank je. (Ook dank je, Kruimel)

Ik heb geen problemen gehad met koeling, maar ik weet niet meer zeker of ik ‘m al of niet een tijdje op maximale dissipatie heb laten werken. (Maximale uitgangsstroom in een kortsluiting.) ik denk van wel maar zou ‘t dan moeten herhalen om het zeker te weten. Bij normaal gebruik sowiso geen problemen.
De torren zitten rechtstreeks op het koelblok (het alu plaatje heeft daar een uitsparing).

Voor het aflezen van de ingestelde stroom: je zou een schaalverdeling op je potmeter kunnen maken, maar de voedingsspanning laag draaien en de voeding kortsluiten is denk ik precieser. Mijn potmeters hebben getallen, maar ik gebruik dat eigenlijk alleen als grove inschatting/indicatie zonder ‘rekenen’ (x2 doen van getal op de potmeter… want 2A volle schaal en 1000 op de potmeter. Hum, is misschien nog best bruikbaar… als ik het nu bekijk)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Die I-pot wordt 'iets' (met 50k) belast door de schakeling, die instelling is dus niet helemaal lineair. Zeker als je pots met een wat grotere weerstand gebruikt kan dat aardig afwijken.

-edit-

Die U-pot nog iets erger met een belasting van 10k. Veel groter dan 1k wil je dus niet gaan.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 21 januari 2024 23:12:47 (22%)

Op zondag 21 januari 2024 22:33:30 schreef Sine:
7. Je hebt bij deze voeding geen aflezing van de ingestelde stroom, de 2019 heeft dit wel die schakelt om naar de ingestelde en gemeten waarde als je de uitgang in/uit schakelt, je kunt daar spieken hoe dat werkt.
Een korstluitschakelaar is wat mij betreft een prutsoplossing. Dat zeker niet doen.

Ow dat wilde ik ook zeker niet zeggen, ik bedoelde een wisselschakelaar om de meter te laten wisselen tussen een been van R12 en de kruising van R7 en R8.

Sine

Moderator

Op maandag 22 januari 2024 00:05:18 schreef Kruimel:
[...]Ow dat wilde ik ook zeker niet zeggen, ik bedoelde een wisselschakelaar om de meter te laten wisselen tussen een been van R12 en de kruising van R7 en R8.

Dat is inderdaad de oplossing daarvoor, omschakelen tussen werkelijke en gewenste waarde.
Let er alleen op dat je dat erg hoogohmig doet, of buffert, anders gaan die waardes afwijken. In de '19 voeding zijn beiden signalen gebufferd.

Voor de goedkope chinese metertjes heb ik in het verleden een simpele geïsoleerde voeding gemaakt.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/117936

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Als hij nu een ringkern heeft lijkt het me het makkelijkst om net als Sine een paar extra windingen rond de kern te leggen. Zo een schakelende omzetter is natuurlijk ook een beetje vloeken in de kerk van de lineaire voeding. :)

Overigens heb ik helemaal zo een goede ervaringen niet met die generieke Chinese metertjes. De ICL7107 gebaseerde lijken vrij aardig, maar met de ongemarkeerde microcontroller-gebaseerde varianten heb ik weinig plezier.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op maandag 22 januari 2024 12:56:49 (33%)

Dank alles voor de snelle en uitgebreide antwoorden.

1. Dan ga ik voor de TIP142. @Kruimel, ik moet jou berekeningen nog eens goed bekijken. Moet eerlijk bekennen dat ik die berekeningen een zware kost vind. Maar ga het zo nog eens goed bekijken. Eens zien wat dat kan gaan betekenen voor mijn koeling.

2. Top. Wellicht nog plek zat op het koelblok, dus kan hem daar wel monteren.

3. Als ik zo de berekeningen van Kruimel zie, dan is dat vermogen helemaal niet nodig. Wordt dat dan alleen maar gedaan voor de temperatuur cooficient? Of wat is de reden van dit hoge vermogen? Want ik neem aan dat hoe lager, hoe beter? Dus ik heb bij Reichelt gekeken en ik kom daar bijvoorde de volgende 2 tegen. Eén van 3W en de andere van 5W.

VIT CR254R0,33 Draadweerstand, axiaal, 3 W, 0,33 ohm, 5%
0 ± 20 ppm/K
3Watt

5W AXIAL 0,33 5Watt Draadweerstand, serie 208-8, 0,33 Ohm
+0 ±40 ppm K-1
5Watt

En hierbij lijkt de 3W een lager temperatuur cooficient te hebben. Maar is dit alsnog hoog? Of welke specs werden er bij de kit geleverd?

4. Zet ik er gelijk 100nF in.

5&6. Nou eerste instantie wilde ik 2 van dit deze metertje testen en indien deze nauwkeurig genoeg waren, dan wilde ik ze gaan toepassen.

Metertje

Alleen bij nader inzien zie ik dat deze 'maar' tot 30V gaan. En aangezien de kans groot is dat de beoogde voeding iets meer zal kunnen leveren, heb ik geen idee hoe dit uit gaat pakken. Daarnaast heb ik net zoals kruimel mijn twijfels over de kwaliteit van dit soort metertjes.
Maar, na het schema van voeding 2019 bekeken te hebben, zit ik er aan te denken om wellicht zelf de displays te maken. Indien het frame van voldoende kwaliteit is, kan ik de zelfbouw display inbouwen in het frame van de Aliexpress display.
Aangezien jullie gebruik maken van de ICL7107, neem ik aan dat jullie hiervan wel tevreden zijn en nauwkeurig genoeg is? En zoals Sine al aangeeft, kan ik dan gewoon gebruik maken van de huidige +5V en -5V.

7. Ik heb eens gekeken naar de '19 variant, maar moet toch goed kijken naar al die verwijzingen in het schema. Maar ik niet goed zien wat jij precies bedoeld met het "beiden signalen gebufferd". Bedoel je hier dan gewoon een opamp met een versterking van 1x?
Ik heb hieronder een schetjes getekend met hoe ik denk dat jullie het bedoelen. Echter zit hier geen buffer tussen.
Is dit hoe jullie het bedoelen?

Betreft de opmerking over die klixon, dat is een goede. Dat ga ik waarschijnlijk nog wel toevoegen. Moet dan nog wel bekijken wat een verstandige keus op welke temperatuur er afgeschakeld dient te worden..

Sine

Moderator

Op maandag 22 januari 2024 20:52:56 schreef Ricotjuh:
Dank alles voor de snelle en uitgebreide antwoorden.

3. Als ik zo de berekeningen van Kruimel zie, dan is dat vermogen helemaal niet nodig. Wordt dat dan alleen maar gedaan voor de temperatuur cooficient?

Minder stijging in temperatuur is minder last van de tempco, en gezien fysiek grotere weerstanden minder opwarmen, of beter de warmte beter afgeven hebben we die destijds gekozen.
Blijf weg van cementweerstanden, die vitrohm ziet er prima uit met 20ppm.

5&6. Nou eerste instantie wilde ik 2 van dit deze metertje testen en indien deze nauwkeurig genoeg waren, dan wilde ik ze gaan toepassen.

[bijlage]
Metertje

Hmja, die meters zijn redelijk ... waardeloos.
Als je die toepast hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken over ppm's ;)
Ik heb er ooit een handje vol van getest, en er zat maar 1 type bij wat geen flinke afwijking had in het lage bereik.

Maar, na het schema van voeding 2019 bekeken te hebben, zit ik er aan te denken om wellicht zelf de displays te maken. Indien het frame van voldoende kwaliteit is, kan ik de zelfbouw display inbouwen in het frame van de Aliexpress display.
Aangezien jullie gebruik maken van de ICL7107, neem ik aan dat jullie hiervan wel tevreden zijn en nauwkeurig genoeg is? En zoals Sine al aangeeft, kan ik dan gewoon gebruik maken van de huidige +5V en -5V.

Ja, de ICL's zijn prima, zelfs die van de Chinees. Let er wel op dat de condensatoren van goede kwaliteit zijn, NP0 of MKT, geen keramische C's gebruiken!

De -5V wordt amper belast. De +5 moet ook de led stroom leveren, als je dat wilt doen gebruik dan een extra 7805 voor de voeding van de paneelmeters. De spanning mag je gewoon aftakken op dezelfde plek als de bestaande 7805

7. Ik heb eens gekeken naar de '19 variant, maar moet toch goed kijken naar al die verwijzingen in het schema. Maar ik niet goed zien wat jij precies bedoeld met het "beiden signalen gebufferd". Bedoel je hier dan gewoon een opamp met een versterking van 1x?

Yep, beide potmeters zijn gebufferd met een x1 versterkende opamp (een buffer) En de stroommeting heeft een extra opamp over de shunt die het signaal opkrikt naar 1V/A en als bonus laag ohmig maakt. [/]

Ik heb hieronder een schetjes getekend met hoe ik denk dat jullie het bedoelen. Echter zit hier geen buffer tussen.
Is dit hoe jullie het bedoelen?
[bijlage]

Yep, exact zo. Zorg dat de ingang van je paneelmeter hoogohmig is en je kunt het zo oplossen.

-edit-

Ik kwam deze tegen ...

https://www.aliexpress.com/item/1005006113324993.html

Daar kun je van maken wat je wilt.

-edit2-
Ik geloof dat dit de paneelmeters waren die wat zinnigs aangaven:
https://www.aliexpress.com/item/1005006008018484.html

De laatste digit is onzin, dus daar heb ik een stukje tape over geplakt ;)

En wellicht zijn er tegenwoordig wel goede metertjes bij, maar daar kom je enkel achter door ze te testen.