Aangepaste 2016 CO voeding

Helaas heb ik op mijn breadboard enkel het circuit getest met extrne voedingen. Waarbij ik met een voeding regelde tussen 0-30V om de CO 2016 na te bootsen. En met een andere voeding verzorgde ik de +/- 5V. Dus helaas is dit toentertijd niet getest met de interne voeding..

Ben eens aan het meten gegaan op de +5V lijn van de display print. En hier zie ik een hele grote 50Hz rimpel. Deze bedraagt wel 900mV.

Op de -5V zie ik de 50Hz ook terug. Maar daar is deze “maar” ruim 100mV.

De rimpel op de +5V en -5V van de voeding zelf, is zo goed as dead as a dodo.
Lijkt dit voort te komen uit slechte Elcos rondom de 7805 op de display print?

benleentje

Golden Member

IK vermoed slechte of verkeerde waarde elco na je gelijkrichter. Wat meet je direct na de gelijkrichter op de elco.
Na een 7805 verwacht ik geen 50Hz rimpel meer te zien tenzij de spanning op de ingang van de 7805 te laag is.

RAAF12

Golden Member

Zat ik ook aan te denken die moet 3V hoger zijn aan de input. Misschien levert de trafo te weinig onder belasting van de +5V rail.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Op de CO 2016 print krijg ik onderstaand beeld na de afvlak elco achter de gelijkrichtbrug.

Onderstaande is gemeten na de 7805 op de 100nF (C17)

De spanning op de ingang van de 7805 is 9V. Dus dit lijkt me prima

RAAF12

Golden Member

Dan ligt het daar niet aan, maar als het een 50Hz rimpel is denk ik toch aan een enkelzijdige gelijkrichter. Met een losse voeding aansluiten kan je de bron elimineren.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Het is een enkele wikkeling die hier gebruikt wordt. Er is een brugcel op de print, maar je krijgt alleen 100Hz als je een dubbele wikkeling toepast. Het lijkt er bovendien niet op dat dit het probleem is.

Sine

Moderator

Het lijkt er bovendien niet op dat dit het probleem is.

Nou ... met een volt rimpel op de 5V kan dat bijna niet anders dan vreemd gaan doen.
Dat zal het probleem ook zijn.

Die paneelmeters gebruiken meer stroom dan de voeding zelf, zeker met normale (niet-HE) displays.

Overigens is enige rimpel op de +5V van je voeding ook zwaar onwenselijk, dat zie je direct terug op de uitgang.
Een hele simpele oplossing kon al eens zijn de bufferelco van de positieve voeding een slag groter kiezen.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 17 april 2024 02:02:51 (12%)

Maar is het dan niet heel gek dat deze rimpel op de voeding zelf niet terug te vinden is, maar wel op de +5V van het display print. Ze gebruiken hetzelfde schema met de dezelfde componenten. Hoe kan het dan dat de rimpel wel zichtbaar is op het displayprint en volledig verdwenen is op de +5V van de voeding? Dit is toch niet te wijten aan het feit dat het stroomverbruik op de +5V rail van de display hoger is dan die op de voedingsprint?

Op woensdag 17 april 2024 02:00:44 schreef Sine:
[...]

Nou ... met een volt rimpel op de 5V kan dat bijna niet anders dan vreemd gaan doen.
Dat zal het probleem ook zijn.

O wacht, ik las het niet goed. Er zijn natuurlijk twee regelaars, en de ene heeft wel een rimpel en de andere niet. Dat is dan duidelijk wel het probleem.

Het gekke is de vorm van de rimpel, hij lijkt exact hetzelfde als de ingangsrimpel. Ik zou deze golfvorm alleen verwachten op de elco, maar als een regelaar in verzadiging gaat krijg je een ander soort rimpel die aan de toppen afgevlakt is, zoals dit:

Misschien eens kijken of de massa van je 7805 goed aangesloten zit. Wat is de spanning die je na de 7805 meet ten opzichte van de massa van de 7107? Is die lager dan 5V dan is de regelaar in verzadiging en moet je de positieve spanning eens controleren. Is die hoger dan moet je de massa aansluiting van de 7805 controleren.

Het ding los testen is natuurlijk ook een optie. Is het misschien stiekem een 7809 of een 7905 of is het ding opgeblazen? Meet de spanning over de 7805 eens, als die 0V is, is de chip misschien opgeblazen (al snap ik niet waarom).

De rimpel is ongeveer 3V op de 1000µF elco, dat wijst op een verbruik van ongeveer 150mA, wat niet zuinig, maar ook niet absurd veel is. Je kunt de stroom door de LED's misschien wat verlagen en kijken of de rimpel minder wordt, maar dat zou ik pas proberen als je de regelaar als probleem hebt uitgesloten.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 17 april 2024 11:32:53 (20%)

Net keek ik nog even naar het plaatje van de PCB die je had gepost, en het valt me op dat op de bovenlaag wel een massavlak is, maar dat de vlakken rond JP2 en X2-2 en pin 21 van het IC onderling niet verbonden zijn. Controleer zeker even of er niet een foutje is ontstaan op de PCB waar die niet op elkaar aangesloten zijn. Ik heb geen plaatje van de onderlaag, maar de DRC van je CAD programma zou dit ook moeten vinden als je die eens draait. Ik zeg hier maar wat, maar het zijn wel de venijnige problemen waar je met geen meting een zinvol resultaat door krijgt.

Op dinsdag 16 april 2024 22:03:49 schreef Ricotjuh:
Ben eens aan het meten gegaan op de +5V lijn van de display print. En hier zie ik een hele grote 50Hz rimpel. Deze bedraagt wel 900mV.
[bijlage]

Op je foto zie ik trouwens 3V (de scoop toont 1V/div), wat net zo groot is als op de meting over de elco.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 17 april 2024 14:47:47 (22%)

Probleem opgelost!
Blijkbaar klopt de footprint van eagle die ik heb gebruikt, niet. De 7805 stond er verkeerd in. 8)7 Eenmaal goed aangesloten doet ie het perfect. Dank voor het meedenken

Die zag ik niet aankomen... :/

Maar het klopt wel met de waarnemingen: er zit een anti-parallele diode in die dingen. Dik kans dat hij na het omkeren gewoon weer werkt. Wel een absurde fout, het ding heeft maar 3 pinnen. 8)7

Ja dat is heel erg. Snap ook niet dat de footprint niet klopt van de silkscreen. Afijn, ik heb ze vervangen door een nieuw exemplaar en alles lijkt nu goed te werken. We kunnen weer verder met het afwerken van dit project. Word vervolgd!!

Hij is klaar voor zover. Dank alle voor het meedenken en de hulp.
Hieronder wat foto's van het eindresultaat.

RAAF12

Golden Member

Ziet er keurig uit ook mooi dat er ventilatiegaatjes in de kast zitten.

benleentje

Golden Member

Ziet er inderdaad zeer netjes uit. Ik zie wel dingen die ik net iets anders zou hebben gedaan qua indeling maar het heeft wel een hoge professionaliteit gehalte.

Een punt van aandacht is wel de trafo vrij opgesloten zit en dus slecht zijn warmte kwijt kan. Maar dat is ook logisch in zijn kleine behuizing. Daarom noem ik het ook een aandacht puntje en als je de voeding lang achter elkaar gebruikt zou ik eens kijken hoe warm die trafo nu echt word.

RAAF12

Golden Member

Langdurig kortsluiten of een paar H4 50W 12V autolampjes aansluiten? Als de trafo er dan uitligt weet je dat de zekeringen niet juiste waarden hebben :-) * En wat gaten boren onder en rond de trafo, deed ik ook als ik weer eens een voedinkje bouwde. Opgesloten warmte is ook slecht voor de regeleigenschappen van de voeding. Wil je helemaal zeker zijn dat het lekker blijft werken in tropische temperaturen dan kan die nog in een oven op 50 graden worden getest. Maar dat is iets wat niet iedereen nodig vind. Dat is meer iets voor de ultra freaks. Ik ken er een paar :-)

* of een temp zekering op de ringkerntrafo

Maar nogmaals, een mooi stukje huisvlijt, chapeau!

Dank voor de leuke reacties

Ziet er inderdaad zeer netjes uit. Ik zie wel dingen die ik net iets anders zou hebben gedaan qua indeling maar het heeft wel een hoge professionaliteit gehalte.

Ik heb de ruimte tussen de voedingsprint en de front nog vrijgelaten omdat ik met de gedachten zat te spelen om een extra stuurprintje te maken om de uitlezing van de displays te kunnen laten switchen tussen de ingestelde en werkelijke waardes. Maar voor nu laat ik even voor wat het is. Eerst weer wat andere projecten oppakken. Wellicht iets voor in de toekomst.

Ik zal een in de gaten gaan houden wat de temperatuur gaat worden bij zwaardere belasting.

blackdog

Golden Member

Hi,

Mooi resultaat en goede interactie met het forum om tot dit resultaat te komen!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Vorige week nog aan de slag gegaan met deze voeding en toen heb ik verschillende keren gehad dan de 800mA zekering sprong bij het aanzetten van de voeding. Echter schrijft Amplimo wel deze waarde voor. Voor de test even een 1A zekering erin gezet. Deze leverde tot dusver geen problemen op. Maar ik vraag me wel af of er dan iets niet goed zit als ik moet afwijken van de specs van de fabrikant!?!

Sine

Moderator

De trafo is 160VA, dat is 0,7A .. dan is 0,8A er erg dicht bij inderdaad, ze schrijven een 'time lag' fuse voor., dus dat zou een trage moeten zijn 'T'

Een andere trafo boer schreef ooit 1,25xIn voor, en dan zit je op 0,9A Ik zou me niet te druk maken met 1A, als dat heel blijft is het prima.

Ik vermoed dat men met het bepalen van de zekering geen rekening gehouden heeft met een eventuele achterliggende elco die op zijn beurt de inrush nog wat vergroot.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 17 februari 2025 13:32:17 (22%)

Ik pas inderdaad ook trage zekeringen toe.
Vind het ook krap bepaald, die 0.8A. Maar dan houd ik voor nu even die 1A aan. En kijk ik even af hoe dat verloopt.

Heb ik ook weleens gehad. Ik geloof dat je sneller problemen hebt met opstartstromen krijgt als er geen belasting aan de trafo zit dan wel. Het heeft iets te maken met het magnetiseren van de kern als hij uitgezet wordt en dan in dezelfde polariteit wordt ingeschakeld. Het zal in dit geval niet elke keer, maar slechts af en toe moeten gebeuren. Als het elke keer gebeurt is er misschien wel wat mis.

In elk geval is 1,25xIn wat mij betreft volstrekt acceptabel. De situaties waar het een verschil gaat maken moet je echt met een vergrootglas zoeken. Het gaat er gewoon om dat er een beveiliging is als er eens iets gaat knetteren.