closed loop detectie gaat mis

Achtergrond
Ik heb een alarmsysteempje gemaakt dat op basis van verschillende smaken ESP's in staat is om alarmlijnen te multiplexen over MQTT. Het systeem werkt volledig parallel aan de bestaande alarminstallatie en trekt de onderbrekingen over het internet. Bij het eerste systeem was het eigenlijk zo simpel als ground, en de digitale lijn parallel verbinden, input_pullup, debouncer en het systeem draait nu al maanden, naar ieders tevredenheid.

Vandaag
Vandaag kwam ik voor het tweede 'buiten de deur systeem' (ik heb er verschillende in zelf in huis) aan bij iemand die al iets creatiefs had. De eerste alarmlijn werd in serie gezet met een drukknop (deurbel). Dus in het geval van de drukknop en de alarmlijn triggerde beide de zoemer. Het is een closed loop, dus de onderbreking van het circuit zorgt voor actie.

Ik denk dat het er practisch zo zal uitzien.

Vraag
Ik heb vandaag geprobeerd om de boel op dezelfde manier aan te sluiten als ik bij het eerste alarmsysteem heb gedaan. Dus de draden naar "D1" en "Ground" staan over de input waardoor de zoemer uiteindelijk af gaat, het is een input van een relais. De varianten die ik zelf probeerde werkte allemaal niet, dus of ik liet de zoemer permanent afgaan met mijn aansluiting, of de zoemer ging niet meer af.

Denk ik nu te simpel dat dit parallel aangesloten moet kunnen worden? Of mis ik hier iets met 'ongedefinieerde' input die ik hoopte te mitigeren met een (internal) pull up?

Steun Elkaar! Kopieer Nederlands Waar!

Waar zit de plus en de min op die deurbel? Of werkt die deurbel misschien wel op wisselspanning. Oude deurbellen werkte vaak op 8 volt wisselspanning direct uit een speciale beltransformator.

Het op deze manier direct verbinden van een data lijn van de esp32 aan de deurbel is op zijn zachtst gezegd geen goed idee. Daar is wat ingangsprotectie voor nodig om je esp32 heel te houden. Als je poortje nog niet stuk is heb je eigenlijk best veel geluk gehad tot nog toe.

Je moet er in je tekening even bijzetten welke voedingsspanningen waar op staan. En de waarde van de voedingsspanningen. Die ingang op je esp kan waarschijnlijk niet meer als vijf volt hebben en wisselspanning vind hij helemaal niet leuk.

Wat voor deurbel is dat? Een ouderwets rinkelding of een veel moderner ding. Wat voor relais zit daar (merk type) en waarom zit dat daar eigenlijk. Moeten die twee stoomkringen gescheiden blijven?

Om het elektrisch voor de esp32 veiliger te maken zou je iets met optocouplers kunnen doen. En in het geval van wisselspanning een gelijkrichter in de vorm van een diode en condensator voor die optocoupler. In het geval van gelijkspanning mis ik een blusdiode over je relais spoel. Dat wisselcontact voor je druknop? Waar is dat voor?

Het is geen 8V deurbel, maar een switch die de lijn onderbreekt. Ik ga de overige gegevens even verzamelen.

Ik zou een vrijloop diode over de spoel zetten, zoals het nu is loop je risico dat de ESP beschadigd raakt door de inductieve werking van het relais.

Meep! Meep!
benleentje

Golden Member

Het is een closed loop,

Ik begrijp uit de context wat je bedoelt maar closed loop betekend toch echt iets anders. Als je het wilt weten kan je dat opzoeken

Wat je hier hebt is een lus met normaly closed contacten geen idee wat daar de officiële naam voor is maar het is dan eerder een NC-loop.

De varianten die ik zelf probeerde werkte allemaal niet, dus of ik liet de zoemer permanent afgaan met mijn aansluiting, of de zoemer ging niet meer af.

Het principe schema wat je laat zien dat zou gewoon moeten werken. Maar ik kan niet zien wat er voor de linker schakelaar zit en dat kan ook invloed hebben op de werking.Het kan zijn dat het relais een te zware belasting is voor het circuit wat ervoor zit.

Maar zonder voorbeelden van een schakeling die zoemer continu laat afgaan en een voorbeeld van welke de zoemer niet doet afgaan is dit moeilijk op te lossen.

Want kan helpen is ipv het relais dit even tijdelijk te vervangen voor een weerstand + led. Het relais kan een te zware belasting zijn maar een relais is meestal ook een bron voor storing.

Arco

Special Member

Een relaisspoel direct aan een processorpootje knopen is wachten tot 'ie kapot gaat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voor de hele discussie over het relais gaat. Ik heb dit schema, schematisch en functioneel neergezet. Het systeem wat de zoemer zelf laat afgaan is compleet over engineered met UPS, complexe analoge print. Dus je hoort dat er relais klapt, maar de ESP in kwestie zit er niet direct aan vast.

Als het parallel aansluiten in principe had moeten werken (waar ik zelf ook vanuit ging) ga ik eerst opnieuw meten. Omdat het allemaal niet helemaal arbotechnisch toegankelijk is, sluit ik ook niet uit dat het gewoon een aansluitingsprobleem was.

Ik heb nog wel een andere vraag.

Als ik alleen de situatie van de eerste switch (open of gesloten) zou willen meenemen, dan zou ik de aansluiting toch parallel na die switch moeten kunnen neerzetten? Of kan dat niet vanwege de serie schakeling die erna komt?

benleentje

Golden Member

Serie en dan parallel is geen enkel probleem. Het probleem kan hem zitten de de belasting zal met een relais gewoon te zwaar is of dat de relais zelf te veel storing geeft.

Als je relais zo in de ingang van een microcontroller zet dan moet er toch wel minimaal een diode over de relais.

ga ik eerst opnieuw meten.

Als er iets anders werkt dan je gedacht had is dat wel iets wat ik zelf altijd doet. Alleen door te meten weet je wat er mis is gegaan.

Ik was vandaag weer op bezoek. Het was nog anders dan ik dacht. Er staat 13V op een + en - contact.

Tussen + en - loopt een circuit richting een alarm systeem en richting de 'deurbel'.

Ik vermoed dat het alarmsysteem een relays heeft dat omklapt en daarmee de stroomkring ontbreekt. De 'deurbel' functioneert hetzelfde, het ontbreekt de stroomkring.

Goed dan nu de vraag: Hoe kan ik als externe observator meten dat de stroomkring is onderbroken?

Op donderdag 19 september 2024 19:48:07 schreef Skinkie:
...

Goed dan nu de vraag: Hoe kan ik als externe observator meten dat de stroomkring is onderbroken?

Door de stroom te meten. En die kan je bijvoorbeeld meten door een 100Ω weerstand in de kring op te nemen. 20mA geeft dan 2V spanning over de weerstand.

Met die GPIO5 als ingang kan je ook de spanning meten. Als die 0 wordt dan is het relais onbekrachtigd.

Als ik je bericht interpreteer. Is dit dan wat je bedoelt?

Ik weet net of je mijn bericht bedoelt, maar ik begrijp niet echt veel van je diagram. Op die manier tekenen wordt het meer een zoekpuzzel.

Je kan niet 100Ω in serie zetten met een gloeilamp of buzzer, dan geeft die waarschijnlijk niet veel licht meer. Ik dacht dat je een soort sensorlus had.

revado

Honourable Member

Ik begrijp helemaal niet wat TS nu eigenlijk wil.
Er is een alarminstallatie en er is een deurbel.
Die combi snap ik al niet helemaal.
De meeste alarminstallaties werken met en digitale bus , daar kan je niet zomaar iets op aansluiten.
En als het analoog is dan zit er meestal een 3k3 afsluitweerstand in de sensoren als tamper beveiliging.
Daar kan je niet zomaar wat tussen of bij zetten.

Op zondag 22 september 2024 21:14:22 schreef revado:
Ik begrijp helemaal niet wat TS nu eigenlijk wil.
Er is een alarminstallatie en er is een deurbel.
Die combi snap ik al niet helemaal.

We kunnen elkaar daarop de handschudden: ik ook niet.

De meeste alarminstallaties werken met en digitale bus , daar kan je niet zomaar iets op aansluiten.
En als het analoog is dan zit er meestal een 3k3 afsluitweerstand in de sensoren als tamper beveiliging.
Daar kan je niet zomaar wat tussen of bij zetten.

Wat ik eerder al omschreef. Er staat 13V op een een poort, daarop zijn in serie een drukknop en (waarschijnlijk) een relais aangesloten. Dus op het moment dat het relais afvalt of de drukknop wordt ingedrukt wordt het circuit onderbroken. Mijn vermoeden is dat die 13V een zelf een relais laat omklappen.

Ik wil weten hoe ik als externe observator kan meten dat er 13V loopt (of niets) en daarvoor wil ik richting 3.6V (optocoupler).

Het idee om er een weerstand in serie over te zetten werkt waarschijnlijk, maar zou je dit bijvoorbeeld ook kunnen doen zodat de 13V blijft behouden?

Dit schematisch beter?

Ik wil weten hoe ik als externe observator kan meten dat er 13V loopt (of niets) en daarvoor wil ik richting 3.6V (optocoupler).

13V 'loopt' niet. 13V spanning is/staat ergens op. Stroom loopt.

Dus wat wilt u nu precies meten/weten: dat er ergens spanning op staat, of dat er door een gesloten circuit een stroom loopt? Indien dat laatste, hoeveel stroom (mA, A) loopt er normaal doorheen?

Welke spanning heeft P1? In uw laatste schema staat 3V (2x1.5V), in één van uw eerdere tekeningen staat 12V (8x1.5 batterijen). Wat zijn de specificaties van de lamp? Met deze laatste is te bepalen hoeveel stroom er normaal door de kring loopt.

set SCE to AUX.

Dus wat wilt u nu precies meten/weten: dat er ergens spanning op staat, of dat er door een gesloten circuit een stroom loopt? Indien dat laatste, hoeveel stroom (mA, A) loopt er normaal doorheen?

Ik wil als deelnemer in een serie schakeling weten dat het circuit open of gesloten is. Alleen dat.

Welke spanning heeft P1? In uw laatste schema staat 3V (2x1.5V), in één van uw eerdere tekeningen staat 12V (8x1.5 batterijen). Wat zijn de specificaties van de lamp?

Lamp is in het echte leven dus waarschijnlijk een relais. Er staat 13V op de twee terminals als de serie niet is aangesloten. Specificaties van het achterliggende relais onbekend.

Lamp is in het echte leven dus waarschijnlijk een relais.

Als het in het echte leven waarschijnlijk een relais is, waarom tekent u dan een lamp in het schema, en geen relais(spoel)?

Evt. een Hall-sensor bovenop de spoel van het betreffende relais monteren? Zodat, wanneer de spoel bekrachtigd is, het magnetisch veld ervan de Hall-sensor activeert. Vervolgens kan er dan een digitaal signaaltje naar de ESP32 gaan.

Of zelf op internet zoeken naar een 'DC current sensor'. Om een geschikt exemplaar uit te zoeken zult u wel moeten weten in welk bereik de stroom ligt, die door uw kring loopt. Dus u zult toch de stroom moeten meten of anderszins bepalen, als u een enigszins betrouwbare oplossing wilt uitvogelen.

Op basis van de huidige gegevens kan ik verder niets constructiefs zeggen.

set SCE to AUX.
vergeten

Golden Member

Op zondag 22 september 2024 22:21:28 schreef nonius:
[...]

13V 'loopt' niet. 13V spanning is/staat ergens op. Stroom loopt.

En weerstand beperkt de stroom.

Wat beter gebruik en uitleg van basis begrippen lijkt me voor TS wel op zijn plaats. :)

Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Wat beter gebruik en uitleg van basis begrippen lijkt me voor TS wel op zijn plaats.

Zoals in de betere studieboeken dan vaak geschreven wordt: 'Left as an exercise for the reader'. Oftewel, daar heb ik het geduld niet voor. Misschien een klus voor Resi en Transi?

https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/tijdschriften-resi-trans…

https://drive.google.com/file/d/1XQmPDALFpZahj3WnSHHvTr4JmP2dden6/view

set SCE to AUX.

Op zondag 22 september 2024 22:51:37 schreef nonius:
[...]

Als het in het echte leven waarschijnlijk een relais is, waarom tekent u dan een lamp in het schema, en geen relais(spoel)?

Omdat ik niet begreep wat K7Jz bedoelde, en dat heb gesimuleerd.

Evt. een Hall-sensor bovenop de spoel van het betreffende relais monteren? Zodat, wanneer de spoel bekrachtigd is, het magnetisch veld ervan de Hall-sensor activeert. Vervolgens kan er dan een digitaal signaaltje naar de ESP32 gaan.

Ongewenst, ik wil achter de terminals blijven waar de 13V op staat.

Ik vermoed dat dit de werkelijke situatie is.

vergeten

Golden Member

Op zondag 22 september 2024 22:54:03 schreef vergeten:
[...]

En weerstand beperkt de stroom.

Wat beter gebruik en uitleg van basis begrippen lijkt me voor TS wel op zijn plaats. :)

Op zondag 22 september 2024 23:15:32 schreef nonius:
daar heb ik het geduld niet voor. Misschien een klus voor Resi en Transi?

Was als aanvulling voor TS (topicstarter @Skinkie) bedoeld, niet voor jou. :)

Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op zondag 22 september 2024 22:01:04 schreef Skinkie:
[...]
Dit schematisch beter?
..

Niet echt :) vuistregels:

De voeding (boven) en de massa (onder) (ground/gnd/aarde) teken je meestal met een labeltje zoals +12V en GND of dat aarde symbooltje. Spoorzoekertje om uit te vinden dat de inschakelknop en het 'power' lampje via 3 'loopings' aan een batterij zitten is niet interessant.

Hoe een relais of transistor iets laat knipperen of schakelen is waar het om gaat.

Bij relais mag je de spoel en schakelaar helemaal los van elkaar tekenen, de pootjes tekenen zoals een fysiek relais maakt het eigenlijk meteen een wirwar.

Hieronder heb ik 3 meetpunten gemaakt. Die kan je naar een optocoupler leiden. Je ziet p1 is altijd 13v, daar heb je niks aan, p2 kan je gebruiken als je daar bij kan, die is 13 of 0V. P3 is met een extra 10Ω weerstand gemaakt (anders zou hij altijd 0v aangeven) en is hopelijk laag genoeg om het relais gewoon te laten werken. Nu is hij 0 of 4V. Als je een echt stroommetertje hebt (currentsensor) dan is de weerstand heel laag en heeft het nauwelijks invloed maar krijg je er toch een goeie stroommeting uit, dit zijn duurdere componenten dan een weerstand.

De 13 en 22V voedingen heb ik zo getekend om aan te geven dat die losse circuits kunnen zijn. De buzzer heb ik maar als weerstand getekend.

Wat je eigenlijk moet doen is meten, hoeveel stroom loopt er. Welke spanning, bij welke toestand etc. Via linkje kan je wat proberen na te bouwen.

https://www.falstad.com/circuit/circuitjs.html?ctz=CQAgjCAMB0l5YAsBOVb…

revado

Honourable Member

Het is weer een topic waar staatsgeheimen mee gemoeid zijn :)
TS, vertel nou gewoon wat er zit en hoe dat werkt.
Je weet zelf niet eens of er wel een relais zit.

Ik heb nog nooit van een deurbel gehoord die met een ruststroom circuit is aangesloten, waarom zou je dat doen?
Of het moet onderdeel zijn van wat anders.
En is dat "alarmsysteem" een inbraakalarmsysteem of weat anders zoals bv een paniek alarm?
Zonder aanvullende informatie is er geen zinnig antwoord te geven en blijft het bij speculeren!

Wat een rare reactie toch weer. Er zit een klimaatsysteem dat een alarm kan geven en een alarm systeem, een deurbel/knop en een toeter. Ik heb zo duidelijk mogelijk aangegeven hoe ik denk dat het technisch in elkaar zit.

Op maandag 23 september 2024 15:23:24 schreef Skinkie:
Wat een rare reactie toch weer. Er zit een klimaatsysteem dat een alarm kan geven en een alarm systeem, een deurbel/knop en een toeter. Ik heb zo duidelijk mogelijk aangegeven hoe ik denk dat het technisch in elkaar zit.

Skinkie, Skunkie, klimaatsysteem, alarm.. aha!

In ieder geval je zal toch een spanningsverschil of stroomverschil ergens moeten kunnen meten in geval van normaal, relais of drukknop aktief.