Groen beeld via scart

Alleen berichten met de trefwoorden “scart” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo,
Ik heb hier een Grundig (made by Daewoo) combi VCR/DVDR, als ik die via scart aansluit op een LG LED krijg ik groen beeld, ik heb verschillende scart kabels gebruikt met hetzelfde resultaat, deze tv werkt probleemloos met andere toestellen via deze scart. Alle mogelijke instellingen van tv en combi geprobeerd, geen wijziging. Wel goed beeld via een scart naar HDMI omvormer, maar dan zit ik op een andere tv aansluiting. Op een CRT en een andere LCD TV heb ik wel goed beeld via scart.
1ste foto is groen beeld via scart, 2de foto is beeld via HDMI omvormer, 3de foto is een andere LCD via scart.
Op het internet vind ik iets dat groen voor sinc wordt gebruikt, is dat met een speciale scart kabel op te lossen?

peter

Stuurt de DVD speler de TV aan in RGB of composiet video modus (soms heb je op de DVD ook keuze uit RGB, CVBS, S-Video of YUV)? Misschien dat de LED LG TV geen RGB doet/herkend?

Zit er maar één SCART op die LG TV ? (soms met meerdere SCART aansluitingen is er maar één die RGB doet)

sowiso scart 1 gebruiken op de vcr, scart 2 is voor een decoder en heeft zelden een rgb uitgang. als de tv geen tulp video ingangen heeft, is de kans groot dat de tv geen analoge video aankan en je idd rgb op de scart dient aan te bieden. staat er vaak ook wel bij..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

De sneeuw is ook groen, dus het gaat vreemd genoeg al mis op het composietsignaal.

Dat betekent dat het alleen een fout in de TV kan zijn en dan specifiek een instelling of defect rondom de omschakeling van de SCART ingang. Gaat die ingang toevallig via een verloopkabeltje of zit hij direct achterop op de TV?

Het zou zomaar kunnen dat het afspelen van een DVD (dan is de uitgang omschakelbaar naar RGB als het goed is) wel goed werkt.

P.S. Als ik het goed zie gaat het om een "televisie" uit de monitorlijn van LG (andere merken hadden of hebben ook dergelijke modellen). Dat zijn in de basis computermonitoren en technisch vaak beperkter dan echte televisies. Mogelijk is het een ontwerpfoutje of een mogelijkheid die er gewoon niet op zit.

Kun je de typenummers van de Grundig en van de LG eens doorgeven? Dat hoort er eigenlijk altijd bij en kan bij dit soort typespecifieke problemen ook helpen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nog wat tests gedaan.
Ik heb de Grundig VCR/DVDR combispeler, met dezelfde scartkabel, op 4 verschillende tv toestellen aangesloten via scart en gaf op elk toestel goed beeld (behalve op de LG M2252D)
Foto 1 linksboven op sony LCD, rechtsboven op Philips LCD, linksonder op Haier LED, rechtonder op samsung CRT
Foto 2 is een test van de LG M2252D TV waarbij een ander VCR op de scart is aangesloten, ik heb met deze tv al vele toestellen getest, die allemaal goed beeld geven, enkel deze grundig geeft groen beeld ook bij weergave van VHS of DVD het beeld blijft groen.
Eigenlijk maak ik er geen probleem van maar ik vind het een raar verschijnsel.

peter

Blijkbaar schakelt de monitor automatisch over van RGB naar composiet (of omgekeerd) door het signaal van pin 16 op de scart, als het signaal van pin16 wordt verbroken, in de scartkabel, dan zou het beeld goed moeten zijn, zie volgende link:
https://maker.pro/forums/threads/green-picture-from-scart.288068/

peter