Tuin irrigatie systeem

Goede avond,
Ik heb een vraag, ik ben bezig met het opzetten van een automatisch Irrigatie systeem voor onze tuin.
Ik heb 4 zones te weten tuin exterieur; tuin voorzijde, balkon; tuin achter links en achter rechts.

Voor iedere zone zou ik graag de bodem vochtigheid en de bodem temperatuur willen meten, ik loop echter vast met het aantal analoge ingangen voor de logo.
Ik probeer dit op te lossen met een extra logo, beide logo's moeten aan een HMI gekoppeld worden en ook aan een web server.

wie kan mij hier verder me helpen?

mvg Hendrik jan

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Hoe veel analoge ingangen heb je dan nodig?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb in totaal 10 analoge ingangen nodig

Kun je dat MNP bestand niet op een meer gekend fileformat posten?
Weinigen kunnen dat openen.

LDmicro user.
Sine

Moderator

Dat is een vrij dure manier om dat op te lossen.

Je hebt geen continu metingen nodig, dus je zou ook kunnen scannen. Gebruik 1 analoge ingang en koppel die met relais aan de metingen. Je scant de metingen om beurt en duwt dat in een sample and hold in je logo.

Goede middag Sine, inderdaad je hebt gelijk als ik inderdaad bv iedere 10 minuten een meting zou doen is dat ook goed het is inderdaad een traag proces voor zowel de temp als de RV meting.
Ik probeer nu alleen nog een betaalbare Bodemvochtigheids sensor te vinden, kom wel de nodige sensoren tegen maar die zijn allemaal voor adroi systeempjes dus voeding 3 vdc en uitgang 0-3vdc. Mischien heeft er iemand een idee om deze sensoren om te toveren naar 24 vdc en liefst 4-20mA uitgang

10 minuten is zelfs nog heel snel als je niet aan het bewateren bent. Zo snel droogt grond niet uit.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Je hebt een Logo en je wil je sensoren omtoveren naar een 4..20mA uitgang. Een Logo heeft standaard 4 analoge spanningsingangen, waarom wil je dan sensoren met stroomuitgangen?

Persoonlijk denk ik dat een Logo geschikt is voor projectjes met weinig I/O met de mogelijkheid om eventueel nog wat uit te breiden. Als je een project al begint met een flink aantal I/O uitbreidingen denk ik dat je op de verkeerde weg bent. De Logo is al vervelend beperkt en niet echt geschikt voor grotere projecten. De enige echte grote voordelen van de Logo zijn de robuustheid en de relatief lage prijs bij miniatuur projectjes.

Als het echt niks mag kosten kun je als hobbyist denk ik beter je heil zoeken in een modulaire PLC die goed én goedkoop is met gratis programmeersoftware en goedkope programmeerkabel (of ethernet). Een goede optie is dan de Koyo Click. Die kan goed rekenen en doet een project zoals jij het voor ogen hebt met twee vingers in de neus, én goedkoper dan een Logo.