Zuinige elektromotor voor uitgebreide trommelmachine

benleentje

Golden Member

Het is zeker geen seriemotor, bij wisselende belastring blijft het toerental constant.

Als daar een fatsoenlijke motorregelaar tussen zit dan blijft dat ook constant.

Bovendien zit er een een overbrenging op de motor en dan merkt de motor een stuk minder van de belastingvariaties.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 8 februari 2025 17:43:47 (24%)

@Gerard*
Voor jouw toepassing, als je in het groot wilt kan dat dan niet met een betonmolen?
Ik destilleer uit het gelinkte aanbod dat je toe kan met 4W motorvermogen per liter trommel...

De TS wil verschillende trommels laten draaien op één motor. De motor drijft twee naast elkaar liggende assen aan, waar je de verschillende trommels tussen kan leggen. Heb je meteen een behoorlijk lager toerental van de trommel. Had vroeger een buurman waar dag en nacht een trommel in zijn schuur stond te draaien. Polijstproces gaat ook langzaam en in meerdere stappen. Je gooit er grind in en krijgt halfedelstenen (bestaat eigenlijk niet) terug. Om kosten te besparen kan je denken aan wind- of zonne-energie.

Beste mensen, allereerst mijn welgemeende excuses voor mijn wat knorrige antwoorden op sommige reacties. Ik zit niet zo goed in mijn vel op het moment.
Ik was in mijn startpost niet heel duidelijk.

Inmiddels zijn er nog wat reacties bij gekomen, dank daarvoor.

Mijn wezenlijke vraag is of er motoren zijn die zuiniger zijn dan de standaard elektromotor zoals die op vele machines wordt toegepast.
Ik heb inmiddels begrepen dat een drie-fasemotor zuiniger is dan een motor voor één fase.
Nu zijn er ook BLCD-motoren, moderne, zuinige, CV-pompen zijn daar wel eens mee uitgerust, misschien zijn die zuiniger, of ligt dat qua verbruik in de orde van een drie-fasemotor achter een FO?

De tip om met een zonnepaneel te werken is een idee dat ook bij mij al opgekomen is, daar zou dan een accu bij moeten komen voor continue-bedrijf, wat misschien weinig voordeel oplevert.

Ik kreeg ook nog van iemand een tip oom een DC-motor te gebruiken, geen idee waarom dat zuiniger zou zijn.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op zaterdag 8 februari 2025 17:41:46 schreef benleentje:
[...]Als daar een fatsoenlijke motorregelaar tussen zit dan blijft dat ook constant.

Bovendien zit er een een overbrenging op de motor en dan merkt de motor een stuk minder van de belastingvariaties.

Er zit echt geen motorregelaar tussen. Het betreft een simpel apparaatje. Het is een soort synchroonmotor. Het kleinere broertje daarvan heeft een spleetpoolmotor.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Hier vind je de rendements normen voor electromotoren IE2...IE4, afhankelijk van vermogen en aantal poolparen.
Zie "Anhang 1" vanaf pagina 10, daar staat het keurig in tabelletjes en er staat op pagina 13 zelfs een interpolatieformule voor rendementseisen in relatie tot nominaal vermogen.
(Kleine vermogens hebben altijd lagere rendementseisen)

PDF[1]

Ik vermoed dat IE2 standaard is, en dat je niet makkelijk aan IE3 komt, laat staan IE4, dat daar dus "een prijskaartje" aan hangt.

@Gerard*

Ik ben nu aan het spelen met een 3F wasmachine motor icm met een Chinese FO voor mijn zelfbouw karton versnipperaar. Dat werkt best goed. Die motor heb ik voor niets bij grof vuil weg en een FO koop je al voor 30€.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

De motor(+aandrijving) van een wasdroger lijkt mij ook aardig overeen te komen met trommelmachine vereisten.
Een toerenregeling lijkt mij niet zo nodig, tenzij je twijfelt aan je ontwerpberekeningen en daar wat speling in zoekt.
Die regeling kost extra stroom, maar het is natuurlijk wel kicken met knopjes en display om het toerental :) precies :) in te stellen.

Ter illustratie een filmpje van een machine die grofweg lijkt op wat ik wil bouwen: https://youtu.be/6qIcK2ZohGM?feature=shared

Lijkt me prima te doen met een wasmachine motor, waarbij je dan wel aan een FO vast zit omdat de wasmachine sturing niet meer te gebruiken is. Tevens heb je dan gelijk de snaar en het snaarwiel.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
benleentje

Golden Member

Het is een soort synchroonmotor. Het kleinere broertje daarvan heeft een spleetpoolmotor.

Ach ja dat kan ook nog. Zo een motor zie je veel op ventilatoren en hebben inderdaad geen condensator nodig.

Op maandag 10 februari 2025 08:38:29 schreef Gerard*:
Mijn wezenlijke vraag is of er motoren zijn die zuiniger zijn dan de standaard elektromotor zoals die op vele machines wordt toegepast.
Ik heb inmiddels begrepen dat een drie-fasemotor zuiniger is dan een motor voor één fase.
Nu zijn er ook BLCD-motoren, moderne, zuinige, CV-pompen zijn daar wel eens mee uitgerust, misschien zijn die zuiniger, of ligt dat qua verbruik in de orde van een drie-fasemotor achter een FO?

Maar om eerlijk te zijn is zuinigheid niet het meest belangrijke omdat er niet zo heel veel winst te behalen valt.
In de motoren onder de zeg 500W zit er tussen een 3 fase of een 1 fase motor nog niet eens heel veel verschil in zuinigheid. Wat betreft BLCD weet ik het niet maar daar zit in ieder geval weer een stuk elektronica tussen.
En als je dan perse 3 fasen via een frequentie regelaar gaat maken dan heb je in de FO ook weer verliezen en denk ik dat een 1 fase motor een betere keuze is.

Je zou ook kunnen overwegen om een 3 fasen aansluiting aan te vragen dan kan je direct een 3 fase motor aansturen en dat zal het meest zuinige zijn. Dat lijkt mij op de lange termijn het meest voordelig. Vaak betaal je voor een 3 fase aanvraag + aansluiten iets van 200,-. Tenzij je erg afgelegen woont dan komen er heel veel kosten bij. Als het bij de 200,- blijft dan is dat het meest voordelig.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 10 februari 2025 17:44:15 (14%)

In het filmpje te zien, gebruikt hij een motortje met pulley, riem naar een grotere pulley waarin een as zit waarop de trommel ligt.
Stel je hebt een trommel van 30cm doorsnee en wilt deze 30rpm laten rollen.
Als deze op een as van 5cm doorsnee ligt, moet de as 180rpm draaien, de grote pulley draait dus ook 180rmp, stel dat deze 25cm doorsnee is en met een riem over de kleine pulley van de motor ligt, 25 x 180 = 4500 stel motor is 1500rpm, dan kleine pulley van 3cm, en dat alles zonder frequentieregelaar..

Op maandag 10 februari 2025 19:12:45 schreef MJN:
en dat alles zonder frequentieregelaar..

Mij lijkt het ook niet juist om de frequentieregelaar als 'tandwieloverbrenging' in te zetten. Max toerental met frequentieregelaar zou gelijk moeten zijn aan gewenst max toerental zonder. Anders kom je op een onnodig zware motor uit.