Even meekijken naar dit schema

Ik experimenteer regelmatig met arduino's en kleine Mp3 spelers zoals de Dfplayer mini. voor modelbouw, effectbouw enz. Nu wilde ik een soort universele print maken die ik op meerdere manieren kan gebruiken.

Dus hieronder het schema en een korte beschrijving van de onderdelen.

• 7805 of andere 78XX variant (ook weg te laten als er 5v voedingsspanning aanwezig is).
  • 0505s1 geïsoleerde spanningsconverter DC-DC. (Optioneel) (deze is nodig wanneer de DFplayer wordt gebruikt met een externe versterker zodat er geen groundloop ontstaat (bijvoorbeeld als zowel versterker als deze print op 12v accu gevoed worden).
  • DFplayer; MP3 speler met line out en 3watt mono versterker aan boord. serieel aangestuurd door arduino (D11/12). (optioneel)
  • Arduino Vooral handig als muziekjes in een wat complexer patroon moeten worden afgespeeld aan de hand bijvoorbeeld van de inputs van de nano.
  • Pinheader 1x10 en weerstanden; optionele breakout van 9 NANO pinnen samen met ground pin in te stellen als in of outputs.
  • Rx480-e een 433Hmz radio ontvanger met bijpassen Afstandsbediening. 4 knops. Pinnen 3t/m6 zijn outputs die hoog worden bij indrukken knop. optioneel als e.a. op afstand moet worden bediend.
  • optocouplers 817; handig als de DFplayer gebruikt wordt om e.a. galvanisch te scheiden en ter bescherming van de arduino.
  • Mosfets om wat zwaarderebelastingen aan te sturen. Hangen aan PWM pennen van de arduino.
  • optionele. Condensatoren C1 en C6 zorgen ervoor dat hoelang de arduino ook zijn poot hoog houd de mosfet slechts een korte puls krijgt.

Het lastige vind ikzelf dat alles zo ongeveer optioneel is. Ik ben bang dat ik daardoor fouten maak in het schema.

Dus twee vragen:

• Zien jullie rare zaken? Zaken/onderdelen vergeten enz?
  • Nog ideeën wat nog toe te voegen zou zijn?
Met vriendelijke groet, Rob

C1 en C6 worden geladen tijdens de eerste puls en gaan nooit meer leeg.
Dus die kun je zo maar 1 keer gebruiken.

Ik zou er een kale processor op zetten, en geen nano. Dat scheelt nogal in de grootte van de print.

Hoi Kees, dank voor je inzichten. In een breadboardopstelling waarbij de optocouplers er nog niet in zaten werkte dit prima. Ontlaat de C zich niet langzaam via de mosfet of de 10k weerstand?

Nee. De plus-kant van de C heeft geen pad naar massa. Dus die loopt nooit meer leeg.

In de breadboard werkt het wel, want de pinnen van de nano schakelen wel actief naar massa. De opto-coupler doet dan niet.

[Bericht gewijzigd door deKees op zaterdag 8 februari 2025 01:03:21 (43%)

Als je maar lang genoeg wacht dan ontlaadt de C misschien wel... ;)

[Bericht gewijzigd door Bobosje op zaterdag 8 februari 2025 01:04:21 (12%)

Zulke DC-DC converters krijsen alles bij elkaar, niet heel handig voor audio toepassingen. Je zult de uitgang daarvan stevig moeten filteren om daar geen last van te hebben. Daarbij zijn de meeste niet gereguleerd, en hebben ze minimaal 10% belasting nodig aan hun uitgang, anders komt er hogere spanning uit.

Ground loops zijn en probleem bij 50Hz gevoede apparaten, als je 2 apparaten uit dezelfde DC bron voedt is er m.i. geen probleem. Je kunt het audio signaal nog AC koppelen, maar deze print trekt nagenoeg geen stroom (buiten de last aan de MOSFETs), dus je zou ook geen significante spanningsval moeten hebben.

Die constructie rond de MOSFETs werkt niet, en wat zou je daarmee willen schakelen, als je ze maar kort kunt aanzetten?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dank allemaal voor Jullie inzichten
Ik zal de schakeling nog eens met optocouplers opbouwen. Het zal dan waarschijnlijk niet werken. Een weerstand over de C1 en C6 zou dit waarschijnlijk oplossen?

@sparky C1 en C6 zijn optioneel. Automatisch afschakelen kan handig zijn als je bijvoorbeeld een solenoid aan stuurt. De spoel mag vaak maar een aantal seconden gevoed worden anders kan deze oververhitten. Geen probleem als je met een arduino werkt maar als je bijvoorbeeld rechtstreeks met het hoog signaal van de rf module stuurd kan er door een (gebruikers) fout een te lange puls op het slot komen. Op deze manier wil ik dat voorkomen. Simpel en effectief ( althans in de versie zonder optocouplers werkte dit perfect).

Wat betreft ground loop of storing. Ik werk vaak met klasse d versterkers. Deze worden op 12v accu gevoed. In het verleden heb ik 12v naar usb converters gebruikt om bijvoorbeeld ipods te voeden. Als dan de jack aangesloten werd ontstond toch een flinke brom. Destijds gebruikte ik dan groundloop isolaters in de audiosignaal om dat op te lossen. Tegenwoordig dus vaak gescheiden dc-dc converters. Dat werkt tot nu toe goed. Ik ga nog eens testen. Of het zonder ok goed gaat. Scheeld toch weer een onderdeel.

Mijn ervaring is vooral dat zulke converters een ongereguleerde spanning geven, met heel veel hoogfrequente ruis, dat lijkt me niet heel wenselijk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Meteen maar even gaan experimenteren op mijn breadboard

De Dc-dc converter 0505s1 heb ik nu niet in het schema zitten alle GND zitten aan elkaar. Ik gebruik in deze opzet ook de dfplayer nog niet.

Ik heb de optocoupler toegevoegd zoals in het schema

Tussen de + van c1 en de GND heb ik een 10Kohm weerstand toegevoegd. Het relais valt nu netjes af.

Ik zie dat ik de foutieve mosfet heb vermeld. Ik gebruik niet de IRF540 maar de IRL540. Ik meet op de gate een max voltage van 7 v

Ik heb de weerstand r18 en r21 verhoogd van 4,7 naar 5,6Kohm. Daarna meet ik.max 5v bij de gate van de IRL540