Siemens wasmachine 'rare geur en snerpend geluid'

Ik heb hier een siemens wasmachine (WM14E370NL) die al op leeftijd is maar die nog prima wast.

De laatste dagen komt er echter een bijzonder geurtje vanaf wat ik niet kan plaatsen. Het laat zich denk ik het best omschrijven als 'zoetig'. Tevens een soort snerpend geluid af en toe tijdens het centrifugeren.

Mijn vraag aan de witgoedkenners hier is of iemand deze symptomen herkent? Zou het kunnen dat er iets staat te vonken? En zo ja, zijn dat dan de koolborstels (van slechts twee jaar oud) of ligt iets anders meer voor de hand (en is het dan einde oefening?)? Of is het wellicht toch een mechanisch ding?

Nb. twee jaar geleden zijn de koolborstels vervangen n.a.v. een foutmelding op het display. Nu is er geen foutmelding en komt de was er schoon en droog uit.

jerome

Golden Member

De riem zal niet strak genoeg staan of versleten zijn. Zou niet direct durven stellen dat verbrand rubber zoet ruikt. Dus kijken of de snaar te spannen is en de geur opvolgen.

Snerpend en zoetig zijn ultra subjectieve termen. Mss een filmpje maken?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Toen ik de topic titel las dacht ik gelijk aan een defect trommelkruis.
De zoete geur komt van het vensterrubber waar de trommel tijdens het centrifugeren langssleept.
Of het zo is weet ik niet, maar je kan kijken of de trommel keurig rond is en slingervrij ronddraait.

Inmiddels heb ik tijd gehad om de machine aan de achterzijde open te maken. De riem, die prima op spanning leek te zitten, heb ik eraf gehaald en hieronder een filmpje van het centrifugeprogramma zonder riem. Op een aantal momenten is het geluid dat ik snerpend noemde, te horen.
youtube.com/watch?v=TMph8KwfjjU
En hier draait de machine na nadat ik de stekker eruit heb getrokken.
youtube.com/watch?v=9M1lRxUMZM8

Maar nu komt het: het wiel en de buitenkant van de riem zat onder een laag grafiet. Bij openen van de deksel blijkt zelfs de hele binnenkant van de machine 'gepoedercoat' te zijn. Dikke kans dus dat de koolborstels die ik december 2022 geplaatst heb, inmiddels in poedervorm door de hele machine zitten.

Los van of dit komt door belabberde kwaliteit van de koolborstels of door een ander defect aan de motor, concludeer ik voorzichtig dat dit (op 17jarige leeftijd) het einde betekent van deze machine. Immers, geleidend grafiet dat ronddwarrelt in een elektrisch apparaat lijkt me geen goed idee en schoonmaken lijkt me een onmogelijke opgave.

Of is dit te kort door de bocht?

maartenbakker

Golden Member

Het grafiet zorgt op dit moment kennelijk nog niet voor elektrische problemen, dus daar zou ik me wat minder druk om maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dit is puur motorlagers die droog staan. vaak toerenafhankelijk ook nog. lagers vervangen en het is weg, check ook de trommel even. als die lagers ook op zijn is het wrs al niet meer waard, schokbrekers zijn doorgaans ook een eind heen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inderdaad. Rollagers vd motor. Alles is herstelbaar maar deze schreeuwt letterlijk om levensbeëindiging.

Als de lagers kapot zijn en je rotor rare bewegingen maakt, dan zullen je koolborstels ook wel sneller dan normaal slijten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Snerpend geluid kan een tacho issue wezen. maar een paar kogellagers kan het ook best wezen. Het koolstof is niet direct een bedreiging voor de wasmachine..

Maar hoe is de algemene staat van de machine? Schokbrekers, manchet etc?? als alles sleeds is is een complete vervanging wel misschien het beste! Wat is het FD nummer van de machine??

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Dank voor het meedenken. Alles overziende heb ik vandaag toch maar een nieuwe machine besteld. Motor demonteren en de lagers vervangen is me iets teveel werk, wetende dat er inderdaad wel meer onderdelen op hun einde zullen lopen.

Daarnaast kan het inmiddels ook geen kwaad om eens te updaten naar een zuiniger machine met meer capaciteit.

Het fd nummer heb ik zo niet paraat maar op de kuip staat een productiedatum van eind 2007. Al met al een respectabele leeftijd met slechts eenmaal een nieuw relais en een setje nieuwe koolborstels.

Ik zal kijken of ik de krekels nog uit kan zetten in de tuin ;)

2007?! Da's zo goed als nieuw! De mijne is uit 1992 en begint nu pas een beetje ingelopen te raken....

set SCE to AUX.

Ik vind 2007 ook niet schokkend, maar hangt wel af of deze machine bij een gezin staat met aantal kinderen die wel dagelijks draait of alleenstaand met 2x in de week..

Hij staat hier bij een gezin dus relatief veel wassen en relatief weinig vrije tijd voor dit soort reparaties. Tel daar bij op dat een nieuwe machine wat meer capaciteit en variëteit aan programma's heeft en tevens wat zuiniger kan wassen en dan lijkt me dit een prima moment om voor een nieuwe te gaan.

Maar als iemand nog interesse heeft om deze machine te adopteren dan mag dat natuurlijk :)

Op zaterdag 22 maart 2025 22:14:00 schreef wieltje:
Maar als iemand nog interesse heeft om deze machine te adopteren dan mag dat natuurlijk :)

Goed voorstel. Nu gaan we zien wie werkelijk vind dat dit nog waarde heeft. Benieuwd.

Goed voorstel. Nu gaan we zien wie werkelijk vind dat dit nog waarde heeft. Benieuwd.

Mijn bovenlader-machientje uit '92 gaat het nog wel een poosje volhouden verwacht ik ;) , dus ik zal Wieltje's aanbod aan me voorbij laten gaan.

De machine vóór die uit '92 was uit 1953 en oorspronkelijk door m'n grootouders gekocht toen ze weer terugkwamen in NL. Die bovenlader heeft het tot '92 volgehouden. Er moest af en toe wel wat aan gefröbeld worden, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Pas toen de motor was doorgebrand is hij opgegeven. Vandaag de dag zou ik de motor herwikkelen, maar dat was me toen nog een brug te ver. Noem het gemakzucht....

set SCE to AUX.