Cleanfix kleine boenmachine

Hoi iedereen,

Een kleine vraag. Ik heb hier een Cleanfix boenmachine (klein model). Wanneer je deze aanzet begint de motor te draaien maar vanaf je deze neer zet heeft deze geen kracht meer genoeg en hoor je enkel gezoem (de schijf draait niet). Ik heb hem eens open gedaan, en je ziet enkel de 230 + naar de condensator gaan (waar ik niet precies iets zie) en dan gaat van uit de condensator een kabel richting de motor de - gaat natuurlijk direct naar de motor.

Iemand enig idee waarom deze geen kracht meer heeft?

Alvast bedankt.

revado

Honourable Member

indien hij slecht is zou hij dan nog wel opstarten?

revado

Honourable Member

Ja, als hij slecht is wel.
Het kan ook iets anders zijn, maar een slechte bedrijfscondensator komt vaak voor.
Hij is te meten met een capaciteitsmeter.

aan de andere kant zit er niks meer tussen de motor en de stekker. Dus wss heb je gelijk.
Indien een wikkeling van de motor zou stuk zijn zou hij wss niet draaien?

De condensator zorgt voor de faseverschuiving zodat de motor een draaiend veld krijgt. Als de condensator verslijt gaat het draaiveld minderen en verliest de motor kracht. Een banaal euvel.

https://www.ksb.com/en-global/centrifugal-pump-lexicon/article/single-…

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 22 maart 2025 18:29:27 (22%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoi iedereen net de condensator vervangen door een nieuw exemplaar en heb het zelfde probleem.... De motor draait maar wanneer ik de boenmachine neer zet dan heeft deze geen kracht voor te draaien

Als u de machine neerzet en belast, is het dan effectief de motor die trager gaat draaien c.q. stopt?

Of is het alleen maar de boenborstel die traag draait/stopt, terwijl de motor gewoon door blijft lopen? In dat laatste geval zal er een mechanisch probleem zijn in de vertragingskast. Een poelie of tandwiel dat slipt op z'n as bijvoorbeeld.

Als het effectief de motor is die stopt met draaien dan zit het probleem waarschijnlijk in de motor zelf, als er voor de rest tenminste niets aan electronica in de machine zit (toerenregelaar bijv.)

set SCE to AUX.

Hoi , als je de motor neerzet is het effect lief de motor die stopt met draaien.
light zeker niet aan de boenborstel.
Vanaf je de boenmachine terug omhoog heft dan begint deze terug te draaien.
De voeding vanuit de steker gaat via de start condensator rechtstreeks te motor binnen dus er zit niks tussen....