Elektrische auto's Stellantis laden niet via AC

High met Henk

Special Member

Bizar verhaal!

https://www.bndestem.nl/auto/elektrische-auto-s-van-drie-grote-merken-…

ik ruik een business voor iemand die dit probleem kan fixen!
je hebt ineens 33.000 potentiele klanten!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Creatief met Playdoh ! Zit goed in elkaar zeg die DCDC converter, 'bijna' single board design..... 'bijna..........' :+

Misschien toch de volgende keer gaatjes print gebruiken ?

https://evclinic.eu/2024/10/30/if-you-drive-a-stellantis-vehicle-may-g…

Wel Rubycon condensators, dus daar kan de rook niet van zijn....

https://i0.wp.com/evclinic.eu/wp-content/uploads/2024/10/IMG-20241030-WA0125.jpg?resize=640%2C735&ssl=1

Gelukkig wel 2 Jaar garantie !! En nu, na klagen door Bovag, 4 Jaar. Ik denk ook wel dat contact problemen met een software update kunnen worden verholpen. 8)7

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Weer eentje die zich heeft vastgereden en natuurlijk vind dat de klant maar moet opdraaien voor hun miskleun... zoals alle overige fabrikanten overigens.
Topverhaal... lang leve de Chinezen zeker?

revado

Honourable Member

Het komt vanavond ook bij radar op tv.

Dan kun je beter een DC lader hebben, daar zit geen power electronica in de auto (Aleen een HV relais + Fuse in het power pad). En wat er niet in zit kan ook niet kapot. ;)
Wel de ellende van de V2G communicatie maar dat is een stuk goedkoper en kleiner.

Eigenlijk totale absurd om in elke auto een AC lader te stoppen, kost veel geld en ook nog eens ruimte.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

En dan te bedenken dat Nikolai Tesla de uitvinder van de Wisselstroom generator/motor was en dat alle EV motoren DC zijn en dat laden het beste met DC kan gebeuren.

Henri62 helemaal gelijk. Elke auto rijd met een eigen proprietary lader onder de motorkap rond terwijl het allemaal zo veel handiger had gekund.

En verder 4 jaar garantie op een onderdeel van een auto van >30K EUR, en maar roepen hoe duurzaam het wel is, milieu enzo. Dat gaat allemaal echt geen 20jr mee zo'n auto.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

@flash2b: het zijn geen DC motoren, het zijn PMSMs, Permanent Magnet Synchronous Motor, of in ieder geval de meeste dan, een enkele EV heeft een asynchrone motor. Het hele argument slaat m.i. nergens op, zelfs als je met een DC distributie net zou beginnen, heb je nog switchmode converters nodig om de spanning en stroom te regelen.

Er zit gewoon duidelijk een ontwerpfout in deze laders, mogelijk zijn ze niet goed genoeg bestand tegen trillingen of zo, waardoor een verbinding slecht wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Ze zijn veel te complex gebouwd en de ontwerpers hebben een belachelijke voorkeur voor kaal silicium zelf bonden. Wat opzich wel een paar cent goedkoper is voor kleine modules en soms al gedaan werd bij brandstofauto's... Maar ik denk dat ze compleet op het verkeerd pad zitten. Niet elke toeleveranvier moet het wiel zelf uit willen vinden; ze kunnen beter wat traditioneler bouwen en ontwerpen.

En ik vraag me af hoeveel van het ontwerp door Peugeot is aangeleverd, dat vind ik nog steeds knoeiers.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 24 maart 2025 18:50:33 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

tja, ze maken autos niet meer om lang mee te gaan.
3jaar terug kocht ik 2 nieuwe banden voor onze auto, zie begin dat jaar dat1 band enorme scheuren heeft (precies waar de tekst letters staan aan de zijkant).
verkoper gecontacteerd, krijg ik als antwoord dat de 2jaar voorbij zijn en geen garantie meer.

met die autos zullen ze het ook zo doen, fabrieksgarantie is verlopen want je hebt xxx aantal laadcycli gedaan. dus de lader deed zijn werk.
ebikes idem. ik heb al fietsen gehad met MINDER dan 1000km op de teller en accu kapot. een accu is natuurlijk een moeilijk punt want als je die in de winter laat leeglopen,...

probleem is dat er ook niet echt een standaard in is. elk merk kiest zijn accuspanning, laders, controllers...
binnen 10jaar vind je dus één bepaald onderdeel niet meer en wordt de auto afgeschreven.

universele laders en batterijpacks 'spanning althans' zou veel helpen.
dan heb je bv 200V DC autos, 400V DC autos, 600V DC autos...

bij een BMW 730 kan je een bosch dynamo steken, en die zit bv ook bij een peugeot 1.9D

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Tesla motor is gewoon een KA motor liet ik me laatst door een leverancier van notabene elektromotoren vertellen die er dus 1 gehad heeft!

Ik heb voor mijn werkgever net voor paar ton 5 PM motoren gekocht bij hem, ironisch genoeg. 1 zo'n motor doet je Tesla flink verbleken. 450 kW en 7200 Nm zijn leuke specs.....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Op maandag 24 maart 2025 18:49:04 schreef maartenbakker:
Ze zijn veel te complex gebouwd en de ontwerpers hebben een belachelijke voorkeur voor kaal silicium zelf bonden.

Ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem is ... ook vermoed ik niet dat ze dit zelf doen, dat soort modules kun je af fabriek kopen. Bij motordrives en andere power elektronica doet men niets anders. Daar zitten al jaren geen discrete IGBT's meer in.

bij peullantis is een startaccu die gaar is na een jaar al geen garantie meer. boordcomputer die op hol slaat word niet geloofd en kun je meermaals terug naar de dealer sturen tot ze er dan toch eens achter komen, men wil alleen nog storingscodes uit kunnen lezen tegenwoordig. een oudere wagen heeft tegenwoordig minder problemen als een nieuwe, veel te veel op bezuinigd of te groen gemaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
daandc

Golden Member

Dit is niet het enigste probleem wat speelt bij de Stellantis groep ze hebben ook problemen met het Ecall systeem.

Daarvan overlijdt de hulp/backup batterij waardoor het systeem niet meer werkt en dit dus afkeur is.

Op zich geen probleem als deze gewoon te leveren is, maar dat is dus het probleem ze zijn niet te leveren om een of andere reden.

Met andere woorden je hebt dus geen K@T aan de auto.

En heb je autodata nodig als garagist kun je op een portal bij Stellantis inloggen.

Heb je dan een slOPEL die daar ook onder valt en je logt in moet je eerst betalen om er vervolgens achter te komen dat er voor de auto waar jij de data voor nodig hebt het er niet bij of tussen staat.

Ze hebben hun zaakjes daar dus niet op orde.

PSA was al niks maar het wordt alleen maar beroerder sinds het is over gegaan naar stellantis

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
revado

Honourable Member

En de massaal brekende distrubutieriemen bij stellantis PurePECH motoren...

... en daar bovenop ook nog een massale airbag terugroepactie in gans Europa

En maar niet te spreken over de DC laad problemen met stellantis autos. Die kappen er spontaan mee als er 1 keer een timeout in de V2G communicatie optreed, en dat wordt niet ge-retried waardoor je laadsessie afgebroken wordt. Als je er niet bij bent en je komt terug is je auto niet vol, lekker.

Het is de laatste generatie(s) iets beter geworden maar nog steeds niet goed.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Op maandag 24 maart 2025 20:38:44 schreef Sine:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem is ... ook vermoed ik niet dat ze dit zelf doen, dat soort modules kun je af fabriek kopen. Bij motordrives en andere power elektronica doet men niets anders. Daar zitten al jaren geen discrete IGBT's meer in.

Mahle ontwerpt ze toch zelf; iemand moet het doen. Het zou me ook niet verbazen als iemand van Peulantis zich ertegenaan bemoeit, de laatste centen moeten er toch op een of andere manier uitgeperst worden.

Ik gaf de grote hoeveelheid losse printplaten en de complexe bouw de schuld. Kaal silicium leek me daar een belangrijk onderdeel van, kan alsnog natuurlijk ook als het in motor drives wel heel blijft.

Misschien heb ik een te hoge pet op van FIAT, maar die hadden nog wel enig kwaliteitsbesef in mijn beleving (okay, 1.3D uitgezonderd maar dat was een makkelijk oplosbare fout als je er op tijd bij was). Zij zouden samen met Opel de techniek moeten doen binnen hun concern.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

veel van die fabrikanten proberen hun prijzen laag te houden zodat klanten niet gaan lopen naar chinese auto's, wat al te laat is als je het nieuws mag geloven. wel veel opties erop maar de kwaliteit laag houden. zo heeft miele het ook gedaan, kijk maar wat de kwaliteit daar is teruggelopen in dik 20 jaar tijd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op die foto hierboven met die elco's. Dat is dus een typisch gevalletje mechanische trillingen dat door een bus/pin de dunne plastic folie van de elco heeft doen doorslijten en toen knal, einde oefening.

Waardeloze constructie hoe dat zit natuurlijk, duidelijk een ontwerpfout. Makkelijk ook op te lossen door een extra sleeve om die pen heen.

-edit- Nog wat, ik sta er niks van te kijken dat in die mahle box nog niet eens de BMS van de accu's zit en dat die ook nog apart is ergens in de auto.

Over die IGBT's enzo: weet iemand wat dat voor zacht doorschijnend gel-spul is waarmee ze die dingen in gieten? Zit ook in veel FO's IGBT blokken.
Is dat los te koop ergens? (In blik, bus, tube oid)

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 24 maart 2025 23:14:05 (13%)

Sine

Moderator

Ik heb dat spul ooit gezocht, en het was verkrijgbaar ... alleen in grote hoeveelheden.

Er waren in het verleden wat duikcomputer fabrikanten die hun computers compleet volgoten met dat spul. Als je de batterij wilde vervangen moest je die dus eerst uitgraven en daarna het ding opnieuw ingieten.
De aardige fabrikanten hadden een apart compartiment voor de batterij.

Geen idee meer hoe het spul heet.

Repareer best wel wat componenten van electrische en hybride auto's. Meeste voor de Amerikaanse fiat 500E. Daar heb ik een ruilsysteem voor opgezet.
Die print met elco's doet me aan de verwarming van de fiat's denken. Daar zit de gnd op de buitenste layer en de 400v op de 1e binnen layer. Daar waar de Igbt's zitten met via's brand er een gat in de print. HmH heb ik dat eens laten zien toen hij bij me was.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl