Bedrading Finder FIN7M.38.8.400.0312

Hallo, ik zoek advies voor de installatie van een Finder7M energiemeter op een 3-fase + N opstelling

Deze meters hebben drie aansluitklemmen voor de L1, L2 en L3-draden tot 16 mm². Het probleem zit hem in de N-klem. Deze is aanzienlijk kleiner dan de L-klemmen en is ook geen doorvoer, wat de bekabeling een stuk eenvoudiger zou hebben gemaakt (maar het bespaart wel ruimte in de breedte).

Mijn vragen:
Hoort de draadsectie voor N niet gelijk te zijn aan die van de L-draden? (of is dat niet per se nodig bij energiemetingen?)
Hoe zou je aanraden om de N-leider aan te sluiten? Bijvoorbeeld met een 2,5 mm² draad rechtstreeks vanaf een zekering naar de meter?

De handleiding vermeldt hier nl niets zinnigs over.

mel

Golden Member

De nul is alleen nodig voor de spanningsspoel. de stroomvoerende draden gaan door de meter heen en kunnen best veel stoom geleiden. Maar zonder spanningsmeting doet dat ding niks, daarom de nul referentie.En een nul nooit zekeren..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hartelijk dank voor je antwoord, mel.

Als ik dit praktisch bekijk: Ga ik dan best onderaan vanuit de differentieel een 2,5mm² draad trekken naar deze meter? Of op welke manier tak ik best van de 10mm² nul af naar de N ingang van de 7M-meter?

Arco

Special Member

Een doorlusmogelijkheid was beslist een stuk simpeler geweest...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Gewoon van de nulrail een draad trekken, 2,5 is goed.

Hartelijk dank voor uw hulp, mel!

revado

Honourable Member

De meter zal achter de dif en de zekeringsautomaat aangesloten worden, anders is de meter niet beveiligd.
Dan moet de nul daar ook vandaan komen uiteraard.
Dus waar de inkomende fases van de meter vandaan komen ook de nul aansluiten.

Dank je voor je inzicht revado;

Volgens mel mag de nooit gezekerd worden.

Afgezien van die discussie is de zekering enkel voorzien van de klemmen. (geen voorziening voor een faserail); Hoe krijg ik volgens de regels van de kunst een 10mm² en een 2,5mm² in dezelfde terminal? kan/mag ik deze samen in een adereindhuls krimpen?

Henk H.

Golden Member

Enige weer ik (zonder veel ervaring) op kom is een rijgklem 10 mm2. Dubbele 10 mm2 in de terminal, de extra 10 mm2 naar de rijgklem en van de andere kant met 2,5 mm2 naar de meter.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In de automaat, precies op de plek waar je rode lijntje stopt kun je een “geisoleerde kabelschoen” monteren. Ook wel AMP kabelschoen. neem een model VORK!
Dat draadje kan met 2,5 maar mag ook dunner, bv 1 qmm.

In een adereindhuls 10 qmm is vaak plaats voor net iets meer draad. Daar kun je vaak nog wel een 1 qmm bij in steken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Op vrijdag 4 april 2025 13:35:29 schreef revado:
De meter zal achter de dif en de zekeringsautomaat aangesloten worden, anders is de meter niet beveiligd.
Dan moet de nul daar ook vandaan komen uiteraard.
Dus waar de inkomende fases van de meter vandaan komen ook de nul aansluiten.

Alleen de fase zekeren, nooit de nul..anders krijg je bij een eventuele doorgeslagen zekering dat de nul gaat zweven..

revado

Honourable Member

Op vrijdag 4 april 2025 14:15:11 schreef Elenico:
Dank je voor je inzicht revado;

Volgens mel mag de nooit gezekerd worden.

Afgezien van die discussie is de zekering enkel voorzien van de klemmen. (geen voorziening voor een faserail); Hoe krijg ik volgens de regels van de kunst een 10mm² en een 2,5mm² in dezelfde terminal? kan/mag ik deze samen in een adereindhuls krimpen?

Ik zeg ook nergens dat de nul gezekerd moet worden.
Maar dat je de nul achter de dif moet aansluiten en niet er voor.
Ook al zal de meter weinig energie gebruiken kan de diff er wel op trippen.

Ik ben uitgegaan van een 3P+N zekeringautomaat ( middelste op de foto ?) , en daar de meter dan achter, ook de nul.

Op vrijdag 4 april 2025 17:09:38 schreef revado:
[...]

Ik zeg ook nergens dat de nul gezekerd moet worden.
Maar dat je de nul achter de dif moet aansluiten en niet er voor.
Ook al zal de meter weinig energie gebruiken kan de diff er wel op trippen.

Ik ben uitgegaan van een 3P+N zekeringautomaat ( middelste op de foto ?) , en daar de meter dan achter, ook de nul.

fasen en nuldraad van eenzelfde deel van de kast halen, is dat achter een aardlek dan ook alle draden van achter de aardlek halen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer