direct conversie ontvanger

Beste,

Voor mijn oscillator onderzoek heb ik een direct conversie ontvanger nodig ik denk volgens het blokschema.

De ontvanger is eigenlijk niet complex rechttoe rechtaan in het systeem ga ik er twee gebruiken voor kruis correlatie.

Een van de kanalen zeg kanaal 1 is de master die vergrendeld het 2e kanaal via een fase detector.
Het lus filter heb ik ruim gekozen d.w.z. voor frequenties < 10 Hz heb ik geen correlatie dit i.v.m. de faseruis.
Het basis band signaal I en Q gaan naar de geluidskaart daar zit een Bottleneck :S
De geluidskaart begint van af 10 Hz als je geluk hebt ik zou vanaf 0,01 Hz willen meten.
Ik heb geen goed systeem kunnen vinden ook mijn Rohde & Schwarz R&S UPL-B6 meet vanaf 0,1 Hz maar,
de sample frequentie is nog te snel om dicht bij de carrier te meten de resolutie is 5,86 Hz.
Misschien zelf een geluidskaartje ontwerpen?

Ik zal voor dit onderdeel (van het geheel) eerst een Hybrid bouwen op 100 MHz de mixer is geen punt die heb ik al voor de CO ontvanger.
Verder is het allemaal standaard wel geldt hier ook weer de laagfrequente ruis en die komt van alle kanten.
Later meer.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik zie zowel boven als onder 3dB 90°-hybrids. Dat lijkt me niet goed: als je zowel in de LO áls in het signaal 90 graden draait, krijg je niet Q te zien, maar alsnog weer I.

Om I en Q van het signaal te kunnen bekijken, moet je maar in één van de kanalen een 90-graden signaal maken. Meestal doe je dat in het LO-kanaal, hier dus het bovenste.
Een eenvoudige oplossing is de onderste 3dB-hybrid te vervangen door een Wilkinson.

--
Zelfs bij SDR-ontvangers zie je vaak dat niét directe conversie wordt gebruikt, omdat in de LO juist dicht bij de draaggolf meer ruis zit. Een eindje verderop is dat veel minder, en daarom wordt dus vaak niet naar 0 Hz, maar naar een wat hogere frequentie gemixt; toch een middenfrequent dus.

(T.H. Lee, Planar Microwave Engineering)

Een ander nadeel van directe conversie is dat het LO-signaal in de meetingang terecht kan komen, en zo uiteindelijk ook weer 'ontvangen' wordt, met een soms vrij grote DC-offset als gevolg. Bij een SSB-ontvanger raak je die in de audiofiltering wel kwijt, maar als je heel dicht bij de carrier wilt meten kan dat niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha Frederick E. Terman,

Dank voor het mee kijken tekening is gewijzigd knippen / plakken zonder te kijken ook bij de LO een offset |:(
Het concept werk ik nog uit maar uw opmerking is terecht hoewel ik al aangegeven had (ergens in het andere draadje) dat,
ik ook naar zeg 15 Hz ga als baseband dat is de reden dat ik de onderdelen splitst.
Nu heb ik het voordeel (gemak) dat ik geen sterke interferentie verwacht dus de DC offset valt denk ik mee maar,
voor de zekerheid maak ik toch een analyse van het spectrum.
Ook voor de LO zal ik kijken of ik extra isolatie nodig heb misschien een isolatie versterker gebruiken?
Later weer meer.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.